Pieni välipäivitys. Huohotusjärjestelmän toteutus pyöri mielessä pitkään, että miten sen toteuttaisi ja lopulta päädyin seuraavanlaiseen ratkaisuun (tulee sisältämään erittäin paljon kuvia ja tekstiä

). Toimintatapa on teoriassa täysin sama kuin alkuperäinenkin, mutta moottorista tulevat öljyhöyryt menee suodattimen ja kerääjäsäiliön läpi ennenkuin imuletku menee imusarjaan. Eli teoriassa imusarjalle menee täysin puhdasta ilmaa, kuin aiemmin kaikki höyryt pääsi suoraan imusarjaan ja karstoittamaan moottoria.
Kuva oman auton ohjekirjasta:

Kerääjäsäiliön tarve oli selvä, mutta sitten aloin miettimään mistä otan puhtaan ilman lohkon kylkeen kun nyt alkuperäistä ilmansuodattimen koteloa ei ole ja noihin vaahtomuoviputsareihin ei mitään nippaa pysty tietenkään askartelemaan. Päädyin ostamaan tuollaisen ”vapaavirtaussuodattimen” ja aloin järkeilemään mihin sen sijoittaa. Tietysti sen olisi voinut laittaa helpoimman tien kautta suoraan tuohon lohkolta tulevaan nippaan, mutta lopputulos olisi ollut aikalailla saman näköinen kuin perus teinirassi vapaavirtaussuodattimella (kärjistettynä).
Päätin Lopulta tehdä yhden säiliön mihin tulee kaikki letkut jolla saadaan siisti ja toimiva lopputulos. Helpompia tapoja varmaan olisi tietysti Ollut mutta oli hauska työ kuitenkin.
Kuvia työvaiheista:

Tyhjennysproppu


Suodatin

Letkunipat yläosaan

Reiät joiden avulla pääsee ruuvamaan ”lohkot” toisiinsa kiinni. Noiden päälle tuli kumitulpat jolloin päälimmäinen kammio saatiin erotettua muista.

Valmis raakaversio:

Nippa tuplien imusarjalle.

Valmis tuote paikoillaan

Moottoritilan ilme uuden järjestelmän kanssa. Täytyy kyllä tuo vedenlämpömittarin anturikotelo maalata mustaksi kun seuraavan kerran tyhjää jäähdytysjärjestelmän

Ja vielä visio säiliön toiminnasta yksityiskohtaisesti:

Eli säiliössä on 3 eri kammiota.
Öljyhöyryt tulevat öljykorkilta kammioon 2 jonka jälkeen se menee suodattimen läpi kammioon 1. Kammiosta 1 on imuputki imusarjalle suojattuna varuiksi vielä siten ettei se imisi suodattimeen loukkuun jäänyttä öljyä. Öljy valuu suodattimesta kammion pohjalle joka voidaan tyhjätä pohjapropusta.
Kammio 3 on täysin erillään muista ja toimii siis todellisuudessa vain suodattimen kotelona.
Koko säiliö on avattavissa, jos havaitaan että suodatin tukkeutuu tms.
Materiaalina käytettiin käsikäyttöisen vesipumpun rosteri sylintereitä, vanhaa polkupyörää, 3mm lattaa ja millin peltiä. Aikaa meni riittävästi, ainakin 6 tuntia mutta itse olen tyytyväinen

Ajossa näkee toimiiko suunnitellu tavalla. Ei pitäisi ainakaan kauheasti mennä metsään kun toimintaperiaate kuitenkin sama kuin lähtöjäänkin.