no nyt ihan peruskuraa kysymyksiä, ensimmäinen automaatti loota alla ja nyt alkaa ihmeitä tapahtua
1. liikkeelle lähössä 1k-2.5krmp ei lähinnä tapahdu mitään muuta kun liikahtaa ja nostaa kierrosket jonka jälkee alkaa vasta liikkua.
2. 80km/h ja 3000rmp, 100km/h 3500rmp ja 120km/h reilusti yli 4000rmp jonka jälkeen katosi vedot ja palasi vauhdin laskettua ~100km/h
eli onko tää nyt sitä ns luistamista?
ei tosiaan ennen oo ollu omassa autossa tomaattia ja nekin joilla ajanut niin melko uusia niin vähän eroja
Lähdetään nyt vaikka siitä että mikä malli ja laatikko on kyseessä

Ensimmäiseksi kun tällaisen "tomaatin" näkee niin hakee sen öljytikun ja katsoo että sitä öljyä on siellä oikea määrä myös silloin kun moottori käy, mutta ei liikaa. Sitten sen öljyn pitäisi olla puhtaan näköistä eikä haista palaneelle.
Koeajossa pitäisi aina testata laatikko, myös kepillä kaikki vaihteet läpi. Sitten jos siinä on eri ajoasentoalueita niin vähän kokeilla niitä läpi että vaikuttaako mikään mihinkään kun nappeja painelee.
Mitään ylimääräisiä ääniä ei myöskään pitäisi kuulua, kuten jurskahtelua kytkettäessä D liikkeellelähtiessä. Tietysti ei se saa ulista ajossa, eikä vaihtaminen pidä tapahtua "nykimällä". Myös KIck Down pitää kokeilla eli lämä tiskiin ja sitten sen pitäisi vaihtaa napakasti pienemmälle. Sitten joskus joillakin malleilla jos ajonopeus ja vaihde ovat hieman siinä rajoilla niin vanhemmilla 3 vaihteisilla etenkin on tapana hakea kahdella vaihteella edestakaisin. Se ei sinällään ole vaarallista ja tulee esille yleensä kun välitykset eivät ole kohdallaan, esim perä on vaihdettu toiseen jonka välitys ei ole sopiva.
Vähemmällä näissä pääsee kun turvautuu kaveriin jolla on ollut/ on automaatteja ja mielellään kokemusta niiden huollosta ja eri tyypeistä. Minulla jos menee sormi suuhun niin käyn Nätkinin Pekalla joka korjaa niitä. Mitä pekka ei tiedä kun on katsellut ja testaillut vähän niin sitä ei tarvitse tietää. Hän on unohtanut automaateista enemmän kuin minä olen koskaan ehtinyt edes oppia.