Hei kaikki kanssavolvoilijat! :hello:
Pitkällisen foorumin lukemisen jälkeen on tullut aika avata oma aihe itselle remonttikohteeksi päätyneestä Volvo 945 -mallisesta merikontista jolla on ajettu vaivaiset 380tkm. Autosta löytyy b230ft-kone, m46-laatikko, ilmastointi(toimiva) ja vakionopeudensäädin(ei toimiva), kaikki ne ominaisuudet jotka itsellä oli vaatimuksina seuraavalle Volvolle. Onhan sitä tietysti muitakin varusteita, sähkösäätöiset peilit ja sähkötoimiset ikkunat, keskuslukitus jne, soittimena joku jälkikäteen vaihdettu mankka mikä menee varmaan vaihtoon jossain vaiheessa. Auto päätyi minulle, kun syksyn aikana nykyiseen Volvooni kaverin kanssa jarruremonttia tehtäessä tuli puheeksi että ilmastoitu turbovolvo kiinnostaisi. Joulun jälkeen sitten saman kaverin kanssa tuli puhelimessa puheeksi että nyt saattaisi olla otollinen peli pihassa, ei muuta kun parin päivän päästä katsomaan autoa, katsottiin että auto on päällisin puolin kunnossa ja tuumattiin että tarkastetaan nosturilla auton pohja vielä ennen lopullisia päätöksiä. Käytiin auton kanssa nosturilla seuraavalla visiitillä ja todettiin että kyllä tästä peli saadaan.
Ensin kuvasaastetta ja sitten lisää tarinaa, pahoittelut kuvien laadusta nyt ja jatkossa, kuvat on räpsitty kännykällä mihin sattuu aikaan päivästä ja aina eri säässä. Tässä siis auto siinä kunnossa missä se minulle päätyi:




Kuten kuvista näkyy, niin autoa oli kohdeltu hiukan kaltoin

Kaverini osti auton varaosa-autoksi paikallisesta autokorjaamosta, edellinen omistaja päätti luopua autosta sen jälkeen kun huoltomies oli laittanut auton nosturilla käyntiin pakki silmässä, kuskin ovi oli ollut auki ja lopun arvaattekin kuvien perusteella. Muutakin vikaa autossa oli, mutta täytyy tarinoida niistä kun muistan mitä. Vääntyneestä ovesta kaveri nappasi kahvan
omaan projektiinsa. Rikkinäinen ovi ja sarana vaihdettiin muutama viikko sitten oikean väriseen, mutta ruosteiseen oveen, mutta eipähän sada lunta sisään tällä hetkellä. Uusi ruosteeton ovikin on jo tiedossa, vaatii vaan maalauksen. Auton takakontissa oli pidetty koiria ja auto haisi hyvinkin pitkälti märälle koiralle. Suunnilleen kaikki kohdat takapenkeistä ja verhoilusta mihin koirat ylttivät oli pureksittu rikki, pientä sisustan ja verhoilun uusintaa oli siis luvassa. Onneksi kaverilta löytyi toinen sopiva varaosa-auto jossa oli autoon sopiva sininen kangassisusta, mitä nyt likainen ja parista kohtaa paikkausta vaille. Varaosa-auton kuskin ja apparin penkit oli istuttu puhki, apparin penkiksi löytyi ehjä penkki toisesta varaosa-autosta(samalla löytyi myös uudemman malliset niskatuet) ja kuskin penkki kasataan noista varaosa-auton rikkinäisistä penkeistä, penkeistä purettiin verhoilut ja superloonit irti. Ainakin kuskin penkkiin lisään vähän toppauksia, mallia kotitekoinen recaro, apinoitu kaverin kesäautosta jonka etupenkkejä on topattu samalla tavalla. Kontaktiliima ja farkkukangas vahvikkeena tuntuu olevan hyvä resepti repeytyneen superloonin korjaamiseen, vinkkinä jos tarvitsee korjata penkkejä. Tähän väliin muutama kuva viime viikonlopulta.




Varaosa-auton sisustasta on purettu suunnilleen kaikki tarvittavat osat tätä autoa varten ja tästä on purettu pois lattiamattoja ja kattoverhoilua lukuunottamatta melkein kaikki verhoilun osat. Auton vanhaa sisustaa purettaessa verhoilujen välistä löytyi järkyttävät määrät hiekkaa ja koirankarvoja, näitä kannettiin monta kourallista jätesäkkiin ja loput imuroitiin pois. Viime viikonlopun ehdottomasti kovin työmies oli ensimmäisen kuvan oikeassa alakulmassa näkyvä George eli vuokralla ollut painehuuhtelulaite, jolla sai verhoilun todella hyvin puhdistettua kattoverhoilua myöten. Desinfioiva pesuaine poisti tehokkaasti hajut autosta, oma nenä ja koirille allerginen puoliso kiittää. Viimeisessä kuvassa suurin osa Georgella pestyistä penkeistä ja verhoiluista on odottamassa seuraavaa viikonloppua jolloin olisi tarkoituksena saada verhoilut takaisin paikalleen. Eiliseltä Motonetin visiitiltä tarttui kirkkaiden etuvilkkujen lisäksi mukaan pari tupakansytyttyminen pistoketta, toinen takapenkkiläisiä varten ja toinen takakonttiin, kaiutinkaapelia ja StP Black Gold-vaimennusmattoa takakontin vaimennusta varten, kirkkaat sivuvilkut jäi vielä ostamatta. Ensi viikonloppuna luvassa siis ainakin vaimennus/verhoilutöitä.
Muihin tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu ainakin konepellin ja takaluukun maalaus, molempien maalipinnassa on vaurioita. Peilit ja puskurien alaosat maalataan astetta tummemmalla harmaalla kuin auton muu kori on, näistä pitäisi tulla oman mallailun perusteella mukavan näköiset yksityiskohdat, sivuhelmojen vaihtokin on mielessä mutta katsotaan mitä tuleman pitää. Takaikkunoiden tummennus 35%-kalvolla on myös suunnitelmissa. Mittaristoon ja muihin sisävaloihin tuli tilattua kaikkiin korvaavat ledipolttimot, myös peruutusvalot vaihtuu ledeihin kunhan tilaus saapuu. Kaiuttimien vaihto oviin ja bassokaiuttimien asennus takakontin sivuille jäi pyörimään mieleen viikonlopun jälkeen kun kaveri ehdotti sitä. Ettei autolla jäisi muista jälkeen liikenteessä niin konepellin alle on jo hankittuna 570cc suuttimet ja moottorinohjaukseksi Megasquirt 2 v3.0. Turbon huollosta/muutostyöstä on alustavasti sovittu Proturbon kanssa ja perään on varattu lukko Autoracingilta. Katsotaan missä vaiheessa näitä hommia ruvetaan tekemään, Mega on vielä kasaamatta ja turbo kiinni autossa ainakin siihen asti, että auto saadaan maalattua. Megan alustavat säädöt tehdään kaverin kanssa, tarkoitus on penkittää auto ja antaa ammattilaisen säätää Mega lopulliseen kuntoon, kunhan saa auton itse ajettua penkitykseen asti. Pientä arvelua on ilmassa sen suhteen pitääkö hankkia toinen välijäähdytin ja mahdollisesti m90-laatikko. Normaaleja huoltokohteitakin löytyy, etujarrulevyt on vaihdettava ja myös jarrupalat näyttivät vetävän viimeisiään joka kulmalla. Taka-akselin ylitys pakoputkesta on viittä vaille mätä, vaihtoon menee sekin. Auto kaipaa muutenkin kunnollista pesua ja ruostesuojausta. Tavoitteena on saada auto "kokonaan" valmiiksi elokuuhun mennessä, vaikka eikai näistä ikinä valmiita tule, silloin on tiedossa reissu mökille Norjaan ja viimeistään sinne on tarkoitus lähteä tällä autolla. Kirjoittelen lisää kun autolle tapahtuu taas jotain.