Proturbo  Autodiagnoosi

ACC kokemuksia?

• 46 Vastauksia
  • 12041 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

• Turbo
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
ACC kokemuksia?
« : 27.05.2018, 23:35:05 »
Olen nyt testaillut tuota ACC (adaptive cruise control jonoavulla + automaattinen hätäjarrutus) vuosimallin 2014 Volvolla vuoden ajan. Ihanhan tuo toimii mutta välillä tapahtuu se Suomen jääkiekkomaajoukkueellekin tuttu ”pelin täydellinen sekoaminen”. Tänään parikin kertaa sattui (60kmh nopeudessa) että edelläajava poistui edestä rampille mutta ACC ei näyttänyt lainkaan huomaavan että jonossa ajoi vielä muitakin. Nosti nopeuden ja painoi menemään ja piti itse polkea jarrua ettei kosahda. Toisella kerralla (kun takana ei ajanut ketään) testasin ja annoin mennä vähän pitempään mutta taaskaan ei tajunnut että edessä toisia autoja ja sain jarruttaa jo melko napakasti. Tällä systeemillä saa kyllä kolarin aikaa jos liiaksi luottaa. Välillä mietityttää että toimiikohan se automaattinen hätäjarrutuskaan kovinkaan luotettavasti tositilanteessa. Minun ajoilla se on ehkä kerran tai pari älähtänyt. Pitäis varmaan ostaa jotain foliopalloja ja testata :P

Mitäs muut mieltä tuosta synsteemistä? Eihän tuo uusinta uutta oo mutta sentään aika vahvasti turvallisuuteen liittyväinen järjestelmä
« Viimeksi muokattu: 28.05.2018, 13:43:55 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa volvotdi

• Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Tampere - Pori
Vs: ACC kokemuksia?
« Vastaus #1 : 28.05.2018, 06:54:23 »
Olihan tuosta se testi missä oli Volvo, Honda, Mersu, BMW, Lexus ja olikohan joku muu, mutta kuitenkin piti ajaa poikittain olevan rekan vainua päin. Volvo oli ainoa, joha ei edes yrittänyt jarruttaa vaan paukkasi vaunun läpi  :D

Ei kai noihin voi millään merkillä luottaa täysin. Meillä oli Hondassa ja Mersussa ja nyt Jaguarissa ACC ja ne hoitaa kyllä homman hienosti ja pysähtyy vaikka nolliin ja jatkaa itsekseen kun jono liikkuu. Kätevä kapistus.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa volvodude

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 28.05.2018, 09:54:09 »
Pätevä kapistus, mutta ennen kiertoliittymää nappasen sen yleensä pois päältä. Myöskään edessä ajavan mp:n tutkaaminen ei aina toimi.
V60 T4 Aut Business Inscription '20
Ex. V60 D5 Aut AWD R-Design Polestar '12
Ex. S80 2.4D Aut Summum '07

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #3 : 28.05.2018, 10:20:09 »
Volvo oli ainoa, joha ei edes yrittänyt jarruttaa vaan paukkasi vaunun läpi  :D

Just joo.. Näin se markkinointi ovelasti rakentaa mielikuvia

Poissa Stinger

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 28.05.2018, 13:28:07 »
Kyllä se toimii Volvossakin, itse käytin melkein aina kun ajoin omalla XC60:llä. Hätäjarrutuskin on testattu tosielämässä ja toimi siinä tilanteessa. Volvo käyttää mun mielestä Mobileyen teknologiaa. Missään määrin tuo ei ole järjestelmä jonka varassa voi täysin ajaa, se on selvä.

Kerrotko vielä tarkemmin mitä noissa tilanteissa tapahtui kun Volvosi koetti rysäyttää jonkun perään? Oliko ne siis liikkeessä vai paikallaan?
Tesla S75D '17

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #5 : 28.05.2018, 13:37:02 »
Kyllä se toimii Volvossakin, itse käytin melkein aina kun ajoin omalla XC60:llä. Hätäjarrutuskin on testattu tosielämässä ja toimi siinä tilanteessa. Volvo käyttää mun mielestä Mobileyen teknologiaa. Missään määrin tuo ei ole järjestelmä jonka varassa voi täysin ajaa, se on selvä.

Kerrotko vielä tarkemmin mitä noissa tilanteissa tapahtui kun Volvosi koetti rysäyttää jonkun perään? Oliko ne siis liikkeessä vai paikallaan?

Nopeus oli asetettu 65kmh, jono jossa ajoin mateli alle 60kmh ja sitten minun edestä poistui auto rampille eli kaarsi loivasti oikealle. XC60 ryhtyi nostamaan nopeutta siihen asetettuun 65kmh ja olisi rysäyttänyt edelläajavan perään ellen olisi jarruttanut. Nopeuserot oli sitä luokkaa että ei viihtinyt loppuun asti testata että toimiiko järjestelmät.

Edit: korjattu kiertoliittymä rampiksi. Kyse ei siis liikenneympyröstä vaan rampista. Sorry my bad
« Viimeksi muokattu: 28.05.2018, 13:45:22 kirjoittanut mulugren »

Poissa Stinger

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 28.05.2018, 13:43:21 »
Ok, aika jännä että se ei edellä ajavaa tunnistanut tuossa. Ethän painanut yhtään itse kaasua tuossa kun edellä ajava oli poistumassa, yleensä noissa auto hidastaa niin paljon että tekee mieli avittaa itse kaasulla. Silloin järjestelmä uskoo että sinulla on kontrolli.

Joskus noilla on vaikeuksia ymmärtää näkemäänsä tilanteissa joissa jono seisoo edessä mutta auton kokoiset liikkuvat kohteet ei yleensä tuota ongelmia. Oma Volvo teki kerran hätäjarrutuksen sivulta tulevasta autosta joka ylitti tien edestäni kun olin lähdössä liikkeelle sivutieltä.
Tesla S75D '17

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #7 : 28.05.2018, 13:51:35 »
Ok, aika jännä että se ei edellä ajavaa tunnistanut tuossa. Ethän painanut yhtään itse kaasua tuossa kun edellä ajava oli poistumassa, yleensä noissa auto hidastaa niin paljon että tekee mieli avittaa itse kaasulla. Silloin järjestelmä uskoo että sinulla on kontrolli.

Joskus noilla on vaikeuksia ymmärtää näkemäänsä tilanteissa joissa jono seisoo edessä mutta auton kokoiset liikkuvat kohteet ei yleensä tuota ongelmia. Oma Volvo teki kerran hätäjarrutuksen sivulta tulevasta autosta joka ylitti tien edestäni kun olin lähdössä liikkeelle sivutieltä.

En tietenkään painanut kaasua. Olen käyttänyt tuota ACC aika paljon. Selvästikään systeemi ei osaa sujuvasti vaihtaa kohdetta kun edelläajava kaartaa sivuun (esim rampille). Tämä on tullut todettua hyvin pian kun auton hankin. Eilen vaan sattui kaksikin kertaa päivän sisällä niin intouduin kirjoittamaan.

Minusta aika paha ellei jopa fataali bugi. Tuota voi itse kukin helposti demota eikä ole vaikeaakaan. Katsotaanpa milloin jotain takaisinkutsuja tulee.

Edit: Se mikä eniten ihmetyttää on että miksi systeemi ei tiputa itseään pois päältä jos tulee epäselvä tilanne. Moottorijarru kun hidastaisi vauhtia edes jonkin verran. Aika kova luotto Volvolla tähän systeemiin kun tuo aniharvoin tippuu päältä eli käytännössä vain räntäsateessa
« Viimeksi muokattu: 28.05.2018, 13:55:49 kirjoittanut mulugren »

Poissa Stinger

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 28.05.2018, 13:58:13 »
Hyvin alkeellinen bugi jopa. Ei nuo osaa päätellä että nyt en ymmärrä mitä tässä tapahtuu. Ainoastaan jos jonkun aistin eli kameran tai tutkan tuottama informaatio on puutteellista, ne luovuttaa.
Tesla S75D '17

Poissa juho82

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 29.05.2018, 17:53:13 »
Meillä kanssa 14 vuoden auto ja käytännössä aina on acc päällä. Ei ole valittamista. Ei ole kertaakaan kiihdyttänyt edellä ajavan päälle. Onkohan autosi huollettu Volvolla? Onko näihin tullut mitään päivityksiä? Meillä huollettu aina Volvolla.

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #10 : 29.05.2018, 20:20:10 »
Meillä kanssa 14 vuoden auto ja käytännössä aina on acc päällä. Ei ole valittamista. Ei ole kertaakaan kiihdyttänyt edellä ajavan päälle. Onkohan autosi huollettu Volvolla? Onko näihin tullut mitään päivityksiä? Meillä huollettu aina Volvolla.

On huollettu merkkihuollossa..aina. Softat on ajantasalla ja päivitetty viimeksi marraskuussa. Näissä ei (toivottavasti) ole mahdollista että toimii vähemmän hyvin ilman että heittää herjoja/vikakoodeja. Kokeilkaa käyttää taajamassa niin huomaatte mitä tarkoitan. Maantiellähän se toimii hyvin. Taajamassakin jos ei eteen tule tai edestä poistu autoja kesken kaiken

Poissa hessu80

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
« Vastaus #11 : 29.05.2018, 22:26:56 »
Kuukauden päivät ajellut nyt V90:llä ja mielestäni ACC on paras varuste mitä autosta löytyy. Ei ole ollut vaaratilanteita tähän liittyen.

Mutkaisella tiellä tutka kuitenkin hukkaa edellä menevän kaarteessa ja auto alkaa kiihdyttämään todetakseen, että olihan siellä auto edessä sittenkin. Tämä ominaisuus vähän ärsyttää työmatkalla ja ajelen siksi monesti ihan perinteisesti jalka kaasulla tai sitten asetan nopeuden niin alas, ettei tule suuria ryntäilyjä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Niclashki

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #12 : 30.05.2018, 07:08:59 »
Toinen Volvo nyt peräkkäin, missä on ACC myös. Ehdoton varuste ja ei tule seuraavaa autoa, mistä tämä puuttuisi. Myös nykyisen valinnassa oli ehtona, että Driver support paketti on löydyttävä juurikin ACC:n takia.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa juho82

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #13 : 30.05.2018, 13:27:23 »
On huollettu merkkihuollossa..aina. Softat on ajantasalla ja päivitetty viimeksi marraskuussa. Näissä ei (toivottavasti) ole mahdollista että toimii vähemmän hyvin ilman että heittää herjoja/vikakoodeja. Kokeilkaa käyttää taajamassa niin huomaatte mitä tarkoitan. Maantiellähän se toimii hyvin. Taajamassakin jos ei eteen tule tai edestä poistu autoja kesken kaiken

On se päällä taajamassakin mulla. Sen verran kyllä näen vaivaa et taajamassa laitan välin ihan minimiin. Eipä ole vielä kolissu

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #14 : 30.05.2018, 13:43:42 »
Saako uusi enää tyhmällä cruisella joka ei piittaa rännästä tai edessäajavista? Volvoista en ole kuullut turhista hätäjarrutuksista, muilla merkeillä kai niitäkin on sattunut..  ACC:ta olen kokeillut vain VW Phaetonissa, jossa piti laittaa motarilla väli nollaan että pystyi ajamaan ruuhka-aikaan ilman hirveää pumppausta itse väleistä huolehtien.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Futurez  Kulkukoira