Samppasport  Futurez

massen 945FT käyttis *myyty*

  • 9 Vastauksia
  • 9373 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mass3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • Sekakäyttäjä (allekirjoituksessa lääkitys)
massen 945FT käyttis *myyty*
« : 24.06.2014, 01:10:06 »
No kirjotetaan nyt kun siltä tuntuu!
Pitänyt aloittaa kirjottamaan tätäkin pitkään , mutta seon jääny vähän. Joten survastaa kerralla vähän enemmän infoa ja kuvaa!

Lyhyesti:
Tarkoitus oli rakennella kepeästi liikkuva käyttis, eli laitetaan koppa kuntoon ja kasataan tehokkaampi motori  8)

Nykypäivää:
-B230ft & m46
-Lesjöt & Kuormajouset (laikattua)
-Volvo Amalthea 17"/7,5" 205/40
-Puolinahkaa yms.
-Kone kasaantuuu....

2 Kone:
-b230ft lohko
-"kairattu" 530 kansi
-VX3 nokka
-KKK K24 ahdin S60R:stä
-hoonaukset & maalaukset.
-Runkolaakerit , kk-laakerit & M-renkaat vaihdettu.
-13mm veivit & Mahlen turbon männät
-228mm turbo levy & SRE -763 eli M46
-Lastua yms.
-Suuttimet ?




Tuli hommattua vuoden -90 945 b230ft / aw71L puuhakiskoksi (suunnitelma muutoksista 744 lähti kiertoon)
Auto löytyi läheltä ~50km päästä nm: Hapla:lta
945:n Historiasta: kyseessä ns.suomi auto ja ollut uutena Neste Oy:n käytössä ja kaikki muu onkin sit sumunpeitossa  ::)

Kummemmitta puheitta, itseltä löytyi pihasta grafiitinharmaa purkutuomion saanut -90 765:n (b230ft/m46)
Innostuin rakentelemaan tekniikkaa ja tarvitsin nyt sitten kopan sille...
Noh.. Osto.ilmo foorumille ja Hapla otti yhteyttä , häneltä löyty leimaton grafiitin harmaa 945:n turbo. Pienen kaupankäynnin jälkeen saatiin kaupat tehtyä ja sain ittelleni projekti auton josta ois tarkotus tässä kirjotella!

Projekti tosiaa tässä edennyt hitaasti ja varmasti muutaman kuukauden ajan.. Joten kaikkea ehtinyt jo tapahtua, mutta kirjaan tänne järjestyksessä mitä tehty  :hello:

Lähtökohta:
-945 b230ft & aw71L Turbo +
-Täysin vakio , elikkä "pilataan" alkuperäisenä säilyny turboplussa  ;)

Lähtökohta kuvaa vaihettavat osat jo purettu. (oston seuraavalta päivältä):


-masse
« Viimeksi muokattu: 14.12.2014, 18:14:51 kirjoittanut mass3 »

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: massen 945FT a.k.a. "peräkärri" stage 1?
« Vastaus #1 : 24.06.2014, 02:09:31 »
Komean näkönen ysi ja yllättävän hyvin passaa nuo vanteet tohon! P>

Poissa mass3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • Sekakäyttäjä (allekirjoituksessa lääkitys)
Vs: massen 945FT a.k.a. "peräkärri" stage 1?
« Vastaus #2 : 24.06.2014, 17:17:43 »
Komean näkönen ysi ja yllättävän hyvin passaa nuo vanteet tohon! P>

Tattista  :) itsekin yllätyin miten hyvin ne tuohon istuivat. Vaikka suoraan sanottuna ei järin hienoilta näyttäneet kaverin S60:n alla  :D
Vanteista ja sovituksesta tulee lisää kunhan saan sinne asti kirjattua "tarinaa"  :pomo:

Jatketaan..
Tähän Päivitykseen lisäillään vaiheet , olkoon tuo ensimmäinen NS. kuvaus autosta

Vaihe 1. (kevät)
Kun auto oli saatu pihaan alkoi puuhastelu ja hyvän vakio auton "hajottaminen"  ken sen sitten niin tulkitsee  :D
Ensimmäisenä tein autolle katsastustarkastuksen. Vikoja löytyi mm. Ruosteinen etulokari, etujarruletkut muhineet , etujarruputki särki , pakoputki poikki , jarrukilpi uupui.. ja tietysti pari reikää pohjasta 
Kummasempaa ei leimakuntoon tarvittavaksi löytynyt. Ensimäisenä puuhasteluna jarrut irti ja puhdistus & herkistely , lokari vaihtoon (varaosa-autosta uusi ruosteeton)
Myöhemmin viikolla käytin Volvon nostimella auton jolloin 3 reikää hitsattiin pohjasta umpeen ja putki korjattiin , samalla pohjan puhdistus & massaus  8)
Pesu & kesärenkaat alle ja leimaamista odottamaan

Tilanne kuvia:

Ekaa kertaa "peräkärrinä" -> Hitsattavaksi

Hitsattuna & pestynä:


Vaihe 2: projektin aloitus  8)

Leima haettu Joensuusta Itäsuomelta , ei mitään sanottavaa autossa  ELK leimaa 12/14 Lyhyt leima tuli, mutta se mitään haittaa.
Leimaaja tosin tarkastuskorttiin päätti laittaa asti leiman 12/13  :D


Leiman jälkeen lähti Turbon mustat puolinahkapenkit pois ja sisään upotettiin 100% nahkaaa  ;)
Haalistunut vanha musta (mattaharmaaksi maalattu) puskuri pois ja 765:sta korinvärinen puskuri paikalleen , kertaheitolla tuli paremman näkönen!
22mm adapterein s60:n Amalthea vanteiden esisovittelua / mallailua leiman jälkeen..Ei hyvä ainakaan 22mm adapterein... :buck2:
Takavaloistakin lähti tummenukset pois (kuvasta poiketen) kyseessä siis kokokirkkaat takavalot jotka maalasin vielä jälkeenpäin puna/kirkkaiksi. Askel asiallisempaan suuntaan!
Myös ikkunoista landiatarra & tummenukset pois..






Tallissa tapahtunutta & tapahtuu Bonus pätkä

Aiemmin tapahtunutta -> 765:sta kone irti ja purkaminen aloitettu  8) purettu paloiksi. Aloitettu rakentemaan toista tekniikkaa tehoja siis haetaan  :pomo:
Lohko käteen ja hoonattavaksi.. Samalla tilattu Ruottinmaalta tiivistesarja & laakerit m-renkaat. Sisuskalut viety pesuun yms..
Lohkoon uutta väriä hoonauksen jälkeen & uutta osaa aloitettu niputtamaan sisuksiin  ELK

Koneesta infoa b230ft
-Hoonattu & maalattu
-13mm veivit & Mahlen turbon männät (vakio poraus)
-m-renkaat , runkolaakerit , kiertokangenlaakerit vaihdettu & kaikki tiivisteet & letkut (payenia käytetään)
-Öljypumppu meni vanhan, koska täysin ehjä (huolettiin)








Vaihe 3:
"Raiskaus"

945:n koneen perässä siis AW71L laatikko.  Nohh... tais siis oli  :D Varaosa-auto oli manuaali hilppeillä , osat siitä pois ja survotaan ne 945:een.
Manualisointi siis aloitettu  8)

Budjettisyistä manuaaliaskiksi valittiin M46 kun ei maksanut mittään.
Polkimelle & sylinterille löytyi valmiit paikat joten ei ollut kummoinen homma vaihtaa  :)
Osaa mitä vaihtui: Syyläri (ilman öljynkiertoa) ilmastointi purettiin pois (kokonaan) , kytkinpoljin lisää , kytkinpolkimen työsylinteri , jarrupääsylinteri & jarrupääsylinteri , silmälaakeri holkin tilalle ja tietenkin vauhtipyörä & kytkinpaketti.
Ensikasaus tuli vanhoilla kuluneilla kytkinosilla... Muutamaan kertaan laatikko lähti parinpäivän aikana pois (sattuneista syistä... ei menny kuin strömsössä  :D)



Laatikko meni paikalleen , mutta vaihteet ei menneet päälle.. Levy osottautui susipaskaksi (jousipoikki ja kiinnike irronnut asetelman väliin...)

Ja hyvin voivasta levystä kuvaa:



Siispä matka kävi Joensuun Motonettiin ja uusi turbon kytkinpaketti mukaan, merkkiä SACHS  :pomo:
Kytkinpaketti saatiin paikalleen ja vaihteet alkoi löytymään , jostain syystä ylivaihde oli jatkuvaan M46 lootassa päällä?
Siitä syystä esim. pakki ei toiminut ja autossa oli 8+1 vaihdetta... Jokavaihteelta siis löytyi ylivaihde  :D viaksi osottautui paikallensa jääny aw71L rele.. Se pois ja kaikki kunnossa taas  8)

Valitettavasti.... 500km ja vähän kenkää volvolle = POKS kuului lootanpuolelta ja kauhea käry.... Ja vaihteet katosivat taas, tunnin vittuuntumisen jälkeen suunnattiin jo
hallille kello ~02:00 ja eikun laatikko irti...



Laatikon sisästä paljastui vika.... Joka oli näemmä paineastelma  >:(


Tutkimisten jälkeen löytyi selvä valuvika SACHS:n asetelmasta eli eikun kytkinpaketti käteen ja Joensuuhun & Motonettiin takuuhommiin   :buck2:
Koko paketti meni takuuseen valuvian takia , myös levy & laakeri (levy meni silpuksi hangattuaan asetelmaa vasten)
Viikko piti odotella uutta kytkintä , mutta tulihan se sieltä lopulta  8)

Auto siis liikkuu

Vaihe 4: Odottelua & hipostelua

Tultiin siihe tulokseen , jotta alle survotaan Volvon Amalthea vanteet. Ne sain hyvään hintaa kaverilta  :P
Odotellessa tilattiin tavaraa: Adapterit vanteille 25+5mm & 51mm 5x108 ja uudet kumit 17" 215 / 40

Vierailua harrastettiin taas Hapla:n luona josta tarttui mukaan Dieselin takavakaaja ja projekti malliset madallusjouset eteen (lesjöt)
Vanteetkin tuli huuhdottua valmiiksi



Tallissa tapahtuu taas:

Ölynpaluulle adapteri teetätetty & samoin turbon puolelle lähtö (12mm ulkomitalla niin saadaan teräspunokset helmiliitoksella kiinni nätisti)
Pientä alkusovittelua  :) vaatii vielä pienenpienen muokkausen, hieman ös-siirtojalan eteen tulloo..

Laittelen vielä tarkempaa kuvaa (huomenissa?) pitää käydä vähän paremmat kuvat nappailemassa   8)



Vaihe 5: Osia osia!

Tilaukset tuli ja ostoksilla taas käyty  ;)

Tuli haettu Turbo KKK K24 s60:rstä jospa sille päätäis alkuun  :pomo: samalla tarttu DP laippa & aihiot mukaan
Adapterit tuli & renkaatkin jo heitetty vanteille.
Dieselin vakaaja sai vähän rälläkkää ja keltasta maalia niskaansa , sama tehtiin lesjöille.

Adapterit , Vanteet renkaineen , Lesjöt eteen , laikatut kuormajouset taakse & vakaaja tuli laitettua auton alle  8)
Myös ruostunut vetokoukku lähti pois.. Hapla:lta myös haettu uusi alumiinipalkki takapuskimen sisään

Holsetti ei oo tulossa volvoon se sattu olemaan penkillä  :D Volvon kuorma-autosta kyseinen...




Tallissa tapahtuu...
miniosio

Lohko purettu vielä atomeiksi ja kasattu uudelleen eli koitetaan pelata varmanpäälle  :D
Sadepäivän iloja  ;)
Volvoa käytetty pyöränsuuntauksessa , aivan kaikenvaralta kun uudet kumit alla.. Hyvä olikin käyttää aurausta oli liikaa  :buck2:
Piti purkaa taas etupuskin pois , ei saanut signaalia vastakkaiselle puolelle. Samalla purettu ajovalojenpyyhkijät pois..
Etupuskimen kiinnikkeitäkin fiksailin ajankuluksi





Ja nyt olemmekin nykypäivässä..  8)


« Viimeksi muokattu: 02.07.2014, 17:42:17 kirjoittanut mass3 »

Poissa hapla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: massen 945FT a.k.a. "peräkärri" stage 1?
« Vastaus #3 : 25.06.2014, 21:27:04 »
Komialta näyttää O0 ja GLT:kö se taustalla?
Käyhän kylässä kun kiireiltäs kerkiät
745 n1 paku 945 Classic 944Ft  245td  745Ft. 745Et + 13 varaosa Volvoa ja 4motion vaggilainen

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: massen 945FT a.k.a. "peräkärri" stage 1?
« Vastaus #4 : 25.06.2014, 22:14:33 »
Empä oo ennen nähny että asetelma nuin radikaalisti räjähtää.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mass3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • Sekakäyttäjä (allekirjoituksessa lääkitys)
Vs: massen 945FT a.k.a. "peräkärri" stage 1?
« Vastaus #5 : 26.06.2014, 00:29:32 »
Komialta näyttää O0 ja GLT:kö se taustalla?
Käyhän kylässä kun kiireiltäs kerkiät

Siinähän se paljon puhuttu GLT on taustalla  :D  kyllähän sinne tullaan taas pyörähtämään  :hello:
Pitää vaan vielä ehtiä tuo M46 rele vieläkään ennoo saanu aikaseksi hommattua  :D

Empä oo ennen nähny että asetelma nuin radikaalisti räjähtää.

En ole itekkään törmänny tuommoseen tapaukseen koskaan  ??? Joitain todella huonokuntosia lohjenneita tullu vastaan , muttei koskaan vakiotehosissa autoissa..
Vetihän tuo monen hiljaseksi kun kävin tuota asetelmaa näyttämässä  :D

Poissa mass3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • Sekakäyttäjä (allekirjoituksessa lääkitys)
Vs: massen 945FT käyttis stage1?
« Vastaus #6 : 02.07.2014, 18:04:08 »
Päivitystä vaihteeksi sisälle..

Lastu tuli Toni:lta jää tosin vielä hyllyyn odottamaan , hakea ensin päästölaput vakiolastulla  :D
Nahkapenkit lähti eteenpäin elämässään. Kaveri päätti jotta haluaa semmoiset joten , puolinahka tuli takaisin. Kerrytetään projekti rahostoa samalla  :D


Poissa mass3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • Sekakäyttäjä (allekirjoituksessa lääkitys)
Vs: massen 945FT käyttis stage1?
« Vastaus #7 : 07.07.2014, 11:51:26 »
Pientä ahertelua taas

Kaaret muokattu hieman leveämmäksi niin sopii paremmin vähä leveemmätkin vanteet alle  8)
Ferrexiä ja massaa pinnoille niin ei yllätä ruostekkaan ihan heti huomenna.. :D

Välillä toisinpäin ja Hapla kävi kahtomassa paikanpäällä miltä 945:n näyttää & miten projekti etenee ja samalla lahjotti m46 ylivaihteen releen  ELK
Todella suuret kiitokset Hapla:lle tätäkin kautta , nyt toimii kaikki vaihteet volvossa  S* Voin suositella kaupankäyntiä hänen kanssaan kaikille!  :hello:

Tuli myös vedettyä Korrekit ympäri autoa , maali & muovipinnoille. Sekä Ry:n tarrakin löysi paikan  8)




Poissa mass3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • Sekakäyttäjä (allekirjoituksessa lääkitys)
Vs: massen 945FT käyttis stage1?
« Vastaus #8 : 23.07.2014, 16:17:35 »
Hupsista jääny taas kirjottelu.. mutta Volvoa ei ole unohdettu  :pomo:

Kaverilta tuli haettua alucooleri ihan vain suuntaa antamaan minkälainen tuonne ysin keulalla mahtuu , normaalistikkin
cooleria soviteltiin paikalleen ja samalla purettiin pois Turbo + paketti kun ei ollut enää käytössäkään  8)
Cooleri ollut aiemmin paikallaan hieman kiukkuisemmassa 1.8T quatrossa..



Semmoinen kärmes on turbo+



Kauppareissua
Myös ostoksilla tuli käytyä Biilteemassa & Motonetissä  :D
Mukaan tarttui 200srj. etutolpat, Suodatin & adapterit , AG electrica ap-mittari , etujarrulevyt & palat sekä 3" putkisto  ;)




Asennushommiin tietysti päästiin myös
Paikalleen meni Electrica ,Putsari, Jarrut & Tonilta tilattu lastu   8) Ahdot tarkastettu samalla 0,86-0,9bar väliin.
Tolpille valmiiksi hommattu 17mm adapterit.
Hirvitarratkin tuli tilattua ja ehtivätkin jo tulla kotia  :D
Erityiset kiitokset Toni:lle sekä V50R:lle Nopeasta ja laadukkaasta palvelusta  8)





Jarrut vaihettuna lähettiinkin emännän kanssa Rukalle reissuun , matka meni taas niinkuin yleensä vanhalla autolla..Eli taas hajosi jotain  :D
30km matkaa ajettu ja 5 vaihde katosi kokonaan... Laatikon kylestä anturi paskana  :) Onneksi oli mukana AW71L rele , eli m46 rele pois ja AW71L rele tilalle niin saatin volvoon taas 8+1 vaihdetta  :2funny:
Aw71L rele maadottaa ylivaihteen jokaiselle vaihteelle, mutta en suosittele käyttämään veikkaisin jotta rikkoo jotain...Itsekin käytin vain 4 vaihteella  :hello:

örhmm... Kauhea 960 b6254  kuume iski jostain syystä , mutta koitetaan päästä siitä irti  :D
« Viimeksi muokattu: 23.07.2014, 16:27:48 kirjoittanut mass3 »

Poissa mass3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • Sekakäyttäjä (allekirjoituksessa lääkitys)
Vs: massen 945FT käyttis stage1?
« Vastaus #9 : 27.07.2014, 12:10:00 »
Alusta päivitystä..

Aiemmin ostetut 200srj. etutolpat laittelin paikalleen , alkoi olemaan vakio tolpat & laikatut lesjöt vähän "vaarralliset"..
Samalla meni paikalleen 2kierrosta laikatat vakiojouset , lesjöt jäivät vielä pyörimään jopa nuilla 200srj. tolpilla  :buck2:
Eli korotusta tuli ~2cm autolle..

Harmiksi etutolppien sisältä löyti todella siistit Bilsteinit , tuli hiukan hölömö olo laittaa niiden tilalle ZX shockit..

Bilsteini & 200srj. ZX vierekkäin (zx ~17mm lyhyempi)


-2 kierrosta vakiojousi verrrattuna -1 kierros lesjöt.


Vakio Bilsteinit & -1 lesjöt , en suosittele


Bilsteinit eivät vielä ollenkaan huonot..


Adapteriholkki iskaripatruunan yläpäähän, 17mm


Hommaahan ryhdyttiin sen takia , jotta jouset eivät pysyneet paikallaan tunkatessa ja leima tulossa. Muutenkaan eivät kovin varmat jos ajossa lentäävät pois paikaltaan
Samoin jousto oli melko lyhyt Bilsteineillä lesjöjen takia  :buck2:
Huomattavasti parani ajettavuus nuilla tolpilla & jousilla, harmiksi vain auto korottui ~2cm.




*****EDIT: 15.06.2015*****

Näemmä tullut melkoinen kiertopalkinta tästä, niin oikastaan ja selvennetään minun osalta tarinaa.
Kun tuntuu olevan melkoisen paljon paskapuhetta suoraansanottuna tästä autosta liikkeellä..

JAT-233 myyty loppukesästä 2014 Ouluun

Eli:

Rakennettu tekniikka: myyty osina EI laitettu autoon paikalleen.
Kilometrit: myydessä: ~515tkm
Viritykset: Kartiosuodin & Bensapuolen lastu by Toni , Electrica AP mittari & 0,9bar. Muutoin vakio
Alusta: Laikatut kuormat takana , edessä 200srj. tolpat -2 vakiojouset , alapoikkituki edessä.
Vaihteisto: M46

Auton alla myyntihetkellä 17x7" Volvo Amaltheat 215/40 Starperfomer kumeilla (30mm & 51mm adapterit.)

Myyntihinta: 1900e alakerta myyty samalla +400e hintaan.
Ostohinta: 900e
« Viimeksi muokattu: 15.06.2015, 15:52:34 kirjoittanut mass3 »

 

RallyBaron  Samppasport