Autodiagnoosi  Carcom Oy

XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen

  • 26 Vastauksia
  • 6839 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lightfoot

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« : 05.04.2018, 22:27:39 »
Pari kuukautta sitten tuli hankittua tuo 2003 vm auto ja nyt yhtäkkiä se alkoi keinumaan varsin voimakkaasti. No muutaman kerran sitä kun takapuskurista painelin alaspäin ja päästin irti niin jäi perä pomppimaan. Eli täsä tapauksessa syy on selvä eli iskarit olivat loppuneet.

No kävin huolto liikeessä kysymässä ja sanoivat että rungon numeron mukaan autossa on ilmaiskarit. Hinta liikkeestä 820 euroa kipale. Eli 1600 euroa yhteensä. Kertokaa nyt viisaammat. Mitä tässä pitää tehdä.....? Yritän etsiä täältä vanhoja viestejä koskien takaiskareita, yritin löytää netistä vastaavia iskareita, mutta turhaan. Onko tuossa automallissa joku ihme juttu vai miten hitossa voi hinta olla tuollainen ja mitään tietoa en löydä mistään.   A P U A

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #1 : 05.04.2018, 22:39:09 »
Autossa on ns. Nivomat iskunvaimentimet, eli itsestään säätyvät. Siniseltä niitä ei missään nimessä kannata hakea, koska hinta.

Esim. http://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/shock-absorbing/shock-absorber/shock-absorber-rear-axle-nivomat/1015953/

Noita saa varmasti halvemmallakin jostain, alkuperäisten iskarien valmistaja on Sachs.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa lightfoot

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #2 : 05.04.2018, 22:45:03 »
Ahaa. Kiitos jo tästä. Onko niin ettei sinne voi laittaa mitään huomattavasti halvempia, mitä on netissä myynnissä? Eli missä siis lukee että ovat XC90 malliin?

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #3 : 05.04.2018, 22:48:01 »
No periaatteessa voi, silloin pitää hommata sellainen "muutossarja", eli sinne laitetaan vain tavalliset iskarit, tavalliset jouset, ja iskareiden yläpäät pitää uusia, mutta tuo koko häsmäkkä maksaa saman verran kuin yksi nivomat, ellei vähemmänkin.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=70637.msg1061000131#msg1061000131

^Tuolla muutos on tehty näköjään hommaamalla vain tavalliset iskarit sekä HD jouset, yläpään kiinnitys on vähän villi kortti, että pitääkö uusia vai ei.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2018, 22:54:43 kirjoittanut Kraft »
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6530
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #4 : 05.04.2018, 22:56:14 »
Ja ilmajousitushan on siellä ihan mukavuussyistä, että turha ajatella että halpisjousitus vastaa toimivaa ilmajousitusta. Toki silläkin pärjää jos ei ole tarkka tärinöistä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #5 : 05.04.2018, 23:02:41 »
Ja ilmajousitushan on siellä ihan mukavuussyistä, että turha ajatella että halpisjousitus vastaa toimivaa ilmajousitusta. Toki silläkin pärjää jos ei ole tarkka tärinöistä.
Totta, samanlaista mukavuuttahan ei tavallisilla iskareilla/jousilla saa. Ja jos autossa on täyslasti, eli kaikki penkkirivit käytössä, niin tavalliset iskarit + jouset luultavasti antavat jo vähän periksikin.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa lightfoot

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #6 : 05.04.2018, 23:16:59 »
No tuossa olette kyllä oikeassa. Eli pitääköhän lähteä siitä että yrittää löytää mahdollisimman edulliset uudet tai sitten hyvät käytetyt, mutta mistäs sitä tietää että mitkä ovat hvvät ja mitkä ei. Hankala yhtälö  >:(

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #7 : 06.04.2018, 09:52:20 »
No periaatteessa voi, silloin pitää hommata sellainen "muutossarja", eli sinne laitetaan vain tavalliset iskarit, tavalliset jouset, ja iskareiden yläpäät pitää uusia, mutta tuo koko häsmäkkä maksaa saman verran kuin yksi nivomat, ellei vähemmänkin.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=70637.msg1061000131#msg1061000131

^Tuolla muutos on tehty näköjään hommaamalla vain tavalliset iskarit sekä HD jouset, yläpään kiinnitys on vähän villi kortti, että pitääkö uusia vai ei.
Ei niitä yläpäitä tarvi uusia, laittaa sinne isoja prikkoja, mulla ollu 100tkm, toimii.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 15213
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #8 : 06.04.2018, 11:43:37 »
minusta 1000€ sinisellä ei ole paha. mutta ottakaa jousi/iskaripaketti ne tulee kaikki siinä tuolla tonnilla... yksitellen jo pelkät jouset olis 500€ ja iskari kipale on ~900€
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa SOG

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #9 : 06.04.2018, 12:54:59 »
Olin aikeissa tilata Nivomat iskarit Hollannista omaan V70 2004. Vasen Nivomat oli antanut periksi. Olin päätymässä asennussarjaan koska samaan hintaan tulisi uudet jouset. V70iin hinta olis ollut 900 + toimituskulut. Skandixilla 950e. Sitt yks aamu selailin tori.fi ja yks kaveri myi käytettyä 35 eurolla. Varaosanumero oli outo mutt Skandixin sivujen mukaan kävisi mun autoon. Ilmoitus oli ilmestynyt aamuyöstä ja oli vielä aikainen aamu. Viestiä menemään ja sain iskarin! moni pyytää käytetyistä mielestäni kovia hintoja, 100-300e. Vaihdatin takajarrurempan yhteydessä iskarin. Ja... kaikki toimii. Oikeassa 60% ja nyt  vasemmassa 70%. Auton perä kipuaa kuormalla nätisti oikeaan asentoon. Ajettavuus tottakai parani :D Katsastus meni läpi. Vaihdosta on nyt neljä kuukautta.


V70 2.5T FWD -04

Poissa lightfoot

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #10 : 06.04.2018, 14:51:00 »
Kiitos näistä vinkeistä. Päädyin nyt ratkaisuun että tilaan nuo noin vajaat 600e maksavat iskarit. Olisin saanut käytettynä hintaan 650e pari, mutta uusi on aina uusi. Toivottavasti auton pomppiminen päättyy. Kiitos tästäkin keskustelusta kaikille osapuolille.

Poissa Sigismund

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #11 : 09.04.2018, 17:27:45 »
Minulla oli syksyn katsastuksessa toisessa xc90:n Nivossa voimaa 60% ja toisessa 40% joka ymmärtääkseni hylkäysraja. Uusin nyt molemmat, kun vanhoja ei tiettävästi voi kunnostaa.
Tuo 60% yksilö on tallessa, varaosatarkoituksella jos jompi kumpi nykyisistä hyytyy. Ei mahda kuitenkaan olla aivan todennäköistä joten jos kiinnostaa niin yyveetä tulemaan.
Tilasin Wetteriltä asennussarjan jousineen päivineen hintaa 1100 e- siis samaan hintaan, mihin Scandix myy vastaavaa.  Rekkarin perusteella katsoivat mallin, uusien iskarien osanumero ei ollut sama kuin vanhoissa.
Löytyi Vidasta nimellä tasonsäätösarja. Jos nyt sitten edes myivät oikeanlaiset kilkkeet mutta niinhän nuo paikalleen lopsahtivat. Jousia eivät vaihtaneet kun olivat kuulemma kunnossa. Tiedä sitten olisiko ollut syytä vaihtaa nekin..

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 15213
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #12 : 09.04.2018, 21:03:53 »
Vanhemmissa pitää autosta tarkistaa alusta numero että tulee varmasti oikea osa. se näkyy vain autosta ei auton tiedoista koneelta.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa Sigismund

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #13 : 09.04.2018, 23:16:15 »
Luotin sokeasti varaosamyyjään - vm 2006 xc90 kyseessä. Onko iskarien jäykkyydessä ero vai esim kiinnitysosissa?

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 15213
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: XC90 Takaiskerien täydellinen hyytyminen
« Vastaus #14 : 10.04.2018, 11:05:17 »
Luotin sokeasti varaosamyyjään - vm 2006 xc90 kyseessä. Onko iskarien jäykkyydessä ero vai esim kiinnitysosissa?
En valitettavasti osaa sanoa mikä on ero ja onko sekään edes merkittävä. enkä ole edes varma onko tuo 2006 edes niitä ns. vanhoja
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

 

Elekma  Autoracing