Eikös Volvo tehnyt 240-sarjan ns. EVO-kannen ratasarjaa varten (goup A?)? Taisi sielläkin säännöt muuttua sen jälkeen...

Olikos se vapari?

Volvon vinokone B230F on rutut 9.8:1, B230FB 9.3:1 ja B230FT/K taitaa olla ~8.7:1. Ei varmaan tuossa ole syy samanlaiseen kaasunvasteeseen, vaan se oikeasti merikonemainen rakenne (raskas moottori ja nokat mitoitettu käytön mukaan).
Hmm, tässä ehkä parhaiten ilmenee se vaparin fiilis:
The Sound of ITB's, 4AGE Blacktop 20VHow much power does a 4AGE 20v Blacktop make?112 abarth gruppo speciale 121 cv 9500 rpmFiat ABARTH 1000 OTS MelbourneKoetin tähän etsiä myös turbosta videoita, joissa ilmenee se Turbon idea ja paras ominaisuus, eli laaja tehoalue. On vain videona hiukan vaikea kuvata esim. 80-180km/h kiihdytys, kun moottorista ei kuulu mitään.

Mitään "nelosenkauttakolmosenpuhaltimelle tsutsutsu" -videota en jaksa tähän laittaa, kun viriviri vehkeet erikseen.
Eihän tuommoinen hyvin hengittävä ja laulava vapari ole se nopein moottorivaihtoehto. Vaikka tuo Toyotan 4A-GE 20V tai tuo 112 Abarth:n moottori, niin paljon meteliä ja varmasti tuossa kopassa ripeä, muttei pärjää ahdetulle vastineelleen.
Minulla oli kaksi vuotta tilapäis-käyttiksenä italialainen pakasteherne. Siinä oli imuputkisto kuristettu imuäänien vuoksi, mutta korvaamalla alkuperäiset kuristimet suoralla putkella alkoi moottori vetämään raikkaasti rajoittimelle (6750rpm) ja ääni oli älytön.

Vituttihan se ajaa kuorma päällä, kun vääntöä ei 1.2 pippurimylly juuri tarjonnut, mutta yksin/kaksin ilman isompaa kuormaa oikein nautittava taskuraketti. Ei nopea, mutta vauhtia oli paljon.
Usein tuli esim. ohituskaistalla ajettua jonkun hitaamman ohittajan takaloosteriin kiinni ja alettua pumppaamaan kaasua siellä 5000rpm tuntumassa. Se "BRUOOMMmmBRUOOmmBRUOOOOOOOOOOOAAAAAAAAAAAAAAAAMMM
MMMMTINTINTINnnnnnBAAAAAAAAAa" -oli aivan älytön vakiomoottoriksi. Vaimo kuuli auton kilometrin päästä kotisohvalla, jos takapihan ovi oli auki.

Toisaalta sekin ääni alkoi välillä vituttamaan, mutta onneksi sillä pystyi ajamaan myös hiljaisesti. Lopulta auto lähti eteenpäin osittain luonteensa ja kokonsa vuoksi (perhe ei mahdu ja kuormalla aika onneton).