Noniin jatketaan tätä prokkista tänne uudelle foorumille. Pientä pohjustusta eli rakentelutiimimme koostuu autotekniikan insinööriopiskelijoista. Opiskelu budjetilla viedään projektia eteenpäin ja lisärahaa kerätty purkuosien myynnillä:P
Elikkä ahtimena jonkun noin 35L laivadiiselin turboahtimen kompressoripuolta hyväksi käyttäen tehty mekaaninen ahdin. Ahtimen kaikki akselit ja liikkuvat osat on käyty tasapainottamassa ja laakerointi on keraaminen.


Tuollainen kori hommattiin aluksi mutta kesällä hitsatessa todettiin vehje niin mädäksi, että siitä tulee vain moottorin testi penkki. Moottori kun saadaan toimimaan lähtee kori vaihtoon.

Tekniikka: b200k johon hommattiin vahvemmat kanget. Puristukset laskettiin avartamalla palotiloja ja b200ET männillä.
Nykyinen puristussuhde kannenblaanauksen jälkeen 8.3

Venttiilit ja seetit hiottiin tahnan kanssa.
Pensansyöttö hoidetaan ensisijaisesti 2xDellorto dhla 40, jotka saapui saksanmaalta.
kaasuttimelle tehtiin itse painekannet koska kannet olis maksanu saman kerran kun kaasarit yhteensä:E


Kaksi kytkinasetelmaa purettiin (oli nurkissa pari vanhaa) ja tehtiin tuplajousi asetelma.

Ahdin kun on itse tehty ei siinä ole sisäistä vapaakytkintä niin sellainen jouduttiin koneistamaan voimanotto hihnapyörään ja akseliin sopivaksi. Eli kun moottori jarruttaa pääsee ahdin pyörimään vapaasti, joka pienentää ahtimelle rasitusta koska äkkinäiset voimat eivät pääse läpi.


sitten ratas tarvitsi vielä laakeroinnin.


Siinä konetta sitten jo vähän kasassa. A keppi hommattiin vanhan Y:n tilalle. Öljynpaluu öljypohjaan + uudet jakajan osat. Asetelmaa jouduttiin tuoda noin 8mm ulospäin vauhtipyörästä koska se on nyt paksumpi. Kytkinkoppaan pitäisi juuri ja juuri mahtua pyörimään, jos ei niin tarvii vähän muutoksia. Sen näkee huomenissa kun konetta aletaan sovittamaan keulalle.

Jakopää kasassa kera uuden vesipumpun, vanha oli hyvin epäluotettavan näköinen. Imusarja tuli hiipakalta ja siihen joutui vähän reikiä suurennella että meni paikalleen. Vanha pensapumpunpaikka tukittiin.
Öljy varastetaan ahtimelle ö-paineanturin paikasta ja tuollainen nippa hommattiin että saadaan kyseinen anturikin vielä toimimaan.

Lamdaa tulee mittaamaan atmegan pikku prossu ja lcd näyttö itsetehdyllä ohjelmalla, joka on vielä työn alla. Anturi on mitsupishi eclipsestä.
Projektipäiväkirja kokonaisuudessaa luettavissa tähän asti Volvolandiassa:
http://www.suomenvolvofoorumi.fi/SVF/index.php?topic=59641.0Tästä lähin päiväkirja jatkuu täälä.
Paljon lisää kuvia:
http://picasaweb.google.com/projekti.volvo