RallyBaron  Samppasport

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 688958 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #750 : 08.09.2012, 20:58:24 »
Tulpat vaihtu päivällä  ::) Ens viikolla saattas uskaltaa päästö testii kokeilees jos toi palais vähä paremmin ku aikasemmin viinan katku ei oo käynnissä ollessa enää nii massiivinen  ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa PanuPetteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #751 : 10.09.2012, 08:35:10 »
Itse olen juuri miettynyt noita tulppia, nyt NGK R:t, joiden lämpöarvo on 9 (ohjekirja sanoo 8 ).

Perjantaina saanen Bosch Super 4 -tulpat. Josko niistä olis apua kylmästarttiin ja -käyntiin sekä huonoon tyhjäkäyntiin lämpösellä. Raportoin myös, jos havaitsen muutoksia.
Volvo 740 B230F vm. 1990

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #752 : 10.09.2012, 13:59:41 »
No niin, täällähän on ilahduttavasti keskustelu virkistynyt, ohessa omia kokemuksia n. 5000 km:n ajosta 50/50%  (RE47):

Eli kuten aiemmassa viestissäni selostin, auto on vm. -91 740, B200F ja LH2.4-ohjauksella, kilometrejä on kertynyt mittariin n. 370 000, en tosin tiedä miten paikkansapitävä tuo luku on.

Kokemukset etanolin sekoittamisesta on pääosin positiiviset, suurimmat ketutuksen aiheet on kylmäkäynnistys ja sitten tietenkin kahdesta letkusta tankkaamisen vaiva.

Polttoaineen keskihinta pysytteli pitkään n. 1,34-1,35 €/l luokassa, nyt se on pompsahatanut suunnilleen tasolle 1,39-1,40 tuolla sekoitussuhteella (ST1:n käteialennus huomioiden RE85 n. 1,089 ja 95E10 n. 1,714).

Autolla 60% ajosta reipasta maantie-/moottoritieajoa, loppu sekalaista, lyhyttä kaupunkiajoa, n. 5 km pätkissä.

Kulutus tällaisella ajolla on noussut n. 9,5 -> 10 litraa, jota pidän varsin kohtuullisena, ehkä sitten on vaan käynyt säkä ja seos sopii moottorin säädöille hyvin.

En tiedä sitten, onko tuo säästö loppujen lopuksi vaivansa arvoista, säästä kertyy siis n. 3 euroa/100 km, 15 euroa/tankillinen, näillä ajokilometreillä ehkä 500-600 euroa/vuosi. Toisaalta tuolla säästöllä konversiokitin hankintakin alkaisi olla ehkä jo perusteltua, siis esim. Bioadapter tai vastaava, sillä silloinhan säästö periaatteessa voisi olla tuplat.

Vikavalo ei ole syttynyt kertaakaan, autossa on kohtuullisen uusi Boschin lambda-anturi, olisiko tuosta sitten apua. Sytkäpuoli tuntuisi muutenkin olevan hyvässä kunnossa, tulpat vaihdoin tän kokeilun alkajaisikisi ihan perus-Boscheihin, joita Volvoon suositellaan.

Auton käytössä ei oikeastaan ole mitään moitittavaa, lukuunottamatta tuota käynnistystä. Johtuen etanoilin nopeammasta palamisesta, käynti on pehmeämpää ja sivistyneemmän kuuloista, persdynotuntumalla auto kiihtyy siivommin kierrosalueella 2000-4000 rpm, joka mulla on se pääasiallisin kierrosalue, missä auto käy n. 95% käyntiajastaan. Erot nyt ei ole mitään selkeästi havaittavia ja psykologiakin saattaa selittää noi tuntemukset Eli tällä kokemuksella lambda pärjää seoksien säädössä varsin hyvin ainakin tässä automallissa. Saattaa olla sitten eri juttu, jos lähtisi kiskomaan raskasta kuormaa, esim. asuntovaunua tai tai ajamaan pitkää matkaa täyskaasulla.

Käynnistyvyys on selkeä ongelma, lähes aina vaatii kaksi lyhyttä starttausta ja mitä kylmempää, niin sitä huonommin käy ensin muutamat sekunnit käyntiinlähdön jälkeen, sekä vaatii useampia starttauskertoja. Eli etanolin huonompi leimahdus- ja höyrystymispiste aiheuttaa sen, että omasta kokemuksesta kannattaa ihan suosiolla ensin startata kerran, hetki odottaa ja sitten vasta se kunnollinen käynnistys.

Jonkinlainen ylimääräinen rikastussuutin tai sitten imusarjassa oleva hehkutulpan läpisyötettävä starttiannos tekisi tuollekin poikaa. Isommat suuttimet  (esim. n. 20-25%) saattaisivat auttaa asiaa myös.

Omassa autossa yksi ongelman lähde tai ainakin siihen vaikuttava voi olla hieman puhditon vanha akku, nyt on ostettuna hopea-kalsium-akku, jossa kylmäkäynnistysvirta on luokkaa n. 700 A, toivottavasti kone saa sillä paremmin kyytiä.

Auto tuli myös katsastettua tämän kokeilujakson aikana, katsastukseen tietenkin kylmiltään ja pakokaasumittaus konttorilla: ei ongelmia. Katsastuksessa huomattiin, että polttoaineen paluuputki tankille tihkui hieman polttoainetta (tippa), en tiedä sitten olisiko etanoli liuottanut jotenkin jo ennestään huonokuntoisia putkia, asia ratkaistiin suoraviivaisesti katkaisemalla letkua ja putkea sopivasti huonon osan kohdalta ja liittämällä ne uudelleen yhteen. Polttoainesuodatin kuuluu myös vaihdettaviin huoltotöihin, kun vaan joskus tässä jaksaisi/ehtisi.

Nyt toiveena olisi, että joku innokas harrastaja  tekisi Volvon bokseihin oman lastun näille etanolikonversioille tai sitten edessä varmaan on talven lähestyessä tuon Bioadapterin tilaus 85 eurolla ja sen säätäminen omiin tarkoituksiin sopivaksi. Tällä omalla kokemuksella olen melko varma, että näihin vapareihin etanoli on sekä turvallista että suositeltavaa käyttää 50/50 sekoituksiin asti normaalikäytössä. Ongelmana on etanolin pienempi energiasiältö ja huonommat palo-ominaisuusdet kylmänä eli kunhan noi käynnistysongelmat ja polttoaineensyöttömäärät saadaan kohdalleen, kun ohjaus on kartoilla, niin hyvä tästä tulee.

« Viimeksi muokattu: 10.09.2012, 14:14:29 kirjoittanut Arkku »
- Volvo 740 B200F -91

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #753 : 10.09.2012, 14:03:26 »
Niin ja aiheeseen liittyen, muistaako/tietääkö kukaan mitkä nastat ne oli tuossa ECUssa, joiden välille se säätöpotentiometri piti kytkeä, jos halusi manuaalisesti säätää seosta?

Muoks: Jetronic-infosta löytyi ohje: pin 23 ja maan välille 1-10 kohmin lineaarinen säästöpotikka, voiko joku vahvistaa tämän? Omasta kokemuksesta?
« Viimeksi muokattu: 10.09.2012, 14:17:25 kirjoittanut Arkku »
- Volvo 740 B200F -91

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #754 : 10.09.2012, 14:06:02 »
Tulpat vaihtu päivällä  ::) Ens viikolla saattas uskaltaa päästö testii kokeilees jos toi palais vähä paremmin ku aikasemmin viinan katku ei oo käynnissä ollessa enää nii massiivinen  ::)
Tulppa testi päätty toistaseksi 110km kohalle  :facepalm: Paremmin toimi ku noilla Wr56 tulpilla  :pomo:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #755 : 10.09.2012, 14:45:26 »
Tulppa testi päätty toistaseksi 110km kohalle  :facepalm: Paremmin toimi ku noilla Wr56 tulpilla  :pomo:

Miten niin päättyi, tuliko vika?  :o

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #756 : 10.09.2012, 15:13:49 »
Miten niin päättyi, tuliko vika?  :o
jakoremmi karkas ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #757 : 10.09.2012, 16:18:24 »
Rohkaistuin nyt tilaamaan tämän Ukrainan pojalta, hintaa 95 euroa toimitettuna johtosarjoineen päivineen, maksu Paypalilla, ja asiaankuuluvat vahvistukset kolahtivat jo Andreylta postilaatikoon.

http://bioadapter.com/product_info.php?products_id=45/
http://bioadapter.com/information.php?info_id=10

Saas nähdä nyt sitten, milloin boxi tulee vai tuleeko milloinkaan  ;D

Tuossa on minulle kaksi hyvää ominaisuutta:

1. se on halpa
2. periaatteessa tekee juuri sen minkä tarvitsen eli siinä on kylmäkäynnistystoiminto (säädettävä määrä) ja AUTO-moodissa mennään lambdan mukaan säätyen ja sen ulkopuolella boksi säätää lisää soppaa, sekin määrä itse säädettävissä Service Moodissa.

Kysymysmerkkinä tulee olemaan riittääkö lambdan säätöalue, mutta se nähdään sitten.

Laitan jatkoraportit ja tilauksen etenemiset tuonne tekniikkapuolelle, kun siellä näköjään on spesifimpi kettinki tälle aiheelle.

Sitten löytyi myös Boschilta Volleen sopivat III sukupolven nelireikäiset injectorit, jotka olis just sopivasti n. 25% isommat ja kauniin punaiset, mutta investointi hieman arveluttaa vielä, kun maksavat puolet tuon auton arvosta  :D

Muoks 11.09.2012: Tänään ilmoitus että paketti toimituksessa ja seurantakoodilla tieto:
"The item number RC83096xxxxUA is in the process of postal handling. It was registered last on 11.09.2012 in postal facility DONETSK TSOPP PYSMOVА KORESPOND ROB, the postcode 83960. "
« Viimeksi muokattu: 11.09.2012, 22:12:44 kirjoittanut Arkku »
- Volvo 740 B200F -91

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #758 : 10.09.2012, 16:23:50 »
Tuossa on minulle kaksi hyvää ominaisuutta:

1. se on halpa
2. periaatteessa tekee juuri sen minkä tarvitsen eli siinä on kylmäkäynnistystoiminto (säädettävä määrä) ja AUTO-moodissa mennään lambdan mukaan säätyen ja sen ulkopuolella boksi säätää lisää soppaa, sekin määrä itse säädettävissä Service Moodissa.

Tämän vuoksi ostin fleksitunen, koska kylmäkäynnistys on se kipukohta pirtulla ajettaessa.
Fleksi X4 osaa suoraan kylmä ja käynnistysrikastuksen erikseen ja ne on säädettävissä vieläpä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #759 : 10.09.2012, 16:31:43 »
Tämän vuoksi ostin fleksitunen, koska kylmäkäynnistys on se kipukohta pirtulla ajettaessa.
Fleksi X4 osaa suoraan kylmä ja käynnistysrikastuksen erikseen ja ne on säädettävissä vieläpä.
Tuossa boxissa kylmäkäynnistys on ratkaistu niin, että se menee päälle automatic, kun odottaa käynnistysvirta päällä n. 5 sekuntia. Rikastuksen määrä on itse säädettävissä ja se säätä sen itse lineaarisesti "nollaan" minuutin kuluessa käynnistyksestä.

Saa nyt sitten nähdä..
- Volvo 740 B200F -91

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #760 : 11.09.2012, 00:39:34 »
Boxi kiinni käynnistys sujui hitusen ontuen, koska tankissa oli bensiiniä ja LH:n adaptiiviset arvot olivat nollautuneet. No, kävi kumminkin ja kone oli ns. kädenlämpöinen. Eli ei kesäkeleissä käynnistyongelmia.

No, auto ronksotti tyhmäkäyntiä sen aikaa, että kone lämpesi normilämpöön. Taisi käydä sen kymmenisen minuuttia. LH oli generoinut viimeisten minuuttien aikana vikakoodin 1-1-3, eli soppaa liikaa. Ei yllätys, koska fleksitune varmaan oletuksena ekassa käynnistyksessä kuvittee tankissa olevan viinaksia.
Nollasin koodin koneen käydessä ja lähdin ajamaan. Hitusen tuntui olevan paksulla mutta muuten ok.

Siinä sen kymmenisen kilsaa sinne viinatankille. Ei ongelmia ja joka kiihdytyksessä tuntui aina vain paremmalle.

Kone seis ja 50L pirtua koneeseen.

Sitten käymään. Tyhjä käyntiä roksotteli varmaan sen 15min kun tuli tuttu turpakäräjille ja jäin suustani kiinni.


Avosandaalitm jalkaan ja koeajolenkille isolle tielle!  :D

Ainoastaan kakkosella siellä 5500rpm ja kolmosella siellä 4500-4700 rpm välillä avosandaalillatm, vilkuttelee lediä, että suutinten pulssisuhde on liki 100%.

Nelosella en kehdannut vetää sinne ledin vilkkumiseen asti, kun muitakin oli vielä liikenteessä ja hirviäkin on kiitettävästi liikenteessä.

Luultavasti en kirjoittelisi tänne enää koskaan, jos otan kontaktin hirven kanssa siinä vaiheessa kun nelosella ledi välkähtelee.  :(

Vetoa on silti normaalisti tai sanoisiko, että hitusen bensaa paremmin, vaikka kartat ovat puhtaasti bensalle. Pitäisi varmaankin teetättää syttykartta, joka on sen 6 astetta enemmän ja tehdä EZK:lle se kytkin modis jolla voi värkätä syttyennakkoa.

Harmi vain, ettei tuosta fleksistä saa millään irti tietoa, että millä seoksella mennään, koska silloin toiminnan saisi täysautomaattiseksi.

Kylmäkäynnistyksestä ei havaintoa, mutta kirjoittelen lisää, kunhan kokemusta kertyy.

Ensivaikutelma on huomattavan positiivinen.  :)

Asennustarina tuolla:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=932.msg427542#msg427542


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #761 : 11.09.2012, 06:49:27 »
Boxi kiinni käynnistys sujui hitusen ontuen, koska tankissa oli bensiiniä ja LH:n adaptiiviset arvot olivat nollautuneet. No, kävi kumminkin ja kone oli ns. kädenlämpöinen. Eli ei kesäkeleissä käynnistyongelmia.

No, auto ronksotti tyhmäkäyntiä sen aikaa, että kone lämpesi normilämpöön. Taisi käydä sen kymmenisen minuuttia. LH oli generoinut viimeisten minuuttien aikana vikakoodin 1-1-3, eli soppaa liikaa. Ei yllätys, koska fleksitune varmaan oletuksena ekassa käynnistyksessä kuvittee tankissa olevan viinaksia.
Nollasin koodin koneen käydessä ja lähdin ajamaan. Hitusen tuntui olevan paksulla mutta muuten ok.


Ainoastaan kakkosella siellä 5500rpm ja kolmosella siellä 4500-4700 rpm välillä avosandaalillatm, vilkuttelee lediä, että suutinten pulssisuhde on liki 100%.

Nelosella en kehdannut vetää sinne ledin vilkkumiseen asti, kun muitakin oli vielä liikenteessä ja hirviäkin on kiitettävästi liikenteessä.

Luultavasti en kirjoittelisi tänne enää koskaan, jos otan kontaktin hirven kanssa siinä vaiheessa kun nelosella ledi välkähtelee.  :(

Kylmäkäynnistyksestä ei havaintoa, mutta kirjoittelen lisää, kunhan kokemusta kertyy.

Ensivaikutelma on huomattavan positiivinen.  :)

Asennustarina tuolla:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=932.msg427542#msg427542

Hyvältä kuulostaa!  :)

Laita tosiaan mahdollisimman pian kokemuksia tuosta käynnistyksestä ja miten suuttimet riittää   ;)

Ja tyhmänä newbiena, saanko udella minkä mallin Volle kyseessä?

Tässä video tuosta Bioadapterin asenuksesta ja ensimmäisestä käynnistyksestä, tuo epätasainen käynti on siis ihan normaalia aluksi?

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=KgCsDEbRg3M

Muoks: ja kulutuslukemistakin olisi kiva kuulla 100% Re85:lla verrattuna vanhaan.

Muoks2: Ja jos teet tuon EZK modin, niin muista dokumentoida senkin vaikutukset tänne  :)
« Viimeksi muokattu: 11.09.2012, 07:13:50 kirjoittanut Arkku »
- Volvo 740 B200F -91

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #764 : 11.09.2012, 15:27:29 »
Ei taida vaikuttaa RE85 hintaan kun ei käytetä viljaa sen valmistukseen.
Kyllä käytetään, mutta välillisesti (leipomojätteet).
Jäitä housuun!

 

KL-varaosat  Race.fi