Paloi pakoventiili 380 000 km ajetun S80 1999 B5244s koneesta.
Venttiilien tiivistyspinnan sorvissa hionnan ja seetien työstön jälkeen aloin tutkimaan välysten säätöä.
Hioin kiinteiden paininkuppien tappien ja venttiilien pääistä kulumat suoriksi, niistä muutamasta joissa pinta oli kulunut hieman kuopalle.
Mittasin paininkuppien korkeuden mikrolla ja merkitsin ylös. Kaikisssa ei ollut paksuutta merkattu ja osahan oli jo muuttunut kuluman/hionnan seurauksena.
Laitoin kupit aluksi alkuperäisille paikoille ja mittasin venttiilien välykset.
Imupuolen välykset sain vaadittuun 0,20 mm kuppeja järjestelemällä.
Pakoventtiileiden kuppien tapeista tarvitsee seuraavaksi ottaa jokaisesta 0,08-0,12 mm, jotta saan niihin vaaditun 0,4 mm välyksen.
Kunhan pari uutta pakoventtiiliä tulee, niin selviää niiden välykset. Todennäköisesti niiden välys on vielä hieman pienempi.
Sellaistakin jo mietin ennakkoon miten toimia jos välys olisi jossain venttiilissä liian suuri.
Yksi vaihtoehto olisi tilata jostain maailman ääristä korkeampia kuppeja.
Itselle helpompi, halvempi ja nopeampi ratkaisu olisi hioa venttiilin tiivistyspinnasta hieman lisää pois.
Onnistuu välyksen pienentäminen tahnahionnallakin, mutta se leventää kosketuspinnan leveyttä tarpeettomasti.