Noniin, pitkästä aikaa vähän enemmän asiaa.
Volvosta alkoi pikkuhiljaa voima katoamaan ja suoritin puristuspainemittauksen joka oli suorastaan murskaava. vain yhdessä sylinterissä yli 10bar, yhdessä 8bar ja kahdessa vain 5,5bar. Auto kuitenkin toimi vielä joten kylmän viileästi ajoin sillä vielä pari viikkoa tämän jälkeen kunnes töihin mennessä alkoi kalkattamaan. Kuten aiemmassa viestissä kerroin lopputulos oli, että yksi männänrengas oli poikki ja yksi pakoventtiili halki. Ostin tietysti heti tämän jälkeen "uuden" merenpohjasta kaivetun näköisen 6 pulttisen alakerran ja isoventtiilikannen.


Kantta työstettiin jonkun verran. Pakopuolelle tuli seetirenkaat ja uudet isommat (37mm) venttiilit ja imupuolelle ajettiin uudet seetit ja laitettiin uudet 44mm venttiilit. Kaikkiin venttiileihin tehtiin lisäviisteet. Kantta laskettiin 3mm. Puristussuhde laskettiin kyllä, mutta lappu jossa tiedot oli on nyt jossain enkä ulkoa sitä muista. Kanavien työstön hoiti kaveri, kanavat siistittiin ja muotoiltiin paremmin virtaaviksi, mutta ei kuitenkaan lähdetty suurentamaan radikaalisti. Palotiloista tasoitetltiin terävät reunat ja muut rosot. Imupuolen ohjurit tuli uudet ja ne teroitettiin. Lyhentäminen kanavan katon tasolle olisi vienyt niin suuren osan ohjurista joten sitä ei lyhennetty ollenkaan kun kyseessä on kuitenkin auto jolla ajetaan yli 500km viikossa.
Venttiilinjousiksi on tulossa "keltaiset jouset", Nokaksi F ja nostajiksi nuo ilmeisesti chevyn pikkulohkon mekaaaniset nostajat uusien "putkitönäreiden" kanssa.



Kampiakselin kiilloitin itse. Tuli ainakin riittävän hyvä

Lohkosta oikaistiin dekki ja se porattiin 0.030" ylikokoon.
Uudet männät ja laakerit on jo hommattu. Vielä pitäisi hankkia uudet kansipultit, stefallinen jakopäänkoppa ja teräsjakopää.
Tänään päästin lohkon ja kannen teräsharjalaikalla puhtaaksi ja samalla suhautin ruiskulla pohjaksi laadukkaan epoksin.

Vanha vesipumppu ja jakopäänkoppa toimii hyvin suojana, ei tarvitse taiteilla teipin kanssa.
SU kaasuttimet ja kärjellinen sytkä saa jäädä ja muutenkin moottori säilyy ulospäin alkuperäisasussaan.
Näillä jatketaan, ensi viikolla pitäisi saapua paketti ruotsista

PS.
Jos joku tietää edes lähellä olevan esim. RAL värikoodin volvon moottorin punaiselle olisin hyvin kiitollinen. Pitäisi pintamaali tilata alkuviikosta. Miranolit yms litkut on kyllä tiedossa mutta jos joku tietäisi ihan oikean värikoodin.

Harkinnassa on RAL 3000.