Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 940 -93 Nopeusmittarin vaihto, miten kilometrejä lisää

• 8 Vastauksia
  • 2804 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ari1956

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Minulla on vieläkin vaihtamatta toimimaton Yazaki nopeus/matkamittari, vm 1993 Volvo 940, moottori B230FD.
Löysin joskus netistä ohjeet, miten saada lisää kilometrejä matkamittariin. Uudessa varaosamittarissa on noin 250000 km, kun oikeaksi lukemaksi pitäisi saada noin 395000.
Kilometrit saisin melko tarkasti kohdalleen laskemalla ajokm:t bensiinikuittien perusteella viime syksyltä alkaen. Aika tarkkaan
km-määrään pääsisin kulutuksella 10 l/100 km (farmarimalli). Kovin paljoa en ole tuolla syksyllä ja talvella ajanut, noin 10 bensakuittia löytyy.

No nyt on netin ohjeet hukassa. KM-lukeman muutoksen sai tehtyä jollain pulsseilla ja sopivalla älykännykällä, johon tarvitaan myös sopiva appsi. Kai joku kaapelikin.
Onko joku nähnyt ohjetta netissä?

Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa kestosippi

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Mitä hyötyä olisi kilometrien lisäämisestä?
Minulle ainakin riittää että pysyn itse selvillä huoltoväleistä.
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Kankikari

• Vieras
Tuskin älypuhelimella sykäyksiä mekaaniseen mittaristoon syötetä?

Tais digimittaristoon löytyä ohjeet mut kuka lisäämiseen käyttää kun halutaan kilometrejä kuitenkin pois.

Poissa kestosippi

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Tuskin älypuhelimella sykäyksiä mekaaniseen mittaristoon syötetä?

Tais digimittaristoon löytyä ohjeet mut kuka lisäämiseen käyttää kun halutaan kilometrejä kuitenkin pois.

940 Volvoissa on sähköinen mittari.
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Kankikari

• Vieras
940 Volvoissa on sähköinen mittari.

Joo sähkömoottori pyörittää mittaristoa jossa mekaaniset rullat.

Mekaaninen mittaristo mulle.

Poissa ari1956

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Joo sähkömoottori pyörittää mittaristoa jossa mekaaniset rullat.

Mekaaninen mittaristo mulle.
Sähköinen impulssi tulee perävälitykseltä. Veikkaan, että se toimii kuten ABS-anturin sykäys. Jotenkin tätä pulssia pitää matkia kun mittari on pöydällä. Auto täyttää 25 vuotta 2 kk päästä. Olisi hyvä pitää auto kunnossa, kun se on ainoa autoni, ja minulla se on ollut jo 16 vuotta käytössä.
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa TOK

• Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Kartanoita kartano täynnä
Sähköinen impulssi tulee perävälitykseltä. Veikkaan, että se toimii kuten ABS-anturin sykäys. Jotenkin tätä pulssia pitää matkia kun mittari on pöydällä.

Kyllä, juurikin kanttipulssia jonka taajuus on verrannollinen nopeuteen. Signaaligeneraattorilla voi helposti syöttää sitä pulssia mittarille, mutta efekti on sama kuin pyörittäisit perämurikkaa. Mittari raksuttaa eteenpäin signaalin mukaisella nopeudella.

Ei tapahdu ihan pelkällä älypuhelimella ja aplarilla tuo signaalin syöttäminen. Signaaligeneraattori on yksinkertainen rakentaa täältäkin löytyvillä ohjeilla, kännyä ja aplaria siihen ei tarvita millään tavoin.

Huomaa sitten että 150.000 km syöttäminen tuolla tavalla kestää hyvän tovin. Vaikka se mittari pysyisi perässä vielä 500 km/h niin rullailet mittaria 300 tuntia eli parisen viikkoa 24/7. Voi olla kilometriratas lämmin...
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Kalamies

• Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
Ainakin cruisenasta ulostaa 12V kanttia ja 12kpl per perämurikan kierros, mutta tuo linenee ensin käynyt muuntimessa mittaristossa.

Tota kilometrimäärää ei oo kauheen vaikea parin tempun jälkeen ihan sormella pyöritellä halutuksi. Itse jouduin omaani näin lisäämään kilsoja, kun oli kanssa mittari hetken mykkänä. En sitten tiedä kannattaako tähän jakaa ohjeita julkisesti?

Helpoin tie lienee vaan ottaa siitä ehjästä mittarista kaikki korjausosat siihen pimentyneeseen ja omiin huoltomuistioihin merkata paljonko siintä suurinpiirtein puuttuu.

Poissa ari1956

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Ainakin cruisenasta ulostaa 12V kanttia ja 12kpl per perämurikan kierros, mutta tuo linenee ensin käynyt muuntimessa mittaristossa.

Tota kilometrimäärää ei oo kauheen vaikea parin tempun jälkeen ihan sormella pyöritellä halutuksi. Itse jouduin omaani näin lisäämään kilsoja, kun oli kanssa mittari hetken mykkänä. En sitten tiedä kannattaako tähän jakaa ohjeita julkisesti?

Helpoin tie lienee vaan ottaa siitä ehjästä mittarista kaikki korjausosat siihen pimentyneeseen ja omiin huoltomuistioihin merkata paljonko siintä suurinpiirtein puuttuu.
Tuossa on kuitenkin jotain väitteeni tueksi, viimeinen kuva viidestä, klikkaa numeroa 5. Mittari voi olla erilainen muutakin kuin  maileissa, koska tuossa on USA:n malli kyseessä.
http://forums.turbobricks.com/showpost.php?p=5367541&postcount=11

Carcom Oy  Elekma