no se on totta tietenkin jos tonin kötöstyksessä ei tuota nakurikastusta tosiaan ole.
Mutta aina vaan palaan siihen kysymykseen että koska tuo sytkän säätäminen on aiheellista. Ja luulisi että vakiolastulla se tulee melko pian aiheelliseksi kun vähänkin virittelee

Joissain t:n lastuissa (useissa tapaamissani) on käytetty 16-tappisen biniä suoraan, jossa ei ole nakurikastusta lainkaan. Tätä ei kuitenkaan voi tietää lukematta lastun sisältöä.
Minulla nakutti EZK:n vakiolastulla jo 0,8bar paineilla iloisesti (bensalla).
Toiset vinokoneet ovat sietäneet sen kilon, eli riippuu jostain tuntemattomasta tekijästä (Göran).
Nakutus määrittelee sen milloin säätäminen on tarpeen.
Tonin 207 pohjainen lastu ihan ok, kyllä minä sitä vakion sijasta käyttäisin alussa 
Sopat kuntoon ilman lambdakorjausta ja sitten hieromaan omaa syttylastua, liian kireestä ei kuitenkaan mitään hyötyä.
Mistähän johtuu että juuri tuo 207 bini....

Kyllä, sopat kuntoon maltillisilla paineilla ja sitten sytkän kimppuun, jonka jälkeen voi hieraista sen viimeisen sopituksen sinne ylä-kuormille isommilla ahdoilla.
Voisiko Mikan (Tai joku muu LH-tietäjä) nyt hieman vielä tarkentaa tätä anekdoottia? Aiemmin on annettu ymmärtää että (lähes) kaikki 9-alkuisten boksien binit käyvät ritstiin, ja aloittelevalle säätäjälle suositellaan 937 biniä. Tämän uuden anekdootin perusteella voisi olettaa että esim. 954 boksissa ei tuo 937 bini sitten toimikkaan täysin oikein? Onko tarkempaa tietoa tästä RAM-muistin funktiosta noissa bokseissa?
Uudet binit (RAMmia tukevat) eivät toimi oikein vanhoissa purkeissa mutta vanhat binit toimivat uusissa purkeissa. Eli 937 toimii kaikissa 9-sarjaisissa purkeissa.
Mutta 954 ei toimi 937 purkissa oikein.
RAM-muisti löytyy siitä LH:n ROMmin vierestä (lastu). Jos siinä on tyhjä piirin paikka, RAMmia ei ole ja jos siinä on mikropiiri, niin purkissa on RAM-muisti.

Tässä purkissa on RAM-muisti (oikea ala-kulman pikkuinen mikropiiri). "Lastu" (ROM-muisti) on punaisella laatikolla ympyröity, jonka tilalle se Ostric tulee.
Syy tuohon 937 suositukseeni on se, että se sopii käytännössä kaikkiin purkkeihin ja siihen on parhaat yleisesti saatavat XDF-tiedostot. Puhumattakaan siitä, että sen kaikki vakio parametrit (372) ovat yleisesti ottaen hyvin sopivat virikäyttöön (niiden ruuvaaminen on sitten todella edistyneen säätäjän hommia).
RAM-muisti sisältää erilaisia LH:n tarvitsemia parametrejä ja siellä säilytetään prossun RAM-muistin sijasta kaikki sopeutumat yms. tieto jota on uudemmissa bineissä enemmän kuin vanhoissa. Jättäen prossun RAM muisti polttoaineen laskenna parametrejä varten.
Eli uudemmat binit ovat "fiksumpia" kuin vanhat, mutta käytössä sitä ei huomaa kuin siinä vaiheessa kun oikein paljon harjoittaa Saatanallista säätämistä
tm kulutuksen kautta ja muutamissa muissa vastaavissa tilanteissa. Päästömittauksessa sen huomaisi siitä, että euro3 normi menisi läpi.
EGR on EZK:n ohjaama ja sen poistamista binistä ei tunneta, sillä siihen ei ole EZK:ssa mitään flageja tms. LH tyyliin, vaan koko binin pohja täytyy vaihtaa EGR:ää tukemattomaksi.
EZK:n binin rakenteesta totesi eräs koodari näin "Its neo-german crazyness!".
EZK:n binit ovat keskenään 100% yhteensopivia.
Omassa 207 purkissa olen kokeillut 219, 207, 208, 146 ja 148 binejä. Nyt käytän 148 biniä, joka ei tue ERG-toiminnetta vaikka entisessä moottorissani sellainen onkin.
208 binin testi kesti äärimmäisen lyhen aikaa, kun testasin tukeeko se nakutus-rikastusta (
ei tue)!
Tuota biniä on myyty virilastuna siksi, että kierroslukurajoitin on korkeammalla kuin vakio-vinokoneessa.
Mutta ilman EGT-anturia se on tahallista moottorin rikkomista, sillä nakurikastus puuttuu 8-tappisesta koneesta tuolloin.
Vakio lastutettavassa EZK-purkeissa luetaan aina ns. sektoria 3, tytärkortillisista en tiedä mutta jotakin niistä
neljästä sektorista siinäkin luetaan.
EZK:n binin on rakennettu tekemällä sama ohjelman pätkä (8kt) neljästi ja stakkaamalla (laittamalla peräkkäin) lastuun.
Ja kyllä, ajonesto on onnistuttu puukottamaan pois LH:n koodista, mutta tietoa ei jaeta. Samaan pääsee valitsemalla sellaisen binin, josta ajonesto puuttuu alunalkaenkin.
Eli ajonestollisiin purkkeihin 962/954 bini, niin ajonesto katosi.
962 binin kanssa olen hitusen teutaroinut ja todennut, että ompa iso savotta vääntää siitä kaikki vakiot (+200kpl) sellaisiksi, että se toimii edes FT:ssä kunnolla. Jonka vuoksi sitten olen päätynyt puukottamaan 954 biniä, joka sietää ahtamista yms. juttuja.
Toki perussäätäjä pääsee julkisilla 954:n XDF-tiedostoillakin alkuun, mutta minulle ne eivät riittäneet, joten sitä rakenneltiin sitten kotvanen tai "pari".