Carcom Oy  Ateho

Motonetin puolat.. ja nypytyksen syytä metsästämässä -95 B20F

  • 11 Vastauksia
  • 6984 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miekunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • Volvamies
Olis sellanen kyssäri motonetin puolasta, että onko tuo täysin pelittävä osa? S40 puolella noita motonetin puolia oli muistaakseniin haukuttu ja muutamia muita juttuja kuullut, ettei ihan vastaavia kuitenkaan olleet..

Puolan toisio resistanssi oli aikasemman omistajan tarvikkeessa 7800 ohmia ja tässä motonetin 7200... Ja puolan ohmithan pitäisi olla 2500-5500 ohmia. Kondesaattori näyttää 190uF, joten ei ihan lopussa ole..
Moottori B20F sigusta löytyy myös..

Omassa, kun on vaihdettu jo aika lailla uusia osia nypyttämisen vuoksi ja ihan tarpeeseen myöskin  ;). Auto nypyttää vedossa 1800~2000rpm ja varsinkin 60km/h nelosvaihteella tasakaasulla (Helpoin testata tasakaasulla mäkeen ja nypytys loppuu länttäämällä enemmän hönkää).. Vuoden ajan miettinyt vikaa eli mitä olen omistanut ja nyt on niin paha, että kattaa joka vaihteen tuo nypytys.

Osat vaihdettu:
1. Volvo originaali tulpat (Vanhat oli 4v ikäiset)
2. Tulpanjohdot (Löi läpi kostealla)
3. Virranjakaja ja pyörijä (Varmistus)
4. Kaasuläppä säädin (Oli niin pahasti öljymällissä ja kahdesti jo puhdistettu boschin tekele)
5. Tyhjäkäynti moottori (Kaasu heijaili polkimen laskettu, mutta tasoittui lopuksi oikeean arvoon. Toisen puhdistuksen myötä otti lopputilin ja oli myös aika öljyinen sekä pinttynyt eli alkuperäinen kaveri)
6. Kaikki alipaine letkut uusittu, oli originaalit (Eka biltema "lelu" alipaine letkulla ja myöhemmin kunnon letkuilla motonetistä. Hyvä investointi, nyt ei nyi moottorijarrutus/liikkeelle lähdöt..)
7. Bensansuodatin vaihdettu (Ei olisi ollut tarvis, mutta ei sitä koskaan tiedä)
8. Ilmansuodatin vaihdettu
9. Startti ja akku uusittu
10. Öljynsuodatin M-Filter (Motonetin kiinan kopiosta kone ei tykännyt, käynti seilas enemmän..)
.
Ite epäilen MAP:a, puolaa/sytytys yksikköä tai venttiilin välyksiä. Ilman koneenlämpö, ilmanlämpö ja lamba tunnistinta ajaessa ei nypytys häviä, mutta helpottaa hieman..

Kaikki tunnistimet mitattu/puhdistettu monesti, haitari putki ehjä ja letku kiristimiä käytetty lähes joka paikassa imuvuotojen varalta .. Ainoa mikä on jälellä niin ruiskun suutin anturit. Jakopuolen jako kohdallaan. Bensan paine ja puristuspaineet mittaamatta. Tankki tuntus hengittävän eli ei muutu ilman korkkia ajamalla.. Shell V-poweria testattu, mutta silloin tuo nypytys oli niin pientä että oli vaikea huomata sitä muutenkaan (voisi siis taas testata) Auto toimii muuten täysin normaalisti käy ja kukkuu hienosti, mutta tuo 2000rpm nypytys on inhottava kiusa  :(

PS. Faq luettu ties kuinka monesti ja tulostettu oma koonti lista volvolandia sivuilta.. Ikinä ei ole ollut vikakoodeja vaikka vikojakin on löydetty  :P  Laite kuitenkin toimii, kun joku tunnistin otetaan pois käytöstä.

EDIT. 1 8.7.2012
11. Sytytysyksikkö ja puola.
12. Map sensori

Ei ole vieläkään selvinnyt nypytys..
« Viimeksi muokattu: 27.07.2012, 22:33:43 kirjoittanut Miekunen »
Volvo 460 2.0i -95
Exät:
VW jetta 1.6 kasari -89, Toyota Celica 2.0 GTI -91, Mazda 323F 1.8 GTI -91 & Mazda 323 "HOT" 1.5 kasari -89

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13573
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Onko nypytystä myös kun ajat 98:lla vai ajatko vain 98:lla?
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Miekunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • Volvamies
95 ajelen, mutta ei kadonnut vaikka 98:lla ajelin hetki sitten. Tosin voihan se vaatia enemmän ajoa ja bensaa tankkiin, että vaikutus näkyisi kunnolla.. Motonetin puola ei ole vielä paikallaan, kun ajattelin eka kysyi miten teillä näyttää/toimii nuo (ei ainakaan volvolandiassa mitään negatiivista löytynyt)..

Myös ruiskun puhdistus STP 20e purnukka laitettu sisään aikasemmin.. Ei vaikutusta
« Viimeksi muokattu: 01.10.2011, 09:54:01 kirjoittanut Miekunen »
Volvo 460 2.0i -95
Exät:
VW jetta 1.6 kasari -89, Toyota Celica 2.0 GTI -91, Mazda 323F 1.8 GTI -91 & Mazda 323 "HOT" 1.5 kasari -89

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
kunnon letkuilla motonetistä.
OT: Koska motonetti on alkanut myymään kunnollisia letkuja?

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13573
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Mulla on motonetin puola kaikissa 400 mitä mulla on ja ei siinä oo mitään vikaa ollu... ja se 1800-2000 pien nypyttäminen on ainakin itellä ollu kaikissa aina volvon tulpilla kaikkein vähiten koskaan se ei ole haitanut... aaltoilevat tyhjäkäynnit ja muut huolet kylläkin... 98:lla kandee ajaa pari tankillista ennenkö se vaikuttaa... veli on nyt ajanu mun 460 B20F:llä vuoden pelkästään 98:lla ja pitää sanoa että käy nätisti... tosin kävi se nätisti 95E10:lläkin mutta alkoi kuluttamaan kaupunki ajossa liikaa veljen mielestä...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Miekunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • Volvamies
OT: Koska motonetti on alkanut myymään kunnollisia letkuja?

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=52417.htm&tuote=52417&ryhmaid=54 Aika heiveröistä tavaraa, kun 3KK ja halkeillu jokapaikasta.. Motonetin tavara jykevämpää ja taisi olla jo kangastakin välissä..

Edit. Motonetin puola auttanut mihinkään ---> sytty-yksikkö ebay:sta "motoquip vim 142" 20€, kahtotaan toimisko tuollanen halppis..
« Viimeksi muokattu: 01.10.2011, 09:21:32 kirjoittanut Miekunen »
Volvo 460 2.0i -95
Exät:
VW jetta 1.6 kasari -89, Toyota Celica 2.0 GTI -91, Mazda 323F 1.8 GTI -91 & Mazda 323 "HOT" 1.5 kasari -89

Poissa Miekunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • Volvamies
Kesä tuli ja kohta meni sekä huomasin ketjun: volvo 440 1.8i vm95 (B18U) nykiminen http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20860.0
Innostuin taas itsekkin etsimään nykimisen syytä. Ei puola,syttyksikkö tai map auttanut.

Testasin evap venttiilin 24ohm, mutta ei vaikutusta vaikka tulppais koko systeemin konepuolelta. En usko lambdaan, kun otin ajon aikana sen pois käytöstä ja NO Effect, eikä tuossa jannen ketjussa ollut lambdalla vaikutusta vaikka täällä vähän samanlaista vikakuvausta olikin: http://www.newssit.com/viewtopic.php?p=659103&sid=0f3b58ff5431118abb7313383c25c67d.

Imuvuotoja kokeilin nopeasti starttipilotilla, mutta sade pääsi pilaaman testailut jäi vähän puolitiehen.. Puhdistin siinä samalla kampiakselin asentotunnistimen..

Aloin tutkailemaan bensanpaineen säädintä niin tuntuisi hitusen päästävän läpi imupuolelle ja näytti olevan joku kiinankopio eikä aito boschi (oisko aikasemminkin etsitty nykimisen syytä?).. Tästä hyvä opetusvideo  :): http://www.youtube.com/watch?v=h96KJk5Sfc4
Ostin nyt sitten englannista Boschin bensasäätimen 0 280 160 515 ja odottelen sitä http://www.ebay.com/itm/180911440771?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649. Hieman epävarma olin tuosta, kun boschin (VIDA tarjoaa: 3464447) oma ohjelmisto tarjoaa 0 280 160 280 mallia joka pitäisi olla 1.6 ja 1.8 koneisiin..
  Tämä sitten varmisti asian: http://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&post_id=22939452

Volvo 440 -95 B20F 5DR CC S 2,0 AUTOMAT AT4 BOSCH 3,0 BAR 0280160515 VIDA/VOLVO KOODI: 3464447

Kyllä se nykimisen syy olisi kiva taistella pois ennen tulevaa s40 tai V40  :P

Varmaan seuraavana tutkailun aiheena olis ruiskunanturit ja imuvuotojen kunnollinen testaus sekä pakopuolen tarkistus, putki vuotaa hieman vedossa..
UK:ssa oli juttua ruiskun johtoliittimistä (injector loom), mutta pidän epätodennäköisenä: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=87481

EDIT. Säädin tuli, mutta se vaatii jakotukin tai jakokopan pois oton.. Samalla kahtelin tulpat lävitse niin nelospytyssä näytti olevan liian laiha seos, tulppassa "valkeata nokea/paskaa" ja käyny kuumempana kuin muut keltaisuus .. En usko syttyongelmiin ellei jakohihna venähtänyt tai jotain muuta... Jakohuolto on muutenkin tulossa (292km), hihna jo odottelee pöydällä.

Nyt on myös mitattu ruiskun anturit ja kaikki näyttävät samoja lukemia. Ruiskun johdot tutkittu silmämääräisesti ja testattu piipperillä + CRC. Eiköhän jakohihnan vaihdon jälkeen ole suuttimien puhdistus operaatio joko itse tai hiomo kantasella (eivät pysty testaamaan bensiini suuttimia, mutta ultrapesun voi tehdä 25€)..




EDIT. 2 Jakohihna vaihdettu ja hihna sekä rullat ok (Ei olisi ollut hätää vaihtaa), mutta hihna oli erittäin löysällä. Kone käy tasaisemmin ja nypyttäminen hellitti hieman muttei poistunut. Seuraavana DIY ruiskunpuhdistus setin rakentelu, pari esimerkkiä:
http://www.youtube.com/watch?v=dp-ECEpN52k&feature=channel&list=UL
http://www.amazon.com/OTC-7448-Fuel-Injection-Cleaner/dp/B0002SR60W

Ehkä ultraäänipesurin hankinta tulossa, jää nähtäväksi..
« Viimeksi muokattu: 29.07.2012, 10:56:46 kirjoittanut Miekunen »
Volvo 460 2.0i -95
Exät:
VW jetta 1.6 kasari -89, Toyota Celica 2.0 GTI -91, Mazda 323F 1.8 GTI -91 & Mazda 323 "HOT" 1.5 kasari -89

Poissa riparapa87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 534
  • www.vrcf.fi
Toi semmonen kysymys,että oletko tarkistanut ruiskutusboksin maan? Tiedä meinaan kolme tapausta jossa nykiminen korjaantu liittimet uusimalla ja puhdistamalla. Pari ruskeaa johtoa jakopään puolella ylhäällä.Pitäis löytyä ilman,että irroittaa ainuttakaan osaa  :D
Vi*tullako vihellät,kun huuli on halki. ::)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Kannattaa myös kokeilla ruiskuttaa jotain CRC:tä sinne ECU:n liittimeenkin....

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Janne1984 ei ollut näköjään päivittänyt aloittamaansa topikkia.
Vika löytyi ECU:n ja lambda-anturin signaaliliittimen välisestä johdosta. Se oli oikosulussa(maissa).
Korjaus: Napsautin ECU:n päästä sivuleikkureilla johtimen häiriösuojapiuhan poikki. Johto on siis sellainen, että siinä ulkokehällä kulkee signaalimaa ja keskellä signaali.

Ikävä kyllä en muista liitimen nastan numeroa, mutta sen kyllä löytää helposti.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2012, 16:41:36 kirjoittanut järviin »

Poissa Miekunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • Volvamies
Kiitos tiedosta! Täytyy tutkia tuo ensimmäisenä. Ecun maadotusta epäilen (monesti tarkistettu), varmaan pitäisi johtokin kuoria pitemmältä matkalta. Täytyy irroittaa tuo ecu liitin ja pistää wd40:stä

Ruiskun puhdistus jäi vaiheeseen viikonloppuna, kun ei löytynyt sopivia liittimiä jakotukin päähän (pitihän sitä bensa pumppuakin kokeilla, mutta se taitaa vaatia antureiden tunnistuksen niin jäi siihen sekunnin kokeiluun :) ) ja samalla meinasi mennä jengat pilalle kun joku oli aikasemmin jo niitä töhrinyt..
« Viimeksi muokattu: 23.08.2012, 21:45:35 kirjoittanut Miekunen »
Volvo 460 2.0i -95
Exät:
VW jetta 1.6 kasari -89, Toyota Celica 2.0 GTI -91, Mazda 323F 1.8 GTI -91 & Mazda 323 "HOT" 1.5 kasari -89

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Tässähän ei ollut kyse ECUn maadoituksesta, vaan siitä labdan signaalijohtimen häiriösuojamaasta, joka kylläkin menee ECUun.

 

Kulkukoira  Proturbo