Autoracing  KL-varaosat

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15998 Vastauksia
  • 3796130 Lukukerrat

0 jäsentä ja 9 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4905 : 18.12.2013, 18:08:40 »
mulla teki samaa kun käytti vilkkua. Siihen auttoi kun hinkkasin edestä katsottuna ilmanputsarin oikealla puolella olevat maa-liittimet puhtaiksi. Sellaisessa "kammassa" kiinni.
Joo tais auttaa kun putsas akun navat ja "runkoon" menevän maan.
No kun halvalla sai.

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4906 : 18.12.2013, 19:48:44 »
Miten on mahdollista että syöttöpumpun ajotus heittää 180 astetta yli. Miten tuo kannattaa ajatella oikein.

Tietääkö kukkaan, kaikki merkinnät on kohdallaan mutta ei starttaa.
« Viimeksi muokattu: 18.12.2013, 20:32:46 kirjoittanut ToniJH »
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

The moose

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4907 : 18.12.2013, 21:24:54 »
Miten on mahdollista että syöttöpumpun ajotus heittää 180 astetta yli. Miten tuo kannattaa ajatella oikein.

Tietääkö kukkaan, kaikki merkinnät on kohdallaan mutta ei starttaa.

Kysymys..
2.5tdi potilaana ja syöttöpumpun vaihto meneillään. ajoitus ei meinaa hahmottua sitten millään umpiluuhun :P

olenko aivan oikeilla jäljillä että ensin laitetaan ajoitus suunnilleen kohdilleen ja sitten alemmalla rullalla säädetään kohdilleen? nokkapyörästä löytyi lovi ja pumpun pyörästä myös. mutta missä vastamerkit kannessa ja pumpussa?

Vastaus..
Pumpun nokkapyörän lovi ei merkkaa mitään, kun niissä ei ole kiiloja ja ne on siis voitu asentaa ihan mihin asentoon vain. Et kertonut tarkemmin, että mitä kaikkea olet purkanut? Jos olet vaihtanut pelkän pumpun, niin sitten homma on vielä suht yksinkertainen, mutta laitan tähän nyt suurinpiirtein säätöjärjestyksen, kun lähdetään ihan alusta.

- vauhtipyörän merkki kohdalleen (tarkastusreikä löytyy laatikon ja moottorin saumasta, moottorin alapuolelta)

- taaempi nokkapyörä irti kokonaan

- nokkapyörän pultti löysälle ja napauttaa nokkapyörän irti kartiostaan (jakopään taustamuovissa on tätä varten pieni reikä)

- käännä nokka-akselin takapäässä oleva ura kannen tiivistystason kanssa samaan linjaan

- kiristä jakohihna

- kiristä nokkapyörän pultti

- pumpun hihnapyörän sisäpinnalla oleva pieni lovi kohdakkain pumpun valurautaisessa telineessä olevan merkin kanssa (muutama milli aikaiselle, niin on todennäköisemmin kohdallaan) Pumpun kyljessä on 10mm kannalla oleva lukitusruuvi, jonka alla peltiläpyskä. Ota tämä läpyskä pois ja kirstä lukitus.

- taaempi nokkapyörä paikalleen (pultti löysälle)

- pumpun hihna paikalleen ja oikeaan kireyteen (ennakonsäätörullan nuoli kannen pykälän kanssa kohdakkain)

- kiristä taaempi nokkapyörä

- avaa aiemmin lukittu pumppu ja laita peltiläpyskä takaisin

- toivo parasta :)

Jos sulla ei ole ollut nokkapyörät irti, niin sitten pumpun hihnaa voi siirrellä hammas kerrallaan, mutta joka tapauksessa pitää ensin katsoa sieltä koneen alapuolelta se vauhtipyörän merkki kohdalleen ja sitten se pumpun merkki. Ne on ainoat, mihin voi luottaa. Jos olet vaihtanut pumpun, niin ilmaaminen on ensisjaisen tärkeää, jotta auto käynnistyy. Muuten ei tiedä varmaksi, että onko vika ajoituksessa, vai järjestelmässä olevassa ilmassa.

Tässä myös aiempi keskustelu, jossa käyty ajoitukset melko seikkaperäisesi läpi.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10844.0

copyt kulmamies ja v8

holysmoken ohje samaan. http://holysmoke.fi/pages/artikkelit/jakajapumpun-ajoitus.php

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4908 : 18.12.2013, 21:29:07 »
Kiitoksia paljon, pitääpä kävästä nämä vielä läpi. :hg:
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4909 : 19.12.2013, 09:30:16 »
Kaverilta loppuu keinot kesken, missä muualla mahtas olla vikaa, kun näitä säätöjä on nyt pyöritelty suuntaan jos toiseen merkkein mukaan jne.
Tärkein ois että sen sais edes käyntiin, siitä se hienosäätö on sit helpompaa.
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4910 : 20.12.2013, 14:01:19 »


Mulla on vuoden '86 seiskanelikymppisessä tälläisiä ylimmääräisiä johtoja ja liittimiä konehuoneen vasemmalla sivulla.
Kellään tietoa mitä varten tuolla ovat? Haulla en äkkiseltään löytänyt.

Niin ja autossa B200K -voimakone ::).

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4911 : 21.12.2013, 01:29:57 »


Mulla on vuoden '86 seiskanelikymppisessä tälläisiä ylimmääräisiä johtoja ja liittimiä konehuoneen vasemmalla sivulla.
Kellään tietoa mitä varten tuolla ovat? Haulla en äkkiseltään löytänyt.

Niin ja autossa B200K -voimakone ::).

Näyttäs ihan lh 2.4:n diagnostiikkaboksin liittimiltä. ???
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4912 : 21.12.2013, 11:12:23 »
Näyttäs ihan lh 2.4:n diagnostiikkaboksin liittimiltä. ???

Aijjaa?
Mitähän niillä tekee kun autossa on ollut uudesta asti B200K  :2funny:

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4913 : 21.12.2013, 12:02:26 »
Miten on mahdollista että syöttöpumpun ajotus heittää 180 astetta yli. Miten tuo kannattaa ajatella oikein.

Tietääkö kukkaan, kaikki merkinnät on kohdallaan mutta ei starttaa.
Kampiakseli pyörähtää kaksi kierrosta kun pumppu pyörähtää yhden. Eli sieltä se 180 asteen heitto siihen ajoitukseen voi tulla.

Jos ei käynnisty vaikka on merkit kohdallaan niin sitten pumpun hihna irti ja pyöräyttää moottoria kierroksen ja taas pumpun hihna takaisin.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2013, 12:04:14 kirjoittanut AnttiR »
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4914 : 21.12.2013, 12:26:14 »
Toi vihreä ainakin on ilmastoinnin kompuralle tuleva piuha. Olettaisin että siellä on lohkossakin jalka valmiiks asennettuna sille. Liittimen piuhojen väriä en näe, mutta ainakin tuossa suutinreleessä on samanlainen liitin
No kun halvalla sai.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4915 : 21.12.2013, 17:21:10 »
V70 D5 vm. 2002. Näytössä ollut pari kertaa ilmoitus: "käynnistyminen estetty, yritä uudelleen". Tuolloin ei ole lähtenyt käyntiin, mutta muutaman sahauksen jälkeen on herännyt. Voiko tuosta viestistä päätellä mitään? Onko mahdollisesti odotettavissa jotakin vakavempaa vikaa. Vikanoodeja ei ole tullut luettua...
V70 D5

Paikalla jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6705
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4916 : 21.12.2013, 19:12:13 »
V70 D5 vm. 2002. Näytössä ollut pari kertaa ilmoitus: "käynnistyminen estetty, yritä uudelleen". Tuolloin ei ole lähtenyt käyntiin, mutta muutaman sahauksen jälkeen on herännyt. Voiko tuosta viestistä päätellä mitään? Onko mahdollisesti odotettavissa jotakin vakavempaa vikaa. Vikanoodeja ei ole tullut luettua...

Olisiko tuo siihen käynnistymisenestoon ja se antenniin liittyviä oireita ?
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4926
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4917 : 21.12.2013, 20:36:28 »
Olisiko tuo siihen käynnistymisenestoon ja se antenniin liittyviä oireita ?

Avainrenkaaseen varmaan..?
Mulla on kans pari kertaa tehny tuommosen ilmotuksen, mutta on lähteny käyntiin ku käyttäny kaukkarilla ovet lukossa. Varmaan häiriö tullu singnaalin lähetyksessä tms..
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4918 : 21.12.2013, 20:48:00 »
OK. Tuossa ongelma on molemmilla kerroilla korjaunu kun oon avainta käyttäny pois virtalukosta ja starttaillu uuestaan. Ekalla kerralla luulin tuon olevan niin viisas että ei anna "vajaalla" varustuksella ajaa kun oli jakopään suojakoppa pois paikaltaan...Ottaako se avainrengas tunnistuksen itse avaimesta vai avaimenperästä vai?
V70 D5

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4919 : 22.12.2013, 00:13:57 »
Terve taas, apua kaipaisin moottorin tietojen kanssa, vuoden 1991 Volvo 945 B230FB ja saksan tuonti...

...Olen joko sokea tai tyhmä, mutten löydä mistään tuon moottorin palotilojen tilavuutta (puristustilavuutta) ja puristus-suhteellekin löytyy kaksi eri arvoa internetin maailmasta 9.3:1 ja 9.8:1. Mikä tuon motin puristus-suhde on ja paljonko on 531 kannen palotilojen tilavuus? Minkälaiset männät näissä on?

Jos olisi vaikka auttavaa linkkiä heittää, niin olisin kiitollinen. En haulla löytänyt mitään vaikka yritin...   :-\
Kannen irroitusta suunnittelen.... ::)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron