Mä hain tänään oman V60:n karvalakkimallin D3 Business aut

Laitan kokemuksia kun saan muutaman työreissun ajettua. Toistaiseksi tuntuu oikein hyvältä vanhan S40:n jälkeen 
5850km nyt ajeltu. Tällä menoa tulee yli 100tkm vuodessa

Tässä jotain satunnaisia fiiliksiä. Tämä on itsellä ensimmäinen uusi auto koskaan ja tämäkin on työsuhdeauto täysautoedulla. Edellinen auto oli siis oma S40 2.0d manuaalilla, jolla ehdin rullaileen 240tkm reilussa neljässä vuodessa.
Joka tapauksessa niin V60 D3 on aika samaa luokkaa kiihtyvyydeltään kuin tuo S40 2.0d. En tiedä kiihtyvyyslukuja, mutta tämmönen fiilis on. Motarin rampilta 8 pykäläinen automaatti kelaa vauhdin hienosti, mutta ohituksessa jotenkin toivoisin parempaa reaktiota laatikolta kun polkimen painaa lattiaan. Tuntuu, että se miettii aika pitkään, sitten vaihtaa liian pienen, kierrokset vain nousee ja sitten löytyy sopiva pykällä millä lähtee vetämään. Tämä voi olla toki kuskinkin osaamattomuutta. Ehkä pitäisi valita oikea vaihde käsin valmiiksi kun kyttää ohituspaikkaa.
Motarilla auto kulkee kyllä hienosti ja todella arvokkaan tuntuisesti. Nopeus karkaa ihan vahingossa kun ei sitä tunne yhtään. Vakkari on siis tarpeen. Ohjaus on todella kevyt ja kuitenkin tarkka.
Keskikonsolin iso näyttö toimii alkujärkytyksen jälkeen hyvin. Toimintoja sai kyllä alkuun hakea. Esim Webaston kellot löytyy ilmastoinnin takaa kohdasta "pysäköinti-ilmastointi".
Halvimmatkin kaiuttimet on hyvät. Bassoa löytyy etuovista oikein mukavasti. Radio on myös loistava. Jotenkin se toimii automaattisesti todella hyvin. Ilmeisesti se ottaa listalta pois ne kanavat mitkä ei kuulu kunnolla ja selailet kokoajan vain hyvin kuuluvia kanavia. Bluetooth suoratoisto kännykästä toimii myös erittäin hyvin. Youtube premiumista kun pistää soittolistan päälle niin ratista saa vaihtaa biisejä ja volumea. Biisien nimet välittyy sekä mittaristoon että keskikonsoliin. Bluetooth handsfree tuntuu toimivan myös erittäin hyvin.
Navigointia tässä ei ole. Heren internet-kartat kuitenkin löytyy, joilla kyllä pärjään. Vanhan Tomtomin laitoin keskikonsolin suljettavaan koteloon, jossa on USB-liitin. Sieltä se saa huutaa mulle kameratolpat
Hinnat-alkaen penkit on todella hyvät. Kaksi säätöä on sähköllä (ristiseläntuki ja korkeus), muut käsin. Todella hyvän tuen saa ristiselälle. Etupenkkien takaosa on muovia, joka on kyllä loistava keksintö niin ei haittaa kun lapset potkii niitä kuraisilla kengillä.
Takapenkillä istuu pitkäkin aikuinen todella mukavasti. Ihan kuin istuis V70 taksissa.
Takakontti ei nyt tunnu mitenkään erityisen isolta. Katon muotoilu laskee taakse. Takapenkit saa käännettyä eteen napeista painamalla kontista, joka on kyllä hieno ominaisuus kun lastaa isompaa tavaraa. Takapenkkien niskatuet kääntyy tällöin myös automaattisesti.
Vetokoukku on täysin piilossa takapuskirin alla ja vapautuu sähköisesti. Valojen liitin tulee koukun kylkeen, joka on loistava. Ei enää väänny valopistoke jostain mökkitien kivestä.
Pyyhkijät on todella hyvät. Erikoista kuitenkin, että sen toiminnot viiksessä pitänyt kääntää toisinpäin kuin ennen? Alaspäin pyyhkäsee kerran, ylöspäin löytyy pykälät. Pesunestettä suihkutetaan suoraan pyyhkijöistä koko pyyhkijöiden matkalla. Sama myös takana. Näissä ilmeisesti myös lämmitys, joten toimii talvellakin. Sadetunnistin on kuitenkin huonompi S40:ssa...usein tulee olo että pitäis jo pyyhkiä. En tiedä voiko sitä säätää itse.
Vakkari on parempi kuin aiemmin kun oppi sitä käyttämään. Ensin en tykännyt, että se menee 5km/h pykälissä, mutta kun keksin, että se menee 1km/h pykälillä kun pitää nappia pohjassa niin nyt tuntuu jo paremmalta.
Start-stop järjestelmän logiikkaa en aina ymmärrä. Joskus auto jää käyntiin kun pysähtyy pihaan. Useimmiten kyllä sammuu.
LED-valot on ihan loistavat verrattuna S40:n halogeneihin. S40:n valot toki taitaakin olla poikkeuksellisen huonot..
Automaattipitkistä en sano vielä mitään. Motarilla ne ei ainakaan omasta mielestä oikein toimi järkevästi. Pitää kertoa enemmän kun ajelen enemmän maanteitä pimeällä.
Automaattikäsijarru toimii oikein hyvin kun tajusin, että se ei irrota jos vyö ei ole kiinni

Kaistallapitoavustimeen minulle ei ole vielä herännyt oikein luottoa. Mitä testaillut niin tuntuu että kyllä se auton ulos tieltä päästäis. Ja silloinkin kun se saa tiestä kiinni niin hetken ajettuaan niin se ilmoittaa, että menee valmiustilaan kunnes kosken rattiin. Eli ilmeisesti se antais auton mennä metsään vaikka pystyis sen estämään? En ole ihan varma ottaisko "tieltäsuistumissuoja" sitten vielä erikseen kiinni ennen sitä, koska se on varusteena erikseen?
Automaattinen hätäjarrutus toimii hyvin. Pari kertaa antanut mennä aika lähellä niin kyllä se jarruttaa

Takaovista huomasin, että niiden päälle jää vettä makaamaan sateessa. Kun avaat oven niin se valuu oven päältä auton sisäpuolelle päin. Jos vähän tuulee niin menee penkille asti
