Elekma  Autoracing

Paffia nokkaan.

  • 18 Vastauksia
  • 4064 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
Paffia nokkaan.
« : 13.12.2010, 15:01:10 »
Laitteleeko moni näin kylmillä nokkaa tukkoon. (bensakoneessa) Iltalehden foorumia lukiessa tuli vaan tämä mieleen.
Mietin jos kokeilisi laittaa maskin kohdan edes tukkoon.
Kyllähän vinokone nyt lämpiää mutta jos lämpiäisi nopeampaa näillä pakkasilla? Toki eikai sielä syylärissä vesi kierrä varmaan ennenkun on lämmöt korkealla.
Ylikuumenemisesta varmasti pakkasilla ei ole vaaraa vaikka vähän on nenä tukossa.

Mielipiteitä? Monessa autossa vaan näkee kylälläkin olevan jotain paffia nokalla.

940 turbo -91 (ex)
Mondeo 2.0 -01 (ex)
BMW 320i -05 touring M-sport II (ex)
Skoda octavia combi -09 1.8TSI

Poissa Hese_57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • Ylöjärvi - Skoda Octavia -14
Vs: Paffia nokkaan.
« Vastaus #1 : 13.12.2010, 15:15:50 »
Kyllä olen laittanut. En sen tähden että sisälle tulis lämpösempää vaan että kone lämpenis nopeammin. Sisälämppärinkin pidän pienellä teholla siksi kunnes moottorin lämpö olis edes muutaman pykälän noussut. Sen jälkeen vasta isommalle. ::)
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia TSI Elecant -12 > Skoda Octavia -14 > ????

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4521
  • www.vrcf.fi
Vs: Paffia nokkaan.
« Vastaus #2 : 13.12.2010, 16:00:31 »
En ole havainnut tarpeelliseksi 240:ssä, tälläinen on ollut useamman aamun rutiini:
Aamulla -20, avaimesta käyntiin ilman lohkolämppäriä. Nopea tuulilasin sekä sivuikkunoiden raappaus ja liikkeelle. Pidän ikkunan raollaan ensimmäiset sadat metrit ettei vedä tuulilasia huuruun ja noin 300-400 metrin päästä voi ikkunan laittaa kiinni kun alkaa tuulilasiin tulemaan puhdasta pintaa alalaitaan jolloin puhallin täysille ja puhallus vain tuulilasille.  Eikä mene minuuttiakaan niin tuulilasi on puhdas. 1km niin voi laittaa puhaltimen pienemmälle ja puhaltamaan käsille lämpöä ja hanskat pois. 2km ja tulen kaverin pihaan jossa siirrän lämmön jo reippaasti jalkatilaankin.
Ja lämpeämis nopeus on suoraan suhteessa käytettyyn polttoaineeseen. Eli reippaat kiihdytykset (ei tietenkään jääkylmällä koneella) lämmittää nopeammin kuin hiihtäen pintakaasulla, samalla kyllä bensaakin palaa.

Mutta sitten taas jos autossa on automaatti ja sille öljynjäähdytin keulalla tai moottoriöljynjäähdytin, kannattaa laittaa pahvi. Ja dieseleihin ehdottomasti pahvi.
V70 2.5FT -09, 945 -98 Classic
Ex: 960 2.5 -95 ,245 GLT -90, 244 B21ET -86, VW Golf 1,4 16v -00, Tunturi Supersport -82

Poissa Kantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
Vs: Paffia nokkaan.
« Vastaus #3 : 13.12.2010, 16:04:04 »
Itellä löytyy nuo molemmat lauhduttimet niin voisihan sitä harkita pahvin laittoa. Automaatti on ainakin hyvän kankea aluksi. Itse en yhtään poljeta yleensä ennen kun on vähintään 1/4 lämpömittari noussut. En tiiä mitä tuo turbo sanoo kun tulee kylmää öljyä ja on muutenkin kylmänä koko diskosämpylä.
940 turbo -91 (ex)
Mondeo 2.0 -01 (ex)
BMW 320i -05 touring M-sport II (ex)
Skoda octavia combi -09 1.8TSI

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4521
  • www.vrcf.fi
Vs: Paffia nokkaan.
« Vastaus #4 : 13.12.2010, 16:14:15 »
Juu, älä poleta turboa, se ei tykkää :) Tuota omaa viitsin sen verran polkaista että 800m ajon jälkeen kiihdytän 60 vauhtiin reippaasti (max kierrokset kuitenkin 4000). Sen jälkeen heti tuntuu lämpöä ja lämpömittari nousee pohjasta
V70 2.5FT -09, 945 -98 Classic
Ex: 960 2.5 -95 ,245 GLT -90, 244 B21ET -86, VW Golf 1,4 16v -00, Tunturi Supersport -82

Poissa TT-V

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • naps ja kiekka takas
Vs: Paffia nokkaan.
« Vastaus #5 : 16.12.2010, 17:44:58 »
Ei volvo tarvi mitään pahvia. ainakaan oma kremtatorio vaikka ei olekkaan ees pohjapanssaria.

diisselit ja pikkukoneiset nipponit erikseen
MB E 270 CDI -03

Poissa Valtra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • Se mikä ei kulje, kromataan...
Vs: Paffia nokkaan.
« Vastaus #6 : 16.12.2010, 17:52:05 »
Reilu -20 asteen pakkasessa mitattiin huvikseen 240 sisälämpötila(+40,5) noin tunnin ajon jälkeen puhallin 2-nopeudella ja lämpö täysillä koko ajan, joten en usko että tarvii pahvia laitella keulaan
Entiset volvot: 940 GL-92, 460 SE -92, 240 DL -88, 850 GLT -94, 740 Turbo -88, 240 Turbo -87, 242 DL -79, 244 GL -82

Nykyiset kulkineet: V70 -98, 240 DL -88, Ford Taunus 20m TS V6 -65

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2049
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Paffia nokkaan.
« Vastaus #7 : 18.12.2010, 01:04:18 »
ei tuo oma volvokaan viime talvena paffia tarvinnut mihinkään, joten ilman mennään nyttenkin ja ei tuo kauaa kylmänä itteesä pidä  :D
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1430
Vs: Paffia nokkaan.
« Vastaus #8 : 18.12.2010, 09:01:04 »
Ei noita paffia mihkään tarvi, jokainen lämmennyt hyvin.

Esimerkkitilanne: 20 astetta pakkasta, ei muuta kuin auto käyntiin ilman minkään sortin lämmittimiä, siinä välis rapaan kaikki lasit että näkee eteensä, ja puhallin on koko tämän ajan ollut noin 1/4 maksimitehosta, puhaltaen vain tuulilasille. Lämpömittari kun alkaa pikkuhiljaa kohota pohjasta niin voi tuolle katiskalle jo vähän kenkääkin antaa, ja alle vartissa jo tarkenee. KUUMAAN menee kuitenkin aika lailla kauemmin..
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa Hese_57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • Ylöjärvi - Skoda Octavia -14
Vs: Paffia nokkaan.
« Vastaus #9 : 18.12.2010, 11:27:53 »
Ei noita paffia mihkään tarvi, jokainen lämmennyt hyvin.
 Lämpömittari kun alkaa pikkuhiljaa kohota pohjasta niin voi tuolle katiskalle jo vähän kenkääkin antaa, ja alle vartissa jo tarkenee. KUUMAAN menee kuitenkin aika lailla kauemmin..
Tuossa vartissa olen jo melkein päässyt työpaikan pihaan ja puolet matkasta ollut jo norm. lämmöissä ja sisällä tarvii jo aukasta takkia kun on niin kuuma.  Pahvi tukevasti nokalla. :D
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia TSI Elecant -12 > Skoda Octavia -14 > ????

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4521
  • www.vrcf.fi
Vs: Paffia nokkaan.
« Vastaus #10 : 18.12.2010, 11:45:40 »
Onko hesellä farmari vai sedan auto? Sillä tuon farkun tavaratilan lämmitämiseen menee hieman aikaa ;)
V70 2.5FT -09, 945 -98 Classic
Ex: 960 2.5 -95 ,245 GLT -90, 244 B21ET -86, VW Golf 1,4 16v -00, Tunturi Supersport -82

Poissa Hese_57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • Ylöjärvi - Skoda Octavia -14
Vs: Paffia nokkaan.
« Vastaus #11 : 18.12.2010, 11:52:54 »
V 50, mutta en ma siellä perällä istu siellä on kylmä. :D  Edessä tarkenee hienosti. ;)
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia TSI Elecant -12 > Skoda Octavia -14 > ????

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1430
Vs: Paffia nokkaan.
« Vastaus #12 : 18.12.2010, 12:01:09 »
Tuossa vartissa olen jo melkein päässyt työpaikan pihaan ja puolet matkasta ollut jo norm. lämmöissä ja sisällä tarvii jo aukasta takkia kun on niin kuuma.  Pahvi tukevasti nokalla. :D

No jos nyt siitä lähdetään että jos pakkasta on se -20 tai enemmän, niin aluksi kun autoon istut niin sielähän on aivan saa*anan kylmä. Että tommosilla pakkasilla ei voi odottaa ton ikäseltä ja kokoselta autolta että on viides minuutis sauna. ;D
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa skatt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Paffia nokkaan.
« Vastaus #13 : 25.12.2010, 15:16:30 »
No tuossa D24T:ssä on ainaki pakko olla, jos pakkasta on yli 20. Ei se lämpiä sitte millään, mutta bensalla ei tarvi montaa kilometriä ajaa, ku on jo lämmin. (Jotaki hyötyä siitä hirviästä bensan syönnistä :)
Volvot: 740 B200E ja 740 D24Tic

AUH

  • Vieras
Vs: Paffia nokkaan.
« Vastaus #14 : 26.12.2010, 12:01:24 »
Edellisessä mr2ssa  S* piti kyllä pitää pahvia nokalla ku syyläri edessä ja kone keskellä niin ei ollu oikein nopiaa lämpiäminen, mut sit ku lämpes niin kyllä sielläki tarkeni? Nykyseen s70 ei kyllä pahveja tarvi ku lämppäristä laittaa käymään niin ei kyl kovin montaa minuuttia tarvi käyä niin on lämmöt normaalissa. Oli jouluaattona mukava tienpäällä kattoa ku porukkaa tulee toppakamppeissa pipot päässä vastaan ja lasit ihan "läskissä" ku ite sai iliman takkia paita raollaan ajella lämppäri automaatti asennolla 23 ja pakkasta oli -15...-20.  :pomo:

 

Proturbo  Autodiagnoosi