KKD Motorsport  Samppasport

Vinomoottorin 8-vent Kansityypit

  • 0 Vastauksia
  • 4466 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - Yhdistysyhteistyövastaava - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7272
  • Recycle Racing #01
    • Juhan Volvosivut
Vinomoottorin 8-vent Kansityypit
« : 28.10.2010, 11:47:15 »
Lainaus käyttäjältä: Teemu

Vinokoneiden palotilallisten 8-venttiilisten sylinterikansien tyypit:

Olemassa on niin sanottuja pikkukansia ja isoja kansia. Suurimmat erot tulevat siitä, että isossa kannessa varsinkin imukanavat ovat isommat ja paremmin virtaavat. Venttiilit ovat molemmissa sen sijaan samankokoiset, imupuolella 44 mm ja pakopuolella 35 mm. Myös palotila on isossa kannessa hivenen suurempi, jolloin puristussuhde on pienempi verrattuna pikkukannelliseen samanlaiseen moottoriin. Iso kansi on huomattavasti harvinaisempi kuin pikkukansi.

Sylinterikannet tunnistaa helpoiten siitä, että keskimmäisten pakokanavien yläpuolella on useimmiten numerosarja. Numerosarjaa ei välttämättä ole, mutta tällaiset tapaukset ovat erittäin harvinaisia. Myös valussa on eroavaisuuksia.

Pikkukansista löytyy joku seuraavista numerosarjoista:
1000160
1000398
1000530

Isosta kannesta löytyy joku seuraavista numerosarjoista:
1000405
1000531

Isoa kantta löytyy yleensä 1979-1983 B23E-moottoreista ja tällöin kansi on 1000405-tyyppiä. 1000405-kansi on myös 1983-1984 B23ET-moottorissa. 1000531-kansi löytyy useimmiten B230ET- ja B230FX-moottoreista sekä Volvo Penta AQ131 ja AQ151 –moottoreista. Sylinterikannet ovat pääsääntöisesti vaihtokelpoisia ilman suurempia ongelmia toistensa kanssa, mutta mikäli moottorissa virranjakaja on nokka-akselin käyttämä, sylinterikannen on oltava 1000530- tai 1000531-tyyppinen. Poikkeuksia voi aina olla, mistä mikin kansi löytyy.

Turboahtamista ajatellen kansista löytyy eroja myös vesikanavien koossa. Parasta ahtokäyttöön olisi valita pienillä vesikanavilla oleva sylinterikansi, koska sen rakenne on vahvempi. Vapaastihengittävissä asialla ei liene suurempaa merkitystä. Sylinterikansi halkeaa useimmiten imu- ja pakoventtiilien välistä.

Pienivesikanavaisen kannen voi löytää mistä kansityypistä tahansa, mutta varmuudella pienet vesikanavat ovat 1000530- ja 1000531-kansissa. 1000160, 1000398- ja 1000405-kansissa on usein suuret vesikanavat.

Eroja on myös siinä, missä moottorityypissä sylinterikansi on ollut. Jos sylinterikansi on peräisin K-Jetronic –suihkutuslaitteistolla varustetusta moottorista niin tällöin sylinterikannessa on poikkeuksetta reijät suihkutussuuttimille. Muissa polttoainejärjestelmiä käyttävissä moottoreissa näitä reikiä ei ole ja näin ollen kannet eivät suoraan ole vaihtokelpoisia toistensa kanssa ilman reikien tekemistä/tulppaamista. Sylinterikansissa saattaa olla myös saastelaitteiden ilmankierrätysreikiä pakopuolella.

Olemassa on myös 1000631-tyyppinen 8-venttiilinen sylinterikansi, jossa ei ole palotilaa ja jonka pakoventtiilit ovat pienemmät kuin muissa kansityypeissä. Se löytyy joistain B230K-moottoreista.

Lisäksi vinokonetta on saanut myös 16-venttiilisellä sylinterikannella.



Edit: Lankku

8v Kannen paksuus vakiona 146,1mm.

 

Futurez  Proturbo