Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15999 Vastauksia
  • 3818243 Lukukerrat

0 jäsentä ja 9 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14745 : 21.01.2021, 10:54:50 »
Joo mulle pitää olla IKEA-tyyliset yksityiskohtaiset ohjeet :) Eli kun itse ja usempi muu kokeili, niin kokeilu meni 1. ensin hakataan ja 2. sitten väännetään. Mutta ei tullut mieleenkään meidän pieniin pääkoppiin soveltaa 1. ja 2. vaihetta samanaikaisesti  :D Toi volvon lukkopultti on surkea kun hylsyssäkin on ehkä 2mm pinnan korkeuseroa, millä sen hylsyn pitäisi pysyä pultin ympärillä. Hammastikullakin yritin kaivella josko sais enemmän kontaktipintaa mutta ei siitä mitään hyötyä ollut kun pinnat olivat muutenkin nyplääntyneet ja pyöristyneet.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1775
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14746 : 21.01.2021, 11:20:43 »
Nuo lukkopultit on yleensä ottaen saatanasta, lähinnä vaikeuttavat omistajan tai yleensä luvallisilla asioilla olevien työtä. Jos joku haluaa ne renkaat alta nussia, avaimen saa yleensä ostettua liikkeestä.

Ranskanpatonkien lukkopultit... :facepalm:
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14747 : 22.01.2021, 08:34:42 »
Sitten sinulla varmaan tiivistyy vettä johonkin vaijerin väliin tai mekanismiin. Vesi siis vetää kapilaarina johonkin todella pieneen rakoon (esim. vaijerin kuori ja vaijeri) ja jäätyy sinne. Siihen auttaa todella huolellinen paksu rasvaaminen.
Tommonen kapilaarina pintojen väliin mennyt vesi kun ei oikein tahdo kuivua kuin kiehumalla.
Däämn, ei viitsisi millään vanhasta autosta lähteä repimään kymmeniä vuosia maantiesuolan marinoimia ruuveja ja pultteja auki ihan vaan sen takia, että pääsee rasvaamaan käsijarruvaijerit. Tai edes vaihtamaan ne.... jospa olisikin laiska ja pärjäisi ilman käkkäriä kesään asti, autoa kun en tarvi tosiaan kuin kerran viikkoon, jos sitäkään.

Tietty voisihan sitä koittaa hytin puolelta jos sieltä kautta pääsisi uittamaan jotain sopivaa öljyä käsijarrukaapeleiden sisään, voiskohan toimia?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14748 : 22.01.2021, 09:09:16 »
Jos saat vaijerien päät irti hytin puolelta niin, että saat vaijerivaipan pystyyn. Nippusiteellä pieni muovipussi siihen vaipan päähän ja pussukka täyteen aseöljyä tms.
Valuu hiljalleen vaippaan sisälle ja aina taakse asti.

Itse epäilen ettet tuosta jäätämisestä pääse eroon kuin säilömällä autoa ulkona (suosittelen) tai odottamalla kesää.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14749 : 22.01.2021, 09:54:57 »
Kertokaapa joku fiksumpi miten saa loppupään 240:n kaksiosaiset snowcapit irti rikkomatta niitäkin vähiä kiinnikkeitä jotka vielä on ehjät. Pitäisi suorittaa vähän ylläpitoa niille kun joku meni murjomaan toisen palasiksi.

Saa laittaa tiedon YV:lläkin jos on epäilys että joku ottaa vinkistä vaarin ja lähtee kylille pöllimään snowcappeja.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14750 : 22.01.2021, 10:11:54 »
Jos saat vaijerien päät irti hytin puolelta niin, että saat vaijerivaipan pystyyn. Nippusiteellä pieni muovipussi siihen vaipan päähän ja pussukka täyteen aseöljyä tms.
Valuu hiljalleen vaippaan sisälle ja aina taakse asti.

Itse epäilen ettet tuosta jäätämisestä pääse eroon kuin säilömällä autoa ulkona (suosittelen) tai odottamalla kesää.
Joo jotain tämmöistä itsekin suunnittelin, kiitoksia!
Ulkona ei oikein voi säilöä tälleen kaupunkialueella koska maksullinen pysäköinti.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1775
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14751 : 22.01.2021, 18:56:01 »
Kuuluuko 200E-koneen, tai lähinnä V-nokan luonteeseen, että veto alkaa vasta kolmesta tonnista?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa hakanto

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14752 : 25.01.2021, 17:40:10 »
Pitäisi taka-akseli uusia 850 -95 automaatti 2.4bensa farkkuun. Sopivatko kaikki taka-akselit keskenään kun kerran vaihtoehtoja on farkku,sedan,2.4bensa,2.5tdi,automaatti,manuaali jne..?

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2474
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14753 : 25.01.2021, 20:20:37 »
Pitäisi taka-akseli uusia 850 -95 automaatti 2.4bensa farkkuun. Sopivatko kaikki taka-akselit keskenään kun kerran vaihtoehtoja on farkku,sedan,2.4bensa,2.5tdi,automaatti,manuaali jne..?
Kaikissa on mun mielestä sama taka-akseli ???

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14754 : 26.01.2021, 00:25:08 »
Valkoisessa muovipuskurissa on pari naarmua. Eivät ole niin isoja, että viitsisi maalauttaa koko puskuria ja toisaalta sen verran syviä kuitenkin, että peitetussi ei välttämättä riitä. Löytyisiköhän Keski-Suomen alueelta jotain velhoa, joka fiksaisi tuollaisia kohtuukustannuksin purkamatta puolta autoa? Vai onko se edes mahdollista?
Tässä hyvä esimerkki siitä, että ei muovipuskurin korjaus välttämättä vaadi mitään kovin ihmeellisiä toimenpiteitä tai laitteita:

https://www.youtube.com/watch?v=L8hoOQD6lvg

Mulla olisi tosiaan vain parin hassun yksittäisen naarmun verran korjattavaa, niin luulisi onnistuvan ammattilaiselta ilman ihmeempiä, mutta aika helposti tuntuvat joka paikassa silti aloittavan keskustelun näillä perinteisillä "hmm, pitää ottaa puskuri irti ja hioa ja maalata se kokonaan ja meneehän siinä päivä jos ei toinenkin" -tarinoilla.
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1126
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14755 : 01.02.2021, 16:40:39 »
Miten se V50:ssä onnistuu puhaltaan lunta auton sisälle aina lähdössä? Luulis raikkarin ottavan kiinni suurimman osan, mutta silti koelauta lumessa :idiot2:
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6409
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14756 : 01.02.2021, 20:33:28 »
Raikkari varmasti tallessa ja ilmanotto ei täynnä pakkaslunta?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1126
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14757 : 01.02.2021, 20:36:20 »
Pitänee tarkistaa raikkari. Viime kesänä uusittu ja laitettu kunnon antibakteerinen aktiivihiiliraikkari Mann-filteriltä. Tietenki nyt ollut paljon lumituiskuja niin oisko jostain päässyt ilmanottoon ja raikkarin vierestä vuotaa läpi.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14758 : 04.02.2021, 00:11:46 »
940 volvossa kun on ilmastoinnin ohjaus alipaineella ja pakkasilla ne vähääkään toimivat kalvot ei toimi sitäkään vähää ja kaikki lämppärin asennot puhaltaa yhtä hyvin jalkoihin ja tuulilasille..  niin onko jossain kuvallista ohjetta mistä ja mikä kello vedetään jumiin vaikka nippusiteellä et saa puhallusta tuulilasille ja sivulaseille. Ihan sama missä asennossa suuntaus on nyt puhaltaa huonosti kaikista. Alipainelinjat on ehjät ja kaikki letkut on kiinni jossain.

Autoa jos pitäis parkkiluolassa tai tallissa pelais paremmin kunnes ulkona on yli 15 pakkasta. Alkaa ajaessa jo kenkkuileen.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2022
  • Näpräilijä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14759 : 06.02.2021, 11:16:01 »
Sen eberin voi kytkeä sillä takaisku-T-kappaleella tai sitten vaan suoraan sarjaan sen lämppärinkennon kanssa. Sarjassa se tietysti lämmittää sen eberin, jolloin sinne hukkuu lämpöä.

EHkä kannattaisi aloittaa mittaamalla lämppärin kennolle tulevan veden lämpötilaa. Jos siellä on neljännesvuosisadan syksyiset lehdet kennolla, ja saman ajan välykset lämppärin hanalla, niin eihän se kovin kuumaa ilmaa jaksa enää hönkiä.

Mittailin infrapunalla termarin ollessa auki, ja kymmenen astetta sinne eberille häviää ihan paikallaan seistessä. Eli moottorista oli tulossa tyyliin 65°c ja eberin jälkeen 55. Kennolla käytyään neste oli 53°c muistaakseni, tästä nyt on jo aikaa kun mittailin :facepalm:

Kennoa tiirailin, imuroin ja puhalsin roskia takaisin päin paineilmalla. Irrotin keskisuulakkeet ja siitä näki kennon, joka näyttää äkkiseltään alkuperäiseltä, tai ainakin kauan paikoillaan olleelta. Suurin ero lämmön tuloon tuli lämmönsäädintä renkkaamalla, eli sen käyttö mekanismissa/hanassa on varmaan suurin vika. Totesin tässä yksi päivä kun pakkasta oli 17, että eberi puskee jo kymmenen minuutin jälkeen kuumaa koppiin, puhallin ykkösellä ja puhallus lasille. Lämpöö kyllä irtoo parkissa, mutta ei ajaessa, paitsi Eberi päällä tulee kyllä kuumaakin.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron