Loppuviikko oli vähintäänkin hektinen. Auton laittamiselle ei meinannut irrota aikaa ja se mitä tehtiin tehtiin yöunien kustannuksella. Kuvia tuli otettua harmittavan vähän.
Vaihdelaatikon asentamisen jälkeen vaihdoin kardaaniin kannatinlaakerin ja kumin sekä etummaisen ristikon, joka tuntui olevan hiukan jumissa. Ostin myös hyllyyn 2 ristikkoa, jotta saa loputkin vaihdettua myöhemmin. Ennen kardaanin asentamista vaihdoin perän laipan takaisin suurempaan. Kardaanissa on myös paksummat pultit kuin ohuemmassa. Itselläni ei paksumman kardaanin pultteja ollut, mutta huomasin, että m10 pultti menee hikisesti vääntämällä reiästä läpi. Ostin kardaanin pulteiksi perus 12.9 M10 pultit ja ennen asennusta kävin laippojen pultinreiät läpi 10mm poralla, joka raapi pinnasta seitinohuen siivun. Sen jälkeen kardaani sopi paikoilleen ja oli täysin bolt on. Nyt ei tarvitse senkään puolesta jännittää.
Seuraavaksi vaihdoin öljyt moottoriin, vaihdelaatikkoon ja perään.
Moottoriöljyksi valikoitui tuttuun tapaan amsoilin z-rod. Edellisilläkään ei ollut ajettu kuin ehkä n.800km, mutta päätin vaihtaa kuitenkin kun olivat käytännössä ensimmäiset öljyt sisäänajoöljyjen jälkeen. Tosin välissä oli yhdet ihan hetken aikaa kun oli kansivikaa, mutta se tarina onkin kerrottu jo aiemmin.
Moottoriöljyjä vaihtaessa asensin öljynlämpömittarin. Uusi pohjaproppu oli hankittuna, mutta sehän tietysti oli jo hukkunut jossain välissä niin tein vanhaan öljyproppuun reiän keskelle johon väänsin anturille 1/8-27 npt kierteen. Itse mittari tuli ratin vasemmalla puolella olevan käytöstä poistetun vedenlämpömittarin tilalle öljynpainemittarin viereen.

Jarrupaloja en hoksannut tilata kunnollisia riittävän ajoissa, niin vaihdoin joka nurkkaan uudet oe-laatuiset palat edes. Jarrunesteeksi valitsin motulin rbf 600 sen toivossa ettei heti kiehuisi.
Laturi on ollut tässä murheena niin hitsasin jo vahvistettuun korvakkeeseen kerroksen 3mm lattaa vielä.

Kytkimen työsylinterin varteen tein vielä säädön, joka tulikin tarpeeseen. Ahvenistolle tultaessa pakki ei meinannut mennä silmään, kun kytkin irroitti hiukan heikosti. Säädöllä alkoi homma rokkaamaan.
Renkaat oli hirveä työmaa vääntää päälle, kun mulla ei rengaskoneessa ole apukäpälää. Lopulta kun hyppi renkaan päällä samalla kun pyöritti vannetta suostui nankangit nousemaan vanteelle.

Lopuksi halusin tuoda jotain hiukan kilpurin näköä tähän niin asensin aerocatch lukot konepeltiin.
Lopulta tilanne näytti tältä aamu yhdeksältä tänään:

Ajo ahvenistolle hiukan jännitti, kun ei ollut mitään tietoa pettääkö jokin vai ei. Ahvenistolle päästiin ongelmitta.
Paikalle saapuessa kello oli jo reippaasti yli 12 niin päätimme kierrellä katsomassa hiukan muita autoja ja sitten 1300 possujunaan. Possujunan aikana hiukan silmäilin rataa ja heti sen jälkeen kurvasin ratakatsastukseen. Katsastuksen jälkeen hiukan jännittyneenä radalle, sillä ikinä en ole moottoriradalla ajanut. Joten ajolinjat yms varmaan oli mitä oli, mutta tärkeintä varmaan, että hauskaa oli. Heti ensimmäisellä tai toisella kierroksella iski jäähdyttämättömien jarrujen ja vakio palojen muodostama ongelma silmille. Koko radan alkuvaiheen jarrut purivat oikein tehokkaasti, mutta pääsuoran lopussa aloin jarruttamaan aiempien havantojen perusteella mukamas ajoissa vaan eipä purrutkaan jarrut enää ihan yhtälailla ja kurvissa pääsi perä luistamaan hiukan edelle. Noh mitään ei onneksi sen suuremmin sattunut muutoin kuin henkisesti niin homma jatkui ja nyt osasi jo hiukan enemmän varoa, että pakko aloittaa jarrutus riittävän ajoissa, varsinkin kun rupeaa lämpötilat nousemaan.
Jonkun verran tuli ajeltua radalla ja kyllä se hyvin kulki, mutta muutama havainto ilmeni:
Ensimmäisenä tietysti ne jarrut. Jäähdyttämättömillä levyillä ja vakiopaloilla ei pidä jättää liian itsevarmasti jarrutusta myöhälle.
Toisena oli ohjaus. Ratti on välissä vaihtunut syvään mokkarattiin, joka hanskat kädessä tarjoaa tukevan otteen. Ohjaus ei myöskään ole liian jäykkä, mutta aivan liian hidas. Kurveissa on kädet solmussa.
Kolmantena oli välitykset. Koko rata pääsuoraa lukuunottamatta täytyi ajaa 2. Vaihteella. Vauhdin kasvaessa joillakin pätkillä pääsin 2 rajoittimelle asti, mutta vaihtaminen olisi kuitenkin ollut liian hidasta. Vaihtaminen muutenkin on kyllä tuolla onnettoman hidasta.
Renkaat tarjosivat omaan menoon nähden kyllä julman pidon, joskin joissain kurveissa kyllä tunsi, että ollaan aivan pidon rajamailla.
Öljynjäähdytin toimi niinkuin pitää, mutta ilman sitä olisin kyllä varmaan keittänyt öljyt.
Iskareissa oli joka nurkassa 11 napsua jäykkyyttä joka oli ihan ok. Ehkä joku kokeneempi osaisi niiden kanssa pelata, mutta mulle tuntui ihan hyvältä.
Vakaajat toimi aivan erinomaisesti. Ei paljon kurveissa heijannut.
Penkit oli kyllä aivan hirveät tähän käyttöön. Pitää tulevaisuudessa harkita vakavasti mihin suuntaan tätä autoa vie, sillä kyllä tämä enemmän on radalla kotonaan kuin maantiellä tai kylillä tällä hetkellä.
Paljoa en mittaria katsellut, varsinkin kun se tällä hetkellä näyttää +20km/h liikaa, mutta pääsuoralla ennen jarrutusta vauhdit liikkuivat reilun 140km/h paikkeilla.
Kierrosaikoja tuli mitattua vain kahdelta kierrokselta, niistä parempi 1:48 ja huonompi 1:50. Liekö sitten minkälaisia, en tiedä. Vaikka ei kisaamassa oltukaan, niin olisi kiva tietää minkälaisia aikoja yleisesti ajettiin.
Annoin kyllä autolle ihan niin paljon kenkää kuin siitä tällä radalla lähti ja näyttäisi siltä, että koko päivän ainoa tappio oli viimeisen muutaman kierroksen aikana hukattu weberin suutinkansi. Kotiin asti kuitenkin päästiin ihan ongelmitta. Bensaa paloi kyllä. Yhteensä n. 300km + radalla ajetut kilometrit tuli tänään mittariin.

Loppuun kotiin tullessa vielä pari fiilistelykuvaa


Loppuun vielä pikku maistiainen niille ketkä eivät olleet paikalla. Lisää materiaalia tulee, tai sitten ei tule. Riippuu millaista materiaalia päivältä on irronnut
https://youtu.be/WZvqbkF8Fe8Ps. Kuvaajia oli paikalla aika paljon, jos jollain on kuvia tästä niin olisi aivan mahtavaa jos saisi kunnon kameralla otettuja kuvia tästä
