Täysin kokonaan en viitsi vanhaa projektia tänne kopioida, mutta alussa pieni tiivistelmä tapauksesta :
Ostin ko. auton näkemättä kaveriltani joskus viitisen vuotta sitten. Tarkoitus oli saada takavetoinen auto talveksi, ja hävittää se kesän tullen pois. Kyseessä oli myös ensimmäinen Volvo-merkkinen autoni.
Auton nähtyäni, olin yllättynyt sen kunnosta. Kori näytti päälle päin lähes virheettömältä, kone kehräsi ja kaikki pelasi. Myöhemmin selvisi, että auto on maalattu ammattilaisen toimesta joskus 90-luvulla. Tekniikkana toimi B19A + m45. Joku oli "piristänyt" moottoria pellisarjalla :lol:
Leima saatiin autoon laittamalla pari paikkaa pohjaan. Myöhemmin tuli esille, ettei pohja ollutkaan niin hyvä, mitä pintapellit antoivat odottaa. Seuraavana vuonna alkoi innostus tekniikan virittelyyn. Tallille alkoi kertyä turboprojektiin liittyviä osia.
Stage1 :
- B19A - alakerta sinällään. Päällä hiukan kaiveltu 530-kansi
- halkosarja + 740 - vakiogarretti
- Välijäähdytin 9000-Saabista
- 3" downpipe + putkisto
- Megasquirt 1 v. 2.2-levyllä, 391cc suuttimet
- Innovaten laajakaista
Tuolloin auto muutoskatsastettiin turbotekniikalle. Porissa mitattiin huonot 163hv / 330nm @ 0.8bar. Syy alhaiseen tehoon löytyi myöhemmin virranjakajasta. Jakajassa olikin vaparin kello, vaikka olin tietämättömänä ostanut turbon jakajana. Turbon kellon vaihdettua meno muuttui selkeästi, mutta penkissä ei tullut käytyä.
Jälkeenpäin ei ole yhtään harmittanut että papruihin jäi tuo 0.8bar / 163hv kummittelemaan.
Stage2 :
- Läpikäyty B19ET alakerta takomännillä. Päällä ruiskukäyttöön muutettu 398-kansi.
- omavalmiste tuubisarja + Holset H1C
- Iso kiinancooleri
- Megasquirt sai jatkaa sinällään, samoin suuttimet
- Turbon sytkäpuoli.
- Innovaten laajakaista
- Turbon kytkinasetelma + 3-lapainen sintteri + M47
Tällä kokoonpanolla ajeltiin vuoden verran ilman isompia ongelmia. Penkissä ei käyty, eikä koko aikana tehty juuri muuta kuin ajettu. Sytkäpuolen riittämättömyys oli tiedossa, mutta saamattomuuden vuoksi suorasytkää ei tullut tähän versioon.
Stage3 :
- B234F moottori kokonaisuudessaan. Kansi oikaistu + tarkistettu. Kanavista siloteltu
valupurseet. Vaparin nokka-akselit. Tasapainoakselit poistettu.
- Kampiakseli + vauhtipyörä + kytkinasetelma tasapainotettu Tammer-Dieselissä
- Pakosarja tehdään tuubikäyristä jossain vaiheessa, kuten myös downpipe
- Ahtimena säilyy Holsetin H1C
- Erillinen hukkaportti mallia Kiina.
- Cooleri säilyy ennallaan
- Megasquirt vaihtuu Megasquirt 2:een v. 3.0 levyllä
- sytkäksi EDIS-4
- Siemens Dekat 630cc / min
- Innovaten laajakaista
- originaali 16v:n männät muokattuna. Puristukset 8.8, punnittu 2g tarkkuuteen
- Eaglen teräsveivit
- nelivaihteinen 262-getraggi bemarista
- kytkimeksi M5-SRE 240mm massalevyllä
- perä; 1031 akseli 3.31 välityksellä ja rempatulla kitkalukolla.
- uretaanipuslat kaikkialle
Stage4:
- Sama perusmoottori kun aiemminkin
- Ahtimeksi vaihtuu Holset HX40 Super #14 pakopesällä
- Imusarjaksi AMWorksin WRC-aihiosta kyhätty
- Suuttimiksi vaihtuu 1680cc / min
Tämän hetken kuvatukset (2012-2013):














Siinä lyhykäisesti tulevat suunnitelmat. Tehoa toivottavasti saadaan irti "kivuttomasti" riittävästi. Huipputehoa tärkeämpää on saada moottori toimimaan laajalla käyttöalueella, ja myös arkiajossa. Ilmeisesti se hyvin toimiikin, kun puristukset on suht korkeat kuitenkin. Aika näyttää sen, että paljonko saadaan ahtoja käyttöön, ja sitä kautta tehoa.
Jälkiviisaana voisi todeta, että 234-lohkosta en tule toista kertaa rakentamaan. Ainakaan 200-sarjalaiseen.
Miinukset :
- Liian korkeat puristukset, 10:1.
- Moottorinkorvan joutuu rakentamaan hantinpuolelle kokonaan itse. Ei kovin paha toteuttaa.
- Jakopään osat reilusti kalliimmat, kun "peruslohkoon" sovittamalla
- Tasapainoakselit
- Jos poistaa tasapainoakselit, kuten itse tein. Joutuu tulppaamaan 2kpl öljynpaineista reikää,
ja 2kpl öljyn paluureikiä. Lisäksi joutuu rakentamaan kaikille apulaitteille kannakkeet
uudestaan, koska 234-koneessa ne kiinnittyvät osin noihin tasapainoakselikoteloihin.
- Jos taas jättää tasapainoakselit paikalleen, saa niidenkin remmeihin ja kiristimiin pistää
lisää "turhaa" rahaa likoon.
Plussat :
+ Männissä venttiilinkolot valmiina.
+ Jakopää ei vaadi modifiointia.
+ Ei apuakselia, teoriassa vähemmän pyöriviä massoja -> herkempi. Käytännön merkitys
todennäköisesti olematon.