Autodiagnoosi  Carcom Oy

Raidetangon klappi v70

  • 14 Vastauksia
  • 3011 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Akilrl85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Raidetangon klappi v70
« : 05.03.2018, 08:04:54 »
https://youtu.be/mj1egYtGesI

Auto on -05 V70 T5 Tuolla tavoin klappaa tanko. Onko nämä korjattavissa? Mikäs sielä menee että noin klappaa? Onko joku korjannut näitä? Sorville ja jyrsimelle tarvittaessa pääsen kyllä.

« Viimeksi muokattu: 05.03.2018, 08:09:31 kirjoittanut Akilrl85 »

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangon klappi v70
« Vastaus #1 : 05.03.2018, 13:18:20 »
Hammastanko näyttäs olevan hajonnut.(kolariko ?). Voi olla aika tyyris ja kannattaa katella purkuosaa.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8036
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Raidetangon klappi v70
« Vastaus #2 : 05.03.2018, 14:10:45 »
Monessa on samanlainen tai lähes samanlainen välys, ei sinällään mitään poikkeuksellista. Aika isokin välys kelpaa vielä katsastuksessa. Korjaamaan ei olla ruvettu, toinen tilalle vaan jos on tarvinnut saada välys pois.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangon klappi v70
« Vastaus #3 : 05.03.2018, 14:18:49 »
Aika paljon on päittäivälystä, jos nyt tulkitsin oikein.

Poissa Akilrl85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangon klappi v70
« Vastaus #4 : 05.03.2018, 14:38:24 »
eihän tuo ole päittäisvälystä. Onkos näissäkin erikiristyksen säätö? Onko joku sitä säätänyt? Ratissa tuntuu paikallaan kääntäessä pieni värinä.

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangon klappi v70
« Vastaus #5 : 05.03.2018, 16:09:44 »
Zoomattuna näkyy hyvin väljä ja on kyllä aikas kulunut pusla. En tiedä onko siinä vastakappaleessa joka on liukupintana takapuolella säätömahdollisuutta, mutta siellä pitäs olla mahdollisuus saada auki ainakin. Se naputus tulee siitä että ratin akselin päässä oleva ratastanko alkaa olla viittävaille ylilyödä hammastangossa. Eipä kannattas enää ajella koska voi viedä lepikkoon jossain vaiheessa.

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Raidetangon klappi v70
« Vastaus #6 : 06.03.2018, 09:12:11 »
Joo, itellä oli samanlainen.

Tuohon voi vaihtaa holkin tuohon raidetankoon, mutta itse tehtynä helpointa on vaan vaihtaa koko raidetanko. Tuo on jo aika iso välys, siinä ja siinä pääseekö katastuksesta läpi. Tyyppivika.
Haulla löytyy täältäkin aiheesta paljon. Aloitat sillä että selvität mikä raidetanko sulla on. Sitten vaan uutta tilalle. Tuo on jo sellainen välys että pyörien suuntauskaan ei enää onnistu.

Poissa Akilrl85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangon klappi v70
« Vastaus #7 : 06.03.2018, 10:57:39 »
Tarkoitatko että sen vastinmännän sieltä voi vaihtaa joka on raidetankoa vasten toisellapuolella ku matoruuvi? Löytyyköhän noita jostain?

Askartelu ei ole ongelma. Tähän budjettiromuun en laitaa euroakaan ylimääräistä jos joku on korjattavissa.

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangon klappi v70
« Vastaus #8 : 06.03.2018, 11:20:57 »
Sitä vastinetta tiukkaamalla yleensä jumii laitaan kääntäessä ja kato onko rattaalla löysää joka voisi johtua vastakappaleen kulumisesta. Jos vaan viittii purkaa, niin aika helppohan sinne on uudet puslat laittaa ja samalla säätää kulmavaihteen välys lähemmäksi. Tuo paikallaan kääntely on sitten myrkkyä koko etupään alustalle hammastanko mukaanlukien. Itse teen niin että auto on edes vähän liikkeessä rattia kääntäessä.

Poissa Akilrl85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangon klappi v70
« Vastaus #9 : 06.03.2018, 13:40:51 »
Sitä vastinetta tiukkaamalla yleensä jumii laitaan kääntäessä ja kato onko rattaalla löysää joka voisi johtua vastakappaleen kulumisesta. Jos vaan viittii purkaa, niin aika helppohan sinne on uudet puslat laittaa ja samalla säätää kulmavaihteen välys lähemmäksi. Tuo paikallaan kääntely on sitten myrkkyä koko etupään alustalle hammastanko mukaanlukien. Itse teen niin että auto on edes vähän liikkeessä rattia kääntäessä.

Eli onko puslat joista puhut siis puslat kääntävälle rattaalle vai onko itse hammastangolla myös kuskin puolella läpimenopusla?

Mistä näihin voisi saada varaosia?

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangon klappi v70
« Vastaus #10 : 06.03.2018, 15:22:37 »
Ei ole tullut purettua volvon tankoa, mutta siniseltä voi kysyä osia. Voihan sen koneistaa helposti, jos on koneet käytettävissä, eli avartaen rungon ja siihen vaikka valmiin puslan lukiten paikalleen, mutta linjaus pitää osua kohdalleen alkuperäisen linjauksen kanssa. Ite kattelisin purkuosaa, muutaman kympin investointi ehkä.
Ratinakselilla oleva on yleensä kuulalaakeroitu ja tuskin väljä.
« Viimeksi muokattu: 06.03.2018, 15:36:13 kirjoittanut vikki »

Poissa Akilrl85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangon klappi v70
« Vastaus #11 : 07.03.2018, 21:07:44 »
Omassa autossa osa numero 7852 501 929

Tuolla rimpsulla löytää ebaystä ainaski kaikkien muitten autovalmistajien tankoja. Käyköhän mikään muu numerosarjan osa tähän?

Poissa Akilrl85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangon klappi v70
« Vastaus #12 : 08.03.2018, 08:39:00 »
Kait niillä nyt jotakin commonalityä ja modularisuutta on ollut suunnittelussa? Mikä noissa tangoissa olisi niin erilaista että on 28 eri osanumeroa eikä mitkään kävis keskenään? Tuskin ne sitä alarunkoakaan ole 28 eri varianttia piirtäneet etteivät kävisi keskenään. Kaippa se rattiakseli nyt samaa reittiä tulee.

Omastani en löytänyt tarraa, ehkä se on vaan paskan peitossa. Tuo valussa oleva numero lienee valunumero. Sama valunumero näyttäisi löytyvän muistakin tangoista eri osanumerolla. Yleisen revisiosäännön mukaan jos osa ei ole vaihdettavissa takaisinpäin, ei käy revisiointin vaan on otettava uusi numero. Tämän perusteella voisi kuvitella että valu on pysynyt samana. Ainakin pitäisi saada runkoon kiinni.

Mitähän mahdollista sitten on muuttunut eri tankonumeroiden välillä ja onkohan nämä muutokset sovellettavissa?

Mistä tietää onko omani servotronicci vai miksi sitä kutsutaan?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8036
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Raidetangon klappi v70
« Vastaus #13 : 08.03.2018, 12:08:56 »
Valkea tarra on tangon takapuolella keskivaiheilla. Näkyy juuri katsomalla vakaajantangon ohi. P-alkuinen numero on Volvon, vaikka P ei ole osa varaosanumeroa. Tankoja on kolmella erilaisella painelinjojen liitännällä. Kaksi kierrettävillä, erona se että liitäntöjen koot on eripäin. Ja yksi painettavilla jossa putket kiristyy ruuvattavalla laipalla.

Servotronic taisi olla ajonopeuden mukaan muuttuva tehostus. Rattiakselin juureen tulee johto jos se on.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Akilrl85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Raidetangon klappi v70
« Vastaus #14 : 08.03.2018, 20:30:50 »
Lueskelin foorumilta että ovat sinisellä luvallisesti kerran saaneet kiristää tuon vasteen. Onkos mitään nyrkkiperseeseensääntöä miten lujaan sen sais kiristää vai ottaako vain "löysät poi"? Varmaan vaan pyöritetään 17 lenkillä kellon suuntaan niin menee kireemmälle? Mikä tuo kumitutti kiristysmutterin keskellä on?

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron