Futurez  Kulkukoira

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 881940 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2025 : 07.02.2016, 20:19:44 »
Jostain kummasta syystä en ole nyt kuullut sitä oodia ja ylistystä, kuinka kitkoilla pärjää ja nastoja ei tarvita nelivedossa?

Tänä viikonloppuna oli taas kaljamakelit pöndellä. Lauantaina -8C ja sunnuntaina sataa vettä.

Jos perjantaina ei meinannut päästä pönden  pihaan kuin lumiketjuilla, niin tänään sieltä ei olisi kitkoilla päässyt edes liikkeelle, mutta ketjut alla sieltä pääsi hienosti ryömimään 10km/h nopeudella.

Tuli pitkästä aikaa ajeltua kaupunki olosuhteissa niin tuli kitkojen akilleen kantapää tutuksi. Kiillottunut polanne risteyksissä niin ei mitään pitoa jarrutuksessa.  Ensin tuntuu että pitoa on mutta kun hidastuvuus isonee yht äkkiä pitoa ei olekkaan. En ihmettele yhtään kirjoituksia joissa se nasta on kuitenkin loppupeleissä turvallisempi.
Juuri tuohon kyllästyneenä piirsin viimeiset kitkarenkaani mustaksi raidaksi asfalttiin.

Jos kehitys kitkoissa etenee samaa tahtia kuin aiemmin niin jo 5-10 vuoden kuluttua tavoittaa nastallisen renkaan jarrutus pidon jäisellä pinnalla.
Ole huoletta, näin ei tule tapahtumaan, sillä nastarengas säilyttää etumatkansa edelleen jäällä.

Ainoa mahdollinen skenaario, että näin voisi käydä on se, että nastarenkaan kehitys pysähtyy täysin paikoilleen.

Laki on voimassa, mutta joku saattaa silti luistella päin talvisella tiellä jo ennen talvirengaspakkoa, koska talvi alkas Suomessa aina viimeistään lokakuussa. Talvirengasaikana saattaa joku luistella päin yli 10 vuotta vanhoilla 3.5 millisillä katsastuskelpoisilla renkailla.

En ole ajellut aikoihin 3 vuotta vanhemmilla renkailla.

Joskus kauan sitten nuorena ja työttömänä kortin saatuani ajoin faijan vanhoilla talvigummeilla ja päädyin nelipyöräluistoon kuuraisella tiellä, jonka jälkeen olen pitänyt aina huolen siitä, että gummit ovat riittävän tuoreet.

Vastuu on kuljettajan.
Niimpä!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2026 : 07.02.2016, 20:28:24 »
Jos kehitys kitkoissa etenee samaa tahtia kuin aiemmin niin jo 5-10 vuoden kuluttua tavoittaa nastallisen renkaan jarrutus pidon jäisellä pinnalla.
Voihan se noinkin mennä JOS nastarenkaiden ominaisuuksien kehittäminen lopetetaan tähän hetkeen ja VAIN kitkarenkaita kehitetään. ::)
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2027 : 07.02.2016, 21:24:06 »
Jostain kummasta syystä en ole nyt kuullut sitä oodia ja ylistystä, kuinka kitkoilla pärjää ja nastoja ei tarvita nelivedossa?

Pitääkö se joka sivulle laittaa sinun mieliksesi?

Kitkoilla pärjää ja nastoja ei tarvita. Nelivetoisuuskin on tuossa turha.

Joka päivä ja joka tunti tuolla ajelee sadat tuhannet ihmiset kitkarenkailla. Eikö se ole todiste siitä, että kitkoilla pärjää, jos topicissa käyty keskustelu ei vielä siihen ole riittänyt :)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2028 : 07.02.2016, 21:31:16 »
Pitääkö se joka sivulle laittaa sinun mieliksesi?

Kitkoilla pärjää ja nastoja ei tarvita. Nelivetoisuuskin on tuossa turha.

Joka päivä ja joka tunti tuolla ajelee sadat tuhannet ihmiset kitkarenkailla. Eikö se ole todiste siitä, että kitkoilla pärjää, jos topicissa käyty keskustelu ei vielä siihen ole riittänyt :)

Joo ja edelleen talvella nastoilla pärjää paremmin...

Tälläkin hetkellä Keski-Suomessa on pääkallokelit enkä kitkoilla kyllä lähtisi kotipihasta liikenteeseen.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2029 : 07.02.2016, 21:44:56 »
Joo ja edelleen talvella nastoilla pärjää paremmin...

Tälläkin hetkellä Keski-Suomessa on pääkallokelit enkä kitkoilla kyllä lähtisi kotipihasta liikenteeseen.

Sama etelässä.

2km pääkällotietä, vesi pinnassa, tie kuin sian selkä, kallistuttuja 90° mutkia ja aivan hienosti pärjää loppuun ajetuilla kitkoilla.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2030 : 07.02.2016, 21:47:13 »
Joo ja edelleen talvella nastoilla pärjää paremmin...

Väärin. Talvella voi pärjätä kesärenkaillakin paremmin: riippuu vain siitä missä ajelee ja milloin.

Märällä jäällä kiistattomasti nastoilla pärjää paremmin, mutta kitkoillakin pärjää (esimerkiksi testiolosuhteissa kitkoilla tehdyt märän jään jarrutukset ovat päättyneet pysähdyksiin jäällä eikä seinään).

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2031 : 07.02.2016, 22:00:01 »
Justiinsa napsahti mersusta vasemman pyörän ripustukset ja etupalkki, ei riittänyt kitkat ammattimiehelle. Rotvalliin napsahti, tekevälle sattuu ja vakuutus korvaa. Seuraavaksi tulee nastat alle, itsekin olen tuon todennut, ei nuo kitkat vain toimi pääkaupunkiseudulla. Liikaa muuttujia.
Virhe tietysti kuskin , kun ei vain osannut ajella kitkoilla! Kuinka moni osaa/luulee osaavansa?

Talvirengaspakko tulisi muuttaa muotoon nastarengaspakko, niin ei olisi vaihtoehtoja

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2032 : 07.02.2016, 22:11:00 »
Kitkoilla pärjää ja nastoja ei tarvita.

Mitenkäs minä olisin päässyt kitkoilla himaan pöndeltä, kun en nastoillakaan päässyt....   ::)

Tai olisihan siellä voinut viikon viettää, jotta keli muuttuisi paremmaksi! Emäntä olisi pitänyt passittaa jalkaisin kotiin.... :D

Märällä jäällä kiistattomasti nastoilla pärjää paremmin, mutta kitkoillakin pärjää (esimerkiksi testiolosuhteissa kitkoilla tehdyt märän jään jarrutukset ovat päättyneet pysähdyksiin jäällä eikä seinään).
No, tänään ei nastallakaan riittänyt pito pysähtymään alamäessä mutta kitkoilla se vasta karmivaa olisikin ollut tai on siis ollut! Ei ole enää, koska kitkoja en aio enää ostaa...   :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Paikalla volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2033 : 08.02.2016, 00:02:35 »

Kitkoilla pärjää ja nastoja ei tarvita. Nelivetoisuuskin on tuossa turha.

Joka päivä ja joka tunti tuolla ajelee sadat tuhannet ihmiset kitkarenkailla. Eikö se ole todiste siitä, että kitkoilla pärjää, jos topicissa käyty keskustelu ei vielä siihen ole riittänyt :)

+1
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2034 : 08.02.2016, 00:13:09 »
Kysymyshän onkin, jos siis renkaan toimintakyvyn paremmuutta haetaan, siitä että onko olemassa tilanteita joissa nastoilla pärjää mutta kitkoilla ei. Sellaista tilannetta nimittäin ei käytännössä ole jossa kitkoilla pärjäisi mutta nastoilla ei joten jos vastaus ensimmäiseen kysymykseen on "kyllä", peli on hyvin pitkälti ratkaistu.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2035 : 08.02.2016, 09:28:14 »
Tuli pitkästä aikaa ajeltua kaupunki olosuhteissa niin tuli kitkojen akilleen kantapää tutuksi. Kiillottunut polanne risteyksissä niin ei mitään pitoa jarrutuksessa.

Tere tulemast Vaasaan! -H- Ei kovin kaukana ollut, että olisi joutunut lauantaina vaihtelemaan vakuutustietoja. Alamäki Vaasan ydinkeskustassa tasa-arvoisen risteyksen kera --> jarrua, liukuu, liukuu, liukuu, absit huutaa, äijä huutaa, puoliso huutaa, pysähtys, *paskat housussa*   :buck2: muoviämpäri kun tuntuu luonnottomalta kun auto vaan jatkaa etenemistä pysähdysyrityksistä huolimatta  :buck2:

Niiiin ja nastat on alla, paistoleima päivätty (muistaakseni) 3v sitten. Renkailla ajettu ~14tkm, joista 80% maantietä. Nastoja tallella ~98.576% ja eivät ole kuluneet lähellekään renkaan kulutuspinnan tasolle -jos ollenkaan.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2036 : 08.02.2016, 10:55:45 »
Mitenkäs minä olisin päässyt kitkoilla himaan pöndeltä, kun en nastoillakaan päässyt....   ::)

Tai olisihan siellä voinut viikon viettää, jotta keli muuttuisi paremmaksi! Emäntä olisi pitänyt passittaa jalkaisin kotiin.... :D

No juurikin näin. Rippuu milloin ajaa ja missä ajaa.

Lainaus
No, tänään ei nastallakaan riittänyt pito pysähtymään alamäessä mutta kitkoilla se vasta karmivaa olisikin ollut tai on siis ollut! Ei ole enää, koska kitkoja en aio enää ostaa...   :buck2:

Ai, siis nastat ei toiminut, mutta kitkat ei olisi toiminut myöskään, joten paskat on? :) Jo se, että pidät ketjuja kontissa, kertoo, että mistä on kyse.



On se kumma kun tämä "PK-seutukin" nyt on niin paha kitkoille, mutta miten en ole huomannut, että ei pärjäisi? Kerroinhan jo kovien pakkasten aikaan, että mukulakivikadut olivat jäässä ja liukkaat kuin kuin Hakametsän hallin jää, mutta niin vain pärjäsi enkä ajanut kolaria, rotvalliin tai jäänyt sinne odottamaan kelien lämpenemistä.

A) havainnoin miten muut kulki ja muokkasin ajoani sen mukaan
B) muutkin lipsui koko ajan, joten ajoin varovaisesti joka tapauksessa
C) ajattelin

Kuten kerroin: kun näin suoran päässä mutkassa auton puskevan jäällä rotvalliin, hidastin oman nopeuden todella alas ja ajelin mutkan ongelmitta läpi. Toki tiesin jo mutkan liukkaaksi aiemmilta talvilta ja odotinkin jotain tuollaista.


Lisäys: kuinka monella on muuten nastat kengissä? On jo monta vuotta pitänyt hankkia kengät, joissa on piilonastat tai sitten erilliset kiinnitettävät pitoesteet. "oh the irony", kun kusiluikkareilla lipsutellaan jäistä parkkipaikkaa autolle ja sitten kaadutaankin ja rikotaan lonkka, kun autossa kyllä oli nastat mutta kengissä ei :)
« Viimeksi muokattu: 08.02.2016, 11:06:37 kirjoittanut Rodion »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2037 : 08.02.2016, 11:28:59 »
Mullon turvakenkä joka on testattu öljypellillä ja luokiteltu sen mukaan. Pitää melko hyvin jäällä.

Tosin piikit pitäs paremmin, niillei o asiaa sisälle.

Ralliautossa on muuten piikit.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8957
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2038 : 08.02.2016, 11:39:00 »
Ralliautossa on muuten piikit.

Ja kohtuu rumat tilastot ulosajoja per ajokilometri. Tästä päättelemme että on syytä edelleen pitää piikit lailla kiellettyinä, aiheuttavat hirvittävän määrän onnettomuuksia.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2039 : 08.02.2016, 12:18:55 »
Ja kohtuu rumat tilastot ulosajoja per ajokilometri. Tästä päättelemme että on syytä edelleen pitää piikit lailla kiellettyinä, aiheuttavat hirvittävän määrän onnettomuuksia.
Juujuu, tämä oli mun pöentti.

Mitenkäs monte? Ei piikkejä/kevyt nasta ja edelleen ulostetaan autoja?

 

Proturbo  Autodiagnoosi