KL-varaosat  Race.fi

Vikakoodi 231

  • 10 Vastauksia
  • 3661 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vikakoodi 231
« : 08.01.2018, 16:27:01 »
2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos osakuormalla

Onkohan vakavakin vika kun antaa tuota koodia 940:ssa?
Resetoinnin jälkeen koodi tulee takaisin seuraavan startin jälkeen, ennen kuin ehtii ajamaankaan. Luulisi silloin että tulisi mieluummin koodi 232 (Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos tyhjäkäynnillä).

Kuitenkin kun käyttää ECU:n sulaketta irti, kestää n. viikon ennen kuin koodi ilmestyy uudelleen.

Mitään häikkää ei moottorin käynnissä ole, E85:ttä menee normaalit alle 13l/100km.

Lambda puoli vuotta sitten vaihdettu, katsastuksessa arvo oli 1.02 (ei tosin ollut silloin vika päällä kun olin edellisenä päivänä käyttänyt ECU:n sulaketta irti)

Motorstarterilla ei löydy ilmavuotoja, raotin ilmanpuhdistuskotelon kantta siltä varalta että siellä olisi tukos mutta koodi palasi siitä huolimatta.
Olen epäillyt tämän liittyvän siihen kun tein ilmanpuhdistuskotelon pohjalle reiän sinne lokasuojaan päin, mutta enpä tiedä...

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Vikakoodi 231
« Vastaus #1 : 08.01.2018, 16:33:01 »
Käy laihalla E85 takia, heittää vikakoodin kun seos sopeutuma menee yli rajan?
« Viimeksi muokattu: 08.01.2018, 16:34:40 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodi 231
« Vastaus #2 : 08.01.2018, 17:05:43 »
Käy laihalla E85 takia, heittää vikakoodin kun seos sopeutuma menee yli rajan?
Siinä on eFlexfuel boxi ollut vuoden, muistaakseni tuo koodi olisi käynyt jossain välissä aiemminkin boxin aikana, mutta mennyt resetoinnilla pois.

 Kumma että  ECU:n sulakkeen pois oton jälkeen koodia ei tule, mutta sitten jotenkin vähitellen ajautuisi yli sopeutusrajan.
Vai "ajatteleeko" ECU ensin korjaavansa vian, mutta sitten myöhemmin toteaa että skaala ei riitä ja antaa vikakoodin?


No ei kuitenkaan anna koodia "221 Seos liian laiha osakuormalla". Se olisi kai pahempi vielä.
Tankkaankin seuraavaksi bensaa niin näkee tuleeko koodia vielä.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2018, 17:13:33 kirjoittanut Pepo »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Vikakoodi 231
« Vastaus #3 : 08.01.2018, 19:47:32 »
Se ajaa hetken sitä sopeutumaa ja sitten sytyttää valon. Voihan siellä olla jotain muutakin mutta tolta kuullostaisi
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodi 231
« Vastaus #4 : 08.01.2018, 22:31:48 »
No aika kauan se mietti sitä viimeksikin ECU:n nollauksen jälkeen, 12pv johon sisältyi n. 700km ja 50 käynnistystä ennen kuin antoi taas koodin.
Ei näistä paljon hyötyä ole koodista kun vika voi olla kaikkialla paitsi jossain sisävalokytkimessä. Jos tuo nyt vika on kun ei vaikuta käyntiin.

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodi 231
« Vastaus #5 : 14.01.2018, 16:27:20 »
Päivitystä ongelmaan.
Moottorin käynti edelleen ihan parhautta. Vikavalo ei syty vaikka koodi tulee. Jos se on se missä on kolmiokuvio niin ei siinä ollut edes lamppua alunperin. Ilmeisesti niin karvalakkimalli ettei sitä ole edes kytketty vikasysteemeihin.

Lambda lähes uusi Boschin alkuperäinen. Lambdan kuoren ja moottorin välinen resistanssi oli 150 ohmia. Laitoin sen nollaksi muttei sillä ollut mitään vaikutusta signaalijännitteeseen eikä vikakoodin tuloon.

Ennen kylmäkäynnistystä Lambdan perusjännite 0.57 V. Käynnistyksen jälkeen ihmeen nopeasti jo puolen minuutin kuluttua alkoi näyttämään kylmärikastusta n. 0.95 V.
Kiihdytyksissä (mittasin ohjaamosta) nousee parhaimmillaan 0.9 V asti. Kiihdytysten alussa jännite käväisee jokakerta 0.1 V tienoilla, en tiedä onko se normaalia?

Ennen ramppia ei vikakoodia, rampin kiihdytyksessä lambdan jännite jossain 0.86 V, rampin jälkeen vikakoodi 231 siellä taas oli.



Aikomus on myös mitata polttoaineenpaine. Eka yritys meni mönkään kun erehdyin luulemaan että bilteman pa-mittari olisi 7 baarin, vaikka olikin 0.7.
Mittarin neula pyörähti tappiinsa lähes kokokierroksen, joten on siellä ainakin 1.5 baaria.  :(
Semmoisen käsityksen sain että paineet pysyisi jälkeenpäinkin sisällä.
Säätimen ilmaletku näytti myös kuivalta kun irrotti.

Seuraavaksi pitää kai kokeilla tankata bensaa. Jos ei vikakoodi silloin syty, eFlexFuelin henkilöiden logiikalla boxissa ei ole vikaa:

Lainaus
Auto sytyttää vikakoodin puhtaalla E85-polttoaineella, mutta ei bensiinillä

    Jos vikavalo autossa syttyy puhtaalla etanolilla, on syytä epäillä, että auton suuttimet eivät tuota tarpeeksi polttoainetta moottorille.
        Tarkasta eFlexFuel App -sovelluksella, että etanolipitoisuus näyttää oikealta.
        Tankkaa bensiiniä lisäksi tankkkin. Jos auto alkaa toimimaan normaalisti bensiinin lisäyksellä niin tällöin eFlexFuel toimii oikein.

Kumma kun on vuoden tankannut E85:ttä Oulussa, niin joka kerta on näyttänyt etanoliprosentiksi 75 +-0.5. Jos anturi näyttää 5-10% liian vähän ja näin ollen boxi antaa sen verran vajaan määrän rikastusta, voiko tällainen aiheuttaa vikakoodia?


Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vikakoodi 231
« Vastaus #6 : 14.01.2018, 19:21:33 »
Mikäs moottori tässä on? Kun käsittääkseni vaparissa ei riitä vakiosuuttimet etanolilla ja turbossa ei varsinkaan.

Minulla on etanolisoitu vapari, jossa on turbon suuttimet. Tosin ei ole eFlex-boksia.

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodi 231
« Vastaus #7 : 14.01.2018, 19:29:22 »
Mikäs moottori tässä on? Kun käsittääkseni vaparissa ei riitä vakiosuuttimet etanolilla ja turbossa ei varsinkaan.

Minulla on etanolisoitu vapari, jossa on turbon suuttimet. Tosin ei ole eFlex-boksia.
B230FK. Kait ne pitäisi riittää, ja boxin softan piirtämiä lukemia suutinten aukioloajassa hankala saada yli 60%.



edit. Epäilyttää myös uusi MANN:n bensansuodatin, jos se on viallinen. Se putosikin lattialle kerran mutta ei kait sellanen rikki voi mennä?
« Viimeksi muokattu: 14.01.2018, 20:33:28 kirjoittanut Pepo »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Vikakoodi 231
« Vastaus #8 : 15.01.2018, 21:23:52 »
Päivitystä ongelmaan.
Moottorin käynti edelleen ihan parhautta. Vikavalo ei syty vaikka koodi tulee. Jos se on se missä on kolmiokuvio niin ei siinä ollut edes lamppua alunperin. Ilmeisesti niin karvalakkimalli ettei sitä ole edes kytketty vikasysteemeihin.

Aivan varmasti on ollut, sen on vaan joku seppä napannut pois.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodi 231
« Vastaus #9 : 15.01.2018, 23:22:15 »
Aivan varmasti on ollut, sen on vaan joku seppä napannut pois.
Totta. Vikavalokin toimii huomasin juuri kun käytin immun pistoketta irti. (Etsin sitä immun terminaalia missä piti olla 2.3 V, ei ainakaan vielä löytynyt. :idiot2:)

Ehkä vikavalo ei siksi pala kun vika käväisee aina niin nopeasti ettei lamppukaan ehdi syttyä.

Laimensin jo etanolin 22%:ksi, silti koodi tulee. Huomenna tarkoitus mitata bensanpaineita.

edit: ja bensanpaineet mitattu.
3.2 bar säätimen alipaineletku irrotettuna. Hyvin seuraa mittarin osoitin kaasuttelua. Moottorin sammutuksesta 20 minuutin kuluttua paineet tippuneet vain 0.1 bar!
Joten ei taida olla sielläpäin vikaa.  ::)
« Viimeksi muokattu: 16.01.2018, 15:33:20 kirjoittanut Pepo »

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodi 231
« Vastaus #10 : 23.02.2018, 21:52:09 »
Kummallinen tuo vikakoodi kun antaa sen aina silloin kun kierrokset ylittää 2500 vaikka parkissa. Alle sen kestää turbotella eikä mitään koodia.
Ei kai se voi aina 2500 kohdalla käydä laihalla, joten se lienee joku ECU:n suurinpiirtein-arvio-tilanteesta-vikakoodi. :hg:

Bensalla ajaessa koodi lakkasi tulemasta parissa päivässä.

Suuttimetkin testattu ja pesty autotunella.

Lupasivat lähettää ensi viikolla uuden eFlexFuel-boxin testattavaksi.

IMM:n 3. terminaalissa 2.35v. Ja 1:ssä yhteys maahaan.
Pakkasta oli n. 12 astetta. Olisikohan tuo jännite kovinkin eri kesällä?

Eikö tuo IMM:n mittaus ole hyvä keino testata onko alipainevuotoja? Järjestin keinotekoisesti vuodon 4mm letkun avaamalla ja jännite tippui vähän yli 2.2 volttiin.
Näyttäisi että jännite tippuu noin 0.01V/ neliömillimetri vuoto-ala.



edit. Vikakoodi katosi pa-pumpun, sytkäboxin, kampiakselin anturin ja puolan vaihdon jälkeen. Joku noista tai sitten vaan lämpimämmät ilmat auttoi.

« Viimeksi muokattu: 02.07.2018, 21:00:31 kirjoittanut Pepo »

 

Futurez  Kulkukoira