Carcom Oy  Elekma

Sisemmän vetonivelen kasaus?

  • 8 Vastauksia
  • 13817 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pakettivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Sisemmän vetonivelen kasaus?
« : 12.09.2011, 22:40:02 »
Kävi sitten TDI-koneisen vanhakopan kanssa vissiin sama mitä monet ovat puineet uudempikorisesta:

http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=134.0

Vaihdoin oikean alatukivarren ja peruutin ulos tallista, niin veto loppui ja pauke kuuluu. Vetari taisi käydä sen verran ulkona tukivartta sovittaessa, että sisempi nivel purkautui.

Eli nyt pyörii akseli, mutta ei ulompi nivel, eikä väliakseli. Onko tuossa vanhakoppaisessa samanlainen tuo sisempi nivel mitä noissa uudemmissa vai perinteinen kolmiomalli? Pitää huomenna koittaa työntää rakkine talliin ja purkaa suojakumi pois. Olisiko jollain kuvaa tai kasausohjetta tuolle nivelelle?

Entäs jos tuo on ihan paskana, tarvikkeena ei taida saada uutta?
Ex: 340, 340, 340, 240, 460, 460, T4, V70 2,4 Nyt: V70 TDI, 940.

Poissa pakettivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Sisemmän vetonivelen kasaus?
« Vastaus #1 : 13.09.2011, 09:04:32 »
Vastaan itselleni. Tuossa taitaa olla ohjetta tähän. http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=31658.0
Ex: 340, 340, 340, 240, 460, 460, T4, V70 2,4 Nyt: V70 TDI, 940.

Poissa pakettivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Sisemmän vetonivelen kasaus?
« Vastaus #2 : 13.09.2011, 22:58:16 »
Joo kuulat oli suojakumin sisällä /  maljan pohjalla. Mitähän evästä tuonne vaihteistoon pitäisi laittaa, kun sieltä taitaa valua osa pihalle, kun vetarin nykäisee pois?
Ex: 340, 340, 340, 240, 460, 460, T4, V70 2,4 Nyt: V70 TDI, 940.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: Sisemmän vetonivelen kasaus?
« Vastaus #3 : 13.09.2011, 23:12:46 »
jos et saa varovasti sitä irti niin tietääkseni sieltä tulee öljyä ulos.
joku joskus mainitsi että jos saa sen nätisti vedettyä pois niin sen "joku vastakappale" pysyy siellä lootassa paikoillaan ja öljyt pysyy sisällä.

En kyl tiedä mitä öljyä sinne tulee, mut sen pitäisi selvitä käsikirjasta jossa on mainittu öljyt ja niiden laadut.
Sinisen tiskiltä saat ainakin sopivaa öljyä, mut hinta voi olla päätä huimaava.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Peerless

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Sisemmän vetonivelen kasaus?
« Vastaus #4 : 15.09.2011, 21:20:42 »
Kuulat todennäköisesti suojakumin sisällä ja tarkista ettei koolinki ole päässy vahingoittumaan...

Helpoin/nopein/mukavin tapa on nykästä se kuppi pois jonka sisällä ne kuulat on. Tarvit sorkkaraudan tai ison talttapään sen irroittamiseen koska se irtoaa kohtuu helposti ilman mitään vahinkoa.

Sen jälkeen irroita vasta suojakumi kun koko vetari on lattialla koska ne kuulat ovat varsin eteviä pyörimään karkuun ja varsin viheliäisiä etsiä tallista...nim:Kokemusta on...

Niiden kuulien ja koolingin kasaamiseen olis hyvä olla joku kaveri koska ne eivät kovin helposti asetu vetarin uriin kun niitä tarvitsee pyöritellä ja painaa samalla...

Muistaakseni vaihteisto öljyn lisäysaukko on hieman alempana mitä vetarin alareuna niin sieltä ei pitäisi tulla öljyä ulos (ehkä).

Taisi vaihteistoöljy olla sinisellä jotain 30€L ja manuaali laatikoiseen menee jotain reilu 2L
Volvo s70   B5244 S

Poissa pakettivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Sisemmän vetonivelen kasaus?
« Vastaus #5 : 23.09.2011, 21:26:35 »
Ei tullut öljyä ulos lootasta, apukuskin puoli oli ehkä 5 cm ylempänä pukin päällä. Liekkö siellä edes hirveästi öljyä, en ole katsonut... Kasasin vetarin nivelen ohjeen mukaan ja nyt on ajettu 60 km.
Ex: 340, 340, 340, 240, 460, 460, T4, V70 2,4 Nyt: V70 TDI, 940.

Poissa Juice

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: Sisemmän vetonivelen kasaus?
« Vastaus #6 : 24.09.2011, 10:45:37 »
Tyhmä kysymys tuohon vetarin kasaamiseen!

Tutkiskelin tuota linkin (http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=31658.0) kautta löytyvää kuvaa vetarista. Näissähän päänvaivaa aiheuttaa kuulien tippuminen maljaan asennettaessa akselin puolta.
Tuli vaan mieleen että jos kuulat "liimaa" rasvalla maljan reunoille niin pystyisikö tuota kasaamaan helpommin väärinpäin eli kääntää maljan alaspäin asennettaessa akselia eli akseli kiinni ruuvipenkkiin ja sormilla pitää kuulia/kehystä paikoillaan ja sovittaa akselille. Tällöinhän ei ole vaaraa että kuulat tippuu maljan pohjalle!

Tälläinen tuli vaan mieleen::)   
Volvo V70 Classic  2.4 20V aut. -00
Ford Focus 1.6 aut. -00

Poissa pakettivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Sisemmän vetonivelen kasaus?
« Vastaus #7 : 24.09.2011, 20:57:13 »
Juuri näin se asennettiin, eli kuulat ja sisäkehä kiinni rasvalla sisäkoolinkiin/akseliin ja malja painettiin ylhäältä käsin tähän. Meni ekalla yrityksellä paikoilleen.
Ex: 340, 340, 340, 240, 460, 460, T4, V70 2,4 Nyt: V70 TDI, 940.

Poissa jejje

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Sisemmän vetonivelen kasaus?
« Vastaus #8 : 02.01.2016, 14:11:50 »
helpompi oli kun kruunu/akseli oli alaspäin ja kupin työnsi alhaalta ylöspäin

 

KL-varaosat  Race.fi