RallyBaron  Samppasport

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15998 Vastauksia
  • 3813854 Lukukerrat

0 jäsentä ja 18 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4927
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3795 : 30.07.2013, 23:25:47 »
En oo teorian miehiä mutta kannattais nyt ainaki joka nurkka säätää eikä pelkkää keulaa? Etu ja tqkapyörienhän täytyy suhteessa toisiinsa olla kunnossa. Vai mitä mestari haki takaa? :o

Juu pitää säätää molempia päitä.

Lainaus
Etuvetoisissa autoissa vetovoima pyrkii kääntämään pyörät auraavaan asentoon. Tätä pyritään kompensoimaan lisäämällä pyörien haritusta lievästi. Takavetoisissa autoissa taas vierintävastus pyrkii suoraan ajettaessa kääntämään renkaat harituksen puolelle ja aurausta käytetään kompensoimaan tätä suuntavirhettä. Auton eturenkaiden asentoa muuttamalla korjataan siis ajosuunta tien suuntaiseksi, jolloin vältytään siltä, että auto kulkisi ikään kuin "toinen kylki edellä". Useimmissa Vianoreissa on nykyaikaiset ohjauskulmien säätölaitteet, joilla ohjausgeometrian virheet löytyvät ja ne voidaan korjata

Lihavoitu/kursivoitu/alleviivattu sotii meikäläisen ajatusmaailmaa ja opetusta vastaan. Pelkästään kursivoitu on ihan järkevä ja toimii kylläkin etu- ja takavetosissa.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3796 : 30.07.2013, 23:32:31 »
Kyllä, auraukselle vetää.
Etuvetoisen kiihdyttäessä eturipustukset antavat hyvin vähän periksi, jolloin kiihdytyksen aikana etukulmat kääntyvät aurauksen suuntaan. Tällöin etuvetoinen auto pyrkii kiihdytettäessä loikkimaan sinne tänne.
Asettamalla eteen todella lievä haritus, käyttäytyy auto rauhallisesti niin kiihdytettäessä kuin jarrutettaessakin.

On sitten autokohtaista, miten tarkka on säätää se minimiharitus. Takavetoisessa on sama ilmiö (vetävä pyörrä pyrkii kihdytyksessä kääntymään "sisään" päin), mutta yleensä takarenkaiden pyöräntuenta ei anna niin helposti periksi (puuttuu ohjauslaitteet ja yleensä muutenkin jämerämpi).
Usko tai älä, noin se menee. Tullut jo parikymmentä vuotta seurattua kun isäukko säätää aurauskulmat itte.

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3797 : 30.07.2013, 23:36:30 »
Oorait. On se helppoa nykyään ku kone opastaa suomeks kaiken mitä tehdä. Siis eihän periaatteessa jos laitteet on ehjät ja kalibroitu ni kulmia voi vituilleen edes saada. Kannattaa vaikka pyytää todistus mukaan, josta näkee ohjearvot ja nykyset arvot, vaikka asiallinen paikka nyt todistuksen antaa kysymättäkin.

Edit. RKJ:lle siis vinkiksi
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

hevonen

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3798 : 31.07.2013, 08:48:40 »
Kai te nyt kuitenkin etuvedossa olette ne aurauksen puolelle säätäneet? :)

Poissa wölwö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3799 : 31.07.2013, 08:59:19 »
Tosiaan minunkin s60 tehty nelipyöräsuuntaus jokunen aika sitten ja näyttää että vieläkin syö takarenkaiden sisäpintoja. Autossa h&r madallusjouset varmaan -30mm. Sain kirjallisen raportin suuntauksesta. Osaisko joku sanoo mitä hämminkiä siinä on jos kirjottaisin ne tulokset tänne? Vai voiko tuon madalluksen takia renkaita saadakkaan enään pyörimään niin että kuluttaisi pintoja tasaisesti?

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3800 : 31.07.2013, 09:04:09 »
Mulla olis semmonen käsitys että tuo haritukselle säätö koskee vain hyvin vanhoja etuvetoisia, joissa meinaa muutoin olla liian levoton ohjaus. Uudemmissa aurausta aina  ???


Tosiaan minunkin s60 tehty nelipyöräsuuntaus jokunen aika sitten ja näyttää että vieläkin syö takarenkaiden sisäpintoja. Autossa h&r madallusjouset varmaan -30mm. Sain kirjallisen raportin suuntauksesta. Osaisko joku sanoo mitä hämminkiä siinä on jos kirjottaisin ne tulokset tänne? Vai voiko tuon madalluksen takia renkaita saadakkaan enään pyörimään niin että kuluttaisi pintoja tasaisesti?
Löytyyhän siitä raportista ohjearvot, joihin voit vertailla alku- ja lopputilannetta?
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3801 : 31.07.2013, 11:10:33 »
Kai te nyt kuitenkin etuvedossa olette ne aurauksen puolelle säätäneet? :)
En ole kuin hyvin lievälle haritukselle ja menee kuin juna.
Ihmekkään että porukka valittaa etuvetoisen menevän kuin käärmeen kusi jos sinne etupäähän aurausta säätää! Nollat tai hyvin minimaalinen haritus on toiminut aina. Kiihdytettäessä etuakseliston puslat antavat marginaalisen vähän periksi, jolloin vetävä etupyörä pyrkii "kääntymään sisälle". Toki asiaan vaikuttaa alustageometria ja hammastangon sijainti (etu/takapuolella), mutta kyllä täällä on minimaalinen haritus toiminut

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4208
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3802 : 31.07.2013, 11:22:44 »
En ole kuin hyvin lievälle haritukselle ja menee kuin juna.
Ihmekkään että porukka valittaa etuvetoisen menevän kuin käärmeen kusi jos sinne etupäähän aurausta säätää! Nollat tai hyvin minimaalinen haritus on toiminut aina. Kiihdytettäessä etuakseliston puslat antavat marginaalisen vähän periksi, jolloin vetävä etupyörä pyrkii "kääntymään sisälle". Toki asiaan vaikuttaa alustageometria ja hammastangon sijainti (etu/takapuolella), mutta kyllä täällä on minimaalinen haritus toiminut
Monellako 850/70 olet ajanut harituksella?
Mulla mitä noita nyt on ollut muutaman, niin poikkeuksetta ollut sellanen "äkänen" ohjaus harituksella ja asettuu kun säätänyt ohjearvoon. Liian hyvät puslat varmaa ollu kaikissa. Tai sitten liian leveät renkaat tms.

Poissa wölwö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3803 : 31.07.2013, 11:43:43 »
Mutta onko ne ohjearvot siinä lapussa vakio alustaan vai onko ne aina tapaus kohtaisesti?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3804 : 31.07.2013, 12:57:00 »
Mutta onko ne ohjearvot siinä lapussa vakio alustaan vai onko ne aina tapaus kohtaisesti?

Suuntauksen ohje-arvot ovat tietysti vain vakioalustaan, koska muista virityksistä ei ns. ohje-arvoja ole luonnollisesti!  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4927
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3805 : 31.07.2013, 14:41:28 »
En ole kuin hyvin lievälle haritukselle ja menee kuin juna.
Ihmekkään että porukka valittaa etuvetoisen menevän kuin käärmeen kusi jos sinne etupäähän aurausta säätää! Nollat tai hyvin minimaalinen haritus on toiminut aina. Kiihdytettäessä etuakseliston puslat antavat marginaalisen vähän periksi, jolloin vetävä etupyörä pyrkii "kääntymään sisälle". Toki asiaan vaikuttaa alustageometria ja hammastangon sijainti (etu/takapuolella), mutta kyllä täällä on minimaalinen haritus toiminut

Kyllä se niin on että auraukselle ne pitää säätää. Ilmeisesti et ole ajanu tehokkaalla etuvetosella jossa on kulmat harituksella? En sano että tuo oma mikään tykki on, mutta aikalailla nyppii rajussa kiihdytyksessä ja jarrutuksessa.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa RKJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
    • Huoltosivut
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3806 : 31.07.2013, 15:25:23 »
Täällähän on syntynyt paljon kulmakeskustelua! ;) Varasin ajan nyt Euromasterille, siellä maksaa nelipyöräsuuntaus 60e kun merkkiliikkeessä oli pelkkä etupyörän kulmien säätö 92e.
Volvo V50 D3 -12

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3807 : 31.07.2013, 15:39:41 »
No täällä ainakin on kaikki omistavani etuvetoiset hyökkäilleet kurveissa jne olleet juuri "agressiivisia" jos on ollut aurausta. ??? Harituksellakin joo, muttei ihan niin herkästi.

Mutta tosiaan ohjearvo on se paras arvo ja siihenhän se pitäisi säätää. Lisäksi jos alustassa on jossain yhtään väljää, niin sehän ei suoraan mene (kuten oma kontti).

Se voi olla että väärämerkkiset käyttäytyy toisin... :D Lopetan OT:n tähän ja pahoittelen tätä kulmavääntöä joka ei oikeastaan johtanut mihinkään. Säädetään arvoonsa, näin olisi paras. Pitäisi jaksaa työkalu tehdä moisern että saisi itse sääjettyä...

Poissa wölwö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3808 : 31.07.2013, 18:05:07 »
Mutta voiko se olla ettei s60 ole varaa enään säätää jos on madallusjouset, niin täytyy hyväksyä että ne renkaat kuluu väkisin sisälaidasta. Ei näyttäny lapussa olevan kaikki säädöt ohjearvoissa.

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4927
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3809 : 31.07.2013, 18:08:34 »
Mutta voiko se olla ettei s60 ole varaa enään säätää jos on madallusjouset, niin täytyy hyväksyä että ne renkaat kuluu väkisin sisälaidasta. Ei näyttäny lapussa olevan kaikki säädöt ohjearvoissa.

Camberia ei pysty säätämään, siitä syystä sisälaidat kuluu.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

 

Proturbo  Autodiagnoosi