RallyBaron  Samppasport

S60 ulisee käännettäessä

  • 13 Vastauksia
  • 12438 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rommitommi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
S60 ulisee käännettäessä
« : 15.09.2011, 13:45:21 »
Joo elikkä tälläinen vika on ilmaantunut viime viikkoina.

Kun aamulla lähtee liikkeelle parkkiruudusta, niin kuuluu pientä ääntä, mutta lämpimällä koneella ei kyllä parkkiruudussa muuten pidä mitään ääntä.

Suurin ongelma on n. 20-40kmh vauhdissa tehdyissä suhteellisen tiukoissa käännöksissä, sillon pitää sellaista matalaa ääntä(mylvii? :d ). Ihan sama kumpaan suuntaan kääntää. Suuremmissa nopeuksissa ei vastaavaa ääntä kuulu.

Ohjeustehostimen öljyt oli tippuneet alle max-rajan, niitä laitoin lisää, ja ainakin nyt viimeset 500km on pysynyt paikoillaan.

Ilmata olen koettanut ottamalla korkin irti säiliöstä ja kääntelemällä rattia eri suuntiin, ei mitään vaikutusta ääneen.

Mitäköhän tällä kertaa olis odotettavissa?
Ajossa: BMW 530d GT -12

Poissa rommitommi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 ulisee käännettäessä
« Vastaus #1 : 01.02.2012, 22:51:37 »
No niin, tämäkin asia ilmeisesti etenee vihdoinkin johonkin.

Ääni on melkoisesti koventunut syksyn aikana, mutta ei kuitenkaan niin kovaksi, että sitä olisi huollossa huomattu.

Tänään kovilla pakkasilla ajelin n. 50km lenkin. Kaikki muut jarrulevyt olivat ihan viileitä, paitsin kuskin puolella edessä, joka olikin sitten niin tulikuuma, ettei siinä kauaa näppejä jaksanut pidellä.

Jumitteleeko satula vai mistä kyse? Auttaako jarrujen herkitys vai suosiolla uutta (käytettyä) satulaa hankkimaan?
Ajossa: BMW 530d GT -12

Poissa paananenm

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 ulisee käännettäessä
« Vastaus #2 : 02.02.2012, 10:03:46 »
Terve,
Mullakin on samanlaiset oireet autossa ( s80 -99 ), tuntuu että sitä kylmempi ulkona sitä herkemmin "ulisee". Ja tosiaan ääni kuuluu kuskin puoleiselta etu renkaan kohdalta.
Jos jarrut makaisi päällä eikö se enemmän "kirkuisi" ku "ulisisi" ?.
Joskus olisin lukenut että iskarin alapää hinkaisisi iskarikuppin ja sieltä ääntäisi, ja jotkut olisi laittanut puutarhaletkun pätkän siihen iskarin ympäri ? Toivottavasti joku tietäisi sanoa oikea syy, viisaimmat jatkakoon.

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 ulisee käännettäessä
« Vastaus #3 : 02.02.2012, 10:24:11 »
No niin, tämäkin asia ilmeisesti etenee vihdoinkin johonkin.

Ääni on melkoisesti koventunut syksyn aikana, mutta ei kuitenkaan niin kovaksi, että sitä olisi huollossa huomattu.

Tänään kovilla pakkasilla ajelin n. 50km lenkin. Kaikki muut jarrulevyt olivat ihan viileitä, paitsin kuskin puolella edessä, joka olikin sitten niin tulikuuma, ettei siinä kauaa näppejä jaksanut pidellä.

Jumitteleeko satula vai mistä kyse? Auttaako jarrujen herkitys vai suosiolla uutta (käytettyä) satulaa hankkimaan?
Tuo jarrulevyn kuumenemisen syy pitää mielestäni selvittää ihan ekana, ja jos remontin jälkeen ääniä vieläkin kuuluu, niin vasta sen jälkeen alkaisin vilkuilla ohjaustehostinta...

Poissa S 80 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • Tie tähtiin kulkee kärsimysten kautta!
Vs: S60 ulisee käännettäessä
« Vastaus #4 : 02.02.2012, 10:30:54 »
Suosittelen käymään tuon jarrusatulan läpi, liukutapit voipi olla jumissa ja laahaa siksi.
S80 -00 2.5D +635 000
200SX S13 -89 Sutii ihan kaasulla...
Carina E 1.6 -95

Poissa hejasverige

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 ulisee käännettäessä
« Vastaus #5 : 04.02.2012, 19:24:34 »
moikka
mulla ohjaus piti aamuisin nyt talven tulle sellaista ihme ulahdusta
tuntui että tuli hammastangolta rattiakselia pitkin sisälle kun käänteli
ölyt oli ok  enkä muutakaan vikaa sieltä löytänyt

sitten lueskelin täältä foorumilta että voi siitä rattiakseli läpiviennin laakerin päältä joku kumi irrota
kattelin sinne mutta kaikki ok
sitten ruiskasin hiukan jotain monitoimi öljyä tai vastaavaa (en muista mikä noista lukuisista purkeista oli kädessä) siihen laakeriin/helaan ja sen jäkeen ne äänet on ollu poissa.

ääni oli jotakuinkin sellainen kun ohjaustehostimen pumppu olis vetänyt ilmaa.

ääni kuului myös ajon aikana risteyksissä

Poissa rommitommi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 ulisee käännettäessä
« Vastaus #6 : 07.02.2012, 22:50:12 »
No niin, nyt tänään uskaltaa jo varmaan kommentoida tähänkin topicciin, kunhan on vähän rauhoittunut, mutta nyt kyllä alkaa olemaan hermot niin lopussa ton vitun ääntämisen kanssa, että auto lähtee vaihtoon ihan just.

Noh, jarrusatula oli kuulemma katottu läpi, ja eihän siinä mitään ollut, tai jos olikin, niin eipä se ainakaan toi äänilähde ollut. Eivätkä jarrut myöskään ravista.

En usko, että toi tulee myöskään ohjaustehostimesta, koska kuuluu myös suoraan ajettaessa aivan selvästi.

Läpiviennistä kuuluu kirskuna, tämä ääni on huomattavasti matalampitaajuista huminaa/jurinaa.

Jotenkin alan epäilemään, että toi tulee taas kerran laakerista. Kuin paska tuuri noidenkin kanssa voi olla, kesällä vaihdatin kummatkin laakerit, ja toinen noista vaihdettiin jo reilu kk sitten, mutta eipä silläkään ollut vaikutusta tohon ääneen.
Aattelin sitten kokeeksi vaihtaa toisenkin laakerin, joka vaihdettiin viime kesänä.  Jotenkin se saa epäilemään tota laakeria, kun toi ääntäminen sai alkunsa kesällä pari viikkoa sen toisen laakerin vaihtamisen jälkeen.
En tiedä alanko jo tulla hulluksi, kun noita laakerien rahinoita on saanut kuunnella viimeiset 1.5v, mutta nyt alkaa taas tuntumaan siltä, että motarivauhdissa alkaa kuulua sellasta melko vaimeaa "vouvouvouu"-ääntä, joka sekin lisää epäilyjä laakeria kohtaan.  Se mikä taas saa epäilemään ETTEI kyseessä ole laakeri, on se, että tota ääntä kuuluu ihan suoraankin ajaessa, ja kääntäessä kumpaankin suuntaan.

Epäilin myös vetaria, mutta tuskinpa sekään tollasta? Vetää ihan tasasesti kaikilla vaihteilla, eikä kolise mistään.

Moottorin puslatkin on käynyt mielessä, koska tuntuu siltä, että ääni kovenee, kun päästää kaasusta(tai sitten vain moottorin ääni pienenee), mutta ainakaan mikään ylemmistä puslista se ei ole....

Kiitollisena kuunnellaan kaikkia ideoita!
« Viimeksi muokattu: 07.02.2012, 22:52:55 kirjoittanut rommitommi »
Ajossa: BMW 530d GT -12

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: S60 ulisee käännettäessä
« Vastaus #7 : 07.02.2012, 23:08:11 »
No niin, nyt tänään uskaltaa jo varmaan kommentoida tähänkin topicciin, kunhan on vähän rauhoittunut, mutta nyt kyllä alkaa olemaan hermot niin lopussa ton vitun ääntämisen kanssa, että auto lähtee vaihtoon ihan just.

Noh, jarrusatula oli kuulemma katottu läpi, ja eihän siinä mitään ollut, tai jos olikin, niin eipä se ainakaan toi äänilähde ollut. Eivätkä jarrut myöskään ravista.

En usko, että toi tulee myöskään ohjaustehostimesta, koska kuuluu myös suoraan ajettaessa aivan selvästi.

Läpiviennistä kuuluu kirskuna, tämä ääni on huomattavasti matalampitaajuista huminaa/jurinaa.

Jotenkin alan epäilemään, että toi tulee taas kerran laakerista. Kuin paska tuuri noidenkin kanssa voi olla, kesällä vaihdatin kummatkin laakerit, ja toinen noista vaihdettiin jo reilu kk sitten, mutta eipä silläkään ollut vaikutusta tohon ääneen.
Aattelin sitten kokeeksi vaihtaa toisenkin laakerin, joka vaihdettiin viime kesänä.  Jotenkin se saa epäilemään tota laakeria, kun toi ääntäminen sai alkunsa kesällä pari viikkoa sen toisen laakerin vaihtamisen jälkeen.
En tiedä alanko jo tulla hulluksi, kun noita laakerien rahinoita on saanut kuunnella viimeiset 1.5v, mutta nyt alkaa taas tuntumaan siltä, että motarivauhdissa alkaa kuulua sellasta melko vaimeaa "vouvouvouu"-ääntä, joka sekin lisää epäilyjä laakeria kohtaan.  Se mikä taas saa epäilemään ETTEI kyseessä ole laakeri, on se, että tota ääntä kuuluu ihan suoraankin ajaessa, ja kääntäessä kumpaankin suuntaan.

Epäilin myös vetaria, mutta tuskinpa sekään tollasta? Vetää ihan tasasesti kaikilla vaihteilla, eikä kolise mistään.

Moottorin puslatkin on käynyt mielessä, koska tuntuu siltä, että ääni kovenee, kun päästää kaasusta(tai sitten vain moottorin ääni pienenee), mutta ainakaan mikään ylemmistä puslista se ei ole....

Kiitollisena kuunnellaan kaikkia ideoita!
Niin, mites nuo apulaitehihnan lelut ? taittopyörät ym. onko ne katottu, ettei siellä olis laakereissa vikaa ?
« Viimeksi muokattu: 07.02.2012, 23:09:49 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa S 80 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • Tie tähtiin kulkee kärsimysten kautta!
Vs: S60 ulisee käännettäessä
« Vastaus #8 : 08.02.2012, 08:13:31 »
Pelkkää mutua... voiko apulaitehihna luistaa?
Tosin jos hihna luistaisi nopeissa käännöksissä niin eikös ohjauksen pitäisi nykäistä hieman?
S80 -00 2.5D +635 000
200SX S13 -89 Sutii ihan kaasulla...
Carina E 1.6 -95

Poissa rommitommi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 ulisee käännettäessä
« Vastaus #9 : 08.02.2012, 09:06:17 »
Ei nyi millään tavalla.

Apulaitehihnaa ei ole katottu muuten kuin silmämääräsesti ja käsituntumalla. Ihan kireeltä tuntuu, ja en kyllä osaa oikeen epäillä tota apulaitehihnaa muutenkaan, kun toi huminan määrä korreloi melko suoraan auton nopeuden kanssa.

Noh, vaihdetaanpas laakeri ensin, ja sitten vaihdetaan noi motonetin jarrulevyt+palat helvettiin, ja sen jälkeen vaihdetaan koko auto...... :(

Ajossa: BMW 530d GT -12

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S60 ulisee käännettäessä
« Vastaus #10 : 08.02.2012, 12:04:39 »
Apulaitehihnaa ei ole katottu muuten kuin silmämääräsesti ja käsituntumalla.

Ei tuo hihna ole sen tyylinen, että se alkaisi luistamaan. Jo pelkkä laturi kuormittaa niin paljon, että hihna luistaessaan vinkuisi ihan kunnolla. Samoin sen kiristin pitää sen sopivalla kireydellä koko ajan. Ihan ot: se hihna on kaksipuoleinen ja menee huonoksi juuri siltä puolelta, mitä ei näy siinä tehostajanpumpun hihnapyörällä.

Suurin ongelma on n. 20-40kmh vauhdissa tehdyissä suhteellisen tiukoissa käännöksissä, sillon pitää sellaista matalaa ääntä(mylvii? :d ). Ihan sama kumpaan suuntaan kääntää. Suuremmissa nopeuksissa ei vastaavaa ääntä kuulu.

Alunperin sinulla oli kaiketi vikana tuo, että kääntäessä (myös paikallaan) tuli ääntä. Ohjausakselin laakeri saattaa vaatia jotain voitelua ja toiseksi tehostimen pumppu on varsin herkkä ääntelemään kuormitettaessa, mikäli öljyn joukossa on ilmaa. Sitä ilmaa taas menee joukkoon, mikäli säiliön paluuletkun nesteenohjain on pudonnut säiliön pohjalle. Ääntä tulee myös jos se tehostimen öljy on jotain mitä sen ei kuuluisi olla. Mikään aateeäffä ei käy, vaan pitää olla siihen tarkoitettua.

alkaa taas tuntumaan siltä, että motarivauhdissa alkaa kuulua sellasta melko vaimeaa "vouvouvouu"-ääntä, joka sekin lisää epäilyjä laakeria kohtaan.  Se mikä taas saa epäilemään ETTEI kyseessä ole laakeri, on se, että tota ääntä kuuluu ihan suoraankin ajaessa, ja kääntäessä kumpaankin suuntaan.

Mainittu "vouvouvou" ääni voi tulla pyöränlaakereista tai esim oikean vetoakselin tripodnivelen kohdalla olevasta laakerista. Laakeri on mahdollista tuhota huolellisella moottoripesulla painepesuria käyttäen.

Onko ääni siis jaksottaista pyörän pyörimisnopeutta vastaavaa? (Kun renkaan koko on normaali, niin auto liikkuu jotakuinkin 2 metriä/kierros. 100km/h nopeus vastaa noin 28m/s jolloin pyörä pyörii noin 14 kierrosta sekunnissa. Satasen vauhdissa pyörän pyörimisnopeutta vastaava ääni on siis noin 14Hz).

Vastaavan äänen lähde voi olla myös viallinen tai kulunut rengas. Kun etummaiset alatukivarren puslat ovat hyvin vetelät, niin se koko tukivarsi voi alkaa vatkaamaan edestakaisin aiheuttaen sen äänen. --> halpa testi: tukikumin aukot sikakittiä täyteen, niin tulee se "taksimalli" samantien.

Kaikenlaiset pyöristä tulevat äänet kuuluvat huomattavasti normaalia selvemmin jos jousien alapäässä olevat kumiletkun palat ovat liikkuneet pois paikoiltaan tai puuttuvat kokonaan tai ne ovat hajonneet.


Poissa rommitommi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 ulisee käännettäessä
« Vastaus #11 : 08.02.2012, 12:56:16 »
Ei tuo hihna ole sen tyylinen, että se alkaisi luistamaan. Jo pelkkä laturi kuormittaa niin paljon, että hihna luistaessaan vinkuisi ihan kunnolla. Samoin sen kiristin pitää sen sopivalla kireydellä koko ajan. Ihan ot: se hihna on kaksipuoleinen ja menee huonoksi juuri siltä puolelta, mitä ei näy siinä tehostajanpumpun hihnapyörällä.

Alunperin sinulla oli kaiketi vikana tuo, että kääntäessä (myös paikallaan) tuli ääntä. Ohjausakselin laakeri saattaa vaatia jotain voitelua ja toiseksi tehostimen pumppu on varsin herkkä ääntelemään kuormitettaessa, mikäli öljyn joukossa on ilmaa. Sitä ilmaa taas menee joukkoon, mikäli säiliön paluuletkun nesteenohjain on pudonnut säiliön pohjalle. Ääntä tulee myös jos se tehostimen öljy on jotain mitä sen ei kuuluisi olla. Mikään aateeäffä ei käy, vaan pitää olla siihen tarkoitettua.

Mainittu "vouvouvou" ääni voi tulla pyöränlaakereista tai esim oikean vetoakselin tripodnivelen kohdalla olevasta laakerista. Laakeri on mahdollista tuhota huolellisella moottoripesulla painepesuria käyttäen.

Onko ääni siis jaksottaista pyörän pyörimisnopeutta vastaavaa? (Kun renkaan koko on normaali, niin auto liikkuu jotakuinkin 2 metriä/kierros. 100km/h nopeus vastaa noin 28m/s jolloin pyörä pyörii noin 14 kierrosta sekunnissa. Satasen vauhdissa pyörän pyörimisnopeutta vastaava ääni on siis noin 14Hz).

Vastaavan äänen lähde voi olla myös viallinen tai kulunut rengas. Kun etummaiset alatukivarren puslat ovat hyvin vetelät, niin se koko tukivarsi voi alkaa vatkaamaan edestakaisin aiheuttaen sen äänen. --> halpa testi: tukikumin aukot sikakittiä täyteen, niin tulee se "taksimalli" samantien.

Kaikenlaiset pyöristä tulevat äänet kuuluvat huomattavasti normaalia selvemmin jos jousien alapäässä olevat kumiletkun palat ovat liikkuneet pois paikoiltaan tai puuttuvat kokonaan tai ne ovat hajonneet.

Kiitoksia vastauksesta!

En itse ole mikään ammattilainen, mutta tässä omia huomioita:

Veikkaan, että aluksi toi ohjaustehostaja saatto jotain vikistäkin, mutta lisäsin sinne Volvon ohjaustehostinöljyä, ja ei siitä sen jälkeen kyllä ole mitään ylimääräsiä ääniä lähtenyt.

Moottoritilaa ei ole autosta koskaan pesty.

Mahtaisikohan se vaikuttaa, että se keskiöpultti irtosi kuskinpuolelta, ja ehti olla irti varmaan 30km matkan? Kuitenkaan vetareissa ei ainakaan tuntunut mitään väljyyttä, luulis, että kuluneet vetarit aihettaus myös muunlaisia ongelmia, kuten kolahduksia ja tärinää?

Ääni kuuluu niin kesä- kuin talvirenkailla. Alatukivarren etummaiset puslat on powerflexit ja näyttävät ihan ehjiltä. Takimmaiset puslat ovat sitä taksimallia(XC70?), ja vaihdettu n. 50tkm sitten. Alapallonivelet vaihdettiin kummallekin puolelle viime kesänä (about 15tkm sitten), olivat lemförderin valmistamat, eli samat kuin alkuperäiset...

Muutenkin auto kulkee oikeen nätisti, ja meno on tukevampaa kuin koskaan, kiitos uusien iskareiden ja jousien(ja iskarin yläpäänkumien ja "laakerointien"). Myös jousilautasten kumit(eteen) uusittiin viime kesänä ton operaation yhteydessä.

En itse osaa sanoa hertzeistä yhtikäs mitään, mutta aivan selvästi hitaammissa nopeuksissa toi jurinan "sykli" on huomattavasti hitaampi, ja kasvaa sitä mukaa, kun nopeutta tulee lisää.

Tekis jo mieli varata se laakerinvaihto, mutta ei sitä viittis ihan turhaan laittaa enää penniäkään tohon kiinni, jos ei auta kumminkaan :P
Ajossa: BMW 530d GT -12

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S60 ulisee käännettäessä
« Vastaus #12 : 08.02.2012, 15:53:35 »
Tekis jo mieli varata se laakerinvaihto, mutta ei sitä viittis ihan turhaan laittaa enää penniäkään tohon kiinni, jos ei auta kumminkaan :P

Noilla vaihdetuilla osilla pitäisi olla jo aikalailla priima auto. Jos toinen pyöränlaakeri on taas viallinen, niin onhan se voinut olla "halpa kiinalainen". Miltä se vetoakselin laakeri mahtaa tuntua? Kiinnityspanta irroittamalla se vetoakseli irtoaa moottorista (tai liikkuu ulospäin) senverran, että sitä voisi sormin pyöritellä.

Niinikään auto ylhäällä vaihde päällä moottori käynnissä voisi jonkun puukepin kanssa kuunnella ääniä eri paikoista. Luulisi että rouskuttavasta laakerista kuuluisi edes jotain ääntä. Tosin abs ehkä jarruttelee (ainakin dstc-mallissa) ja esim. anturit irroittamalla voi pyörät ylhäällä ajella paremmin. Laakereita on myös vaihdelaatikossa, joten sielläkin voi olla jotain vikaa.


Poissa hejasverige

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 ulisee käännettäessä
« Vastaus #13 : 08.02.2012, 18:18:00 »
mä luulen että pyörä ylhäällä vaihde  päällä se pyörä hakkaa ees taas vetoo ei vetoo

kokeile niin että nosta pyörä ilmaan vaihde vapaalle  ja pyöritä rengasta ja pidä toisella kädellä jousesta kiinni
sillä löysin omasta volvosta sen pyöränlaakerin vian
ei paljoa vonkunut mutta sen huomas että joku ääni sieltä maantiellä tulee mikä ei sinne kuulu.

ei pystynyt paikallistaa kummalta puolelta se ääni tuli mutta tolla konstilla sen löysi
laakeri ei ollut väljä mutta se laski koko ajan ja sen huomas vasta kun irrotti ja pyöritteli näpeissä
pyörä paikallaan sitä laskemista ei huomannut

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo