lisätään vielä tähän orkkisjuttuun.
Kun olin tuon raapustukseni mukaisesti vaihtanut kennon, vaihdoin sitten motonet
lämppärin hanan, ei volvo ole ollut enää sen jälkeen lämmin. Suurimpana syynä nimenomaisesti tuo hana ja sen aukeama. Tarvikehanan ongelma on sen huono läpivirtaus (ahdistaa), vaikka kenno tuntuisi antavan ihan hyvin lämpöä kunhan siellä kiertää riittävästi vettä (yli 3000 rpm).
Kokeilin asentaa tuon vanhan hanan paikalleen mutta se rapsahti poikki (kuulemma lasikuitulujitteisten muovien ominaisuus vanhemmiten), joten jouduin laittamaan takaisin tuon tarvikehanan.
Sen jälkeen modasin tuota hanan vivun stopparia dremelillä hiomalla, jolloin virtaama parani merkittävästi, vaikkakaan ei alkuperäisen tasolle.
Jos hanaa ei ole tarvetta vaihtaa, älä vaihda sitä tai käy ostamassa alkuperäinen
siniseltä tiskiltä, tai joudut palelemaan muutoin niin lämpöisessä bensiinikrematoriossa. Virtaama eron huomaa
erittäin selvästi puhaltamalla hanan lävitse, joten ei tarvitse ihmetellä miksi virtaama ei riitä vedellä, jonka viskositeetti on jotain aivan muuta kuin ilman.
Mainittakoon vielä se, että Nissinsin kenno on erittäin paljon tiuhempi kuin alkuperäinen messinkikenno ja siten sen lävitse virtaa ilma selvästi hitaammin/huonommin. Jolloin jos aikaisemmin riitti puhaltimen asento 1, niin nyt voit joutua pitämään puhallinta asennossa 2, saadaksesi saman virtaaman.
Lisäksi tuo nissinsin tarvike kenno on aavistuksen liian matala (yhden rivin verran) alkuperäiseen nähden. Joten sen tiivistäminen on oma temppunsa. Itse hoidin sen uretaanivaahdolla (pistoolivaahto). Tavallisella purkilla on turha ryhtyä hommaan, onnistuu hyvin ja siististi vain pistoolilla ja pienillä määrillä.
Joten hanki mielummin ehjä alkuperäinen kenno tai sitten kokeile niitä jäähdytysjärjestelmän paikkausmönjiä pienissä erin (ei koko satsia kerrallaan).
Ja ohje on kirjoitettu vain ilmastoidulle/esivalmius mallille, jossa on alipainehana! Muista malleista en tiedä tuon taivaallista.
Tuosta motonetin hanasta päivitystietoa 6/2012.
Hana on muuttunut ja aukeaa enemmän kuin aikaisempi versio, eli toimii kuten alkuperäinen. Uuden version tunnistaa siitä, että sulkulaippa on soikea ja vanhassa pyöreä! Tämän näkee katsomalla hanan sisälle.
Kokemuksella sanon, uuden mallinen motonetin hana on ihan ok. Eli se aukeaa ja läpivirtaa riittävän hyvin, päinvastoin kuin edeltäjänsä.
Lämppärin kennoksi ei kannata ikinä hankkia nissinssin muovisontaa (ei lämmitä ja hajoaa parissa vuodessa). Hanki suosiolla metallinen alkuperäinen (ehjä) tai sitten metallinen tarvikekenno vaikka jenkeistä.Jotta tämä kysymys ei jää epäselväksi, niin laitetaan kuva
ilmastoidun lämppärin kennosta.
Vasemmalla vakio ja oikealla tarvikekenno. Valmistaja POLCAR ja tilattu Alvadilta.

Tarvikekennon ja orkkiksen välillä ainoamittaero on korkeudessa.


Polcarin kennossa tummat ovat putkia ja harmaa on taustavalon läpitulemista. Nissinsin kennossa tilanne on juuri päinvastoin. Eli putket ovat paksummat.
Ainoa ero nissinsin ja POLCAR välillä on kennon sisäisten putkien halkaisija ja sitä kautta ilman läpivirtaus.
Ilmastoidun kennon mitat ovat:
Lontooksi sama tarina kuin olen tässä jo vuosia sitten alunperin kirjoittanut.
http://www.volvoclub.org.uk/faq/HeaterCoreReplacement.htmJutun alaosassa hajoituskuvatukset lämppäreistä.
ilmastoitu:
(Kuva poistettu lainauksesta.)
kuvan mukaiset mitat originaali kennosta:
pituus: 245 mm
leveys: 187 mm
paksuus: 49 mm
sitten kennon kokonaismitat ("tunnelin" ulkopuolella olevaa osaa letkulähdöistä ei huomioitu):
pituus: 285 mm
leveys: 190 mm
paksuus: 52 mm
Orkkiksen ja alkuperäisen ainoa mittaero on tuo leveys, vai pitäisikö sanoa korkeus. Tarvikkeet ovat tuon 175mm mittaisia ja siksi auttamattoman pieniä. Kennon alalaitaan jää liki parisen senttiä korkea aukko, josta se kylmä ilma tulee mielummin lävitse, kuin kennosta. Siksi olen molemmat tarvikkeet tiivistänyt onnistuneesti urskulla kaikilta sivuiltaan, koska sillä saa kaiken tiiviiksi ja myöhemmin helposti purettua jos kennon joutuu jostakin syystä vaihtamaan, kuten allekirjoittanut on tehnyt.
Viimeisin vaihtoprojekti on sitten tässä:
Koko lämppärin kennon vaihtosavotta alkaa tästä:

Kuvan alareunassa olevat peltilipare nostetaan ylöspäin puristamalla keskikonsolia pikkaisen kasaan.

Sieltä mankan paikan sisältä löytyy kaksi ruuvia, jotka pitää avata.



Sitten molemmat pultit

Keskikonsolin alareuna

Ja takareuna:

Pitäisi näkymän olla piakkoin tälläinen.

Joten sähköpääkeskus irti ja sen pohja myös

Palikka testin suorittamisen jälkeen näkymä pitäisi olla tälläinen

Uusi kenno paikallaan ja tiivistys hoidettu uretaanivaahdolla.
Tiivistykseen käytettävän uretaanivaahdon on syytä kestää 120C lämpötiloja. Eikä mitään pullourskua kannata edes haaveilla, ellei se ole pillivaahtoa. Itse käytin pistoolivaahtoa ja sillä saa siistiä jälkeä aikaan.
Ps. Pidetään keskustelu tästä FAQ:sta poissa ja hoidetaan se takapotkujen korjaamolla!