Kiitos paljon, "paavomp", varsin huojentavaa tietoa !

Selostuksesi perusteella ymmärrämme nyt paremmin tuon anturin sielunelmää.
Eli:
Öljynvaihdon jälkeen sieltä kuluu sitä öljyä vaikkapa tuo 0,8 - 0,9 desiä ja
silloin anturi herää antamaan tuon täyttöpyynnin (ajettu se 6500km)
Lisään sen 0,5 litraa, mutta pinta ei sillä nousekaan tuolle alkuperäiselle öljynvaihtotasolle,
vaan jää jollekin alemmalle tasolle...
Seuraavan kerran anturi taas aktivoituu, kun on ajettu n. 4000km ja pyytää sitä 0,5 litraa
eli tuo määrä onkin ns. "todellinen" öljynkulutus koneelle tuolla matkalla, eikö ?
Eli:
-nyt sitten vaan ajellaan ja odotellaan seuraavaa 0,5 litran pyyntiä ja jos kilsat pysyvät
tuolla n. 4000km tasolla, kaikki edelleen ok ja se kulutus siis tuo 0,125 L/1000km
Tarkoittaa:
Huoltoväli normikäyttäjälle ilmoitettu 30000km (takseille yms. 15000km, näin on kerrottu..)
Em. laskennan perusteella tuolla 30000km välillä menisi öljyä sen 3,75 litraa ja lisäyskertoja
n. 7,5 kpl eli about sen 8 kpl (8 x 0,5L = 4 litraa) eli siis kanisterillinen voiteluöljyä.
Aiempiin kommentteihin palataten:
Ovatkohan nämä em. vielä hyvinkin kohtuumäärät huomioitu valmistajan taholta noiden päästöihin
vaikuttavien laitteiden mitoituksissa & toiminnoissa ?
Mites, kun lähestytään sitä valmistajan hyväksymää 1 l/1000km kulutusta eli se nousee 8-kertaiseksi
tuosta ja kaikki pitäisi olla edelleen ok ?
Saatanpa edustaa tässä perivanhoillista koulukuntaa, mutta kyllä edelleenkin kaipailen sitä mekaanista
öljytikkua sinne konehuoneeseen.
Samalla pellinaukaisulla, kun lisään pesunestettä, voisin tsekata tuon öljynpinnan kuten kenties satoja
kertoja aiemminkin.
Kestää toimenpide max. 15-20 sekuntia ja jää konkreettinen käsitys siitä öljyn määrästä ja laadusta.
Edelleenkään en voi ymmärtää nykyteknologialla ja materiaaleilla toteutetun, laadukkaaksikin mielletyn
kyseisen kokoluokan polttomoottoreille sallittua öljynkulutusta, erinäisistä selityksistä huolimatta...