Tuossa viesti minkä lähetin korjaamolle.
Huomenta,
Vaimon ******** oli perjantaina teillä laajemmassa kuntohuollossa (3v/60tkm). Tarkastin lauantai aamuna öljyn tason. Mittatikku näytti hivenen yli maksimin. Katsoin kuitista, että öljyä oli laitettu 4,7 litraa ja käyttöohjekirja ilmoittaa 1.0l Ecoboost moottorille 4,1 litraa suodattimen kanssa. Eli 0,6 litraa olisi laitettu liikaa.
Ylitäyttö ei liene suotavaa. Kiinnitin myös huomiota öljyn väriin, kun autolla oli ajettu teidän huollosta kotiin, eli noin 20km matka. Voiko bensakoneessa öljyn väri muuttua(sotkeentua) noin paljon 20km matkalla, kun ottaa huomioon, että kone ei vielä voi olla 26tkm ajettuna likainen, kun aikaisemmat öljynvaihdot on tehty 9500 ja 17500km kohdilla? Eikö öljynvaihto ole kumminkin tehty tyhjennystulpan kautta, ettei vanhaa öljyä jää niin paljoa, että sotkisi uuden öljyn?
Toinen asia mikä tuli ilmi, kun vaimo lähti autolla käymään kaupassa, niin pihalaatoituksessa oli muutama öljytahra. Siinä sitten naapurilta lainaksi hallitunkkia, että pääsi kurkkaamaan mistä mahdolliset tipat olivat tulleet. Ilmeisesti oli vain suodattimen vaihdon yhteydessä valunutta öljy.
Sen verran kiinnitin huomiota tuohon uuteen suodattimeen, että sitä on jostain syystä murjottu, kun on muuttanut muotoa. Aukaistaessa varmaan käy noin ja tähän jäljet näyttäisi viittaavankin, mutta kiinni laittaessa ei pitäisi tulla tuollaisia jälkiä, jos suodatin on vaihdettu uuteen?
Sitten kolmanteen asiaan. Lisätyönä otin jarrunesteen vaihdon ja tuossa samalla, kun auto oli ylhäällä tuli katsottua takajarruja. En tiedä onko korjaamolla jokin laite millä saa yhdestä piiristä imettyä nesteet, mutta takapiireissä ei omasta mielestä ottamani kuvan perusteella ole käyty?Sähköpostiin ei vastattu, vaan iltapäivällä soitettiin. Asiallinen keskustelu, vaikkakin sellainen vähättelevän "oloinen".
Korjaamo "oppaassa" on kuulemma tuo öljymäärä 4,6litraa vaikka kirja sanookin 4,1l. Öljynsuodattimen jälkiä kysyin, niin kuulemma avaimella tehdään kevyt loppukiristys

Montakohan suodatinta itse olen vaihtanut kotona ja töissä, niin kertaakaan en ole kiristykseen tarvinnut avainta

Mutta sitten se minkä takia reklamoin oli tuo lisätyönä tilattu jarrunesteiden vaihto! Palveluneuvojalta kysyin autoa viedessä, että eikö vaihto tehdä kaikkiin piireihin. Vastaus oli hetkeäkään epäröimättä, että ilman muuta.
Toisin sitten oli käynyt, kun sattumoisin katselin autoa alta, kun kerta tunkattuna oli pihassa.
Puhelimissa hemmo kertoi, ettei asentaja ollut kuulemma uskaltanut avata ilmausruuvia, kun se oli siinä kunnossa, että ilmausruuvi voi mennä poikki

Siihen totesin, että onko tuo tavanomaista alle 3 vanhassa ja 26tkm ajetussa autossa. Suoraa vastausta ei tullut, vaan selitteli että olisi tullut isompi homma, jos olisi mennyt poikki. Lopuksi selittelyjen väliin sain sanottua, että miksei sitten asiakkaalla (minulle) kerrottu/soitettu tuosta mitään ja laskutettiin täysi hinta! Siinä vaiheessa tuli hetken hiljaista! Sen jälkeen totesi, että siinä on käynyt virhe!
Kuvat on suoraan huollon jälkeen!Ilman sattumien summaa en auton alle olisi katsonut ja olisin onnellinen huolletun auton omistaja...

