Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15998 Vastauksia
  • 3807867 Lukukerrat

0 jäsentä ja 9 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3529
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13305 : 25.12.2018, 15:07:32 »
Onko kukaan vaihtanut S/V60:iin pissapojan suuttimia sumuttaviin versioihin, mitkä kävisi ilman sorvaamista paikalleen? Tuntuu aika nahkeelta vaikka noita "liuruja" tuleekin 6kpl lasille.
V40 T2 -17
Kuvat

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1775
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13306 : 25.12.2018, 15:25:02 »
Kiitos nopeasta vastauksesta! Pystyskö tuota kolinaa lähteä millä keinoin itse selvittämään? Eipä tuo 30e pahasumma ole korjaamolla käytettäväksi, mutta nytkun on jouluateria maisteltu niin tuli kummasti energiaa ihmetellä näitä Ruotsalaisia :D Kaverinikin epäili koiranluuta, tai sitten alapalloa, onko noi minkälainen homma itte vaihtaa, ja kannattaako samalla purkamisella vaihtaa muuta?  ???
EDIT: tosiaan autonvuosimalli on 1995 ns. "uudella sisustalla"

Ainahan sen kolisevan nurkan voi tunkata ylös ja kokeilla käsin rynkyttämällä löytyykö välystä ja mistä, ja vertailla onko eroa esim. apurungon tai alatukivarren alta tunkatessa.

Kaikkia ajossa ilmeneviä kolinoita ei välttämättä noinkaan löydä, mutta ei tuossa kauaa vanhene eikä kämmenet kulu...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13307 : 25.12.2018, 15:37:56 »
Ja jos mahdollista niin ottaa koko keulan ilmaan niin kallistuksenvakaajaan ei tule jännitystä.

Koiranluiden vaihto on helppo jos mutterit aukeaa. Jos jää kiinni kierteeseen ja pallonivel pyörii mukana, voi joutua rälläköimään sen irti.

Alapallo on myös ihan helppo jos on tarkoituksenmukainen ulosvetäjä. Jos ei ole niin kaksi isoa vasaraa ja hakkaa kartion kylkiin niin irtoaa joskus. Youtube on hyvä apu. Siellä on ohjevideoita lähes kaikkeen mahdolliseen.
« Viimeksi muokattu: 25.12.2018, 15:42:59 kirjoittanut Huikkoster »

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1775
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13308 : 25.12.2018, 15:42:35 »
Helpottaa myös jos löytyy kaveri repimään renkaita, ja ite sukeltaa lamppu otassa/kädessä tutkimaan ja tunnustelemaan kaikki mahdolliset nivelet ja liitoskohdat.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13309 : 25.12.2018, 18:02:33 »
Vanha suodatin pois ja uus tilalle. Jonku kerran virrat päälle ja pois että siirto pumppu täyttää suodattimen.

Ja muuta ei tarvita?!

Kiitosta!
Volvoton

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6408
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13310 : 25.12.2018, 18:58:19 »
Ja muuta ei tarvita?!

Kiitosta!

Uuteen suodattimeen kun laittaa polttoaineet valmiiksi niin tarvii vähemmän ilmata, muuten sammuu pari kertaa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4927
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13311 : 25.12.2018, 20:31:45 »
Ja muuta ei tarvita?!

Kiitosta!

Ei.

Uuteen suodattimeen kun laittaa polttoaineet valmiiksi niin tarvii vähemmän ilmata, muuten sammuu pari kertaa.

Virallisen ohjeen mukaan suodatinta ei saa täyttää. Mutta kyllä aina tulee täytettyä jos mahdollista.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13312 : 26.12.2018, 18:59:20 »
Ainahan sen kolisevan nurkan voi tunkata ylös ja kokeilla käsin rynkyttämällä löytyykö välystä ja mistä, ja vertailla onko eroa esim. apurungon tai alatukivarren alta tunkatessa.

Kaikkia ajossa ilmeneviä kolinoita ei välttämättä noinkaan löydä, mutta ei tuossa kauaa vanhene eikä kämmenet kulu...

Itseasiassa tuo ei toimi kuin aivan totaalisen sohlojen nivelten kohdalla.

Niihin niveliin tulee välystä siinä asennossa jossa ne on normaalisti, kun auton nostaa ylös, nivelten kulma muuttuu ja ne kiristyy. Mainittu koiranluu on lisäksi nimenomaan kallistusta rajoittava osa, jolloin yksi rengas ilmassa se on tiukka vaikka olisi niin väljä että sen saisi normiasennossa sormin putoamaan. Auton pitäisi olla siis normaalissa ajoasennossa kun noita välyksiä katsotaan, siksipä ne katsastusasemien heiluttelualustat ovatkin siihen erinomaisia.

Kotikonstein rengas ilmassa on kokeiltava alapallo, ja vastaava yläpään nivel/laakeri, joskin väärä asento hieman kiristää niitä. Kaikki loput täytyy kokeilla renkaat maassa ja tasaisena, käytännössä siis jollain samankorkuisilla pukeilla, jotka eivät kuitenkaan saa vääntää renkaita.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13313 : 28.12.2018, 00:20:49 »
Kauhia oikosulku eikä hakeminen tuottanut tulosta.
Takavetoisten volvojen (200/700/900) pakoputken halkaisija?
Turbo?
Vapari?

Oliko vapari 1.75" ja turbo 2" vai vapari 2" ja turbo 2.25"?

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13314 : 28.12.2018, 00:29:36 »
940 turbossakin on kolmea eri paksuutta eli yhtä oikeaa vastausta ei tuohon ole. Isompaa kuin 2" se kuitenkin kauttaaltaan on. Klemmarit on katin takana 63 mm, etupöntön jälkeen kaiketikin 57 mm, takapöntön molemmin puolin 60 mm. Vaparissa on 54 mm ja 57 mm klemmareita.

Nimimerkillä "kaikki uusiksi katista taaksepäin ja karmea kasa klemmareita".

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13315 : 28.12.2018, 01:05:59 »
D24TIC koneisissa 940 on ainakin tuollainen 2.25" pakoputki vakiona.

Hurri

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13316 : 29.12.2018, 22:45:34 »
Eipäs ehditty kolinoita selvittämään, kun tuli mystinen vika  >:( Elikkä tosiaan -95 vuosimallia, 3litranen kutoskone, automaatti ja oireet olis seuraavanlaiset, kylmänä lähtee käyntiin normaalisti, toimii niinku pitää ja pystyy ajamaan täysin normaalisti, sittenkun moottori on lämmennyt, sammuttaa auton, ja koittaa startata uudestaan ei lähde millään käyntiin, ja jos sattuu lähtemään niin tyhjäkäynti humppaa 0-1000 välissä ja lopulta sammuu, kaasua jos koittaa painaa niin ei reagoi mitenkään ja käyntiin saa vasta kun auto on seissyt jonkun aika ja kylmennyt
Ilmamassamittari vaihdettu ja johtoa koitettu irti mutta ei ollut minkäälaista vaikutusta
Moottorinlämpötila mittari elää omaa elämäänsä, joten voisko sillä olla vaikutusta kys ongelmaan? Lämpötila-anturi?
Kiitoksia jälleen etukäteen jos joku keksis mikä rakasta ruotsalaista vaivaa!  8)

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13317 : 29.12.2018, 23:52:23 »
Jos autossas samalta lämpötila-anturilta tulee tieto mittarinneulalle ja ruiskutuksen ohjaukselle niin vaikuttaa käynnistäessä silloin.

S40 tuo anturi uusittu kahteen kertaan, edellisellä ei lähtenyt kuumana käyntiin vaan näytti neulan mukaan täysin kylmää konetta ja oli odoteltava kone viileämmäksi. Mulla marraskuussa taas toisinpäin eli pakkasella 12h seisonnan jälkeen kylmänä näytti jo yli neljännestä mittarissa lämpötilaksi.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2018, 23:53:59 kirjoittanut kupari s40 »
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Hurri

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13318 : 30.12.2018, 00:18:19 »
Uskoisin joo että samalta anturilta tulee info molemille, se lämpömittari on eläny ihan omaa elämäänsä, joskus näyttää lämmöt oikein, joskus että kone on kylmä ( vaikka olisi ajettu pitempäänkin) ja joskus taas mittarin viisari on punarajaa vasten :D Ja tosiaan ajossa viisari heiluu ihan miten sattuu

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13319 : 30.12.2018, 00:42:02 »
Uskoisin joo että samalta anturilta tulee info molemille, se lämpömittari on eläny ihan omaa elämäänsä, joskus näyttää lämmöt oikein, joskus että kone on kylmä ( vaikka olisi ajettu pitempäänkin) ja joskus taas mittarin viisari on punarajaa vasten :D Ja tosiaan ajossa viisari heiluu ihan miten sattuu

Vois ihan kuvitella ettei noin vanhassa ole sama anturi mittaristoon ja pensa/syttyboksiin. Voin olla väärässäkin. Googleta volvo 960 ecu lämpöanturi

 

RallyBaron  Samppasport