Samppasport  Futurez

V70 2.4D -06 automaatti vetoakseli/tukilaakeri ongelma

  • 4 Vastauksia
  • 3469 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mozart

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Hei,

minulla on noin vuoden ollut V70 Volvo (255tkm nyt ajettu), ja hyvin pian oston jälkeen alkoi etupäästä kuulumaan volinaa ja rohinaa jotka
paljastui oikean vetoakselin tukilaakerista lähteväksi ääneksi, sekä nivelet piti jyrkästi kääntäessä ääntä. Ongelma ratkaistiin vaihtamalla
koko akseli purkuautosta ostettuun vastaavaan vetoakseliin. (P30681076 varaosanumero). Kyseisellä autolla oli ajettu noin 220tkm ja
akselin oletettiin olevan siis hyvässä kunnossa koska luokituskin purkufirmassa oltiin laitettu hyväksi.

Nyt keväällä kaikeksi synkkyydeksi on alkanut taas kuulumaan etuoikealta rohinaa ja vollotusta. Sellaista hyvin epätasaista ja melko pienilläkin
vauhdilla kuuluvaa ääntä. Tasaisellakin tiellä kuuluu tämä ääni ja se pysyy samankaltaisena vauhdin noustessa mutta sitten 100km/h vauhdilla häviää
jo rengas meluun. Renkaani on jotenkin niin huono kuvioset vaikka melko tuoreet että melkoinen volina lähtee niistäkin.

Vahva epäilys on että se lähtee taas tuosta tukilaakerista, ääni on ehkä sellainen kuivan laakerin ääni. Tosin varmuutta tästä ei ole että ääni lähtisi siitä.
Onko täällä ihmiset vaihtanut noita tukilaakereita vetoakseliin? Kun sitä ei suoraan saa Volvolta ostettua, mutta löytyyköhän siihen jostain laakerikaupasta
vastaava laakeri? Ihmettelen näin amatöörinä millä tuon vanhan laakerin vetäisi pois akselista, kun se on kuitenkin aika kaukana tuosta akselin päästä.
Perinteisellä ulosvetäjällä ei lienee onnistu. Ja prässiinkin tuo tuntuu olevan vaikea asetella.

Kokemuksia olisi kiva kuulla että onko muilla vastaavan ikäluokan V70 autoilijoilla mennyt tukilaakereita tai koko akselia tässä ~200tkm korvilla? Vai olenko ainut tämän kovan kohtalon kokenut Volvo-kuski. Hanurin kallis on tuo koko akseli ostaa, 680€. Purkuosiin meni jotenkin luotto kun siitäkin maksoin suolaisen hinnan, tosin Ruotsin puolella näkyisi olevan huomattavasti halvemmalla noita käytettyjä, noin 160-200e.

Voikohan tuota laakeria rasvata jälkikäteen mitenkään, jos ottaa sen tuen irti ja jollain piikillä painaisi rasvaa sinne? Tosin tässä vaiheessa taitaa olla vain hätäensiapua.

Poissa pikkis60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D -06 automaatti vetoakseli/tukilaakeri ongelma
« Vastaus #1 : 15.05.2018, 11:45:05 »
                              Moi
kannattaa se rasvaus kokeilla niin varmistuu että sekö se pitää sitä ääntä.ota se kiinnityspukin puolikas pois ja siitä laakerista ne suojamuovit pois niin sinne saa laitettua paremmin rasvaa.mulla tossa pari kuukautta sitten kans alko toi kannatinlaakeri pitää ääntä ja loppujen lopuksi alko jo tärisyttää oikein rattia.vaihdoin uuden koko vetoakselin.mulla ainakin se laakeri oli tiukasti siinä kiinni mutta kun vähän antaa lämpöä siihen laakeriin ja saa sen vaikka ruuvipenkkiin jotenkin tuettua ja lyö siihen akselin päähän kunnon pajavasaralla vaikka pitäen jotain siinä välissä ettei akselin pää kärsi.siihen kyllä löytyy laakeri numero 6009 2rs joka on kyllä pikkusen kapeampi mutta kyllä se siinä hyvin toimii.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10035
  • Teiden tukko
Vs: V70 2.4D -06 automaatti vetoakseli/tukilaakeri ongelma
« Vastaus #2 : 15.05.2018, 11:52:52 »
                              Moi
kannattaa se rasvaus kokeilla niin varmistuu että sekö se pitää sitä ääntä.ota se kiinnityspukin puolikas pois ja siitä laakerista ne suojamuovit pois niin sinne saa laitettua paremmin rasvaa.mulla tossa pari kuukautta sitten kans alko toi kannatinlaakeri pitää ääntä ja loppujen lopuksi alko jo tärisyttää oikein rattia.vaihdoin uuden koko vetoakselin.mulla ainakin se laakeri oli tiukasti siinä kiinni mutta kun vähän antaa lämpöä siihen laakeriin ja saa sen vaikka ruuvipenkkiin jotenkin tuettua ja lyö siihen akselin päähän kunnon pajavasaralla vaikka pitäen jotain siinä välissä ettei akselin pää kärsi.siihen kyllä löytyy laakeri numero 6009 2rs joka on kyllä pikkusen kapeampi mutta kyllä se siinä hyvin toimii.

Jos kuulalaakeri alkaa ääntämään, on sinne ihan turha koittaa työntää rasvaa. 2RS laakerista jos menee irroittamaan suojuksen, ei sitä enään takaisin saa niin hyvin että se olisi tiivis.

Vanhan laakerin saa aina irti ilman sen suurempaa väkivaltaa rälläköimällä ensin ulkokoolin halki ja tiputtamalla kuulat pois. Sisäkoolin hioo varovasti hiomalaikalla puhki jolloin se napsahtaa halki ja lähtee sen jälkeen helposti pois. Uuden asentaminen on sitten toinen tarina.

Mikä alkuperäisen laakerin numero on, jos 6009 on eri mitoilla? Tuon laakerin yksi tehtävä on pitää päittäisvälys poissa, niin itse en kyllä jättäisi sinne välystä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa pikkis60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D -06 automaatti vetoakseli/tukilaakeri ongelma
« Vastaus #3 : 15.05.2018, 14:01:27 »
toi 6009 laakeri on 3mm kapeampi kuin alkuperäinen muuten mitat samat.laakeri on akseliin tiukka ja ulko kehältä pukissa pulteilla kiinni joten siihen ei jää päittäisvälystä.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: V70 2.4D -06 automaatti vetoakseli/tukilaakeri ongelma
« Vastaus #4 : 17.05.2018, 16:38:52 »
Onhan eliminoitu pyöränlaakerin ääntäminen pyörittämällä pyörää ilmassa käsin vaihde vapaalla ja korva herkkänä/käsi kokeilemassa jousen tärinöitä?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Elekma  Autoracing