Joo kesäisenä rilluttelupelinä on hieman patinoitunut Oldsmobile Delta 88 Royale -78...
Tekniikkana 350cid+TH350+10bolt lukkoperä piiitkällä aavikkovälityksellä...
Mulla oli joskus samanlainen, vuotta uudempi lukottomalla aavikkoperällä, välityssuhde 2.56. Laskin teoreettiseksi huippunopeudeksi 280 km/h. Kaasu pohjassa vaihtoi ykköseltä kakkoselle 110 km/h.
Ollut taksina Turengissa, ja Riihimäen varakaupunginjohtajan virka-autona.
Yllättävän hyvin toimi talvella. 27 asteen pakkasessa laakista käymään. En tiedä, mitä perua momentinmuunnin oli. Niin iso, että juuri ja juuri mahtui paikalleen. Ei vetänyt tyhjäkäynnillä ollenkaan. Liukkaalla oli helppo lähteä, kun pystyi pitämään lähtiessä voiman kurissa. Joskus jäi nelivetoautolle liikennevaloissa, etu- tai takavetoisille yleensä ei.
Kaasutin meni vaihtoon. "Alkuperäinen" oli ollut jonkun Ford-harrastajan lasten hiekkalaatikkoleluna tms. Toimi aluksi joten kuten, mutta alkoi yhtäkkiä käydä "vähän" rikkaalla. Kulutus oli n. 180 l/100 km. Pakoputkesta ei tullut savua, vaan varisi nokea. Ihme, kun moottori kävi.
Nyt on Delta päässyt parempaan kotiin. Oli aika hankala pitää liikenteessä kahta Oldsmobilea ('89 Delta 88 ja '65 Jetstar 88), kun tuli 500 työttömyyspäivää täyteen, ja putosi peruspäivärahalle. Syödäkin piti, ja vuokra maksaa, ei semmosta elämää selvin päin kestä.
Jos tulee jotain kysyttävää Oldsin tekniikasta, tutki allamainitut nettisivut tai pistä mulle privaattiviesti.
http://442.com/oldsfaq/oldsfaq.htmhttp://oldsmobile.fi/news.phpt. Hannu Pyssysalo
Honorary President of the Oldsmobile Club of Finland, OldsCF