Yhdeksän kuukauden odotuksen jälkeen meille saapui viimein viime viikolla potra V60 T8. Nyt on takana reilun tuhannen kilometrin ajot, joten summaan ensitunnelmat.
- Sähkörange voisi olla pitempikin, mutta tää oli toki tiedossa. Ainakin alkuun matka-ajossa bensamoottorin kulutus nousee suht. ylös, katsotaan mikä on tilanne muutaman tuhannen ajon jälkeen. Aiemmissa autoissani kulutus on alkuun laskenut kun auto on pikkuhiljaa hieman notkistunut.
- Navigaattori osaa optimoida sähkön ja polttomoottorin käyttöä. En tosin keksinyt, miten siihen voisi asettaa useamman etapin. Nyt akku on tyhjä ensimmäisen siivun jälkeen ja paluumatka pitää ajella kokonaan bensalla.
- Olin hieman epäilevä nahkajakkaroista, Bemukan M-sport kupit oli niiiin hyvät. Mutta hyvät ne on nämäkin, eivätkä ainakaan uutuuttaan turhan liukkaat. Pakkasilla nahka ei ole kovin mukava, mutta onneksi lämmityksen voi asettaa päälle automaattisesti. Hieronta rentouttaa matka-ajossa, tuuletusta en oo vielä tarvinnu

- Mukautuva vakkari toimii hienosti, myös sateella ja pimeällä. Aiemmin täällä oli jollain ongelma nopeuden suuresta vaeltelusta, mulla ei (vaihteluväli +/- 1 km/h).
- Itseohjaus toimii päivällä hyvin, pimeällä ja sateella (eli nyt lähes koko ajan) ohjauksesta tulee levoton ja auto seilaa kaistan laidasta toiseen.
- H&K:n soundit ovat erinomaiset. Koeajo-autossa olleet B&W:t oli toki upeat, mutta en koe perustetta niiden ja H&K väliselle hintaerolle.
- Pyyhkimien sadetunnistin toimii Baijerilaista paremmin. Plussaa myös, ettei sitä tarvitse aina erikseen laittaa päälle (jää talteen kuljettajaprofiiliin). Miksiköhän kaukovaloautomatiikka pitää kytkeä aina erikseen?
- Tää on mun eka auto, jossa on HUD. 1000 km:n jälkeen voin todeta, että siitä tuli jatkossa pakollinen varuste. HUD:lla näkyy myös varoitus peltipoliiseista, näitähän ei saanut Bemmiin mitenkään. Iso plussa Volvolle.
- Lähes kaikkia asetuksia voi säätää. Toisaalta lähes kaikkia asetuksia pitää säätää, voisivat hieman skarpata Volvolla oletusarvojen kanssa.
- Keskinäytön valikot ovat melko sekavat ja osa asetuksista on epäloogisissa paikoissa. Esim. poppikoneen ääniasetuksia säädetään kahdesta eri paikassa. Löysin toisen vahingossa.
- Spotify sovelluksen toiminnassa on melkoisesti toivomisen varaa. Se tuntuu bufferoivan jatkuvasti jolloin biisit pätkii - tästä on foorumit pullollaan valitusta. Monet ovat luovuttaneet ja kuuntelevat musaa kännykän kautta. Autosovelluksen kautta musan haku on kuitenkin hieman toimivampaa ja eikä radion ja Spotifyn välillä ole kiusallista äänitasoeroa. Löysin joltain palstalta vinkin, että bufferoinnin aiheuttavat Spotifyyn tallennetut soittolistat. Tein kokeeksi uuden Spotify premium tilin ja linkitin sen autoon. Tuossa vinkissä saattaa olla perää, bufferointi väheni ainakin jonkin verran.
- Huurtuvat ajovalot ovat näköjään ominaisuus. Valojen ”kääntyily” lienee hoidettu pelkillä ledeillä (?) eli umpion sisällä ei taida oikeasti liikkua mikään mikä voisi hapettua ja rikkoontua, mutta on kai tolla jotain vaikutusta valotehoon.
- Jossain autoissa kamerat ovat korvanneet parkkitutkat, hyvä ettei Volvolla ole säästetty tässä. 360 kameran näkymästä ei saa mitään selvää loskan ja sateen jäljiltä. Mahtaakohan kamerat huurtua ajovalojen tapaan?
- Sisustuksen laatuvaikutelma on korkea, mutta säilytystilaa pikkutavaroille on niukasti (osin akuston takia). Eipähän tule kerättyä autoon turhaa roinaa.
Alkuvaikutelma on reilusti plussalla eikä Spotifyn toimintaa lukuunottamatta ole tullut vastaan vielä suurempia pettymyksiä.