Kulkukoira  Proturbo

V70 2.4d 2010 takatukivarren helan vaihto

  • 12 Vastauksia
  • 13761 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikkoVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
V70 2.4d 2010 takatukivarren helan vaihto
« : 11.05.2018, 10:02:06 »
Hei,

Pitää vaihtaa autoon takatukivarren helat. Sama homma kuin mitä tässä tehdään Mondeoon: https://www.youtube.com/watch?v=6VmfvRgE6Q0

Minulla ei tietenkään ole tuota erikoistyökalua uuden helan prässäämiseen. Nappasin jo eilen kuskin puolen vanhan helan irti ja kävin ostamassa uudet helat. Merkkasin vanhan helan asennon ennen sen poistamista. Nyt sitten pitäisi laittaa uusi paikalleen. En ole vielä kokeillut miten tiukka se on, mutta oletettavasti tiukka on, kun pitäisi käyttää tuollaista puristinta.

Itsellä on mielellä ensin yrittää saada ne paikoilleen jäädyttämällä kunnolla uudet osat pakastimessa, jos ne kutistuisi aavistuksen. Pitäisiköhän sitä tukivartta myös lämmittää, mutta jos sitä lämmittää niin eikö se turpoa silloin myös reiän suuntaan tehden siitä tiukemman. Eli ajattelin kokeilla ensin pelkkää uuden osan jäädyttämistä.

Onko joku tehnyt saman rempan ja olisiko mitään neuvoja? Olen yrittänyt googlettaa, pystyisikö jostain vuokraamaan sellaista puristinta, mutta ei ole toistaiseksi löytynyt. Sekin kiinnostaisi tietenkin.

Pyörän kulmat ehkä joutuu tarkistaa tämän jälkeen. Toisaalta, miksi ne kulmat muuttuisi, kun eihän tuossa ole irroitettu mitään epäkeskopultteja tms. enkä ole sellaisia nähnytkään ainakaan taka-akselissa. Olettavasti niitä kulmia voi kuitenkin jotenkin säätää.

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4d 2010 takatukivarren helan vaihto
« Vastaus #1 : 11.05.2018, 10:20:24 »
Hei,

Itsellä on mielellä ensin yrittää saada ne paikoilleen jäädyttämällä kunnolla uudet osat pakastimessa, jos ne kutistuisi aavistuksen. Pitäisiköhän sitä tukivartta myös lämmittää, mutta jos sitä lämmittää niin eikö se turpoa silloin myös reiän suuntaan tehden siitä tiukemman. Eli ajattelin kokeilla ensin pelkkää uuden osan jäädyttämistä.


Jäädytys ei taida pakastimessa riittää, nestemäinen typpi ei ole kallista, samoin kuivajää taitaa olla aika hyvissä pakkaslukemissa eikä sekään ole kallista. Tiedä sitten mitä nuo kumit tuollaisesta jäädyttämisestä tykkää. Tukivartta jos kunnolla kuumennat, niin se reikä suurenee, koska metalli laajenee. Eli ajattelet ikäänkuin jos ympyrän kaarta jatkaisi, niin sen säteen on tällöin pakko kasvaa. Siihen en ota kantaa onko nuo riittäviä toimenpiteitä, mutta tämä siis teorian tasolla
« Viimeksi muokattu: 11.05.2018, 10:25:53 kirjoittanut Wehgi »
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8116
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 2.4d 2010 takatukivarren helan vaihto
« Vastaus #2 : 11.05.2018, 11:20:00 »
Väsäilyksihän se voi mennä ilman asennustyökalua.

Uuden helan kumissa on pieni nystyrä osoittamaan kohti tukivarressa olevaa lovea, joten asennonmerkkaustarvetta ei ole.

Pyöränkulmat on hyvä tarkastaa, koska helan kiinnityspulttien reiät ovat väljät. Tukivarsi voi jäädä pituussuunnassa selvästi eri paikkaan.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2018, 11:21:56 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mikkoVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4d 2010 takatukivarren helan vaihto
« Vastaus #3 : 11.05.2018, 11:33:18 »

Hei,

Kiitoksia vastauksista.

Täytyy varmaan ensin kokeilla kotipakastinta ja hioa vähän sitä tukivarren reikää. Typpi tai kuivajää menisi kylmemmäksi, mutta pystyykö sitä osaa sitten käsittelmään vaan jollain paksuilla rukkasilla. Ehkei ongelma, jos se menisi helposti paikalleen.

Luulen, että helan kiinnityksen auton runkoon saa aika tarkasti vanhalle kohdalle, kun pohjassa helan alla oleva pelti ei ole likaista toisin kuin ympäröivä. Sinänsä hyvin merkattu se kohta.

En kyllä hetkeäkään epäile, etteikö tuosta tule mieletöntä taistelua. Jo irroittaminen oli vähän sellaista. :)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
Vs: V70 2.4d 2010 takatukivarren helan vaihto
« Vastaus #4 : 12.05.2018, 08:32:35 »
En ole juuri tuota osaa vaihtanut, mutta yleisesti ottaen lämmittäminen on tehokkaampaa kuin jäädytys. Pienellä kaasupolttimella saa helposti tukivarren 300 asteiseksi, mikä auttaa 6-kertaa enemmän kuin helan jäähdyttäminen 50 astetta. Molempi parempi. Sit kun on saanut helan paikalleen, niin vettä perään ettei kumi pala. Epäilisin, että menee ihan ilman voimaa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 2.4d 2010 takatukivarren helan vaihto
« Vastaus #5 : 12.05.2018, 11:10:10 »
Huomaako takahelojen loppumisen helposti ajossa? V70 mk2 oli 330tkm lukemissa kun siitä luovuin. Ei tullut heloja koskaan vaihdettua. Usein noita ihmiset kuitenkin vaihtaa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3538
Vs: V70 2.4d 2010 takatukivarren helan vaihto
« Vastaus #6 : 12.05.2018, 14:50:27 »
Huomaako takahelojen loppumisen helposti ajossa? V70 mk2 oli 330tkm lukemissa kun siitä luovuin. Ei tullut heloja koskaan vaihdettua. Usein noita ihmiset kuitenkin vaihtaa
MK2:ssa tuo ole ns. tyyppivika kuten 3:ssa. Itsekään en vaihtanut kakkoskoppaiseen vaikka eteen sai uusia useita settejä. Toki viimeisillä ratapäivillä jo huomasi ettei perspuoli tullut täysin jämptisti mutkissa kun etupäässä oli kaikki puslat uretaania ja kova alustasarja alla. 348tkm taisi olla omassa kun vaihdoin pois.

Nyt V60:ssa tuntuu jo löysyyttä noissa heloissa ja menevät lähiaikoina vaihtoon, mittarissa vajaa 223tkm.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa mikkoVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4d 2010 takatukivarren helan vaihto
« Vastaus #7 : 12.05.2018, 15:06:22 »
Tuota lämmitystä voisi kokeilla kunhan saa varmistettua, ettei mikään syty. Pelkkä jäähdytys ei toiminut.
Siinä vaiheessa, kun omasta puusta tehdystä prässistä ei tullut mitään, päätin lopettaa hommat tältä päivältä.

B-suunnitelma on laittaa vanha rikkinäinen pusla takasin ilmastointiteipin kanssa ja ajaa korjaamolle. :)



En ole juuri tuota osaa vaihtanut, mutta yleisesti ottaen lämmittäminen on tehokkaampaa kuin jäädytys. Pienellä kaasupolttimella saa helposti tukivarren 300 asteiseksi, mikä auttaa 6-kertaa enemmän kuin helan jäähdyttäminen 50 astetta. Molempi parempi. Sit kun on saanut helan paikalleen, niin vettä perään ettei kumi pala. Epäilisin, että menee ihan ilman voimaa.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2018, 15:18:41 kirjoittanut mikkoVolvo »

Poissa mikkoVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4d 2010 takatukivarren helan vaihto
« Vastaus #8 : 12.05.2018, 15:09:11 »

En voi sanoa, että olin huomannut. Huollossa vaan sanottiin, että pitäis vaihtaa ennen katsastusta. Ollut niin monta korjattavaa asiaa tänä vuonna, että halusin yrittää säästää tekemällä itse.

Vinkkinä muille: Ei välttämättä kannata alkaa vaihtaa näitä heloja, jos ei ole selkeitä oireita.

Huomaako takahelojen loppumisen helposti ajossa? V70 mk2 oli 330tkm lukemissa kun siitä luovuin. Ei tullut heloja koskaan vaihdettua. Usein noita ihmiset kuitenkin vaihtaa

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4220
Vs: V70 2.4d 2010 takatukivarren helan vaihto
« Vastaus #9 : 12.05.2018, 17:27:03 »
Jos ette tosiaan halua harrastaa kuten minä  ;D niin viekää korjaamolle ne vaihtaa ne paikallaan autossa.
Itse irroitin tukivarren, sorvasin ja hitsasin työkalun prässiin, jos pääsisin alkuruutuun niin veisin korjaamolle tai kinuaisin työkalun lainaks.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 2.4d 2010 takatukivarren helan vaihto
« Vastaus #10 : 12.05.2018, 23:07:03 »
Jos ette tosiaan halua harrastaa kuten minä  ;D niin viekää korjaamolle ne vaihtaa ne paikallaan autossa.
Itse irroitin tukivarren, sorvasin ja hitsasin työkalun prässiin, jos pääsisin alkuruutuun niin veisin korjaamolle tai kinuaisin työkalun lainaks.

Mutta valmista tuli ja olet yhtä kokemusta rikkaampi :)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1142
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4d 2010 takatukivarren helan vaihto
« Vastaus #11 : 25.09.2019, 22:17:57 »
Väsäilyksihän se voi mennä ilman asennustyökalua.

Uuden helan kumissa on pieni nystyrä osoittamaan kohti tukivarressa olevaa lovea, joten asennonmerkkaustarvetta ei ole.

Pyöränkulmat on hyvä tarkastaa, koska helan kiinnityspulttien reiät ovat väljät. Tukivarsi voi jäädä pituussuunnassa selvästi eri paikkaan.

Mahtoikohan Lankku tarkoittaa tätä nystyrää ?



Ja se lovihan on tukivarren etureunassa pyöreällä osalla ?
« Viimeksi muokattu: 25.09.2019, 22:19:44 kirjoittanut hyvoneju »
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8116
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 2.4d 2010 takatukivarren helan vaihto
« Vastaus #12 : 25.09.2019, 23:29:25 »
Mahtoikohan Lankku tarkoittaa tätä nystyrää ?



Ja se lovihan on tukivarren etureunassa pyöreällä osalla ?
Kyllä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Kulkukoira  Proturbo