Tänään aloin purkaa vanhaa konetta pois, no nyt kahvitauolla paikoillaan kiikkuu enää alakerta, jota en taida saada pois ilman nostinta, kun jäi ostamatta vielä.
Ei ihmekkään jos vedot oli hieman kadoksissa. Kannen otin pois niin pakoventtiilit oli uponneet 2-3mm palotilan tasosta, otin yhden venttiilin irti ja ei kovin tiiviiltä vaikuttanut. No tuo nyt olikin tiedossa kun en niin vakavasti ottanut asiaa, että venttiilin suoja ainetta pitää käyttää. Nuo pääsi kantamaan ja pari kertaa välyksiä on saanut kasvattaa. Kansi sopii enää verkonpainoksi.. Sylinterit sen sijaan ovat siistit, vielä hooni jälkiä näkyvissä ja ei juuri pykälää. Varastoin tuon kunnolla niin jää varamoottori jos jotain kummaa tapahtuu.
Takalaakerit vaihdoin ja takajarrusylinterit, samalla sai vaihtaa jarruputketkin taka-akselille. Toinen laakeri olikin ihan susi, sekin oli tiedossa ettei hyvä ole. Vähän nyt jäi kaivamaan ajatus tuliko välystä tarpeaksi. Ohje sanoi 0,007-0,2mm päittäisvälys. Tuota nyt niin tarkasti ei saa mitattua, tuntuu juuri ja juuri pieni päittäisvälys kun rummusta kiskoo. Vanhoilla laakereilla välys oli reilumpi, varmasti yli sen 0,2mm. Pitää tuota vielä arpoa laittaisiko ohuen simmin lisää.. Perää aukoessa näytti tasauspyörästön keskitappi lähteneen väljistymään. Joskus vuosia sitten siinä oli pieni välys, nyt akselin reikä 2-3mm soikea, eli pitää etsiä ehjempää tilalle, vai voisikohan tuon holkittaa? Kardaanista kun pyörittää niin aika paljion väljää on, tosin en tiedä montako astetta uutena on ollut.
Millaisia välyksiä noissa tavattu näkyvän ennenkuin kilahtaa? Ei huvittaisi tiedossa olevan vian takia tielle jäädä

Ajatus tuoreemmasta perästä ja laatikosta myös mielessä, muttei niitä nyt tehon puolesta tarvitse ja yritän pysetellä bolt on osissa.
Kone olisi jo pian nokalla, mutta taidan vähän siistiä konehuonetta ja kaapia massat/maalata kardaanitunnelin korinväriin niinkuin muukin pohja.