Elikkäs tuosa pihas seisoo vm.90 240 B230F koneella ja jos auto seisoo pakkasella (ainakin vasta tänä talvena ilmennyt ongelma ja kireimmillä pakkasilla ongelma pahempi) esim. yön yli niin imusarjaan ilmestyy kauheita määriä bensaa.
Ongelma alkoi sillä että about kerran viikossa volle lähti aamusin vain kolmella pytyllä käyntiin, neljäskin pörähti lopulta käyntiin kunhan pääsi jonkinmoiseen vauhtiin ja moottorijarrutti tarpeeksi pitkän matkan, en sitten ihmetelly asiaa sen enempää vaan ostin uudet NGKt ja asensin ne, ongelma hävisi pariksi viikoksi.
Nyt ongelma on tehnyt paluun ja selvästi pahemmassa muodossa, välillä lähtee käyntiin erittäin helposti mutta vaikka tallaisi kaasupolkimen mattoon kiinni niin lopulta yksi tai useampi pytty sammuu ja välillä sammuu koko moottori. Välillä kun käynnistää niin tuntuu siltä että kone ei edes jaksaisi pyöriä, aivan niinku joku pytty ois täynnä jotain ainetta joka ei puristu, kuten esim bensaa.
Ekana mieleen tuli että joku ruiskusuuttimista vuotaa fuelrailin paineet lävitseen joten päätin puhdistaa kaikki suuttimet kun töistä löytyy ultrapesurit jne.
Siinä sitten suuttimia irrotellessa huomasin että sitä bensaa löytyi imusarjasta nelosen kohalla ihan suuttimen asennusaukon kohdalle, eli imuventtiilistä asti koko kanava täynnä. Sain suuttimet putsattua, huuhdoin paineistetulla liuottimella molempiin suuntiin samalla kun pulssitin niitä, eivät silloin ainakaan vuotaneet. Asensin takaisin ja auto lähti käyntiin, ei hyvin mutta paremmin. Pari päivää ajelin ongelmitta ja taisin jo parille kaverille väittää korjanneeni vian mutta nyt se taas riestailee samalla tavalla.
Onko kellää ideoita mistä lähteä liikkeelle? Imusarjaan siis pääsee suuria määriä bensaa silloin kun moottori ei ole käynnissä. Mitä pidempään auto seisoo sen enemmän siellä näyttäsi olevan löpöä.
Usittua asiaa on jo:
tulpat (3 kertaa)
kaikki sytkän johot
jakajan kansi ja pyöritin
suuttimet putsattu ultralla ja huuhdottu
uudet orenkaat suuttimissa
Ittellä tuli mieleen tuo apusuutin, elikkäs se yksinäinen kapistus imusarjan alapuolella jonka pitäisi avautua vain tietyillä pakkasilla ja silloinkin vain kun starttimoottori käy. Mitenkäs mahdollista olisi sen jumittuminen auki asentoon? Jos se jämähtää auki niin onko se tarpeeksi korkealla imusarjassa että bensa pääsee valumaan moottoriin päin vai meneekö ilmasuodattimeen? Voiko semmosen irrottaa ja nakata mäkeen vai onko suomi liian kylmä paikka? Onko kellään ollut samantyyppistä ongelmaa?
Tällä hetkellä ratkaisuna on joka aamu tulppien vaihto sen jälkeen kun kone käyny parisen kymmenen sekuntia vajaalla pyttymäärällä, sen jälkeen lähtee aina kaikki kunnolla käyntiin, näillä pakkasilla myös herää kunnolla kun joutuu ulos autoa rassaamaan joka aamu ennen töitä.

Kiitos kaikille jotka jaksaa lukea koko ton päiväkirjan ja viellä vastatakkin siihen jotakin.