Elekma  Autoracing

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15998 Vastauksia
  • 3814666 Lukukerrat

0 jäsentä ja 9 Vierasta katselee tätä aihetta.

s73

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3540 : 28.06.2013, 15:26:44 »
Käynnin aikana on tässä pari päivää kuulunut katalysaattorin ja äänenvaimentimen väliseltä putkiosuudelta korinamainen ääni, esim kun lähtee pienellä kierroksilla liikenteeseen, korina kuuluu voimakkaasti. Vilkasin äsken, oliko mitn vuoto kohtaa tai että oliko irronnut kannattimista, ja ne näytti olevan kunnossa. Kun putkea kalautteli niin kuuluu sellasta kolinaääntä katin jälkeen olevasta putkesta. Osaisko joku sanoa mikä on mahdollisesti esim irronnut joka on putken sisuksissa tms.?
luultavasti katista kivi hajalla.

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3541 : 28.06.2013, 15:32:11 »
luultavasti katista kivi hajalla.
Oukei, pitää tuo vielä varmistella, jos katti menny ni 79€ tarvike saa tulla korjaamaan tilanteen.
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa Andyz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • http://www.xotictuning.com/
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3542 : 28.06.2013, 18:03:26 »
tuleeko volvo v70 D5 automaatti vm03.. Tuleeko kyseisestä autosta öljyt laatikosta pihalle jos ottaa vetoakselin pois??
vikakoodien lukua kemi-tornio alueella...

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3543 : 28.06.2013, 21:21:09 »


Mikäs osa tossa kuvassa näkyy venakopassa? Kuuluuko toi liitin olla kiinni (ei ollut, mutta laitoin nyt kiinni)?
Ongelmana on että auto nykii kun painaa reipaasti kaasua (kyseessä -00 c70, 2.4 170hp). Tulpat tarkistan heti kun vain saan oikeanlaisen tulppa-avaimen. Puolat näyttivät olevan melko uudet. Autolla ajettu +200tkm...

E: Minkäs kokonen tulppa-avain pitää hakea? 16mm?
« Viimeksi muokattu: 29.06.2013, 00:08:14 kirjoittanut Makkara »
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3544 : 29.06.2013, 10:14:47 »
Imusarjasta lähtee letku mittaristoon. Jos siinä on vuoto, niin vaikuttaako koneen toimintaan?

Koneena b230ft.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3545 : 29.06.2013, 10:44:28 »
tuleeko volvo v70 D5 automaatti vm03.. Tuleeko kyseisestä autosta öljyt laatikosta pihalle jos ottaa vetoakselin pois??

2,5...3l tulee, ei kaikki.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Mikäs osa tossa kuvassa näkyy venakopassa? Kuuluuko toi liitin olla kiinni (ei ollut, mutta laitoin nyt kiinni)?
Ongelmana on että auto nykii kun painaa reipaasti kaasua (kyseessä -00 c70, 2.4 170hp). Tulpat tarkistan heti kun vain saan oikeanlaisen tulppa-avaimen. Puolat näyttivät olevan melko uudet. Autolla ajettu +200tkm...

E: Minkäs kokonen tulppa-avain pitää hakea? 16mm?

Muuttuva-ajotteisen nokkakepin käyttösolenoidi. Siinä on varmaan ollu jotain vikaa jos töpö on otettu irti. Pari kertaa törmänny autoon joissa solenoidi on nakuttanut kokoajan. Tarvii varmaan uuden osan jos tuo on rikki, ei se kuitenkaan oikeen pelaa töpö irtikään.

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3546 : 29.06.2013, 11:09:46 »
Muuttuva-ajotteisen nokkakepin käyttösolenoidi. Siinä on varmaan ollu jotain vikaa jos töpö on otettu irti. Pari kertaa törmänny autoon joissa solenoidi on nakuttanut kokoajan. Tarvii varmaan uuden osan jos tuo on rikki, ei se kuitenkaan oikeen pelaa töpö irtikään.
En tiedä onko se tarkoituksella irroitettu. Onko mahdollista, että se olisi irronnut ajossa esimerkiksi tärinästä, kun sen liittimen klipsu on poikki joka lukitsee sen vastakappaleeseen? Miten sen nakutuksen kuulee kun liitin on kiinni?
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa tupa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3547 : 29.06.2013, 17:21:12 »
Terveisiä auton alta. Osaisko joku häthätää sanoa, missä päin on m47 laatikon liitin peruutusvalon johdolle. Roikkuu irtonaisena eikä näy vasta kappaletta.

Edit. auto on -84 760 2.3 turbo. Laatikko on jälkikäteen vaihdettu tavalliseen viisvaihteiseen.

edit2. Nevermind, löyty jo laatikon päältä. Terveiset lootan suunnitelleelle insinöörille, ihan mukava sijainti.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2013, 20:49:33 kirjoittanut tupa »

Poissa retox

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3548 : 29.06.2013, 19:10:46 »
Pieni mutta päätä vaivaava kysymys, jakopään hihnaa laittamassa paikoilleen. Eli nokka-akselilla ja apuakselilla merkit kohillaan, mutta mitenkäs saadaa kampuran merkki kohilleen? Eli hihnassa 2 viivaa ja kampuran lätkässähän se on vako. Korjausoppaan kuva näyttää jotain ihmeitä  :idiot2:
Onko näistä kumpikaan oikeassa kohdassa? Kun ei mene hihnapyörän merkit kohilleen kopan kanssa  :idiot2:


Eise ole hullu joka pyytää, vaan pylly joka huutaa!
Volvo 240 b230f
Vikakoodin lukua joensuussa autocomilla

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3549 : 29.06.2013, 22:56:14 »
Pieni mutta päätä vaivaava kysymys, jakopään hihnaa laittamassa paikoilleen. Eli nokka-akselilla ja apuakselilla merkit kohillaan, mutta mitenkäs saadaa kampuran merkki kohilleen? Eli hihnassa 2 viivaa ja kampuran lätkässähän se on vako. Korjausoppaan kuva näyttää jotain ihmeitä  :idiot2:
Onko näistä kumpikaan oikeassa kohdassa? Kun ei mene hihnapyörän merkit kohilleen kopan kanssa  :idiot2:



Eiköhän näillä ohjeilla onnistu
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=146.0

Poissa Bomble

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3550 : 29.06.2013, 22:57:56 »
no nyt ihan peruskuraa kysymyksiä, ensimmäinen automaatti loota alla ja nyt alkaa ihmeitä tapahtua

1. liikkeelle lähössä 1k-2.5krmp ei lähinnä tapahdu mitään muuta kun liikahtaa ja nostaa kierrosket jonka jälkee alkaa vasta liikkua.
2. 80km/h ja 3000rmp, 100km/h 3500rmp ja 120km/h reilusti yli 4000rmp jonka jälkeen katosi vedot ja palasi vauhdin laskettua ~100km/h

eli onko tää nyt sitä ns luistamista?  :D

ei tosiaan ennen oo ollu omassa autossa tomaattia ja nekin joilla ajanut niin melko uusia niin vähän eroja
Volvo 740 -88 Deeku

Poissa `villle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3551 : 30.06.2013, 00:05:00 »
960 Volvo PRV koneella, ilmastoinnin apulaitehihna oli pompannut pois paikoiltaan ja varsin rispaantuneen näköinen. Motonetissä tuli käytyä mutta Motonetin sopivuustaulukosta ei löytynyt PRV koneeseen kiilahihnaa. Googlestakaan ei ollut apua. Kysymys kuuluu, osaako joku kertoa tarkat mitat? Leveys taitaa olla 12,5mm, mutta pituus?  ::)

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3552 : 30.06.2013, 01:24:16 »
960 Volvo PRV koneella, ilmastoinnin apulaitehihna oli pompannut pois paikoiltaan ja varsin rispaantuneen näköinen. Motonetissä tuli käytyä mutta Motonetin sopivuustaulukosta ei löytynyt PRV koneeseen kiilahihnaa. Googlestakaan ei ollut apua. Kysymys kuuluu, osaako joku kertoa tarkat mitat? Leveys taitaa olla 12,5mm, mutta pituus?  ::)

Tuotenro 30-2420
Kiilahihna 12.5x1420mm
V6-B28/280 82->90 ILM (yleensä 12x1420mm) [1982-1990]

Löytyi 760 osaluettelon puolelta, mutta pätee varmaankin myös 960  :)

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa `villle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3553 : 30.06.2013, 09:16:55 »
Kiitos nopeasta vastauksesta.  :)

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3554 : 30.06.2013, 09:28:00 »
no nyt ihan peruskuraa kysymyksiä, ensimmäinen automaatti loota alla ja nyt alkaa ihmeitä tapahtua

1. liikkeelle lähössä 1k-2.5krmp ei lähinnä tapahdu mitään muuta kun liikahtaa ja nostaa kierrosket jonka jälkee alkaa vasta liikkua.
2. 80km/h ja 3000rmp, 100km/h 3500rmp ja 120km/h reilusti yli 4000rmp jonka jälkeen katosi vedot ja palasi vauhdin laskettua ~100km/h

eli onko tää nyt sitä ns luistamista?  :D

ei tosiaan ennen oo ollu omassa autossa tomaattia ja nekin joilla ajanut niin melko uusia niin vähän eroja

Lähdetään nyt vaikka siitä että mikä malli ja laatikko on kyseessä ::) Ensimmäiseksi kun tällaisen "tomaatin" näkee niin hakee sen öljytikun ja katsoo että sitä öljyä on siellä oikea määrä myös silloin kun moottori käy, mutta ei liikaa. Sitten sen öljyn pitäisi olla puhtaan näköistä eikä haista palaneelle.

Koeajossa pitäisi aina testata laatikko, myös kepillä kaikki vaihteet läpi. Sitten jos siinä on eri ajoasentoalueita niin vähän kokeilla niitä läpi että vaikuttaako mikään mihinkään kun nappeja painelee.

Mitään ylimääräisiä ääniä ei myöskään pitäisi kuulua, kuten jurskahtelua kytkettäessä D liikkeellelähtiessä. Tietysti ei se saa ulista ajossa, eikä vaihtaminen pidä tapahtua "nykimällä". Myös KIck Down pitää kokeilla eli lämä tiskiin ja sitten sen pitäisi vaihtaa napakasti pienemmälle. Sitten joskus joillakin malleilla jos ajonopeus ja vaihde ovat hieman siinä rajoilla niin vanhemmilla 3 vaihteisilla etenkin on tapana hakea kahdella vaihteella edestakaisin. Se ei sinällään ole vaarallista ja tulee esille yleensä kun välitykset eivät ole kohdallaan, esim perä on vaihdettu toiseen jonka välitys ei ole sopiva.

Vähemmällä näissä pääsee kun turvautuu kaveriin jolla on ollut/ on automaatteja ja mielellään kokemusta niiden huollosta ja eri tyypeistä. Minulla jos menee sormi suuhun niin käyn Nätkinin Pekalla joka korjaa niitä. Mitä pekka ei tiedä kun on katsellut ja testaillut vähän niin sitä ei tarvitse tietää. Hän on unohtanut automaateista enemmän kuin minä olen koskaan ehtinyt edes oppia. ;)
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

 

Autoracing  KL-varaosat