Jurvasta selvitty ilman tappioita. Paljoa ei kyllä tullut radalla ajettua, ehkä 8-10 kierrosta. Botnia ei oikeen itselle tarjonnut tällä autolla mitään viihdettä, toisin kuin ahvenisto. Tällä M400 museolaatikolla, kun joutuu tiputtamaan jyrkässä kurvissa 3>2 vaihteelle niin siinä tärvääntyy niin paljon aikaa kun synkrot vaan ulisevat ja yrittävät päästä vauhtiin mukaan.
Edellisen päivityksen jälkeen ensimmäisenä tein pienen korvakkeen, joka kannattelee kytkimen letkua. Samalla tein peitelätkän alkuperäisen lämppärin hanan läpiviennille. Tähän vaihdoin aiemmin jo viime kesän jäljiltä vuotavan original hanan tilalle pienen messinkisen hanan. Kyseistä hanaa operoidaan ainoastaan moottoritilasta. Eipä sitä tarvitse muutenkaan käyttää, kun kesällä ajelee

Tuota apusimpukan hela asiaa vielä järkeilin, kun huomasin, että skandix myy sitä pronssi versiota valmiina settinä, mutta koska postikulut kyseiselle kikkareelle olisi ollut 33e, eikä sieltä myöskään saanut ohjausakselin puslia päädyin tilaamaan KG-trimningiltä uretaanipuslat ohjausakseliin sekä apusimpukkaan. Samalla maalasin ohjausakselin ja kiristin simpukkaa aavistuksen. Ohjaustuntuma parani n. 100%, mutta voisi se vieläkin olla jämäkämpi.
Alkuperäiset ohjausakselin puslat…

Uutta


Nyt kun tänä kesänä olen ajellut oikeasti kaupungissa kesäkuumalla ei flekti ole riittänyt jäähdyttämään. Heti kun saa edes 50km/h vauhdin päälle ei ole lämpöongelmista tietoakaan, mutta kun seisoo valoissa tai ajaa hitaasti pikkuhiljaa kipuaa lämmöt korkeammalle. Aiemmin käytössä oli jo mekaanisen vesipumpun aikana käytössä ollut puhaltava flekti keulan puolella syyläriä. Nyt kun mekaaninen pumppu on aikaa sitten heivattu ja kiinnitin syylärin alkuperäisestä poiketen keulan puolelta sain hiukan lisätilaa, jolla sain imevän flektin mallia motonet ja pienen ”kotelon” syylärin ympärille. Motonetin flekti kuitenkin tarjosi 1200m3/h virtausta, kun biltema vain 800.
Aikaa oli yksi yö ennen ratapäiviä, joten mentiin taas aika pitkälle kokeilemalla kuinka käy. Alumiinilevyssä ei ollut enää riittävää siivua niin päädyin hitsaamaan kiinnikkeet syylärin sivuille ja tekemään ”kotelon” 1.5mm mustasta raudasta ja tiivistin reunat silikonilla. Tila oli vähissä, joten loppuviimein ei saanut syylärin irti kuin ~2cm kennosta ja tuon kotelon syvyys ei ole kuin 1-1.5cm. Lisäsin vielä lopuksi kasipätkästä varastetut kumiläpät tarjoamaan ilmavirtausta silloin kun flekti ei pyöri. Sentti jäi vielä tilaa moottorin alavesiletkun lähdön ja flektin moottorin väliin. Kokeilin systeemiä ennen asennusta ja jopa yllätyin, sillä ilmavirtausta oli havaittavissa syylärin reunoillakin, joskaan ei yhtä paljon kuin keskellä.




Aamulla 0500 oli valmista ja 0730 herätys, sillä auto piti vielä pestä ennen lähtöä jurvaan.
Lopuksi vielä leikkelin tuon syylärin eteen tulevan tulevan pellin sopivaksi tuon alusyylärin kanssa ja laitoin reunanauhan leikattuun kohtaan ulkonäkösyistä ja myöskin ettei pellin reuna hinkkaa itseään syyläriin.

Matkalla Jurvaan oli hyvä kokeilla uutta flektiä.
Flektisysteemi toimi paremmin kuin aiemmin, mutta ei riittävän hyvin vieläkään. Kotelo flektin ympärillä on auttamatta liian pieni ja pelti on liian lähellä syyläriä ja flektikin on pieni, mutta suurempa ei oikein mahdu.
Yhtenä lääkkeenä voisi tietysti vielä yrittää väkertää suuremman kotelon, mutta sijoittaa flekti syylärin vasempaan reunaan, jolloin flektin moottori asettuisi alavesiletkun lähdön vasemmalle puolelle, mutta eipä silläkään saa kuin 2-3cm lisää tilaa.
Tai sitten hankkii jonkun vähän uskottavamman kokoisen syylärin mihin mahtuu järkevämmän kokoinen flekti tai kaksi. Pitää suunnitella.