Samppasport  Futurez

Öljynvaihdon käytännön toteutuksia ja suosituksia vailla

  • 12 Vastauksia
  • 3373 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Tervehdys foorumitoverit

Nyt tulee taas niin hiutalemainen kysymys että pahoittelut jo etukäteen. Olen yrittänyt vanhoja posteja kaivella mutta ihan yksiselitteisiä vastauksia ei ole tullut vielä vastaan.

V70 öljynvaihto kohta edessä. Ajattelin vaihtaa itse. Ja kotipihalla. Etupäätä pitäisi ilmeisesti saada ylöspäin että saa valutettua öljypohjasta vanhat liemet pois. Mikä tähän olisi fiksuin tekniikka ja miten te kokeneemmat olette tavanneet asian toimittaa?

Etupyörät ajorampeille?

Vaiko etupää keulasta ylös hallitunkillä ja pukit alle?

Jos tämä jälkimmäinen niin mistä kohtaa pitää tunkata keulasta ja mihin kohtaan asettaa Vollessa pukit alle?

Vai onko viisainta varata nosturilla varustetulle TI-hallille aikaa? Vai mennäänkö suoraan työmaan rasvamonttuun 50km päähän touhuamaan asiaa vapaapäivänä?

Jotenkin vain tuo kotipihalla vaihtaminen houkuttelisi vaihtoehtona enemmän. Ei tarvitsisi meinaan olla ikävän suunnitelmallinen. Voisi vaikka impulsiivisesti alkaa keskellä yötä öljynvaihtohommiin jos ei uni tule simmuun.  :idiot2:
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6400
Mä oon tehnyt enimmäkseen lumihangessa pukeilla, niin että nostanut isolla hallitunkilla, lauta vaikka väliin, siitä ohjekirjan näyttämästä pehmustetusta "pohjakummusta" ja laittanut pukit apurungon ja rungon välisien kiinnityspulttien kohdalle. Rampeillakin olen tuon tehnyt mutta en osaa ajaa niille ilman kaveria niin pukit on olleet helpommat.

Pohjamuovin ruuvit olen avannut ja sulkenut Boschin ruuvinvääntimellä, muovin takaisin laittaminen on eniten hermoja raastanut operaatio öljynvaihdossa.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2018, 21:32:26 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Ajorampit on näppärät, tein itse puiset -metalliset maksaa muutaman kympin. Suodattimen avaamiseen tarvitset hylsyn, saa biltemasta. Suodatinpatruunoita motonetistä. Tulpan prikan olen vaihtanut joka toinen kerta, ettei ala vuotamaan. Helppoa ja mukavaa - bilteman asentajan kertakäyttöhanskat pitää ihoärsytyksenkin kurissa. Samasta putkasta saa sen näppärän valutusastian.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Helppo homma. Hommaa öljyastia joka mahtuu öljypohjan alle. Ite käytin motonetin kanisterityyppistä(10L?) astiaa. Kato että alusta tasainen ja sit tunkkaat ihan siitä normipisteetä toisen nurkan niin ylös kuin kärsii. Joku pönkä alle jos sattuu että tunkki pettää tms. Sitten änkeet alle ja löysäät pohjamuovin pois ja löysäät öljyproppua hieman. Poistut auton alta ja työnnät astian alle ja proppu pois. Lasket auton alas ja annat valua. Valumisen aikana vaihda suodatin (tai ihan operaation alussa). Sit tunkkaat taas nurkan ylös ja vehje kasaan ja öljyt sisään. Yleensä ylösnoston aikana valuminen alkaa hetkeksi uudestaan ja käynyt mielessä että tällä kallistelulla saa tyhjemmäksi kuin että auto ois kokoajan vaakatasossa :idiot2:

Noin vaihdoin mk2 V70 D5 öljyt monta monituista kertaa
« Viimeksi muokattu: 12.04.2018, 21:44:52 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Minä olen imenyt mittatikun reiästä viimeiset 10 kertaa ja hyvin on toiminut niinkin. Auton akkuun kytkettävällä imupumpulla homma hoituu siististi ja ilman jumppaa.

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Jos pihassa touhaa niin ajorampit on kyllä helpoin ratkaisu. Castrolia sisään ja Volvon suodatin. (Tai Mann, on alkuperäisen valmistaja)
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
muovin takaisin laittaminen on eniten hermoja raastanut operaatio öljynvaihdossa.

Keskipaikkeilla olevan ruuvin kiinnitin aina ekaksi niin loput olikin sitten helppoja.

Oli suunnitelmissa askarrella pikakiinnityksellä oleva luukku siihen propun kohdalle mutta auto ehti vaihtua
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3020
  • www.vrcf.fi
Yleensä teen kaikki remontit itse mutta todennut että öljynvaihdossa ei enään kovinkaan paljon palkoille pääse joten sen olen ulkoistanut. Eipähän tarvi noiden jäteöljyjen kanssa ihmetellä. Paikallinen korjaamo tuon on sopu hinnalla tehnyt jo vuosia.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6400
Itsellä tee-se-itse lisääntyy vuosien varrella kun tuntuu että korjaamot aina kämmii jonkun asian
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Yleensä teen kaikki remontit itse mutta todennut että öljynvaihdossa ei enään kovinkaan paljon palkoille pääse joten sen olen ulkoistanut. Eipähän tarvi noiden jäteöljyjen kanssa ihmetellä. Paikallinen korjaamo tuon on sopu hinnalla tehnyt jo vuosia.

Minä taas olen todennut että öljynvaihdossa pääsee niin hyvin tuntipalkalle, että helppouden takia varsinkin kannattaa tehdä itse.

10e nosturi, ~17e suodatin ja öljypropuntiiviste, ~40e 6 litraa castrollia. Pyrin ostamaan öljyt ja suodattimet etukäteen kun on muutankin ostettavaa, niin ei tule ylimääräistä ajelua muuta kuin nosturille.

Äkkiä katsoen, niin ~100e luokkaa oli öljynvaihtojen hinnat liikkeissä kun mukaan laski myös suodattimen ja pari litraa lisää öljyä (todella monessa paikassa hinta ilmoitettu vain 4 litran mukaan tai että suodatin maksaa erikseen)

Lisäksi itsevaihtaen ei tarvitse kuluttaa työpäivästä arkiaikaa auton huoltoon :)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6400
Toi on ihan merkittävä että ei tartte viedä autoa jonnekin hankalaan paikkaan korjaamolle ja käyttää siihen aikaa. Ja lisäksi itseä aina stressaa se että milloin saa ajan, 2-4 viikon päähän ehkä, kilsoja voi tulla tuhansia sinä aikana. Mut on se muutenkin hyvä säännöllisesti vähän tarkemmin tutkia omaa autoa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3020
  • www.vrcf.fi
Itsellä niin onnellinen tilanne että työpaikan naapurissa korjaamo. 100€ öljynvaihdosta, ei s.... !??
Jos joku tuon verran ottaa niin sittenhän munkin kannattaa alkaa noita tekemään muiden remppojen lisäksi mitä muille tulee tehtyä  ::)
Monesti se vaan on niin että omat autot jää vähemmälle huomiolle kun muille tulee tehtyä niin ei jaksa enään tuhertaa, pakon edessä sitten korjaillaan omia.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2018, 11:27:40 kirjoittanut jak900 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
100€ öljynvaihdosta, ei s.... !??

Jos laittaa a5/b5 castrolit niin pelkät öljyt 90Eur.. (6.5L x 14Eur)

Huoltoon viemisessä  on oma riesansa kun on mukamas niin hektistä tämä lapsiperheen elämä. Lisäksi kun on vielä kolme autoa niin ylivoimaisesti vähiten hellasäröä aiheuttaa kun vaihtaa pihalla itse. Säästääkin vielä jonkun latin ja tuleepahan valutettua huolella :) Nyt alkaa olla jo mukavat kelit rassailla. Iän myötä näistä pikkuhommista on alkanut jopa tykkäämään. Vasta repareerasin tyttären Kiasta takajarrut niin eipäs yllättäen ottanu pattiin yhtään.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Elekma  Autoracing