Mielenkintoisia kommentteja ja kokemuksia tietäjiltä, kiitos vaan kovasti teille, hyvät kanssa-autoilijat

Tämä aihe kun on vaan alkanut varsin ihmetyttää, joten olen ollut tästä öljynkulutusasiasta yhteydessä tuonne Volvon maahantuojatahollekin toivoen saavani jonkinlaista selvitystä tai vastauksia asiaan.
No joo, s-postikeskustelu menikin sitten vastaajatahon (Volvo) osalta ns. small talk-tasolle, jossa sitten jaariteltiin niitä & näitä, mutta konkreettista faktaa sieltä ei herunut. Kun autossani ei ole edes tuota öljyn mittatikkuakaan, on aika vaikea todentaa öljyn kulutusta, mutta enpä saanut vastausta siihenkään, paljonko sitä öljyä sieltä on poistunut, kun se anturi aktivoituu tai mikä moottorin öljymäärä on tuolloin tai pitäisikö tuo täyttö tehdä mitä pikimmin vai voiko vielä piipahtaa vaikkapa Lapissa ja lorauttaa sitten se 0,5 litraa, kun on sopiva tilaisuus...
Jäi vahvasti samanlainen fiilis, kun joku puhelinkauppias soittaa ja aloittaa paasaamaan mantraansa eli sieltä vaan tätä samaa valmistajan määrittelemää jorinaa toisteltiin. Vastausten taustalta paistoi lisäksi selvästi, ettei vastaajalla ollut kovinkaan kummoista tietämystä edes tällaisen varsin tavallisen polttomoottorin toimintaperiaatteesta, joten lopetin keskustelun siihen suuntaan suosiolla. Turha jauhaa aiheesta, jos vastaajataho on asiasta aivan kuutamolla.
Siksipä kaipaisi todellisia reality-kokemuksia/tietoa taholta, joka näiden kanssa ihan oikeasti joutuu tai on joutunut saunomaan millään tapaa aliarvioimatta tähänkin keskusteluun osallistuneita. Arvokasta kokemusta ja näkemystä tuntuu kyllä olevan lähes joka kuskilla...
Ihmettelen myös hiukan näiden potentiaalisten käyttäjien (taksit, leasing-firmat yms.) vaisuutta asian suhteen, vaikka kalustossa kiinni melkoiset eurot ja kulkupelin hyvinvointi on ykkösjuttu sen leivän hankinnassa. Kuullut vaan taksimiesten nöyrästi ajelevan öljypurkki peräloosterissa, josta sitä sitten koneeseen lurautetaan, kun öljynpinta-anturi sen komennon antaa. Kuulostaa vaan kyllä nykyaina aika erikoiselta tuollaisen hyväksyminen...
Tuossa keväällä, kun kohdalleni tuo öljyntasoanturin ilmoittama lisäystarve tuli, aloin asiaa selvittelemään.
Edellisessä öljynvaihdossa koneeseen oli laitettu aivan specsien mukaista öljyä ja määräkin oli hitusen yli ohjekirjan arvon eli 5,3 litraa (ohjekirja 5,2 litraa), tuskinpa 1 dl:lla on tässä mitään käytännön merkitystä kokonaisuuden suhteen.
No, tämänkin asian maahantuojataho kyseenalaisti ja arveli, että ollut varmaan huollossa vajaatäyttö, kun ei nähnyt sitä mistään datoistaan... (??)
Päätin, että nyt eliminoidaan tuokin asia, vaihdatanpa uudet öljyt, vaikka edellisillä ajettu vain tuo n. 8000 km + 0,5 litran lisäys, minkä anturi vaati.
No, Volvon suositus öljylle on Castrol Edge Professional V 0W-20 tai VCC RBSO-2AE 0W20 (tieto valtuutetulta huoltoliikkeeltä)
Sattuneista syistä oli kuitenkin aika ruuhkaa ko. paikallisessa huoltoliikkeessä, joten ostin vain uuden alkuperäisen suotimen ja lampsin öljynvaihtopuljuun, joka vaihtelee öljyjä varmaan enimmäkseen näihin ammatikäyttäjien koneisiin (taksit, kunnallisen-/kaupunkitahon kalustot, keskiraskas kuljetuskalusto jne.)
Castrol ei kuulunut heidän soppariöljyhin vaan edustavat Mobilin tuotteita.
Koneeseen laitettiin siis uusi, Volvon alkuperäinen suodin ja vastaava tuote Mobil 1 Super 3000 VC 0W-20, joka vastaa specseiltään tuota em. Castrolia ja joilla paikalliset taksitkin ajelevat, tosin vaihtaen öljyt kuitenkin pääsääntöisesti puolet useimmin (=15tkm) kuin normisti (=30tkm)
Kun kerran faktaa haetaan, kyttäsin koko operaation alusta loppuun seuraten, että laitettu öljymäärä on varmasti juuri se 5,2 litraa, jonka ohjekirjakin määrää.
Lisäksi pyysin vielä - tulevaisuutta ajatellen - 0,5 litraa öljyä purkkiin, jospa tuo anturi taas ilmoittelisi lisäystarpeesta. Ajettu nyt n. 3 tkm, kaikki vielä ok.
Kertoili kaveri siinä öljyjä vaihdellessaan taksiasiakkaasta, joka suhaa mm. 3:lla autolla (V70/D4/D3) sopimusajoja (Kela, sairaalojen ajotarpeita yms.) järkyttäviä määriä vuositasolla siten, että autot käyvät kai varmaan lähes viikoittain öljynvaihdossa ja mennään juuri ko. Mobilin tuotteella eikä mitään muitinoita ole kuulunut, mainosti hän.
Nyt on siis seuranta päällä, miten ja milloin tuo öljymääräanturi havahtuu antaen komennon öljynlisäykseen.
Ajoni on tätänykyä pääsääntöisesti varsin vähäistä lähiöajelua ja joskus sitten hiukan lyhykäisiä motarosuuksia eli aika tavallista ajoa siis.
Varmaankin sellaiset pitemmät motarivedot tekisivät hyvää masiinalle, mutta ei oikein enää viitsisi lähteä tyyräilmään satoja kilometrejä huvikseen,
tullut jo ajeltua sen verran näihin päiviin, että mieluiten istuskelisi sielä peräpenkillä jonkun viileän virvokkeen kanssa katsellen ohikiitäviä maisemia
