Autoracing  KL-varaosat

S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm

  • 20 Vastauksia
  • 7561 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nmmake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
« : 14.12.2010, 00:15:20 »
Pakkasten tultua on ollut erikoista nypyttämistä tai nykimistä 1600-1900 kierroksen tietämillä, jos ajaa ns. pintakaasulla. Vastaa kyllä heti kaasuun ja kaasua lisätessä vetää hienosti. Tämä siis tulee kiusallisesti esiin, kun vauhtia on n. 95 mittarin mukaan, kovempaa ajaessa ei ole mitään ongelmaa (eli "kaasua" on enemmän)

Vikavalo palaa ja herjaa "moott.järj. seur.huollossa" joka on johtunut jo viimeisen vuoden ajan egr- tai alipainepuolen viasta. Naftasuodatin on vaihdettu eikä tuo jäätämiseen viittaa, koska kiihtyy ja vetää hyvin tuosta eteen päin. Kuinkahan tuo egr-venttiili voi olla syyllinen? Voiko se jäädä tuolla ahtopaineiden alussa jotenkin väärässä asennossa vai ohjaako joku solenoidi ahtopainetta, joka voisi nyt jumittaa...?
Nykyinen: mk3 V70 D3 vm.13 (MY14) Momentum

Entisiä: V70 TDI AT vm.1997,Corolla, S204 220cdi, S80 TDI, W124, 240 B230F, 240 B200K, Jetta.

Poissa rapsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
« Vastaus #1 : 14.12.2010, 22:29:07 »
Kun ei kukaan guru ole vastannut niin heitänpä jotain...
Jos tuo moottoriherja tulee niin tulee todenäköisesti juurikin siitä EGR:stä (sama herja tulee kun sen menee tulppaileen yms.)
Tuon tulppaus /toimimattomuus toisaalta ei pitäis vaikuttaa silleen että alkais nypyttään tms.
Yhtäkkiä tulis mieleen ettei sais soppaa mutta jos pedaalia painamalla lähtee niin ei kyllä voi olla suodatin juttukaan.
Siellähän on se anturi joka kyttäilee ahtopaineita joten voisit aluksi katella sieltä imusarjan päästä (vänkärin puolelta) lähtee anturille letku. Otat letkun irti siitä imusarjan nipasta ja pyörittelet esim. poranterällä (oisko ollut 3mm) sen nipan reiän auki. Jos siellä vaikka on niin ahdas reikä ettei tuo ahtopaine anturi saa oikeaa tietoa... Nämä ihan mutuilua mutta tuo nippa kantsii ihan karstoittumisen takia tarkistaa aina öljynvaihdon yhteydessä...
V70TDI -01 (käyttöauto jo 20v 530 tkm),Nissan Almera -01 ,Chevy Starcraft -00  ,Knaus Azur 590 -94 , V70 -99 2,5T AWD (projekti)
Mazda 626 SS -89 (velipojan auto uudesta)

Poissa nmmake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
« Vastaus #2 : 14.12.2010, 22:35:35 »
...
Yhtäkkiä tulis mieleen ettei sais soppaa mutta jos pedaalia painamalla lähtee niin ei kyllä voi olla suodatin juttukaan.
Siellähän on se anturi joka kyttäilee ahtopaineita joten voisit aluksi katella sieltä imusarjan päästä (vänkärin puolelta) lähtee anturille letku. Otat letkun irti siitä imusarjan nipasta ja pyörittelet esim. poranterällä (oisko ollut 3mm) sen nipan reiän auki. Jos siellä vaikka on niin ahdas reikä ettei tuo ahtopaine anturi saa oikeaa tietoa... Nämä ihan mutuilua mutta tuo nippa kantsii ihan karstoittumisen takia tarkistaa aina öljynvaihdon yhteydessä...

No tuo nippajuttu täytyykin tarkistaa, olinkin unohtanut tuon täysin! Sitä ei muuten ole rassattu neljään vuoteen ja 140tkm:iin, mitä auto on suvussa ollut... Tosiaan tuo vetäminen alkaa ihan normaalisti, kun vähänkin lisää kaasua...
Nykyinen: mk3 V70 D3 vm.13 (MY14) Momentum

Entisiä: V70 TDI AT vm.1997,Corolla, S204 220cdi, S80 TDI, W124, 240 B230F, 240 B200K, Jetta.

Poissa nmmake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
« Vastaus #3 : 16.12.2010, 19:16:11 »
Noniin, taas yllätyin positiivisesti Rauman sinisestä pajasta:) Ohi ajellessani päätin poiketa siellä ja luetuttaa vikakoodit sekä kysyä neuvoa nykimiseen. Hinnan melkein kolmen vartin värkkäämiselle kuultuani, yllätyin POSITIIVISESTI!  :pomo:

Vikakoodit tosiaan tulivat EGR:n liittyen jostain paineesta. Ammattimiehet epäilivät syylärin kupeessa olevaa venttiiliä, mutta sitä ei ollut hyllyssä. Ennen meidän omistussuhdetta (yli 4v sitten) on joku tulppaillut kumityynyille meneviä letkuja, joten häiriötä on ollut ennenkin.

Sitten siihen imusarjan nippaan:  Huoltomies rassasi imusarjan apparinpuolella olevaa pientä letkulähtöä. Se oli tosiaankin aivan tukossa, huolellisella rassauksella reikä aukesi ja laskun maksettuani (se siis oli pieni) koeajolle: Johan löytyi potkua, huurteinen kasitie ei tosin antanut kovin hyvää vertailupohjaa, mutta veto on rajumpaa ja tasaisempaa kuin ennen. Nykimistä ei esiintynyt lainkaan, pakkanen ei tosiaan ole niin kova, mutta uskon, että osuutensa oli myös tuolla nipan tukkeutumisella. Jos tuo nyt pelaisi hyvin uuteen vuoteen, sitten perehtyisi tuohon EGR-vikaan paremmin...

Hieman kyllä hävettää tuo, etten ole huomannut rassailla nippaa joka öljynvaihdossa. Meneekö se siis johonkin ahtoilma-anturille. Letkun toinen pää meni jonnekin pa-suotimen alle...
Nykyinen: mk3 V70 D3 vm.13 (MY14) Momentum

Entisiä: V70 TDI AT vm.1997,Corolla, S204 220cdi, S80 TDI, W124, 240 B230F, 240 B200K, Jetta.

Poissa rapsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
« Vastaus #4 : 16.12.2010, 22:48:01 »
Hyvä kun vika löytyi.. Sieltä nipalta menee juurikin sinne ahtopaineen anturille tieto vallitsevasta paineesta imusarjassa... Ahtopaine anturi sitten tiedon perusteella päättää ahdon määrästä (vertailutieto) tuotahan siten huijjataan virityksillä jos ahtoja halutaan enemmän...
V70TDI -01 (käyttöauto jo 20v 530 tkm),Nissan Almera -01 ,Chevy Starcraft -00  ,Knaus Azur 590 -94 , V70 -99 2,5T AWD (projekti)
Mazda 626 SS -89 (velipojan auto uudesta)

Poissa nmmake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
« Vastaus #5 : 16.02.2011, 23:41:26 »
Eipähän tuo nykiminen poistunut nipan rassauksella. Kovemmilla pakkasilla on helpompi diagnosoida ongelmaa:

Kylmänä pelaa kuin ihmisen ajatus, hieman lämmettyään alkaa nypyttäminen mainitulla kierroslukualueella ja hetken päästä tulee taas herja "moott.järj.seur.huolto" eli sitä samaa egr-herjaa se tekee. Täytyisi ilmeisesti uusia se epäilty alipaineventtiili, joka sijaitsee syylärin kupeessa ilmanottotorven alla... Autolla ei ole nyt kuin ajettu, täytyy kevään tullessa perehtyä tarkemmin, kunhan nyt vaan vie mukavasti paikasta A paikkaan B.

Joutui sepelimylly kylmäkäynnistystestiin seisottuaan metsätien varressa -30oC Pakkasessa melkein 3vrk. Nippanappa riitti akussa virta pyörittämään ja pikku hiljaa ravisteltiin käyntiin  :buck2:
Nykyinen: mk3 V70 D3 vm.13 (MY14) Momentum

Entisiä: V70 TDI AT vm.1997,Corolla, S204 220cdi, S80 TDI, W124, 240 B230F, 240 B200K, Jetta.

Poissa S 80 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • Tie tähtiin kulkee kärsimysten kautta!
Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
« Vastaus #6 : 20.01.2012, 12:48:55 »
Nostellaan ylös tätä vanhaa keskustelua, kun tuo eräs toinen keskustelupalsta on huoltotöiden alla ja loppua ei näy. En tiedä onko sielläkään vastausta ongelmaan mutta keskustelu löytyy.

Eli mulla kans samat oireet nypeltää hieman kierrokset tuossa 1200-2000 rpm pintakaasulla, muuten ei menoa haittaa, tekee näin myös vapaalla.
Ihan kylmänä pelaa mut kun lämpiää hieman niin nypeltää kunnes lämpiää kunnolla.

ideoita kellään vai onko vain yksinkertaisesti syöttöpumppu?

S80 2.5D -00 632tkm ajettu :)

S80 -00 2.5D +635 000
200SX S13 -89 Sutii ihan kaasulla...
Carina E 1.6 -95

mikkis76

  • Vieras
Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
« Vastaus #7 : 20.01.2012, 20:19:01 »
Itsellä hitusen samaa vikaa, että pinta kaasulla tuntuu lievää nykimistä. Tuollaista rööriä en ainakaan vain d5 imusarjasta löytänyt jota olisi rassaillut. Tai no 2.4d konetta kyyläsin taskulampun kanssa, mutta eikö se nyt muuten sama kone ole kuin 163 D5.

Poissa nmmake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
« Vastaus #8 : 20.01.2012, 20:34:52 »
Itsellä hitusen samaa vikaa, että pinta kaasulla tuntuu lievää nykimistä. Tuollaista rööriä en ainakaan vain d5 imusarjasta löytänyt jota olisi rassaillut. Tai no 2.4d konetta kyyläsin taskulampun kanssa, mutta eikö se nyt muuten sama kone ole kuin 163 D5.

Eipä noissa mainitsemissasi koneissa ole juuri muuta samaa 2.5TDI:n (D5252T) kanssa kuin sylinterimäärä ja polttoaine. Eli tässä topicissa pohditaan nykimisen aiheuttajaa VAG-konsernin lainaamalle moottorille...  ;)

Nostellaan ylös tätä vanhaa keskustelua, kun tuo eräs toinen keskustelupalsta on huoltotöiden alla ja loppua ei näy. En tiedä onko sielläkään vastausta ongelmaan mutta keskustelu löytyy.

Eli mulla kans samat oireet nypeltää hieman kierrokset tuossa 1200-2000 rpm pintakaasulla, muuten ei menoa haittaa, tekee näin myös vapaalla.
Ihan kylmänä pelaa mut kun lämpiää hieman niin nypeltää kunnes lämpiää kunnolla.

ideoita kellään vai onko vain yksinkertaisesti syöttöpumppu?

S80 2.5D -00 632tkm ajettu :)



Yksityisviestittelyssä mainitsit ajoituksen herkkyyden polttoaineen lämpötilalle. Aloin oikein miettiä asioita ja itsellä on ehkä yhteys nimenomaan kylmään polttoaineeseen, koska kevättalvella kylmän yön jälkeen nykimistä esiintyy, vaikka ilman lämpötila olisikin jo "lämmin". Myöskin pitemmän ajon jälkeen (esim. 3h) ei nyi, vaikka moottori jäähtyisi (mittarin mukaan) parkissa. Paluupolttoaine kuitenkin hieman lämmittää tankissa olevaa ainetta.

Tällaista nykimistä ei mielestäni esiintynyt ennen pumppuremmin vaihtoa (n. 35tkm) sitten. Vaihtoa ennen oli ajanjakso, jolloin kylmäkäynnistys oli todella takkuista, hehkutkin vaihdettiin, mutta käynnistyvyys palasi remminvaihdon jälkeen. Voisiko siis olla niin, että pumpun ajoitus olisi hieman pielessä?
« Viimeksi muokattu: 20.01.2012, 20:38:25 kirjoittanut TAMD »
Nykyinen: mk3 V70 D3 vm.13 (MY14) Momentum

Entisiä: V70 TDI AT vm.1997,Corolla, S204 220cdi, S80 TDI, W124, 240 B230F, 240 B200K, Jetta.

Poissa S 80 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • Tie tähtiin kulkee kärsimysten kautta!
Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
« Vastaus #9 : 22.01.2012, 19:56:06 »
Kun siis hihna viimeksi vaihdettiin niin ajoitus katsottiin tietokoneella.
Asentaja katsoi joltain käyrältä että "kun polttoaineenlämpö on tää, niin ajoitus on toi"
Suosituksena oli myös tarkastuttaa/säädättää ajoitus 30 tkm jälkeen/välein.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2012, 08:37:36 kirjoittanut S 80 TDI »
S80 -00 2.5D +635 000
200SX S13 -89 Sutii ihan kaasulla...
Carina E 1.6 -95

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
« Vastaus #10 : 23.01.2012, 10:19:27 »
Jaa en tuohon sen paremmin osaa sanoa muuta, kuin että topicin alussa puhuttu EGR:n tulppaus ei sytytä vikavaloa tuossa koneessa.

Poissa nmmake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
« Vastaus #11 : 23.01.2012, 11:12:48 »
Jaa en tuohon sen paremmin osaa sanoa muuta, kuin että topicin alussa puhuttu EGR:n tulppaus ei sytytä vikavaloa tuossa koneessa.

Mun ymmärtääkseni se sytyttää. Eikös se ollut edellisessä ohjainversiossa (esim. X70 mk1:ssä), joissa voi tulppailla ilman vikavaloja...?

Nykyinen: mk3 V70 D3 vm.13 (MY14) Momentum

Entisiä: V70 TDI AT vm.1997,Corolla, S204 220cdi, S80 TDI, W124, 240 B230F, 240 B200K, Jetta.

Poissa S 80 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • Tie tähtiin kulkee kärsimysten kautta!
Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
« Vastaus #12 : 23.01.2012, 11:55:06 »
Kyllä sytyttää, tiedän ihan omakohtaisesta kokemuksesta. Tämä asia jo selvä, nykiminen ei!
S80 -00 2.5D +635 000
200SX S13 -89 Sutii ihan kaasulla...
Carina E 1.6 -95

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
« Vastaus #13 : 23.01.2012, 17:00:51 »

Tällaista nykimistä ei mielestäni esiintynyt ennen pumppuremmin vaihtoa (n. 35tkm) sitten.
 Voisiko siis olla niin, että pumpun ajoitus olisi hieman pielessä?

Pumpun ajoitus voi kyllä olla pielessä, mutta se ei aiheuta mitään nykimistä. Liika aikaisuus aiheuttaa karkean käyntiäänen kuumana tyhjäkäynnillä, liika myöhäisyys yletöntä savutusta kaasu pohjassa. On jotakin muuta vikaa, joka voi olla tietysti syöttöpumpussa, ahtopaineen säädössä, antureissa, jne.

Poissa nmmake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
Vs: S80 2,5D vm. -99 nykiminen n. 1600-1900 rpm
« Vastaus #14 : 23.01.2012, 17:58:25 »
Pumpun ajoitus voi kyllä olla pielessä, mutta se ei aiheuta mitään nykimistä. Liika aikaisuus aiheuttaa karkean käyntiäänen kuumana tyhjäkäynnillä, liika myöhäisyys yletöntä savutusta kaasu pohjassa. On jotakin muuta vikaa, joka voi olla tietysti syöttöpumpussa, ahtopaineen säädössä, antureissa, jne.

Ääni on mallille ehkä poikkeuksellisen terävä, karkea, muttei kuitenkaan sellainen, että kuullostaisi särkyvän. Muuten pelaa nätisti, mutta kylmemmällä kelillä aloittaa oireilun, joten sillä tuli mieleen se, että onko pumpun hienosäätö riittämätön kylmälle polttoaineelle...

Nykyinen: mk3 V70 D3 vm.13 (MY14) Momentum

Entisiä: V70 TDI AT vm.1997,Corolla, S204 220cdi, S80 TDI, W124, 240 B230F, 240 B200K, Jetta.

 

Proturbo  Autodiagnoosi