Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

b200f hyytyy lämpösenä

  • 41 Vastauksia
  • 17245 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: b200f hyytyy lämpösenä
« Vastaus #15 : 21.12.2010, 18:23:28 »
Aamulla nyppäsin lambdan johdon irti ennen töihin tuloo, ja ainakin pienen lenkin perusteella toimi paremmin, eli ilmeisesti lambda mennyt.  Tai sitten putki on alkanu vuotaa niin pahasti, että on sekottanu lambdan vallan.
Seuraava operaatio on pakoputken korjaus....saas nähä onko toi anturi menny samalla valmiiks...ikäähän sillä on jo pari kuukautta.


Onko tuo lambdasäätö todella niin "raju", että sopivasti anturin rikkuessa se halvaannuttaa menemisen kokonaan? Olen aina käsittäny, että lambda korjaa ainoastaan hienosäätönä joitain kymmeniä prosentteja seosta kohti oikeaa.
Samaa oon mäkin luullu kunnes käyttäjällä zebe oli saman tyylisiä ongelmia ihan vähän aikaa sitten B200F koneessa  :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: b200f hyytyy lämpösenä
« Vastaus #16 : 21.12.2010, 21:09:16 »
Onneks on vika jo tiedossa....seuraavaks vaan keräämään inspiraatioo, että saa aikaseks kyhätä putken alkukäyrän uusiks.

Mitäs veikkaatte, millä todennäköisyydellä lambda on menny sököksi, vai voisko toi putki vuotaa niin pahasti, että se sekottais anturin?  Onkohan noissa tarvikelambdoissa jokin takuu....voi olla kyl vaikee saada takuuseen, ku ei oo "luottofirman" kuittiakaan näyttää.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2200
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: b200f hyytyy lämpösenä
« Vastaus #17 : 21.12.2010, 22:28:43 »
Omassakin oli muutama kuukaus vanha lambda-anturi.. Edellinen omistaja oli vaihtanut ja nyt multa meni 3 viikkoa sitten se.. Vaihoin uuteen tarvike-anturiin.. Saa nähdä kauan pysyy ehjänä.. Jos hajoaa heti niin ostan sen 119€:n mallin motonetistä.. Tarvike maksaa 49,90€.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: b200f hyytyy lämpösenä
« Vastaus #18 : 21.12.2010, 22:56:47 »
Omassakin oli muutama kuukaus vanha lambda-anturi.. Edellinen omistaja oli vaihtanut ja nyt multa meni 3 viikkoa sitten se.. Vaihoin uuteen tarvike-anturiin.. Saa nähdä kauan pysyy ehjänä.. Jos hajoaa heti niin ostan sen 119€:n mallin motonetistä.. Tarvike maksaa 49,90€.


Tää oli juurikin tuollainen 49,90 anturi. Voiskohan tuo ilmavuoto rikkoa sen?
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: b200f hyytyy lämpösenä
« Vastaus #19 : 21.12.2010, 23:10:03 »
Ei lampaada ihan pienestä rikki mene, tarkista että lämmitykselle tulee virtaa ja tiivistä se putki kunnolla ensin, sitten voi pohtia asiaa lisää kun korjaa varmasti olemassa olevat viat.

Auto toimii kun otat lämpöanturin piuhan irti, mutta tässä vaiheessa koneen pitää olla hitusen lämmin, ts. ei lähde nollakelissä enää kylmästä käyntiin. Lämpösenä pelaa ihan jees, ei selkeää eroa käynnissä tai vedossa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: b200f hyytyy lämpösenä
« Vastaus #20 : 08.01.2011, 17:01:55 »
Pohdiskellaas tähän samaan jo etupeltoon ennen kun alan tutkimaan tarkemmin. Muutenkin ihan hyvää yleispohdintaa varmaan. Ei oo varmaan ensimmäinen eikä viimennen tapaus volleissa..

Oma b200f käy aivan jumalattoman paksulla. Eilen hajos tulpatkin sen takia kun pitkästä aikaa ajoin kauan ja oikeen kuumaks koneen. Onneksi oli varatulpat mukana niin pääs himaan. Tyhjäkäynti niilläki vähä vaivalloista. Tietty jenkalla menee paremmi ku soppaa riittää  ::) Tää on käyny paksulla koko mun omistuksen ajan. Nyt kuitenki pakko tehä jo jotai. Bensan kulutuski on jotain ihan käsittämätöntä.

vikakoodit:
113 -Fuel trim (lambda control) too lean or rich
221 -Fuel trim (lambda control) too lean at part load
231 -Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at part load

Mitäs kaikkea nyt kannattaa tutkia?

Pakovuoto: Putken tein juuri uuden ja siirsin lambdaa niin lähelle alkukäyrää ku mahollista. Alkukäyrä oli tarkastelussa ja samoin meikäläisen tekemä hitsisauma tuli vedettyä varman päälle ennen lambdaa.

Imuvuoto: IMM letkussa oli pari reikää jotka paikkasin jo. Samoin kampikammion ja imusarjan välinen huohotusletku oli irti. Tukin sen kokonaan kun huohotus on näköjää tapahtunu ulkoilmaan jo kauan.

Lambda: Noh, joku vanha tarvike. En ole mittaillu vielä että antaako jännitteitä. Onko lambda edes käytössä jos ECU luulee moottorin olevan kylmä? (lämpöanturi!) Entä kuinka paljon merkitystä on sillä että lambdan "kärki" ei ole keskellä putkea. Lambda ei ole siis kauhean syvällä putkessa?

IMM: Löytyy talosta 2 kpl. Molemmat putsattu. Ei mielestäni vaikutusta.

Kylmäsuutin: Voisko jotenki jumittaa auki muuten vai onko syynä todnäk tuo lämpöanturi?

Lämpötila-anturi Tää on varmaan melko todennäkönen syy. ECU ilmeisesti luulee moottorin olevan kylmä koko ajan.

B-painesäädin. Tähän en usko. Koitin ainaki puhallustestiä niin kalvo taitaa olla kunnossa ja kun ei se oo letkuunkaan vuotanu.

Mites bensapumppu. Taitaa olla alkuperänen ja kohta vaihtokunnossa ajottaisesta kurnutuksesta päätellen. Voisko huono tuotto aiheuttaa tämmöstä paksulla käymistä kun ecu rupeaa kompensoimaan?

Eiköhän siinä melkein kaikki ollutkin? Lisäilkää jos tulee mieleen.

Niin joo ja viellä noista lämpöantureista:

Mikä on se oikea vm. 89 b200f:ään
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/373309/13
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/373585/7
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/373128/71
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/373584/53

Tuossa on varoiks noita 700s antureitakin. Onko noissa edes oikeasti eroa paljonkin jos on yli tai alle 84vm.? Lähinnä et mitä eroa on tuolla 9.90e ja 40e anturilla noista mustista? Ilmeisesti tarvike/bosch, toimiiko tarvike hyvin?
« Viimeksi muokattu: 08.01.2011, 17:31:53 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2200
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: b200f hyytyy lämpösenä
« Vastaus #21 : 08.01.2011, 18:55:23 »
Itellä kävi liian rikkaalla kun IMM oli rikki.. Sen kun vaihto niin kävi liian laihalla ja se johtu lambdasta.. Joten kun imm ja lambdan vaihto niin alko toimimaan ja vikakoodeja ei tullut.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: b200f hyytyy lämpösenä
« Vastaus #22 : 08.01.2011, 20:01:33 »
mulla oli samaa vikaa mutta pyärittäjän ja virranjakajan kannen vaihdolla selvittii :)

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: b200f hyytyy lämpösenä
« Vastaus #23 : 09.01.2011, 12:36:29 »
Joo sytty on kyl kans yks tekijä. Kansi ja pyörijäkin on vaihdettu jo toisesta syystä. Perhana ku meinaa vaa tuo kankkunen ajaa päälle..  :nohnoh
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Bymark

  • Vieras
Vs: b200f hyytyy lämpösenä
« Vastaus #24 : 09.01.2011, 13:18:12 »
Minulla kesti toi motonetin 49€ lamda tasan puoli vuotta, eilen pistin vanhan boshin takaisin.

http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=59446.45

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: b200f hyytyy lämpösenä
« Vastaus #25 : 09.01.2011, 14:01:32 »
Täälläkin on hyytymistä esiintynyt, B230
Muutaman kerran talven aikana veto on vain lähtenyt pois ns. hyytynyt. Kun hyytyminen alkaa niin alkaa putkessakin paukkua ja pikku hiljaa koko vehje sammuu, eikä starttaa. Sitten, kun auto on ollut sammuksissa sen 10-15min niin taas ollaan menty eteenpäin ilman ongelmia.

Nyt tänä aamua vehje toppas noin 4km ajon jälkeen, sitten pääsi toiset 3km ajamaan ja sama homma.
Noin lyhyellä matkalla ei vielä kertaakaan vastaavaa tehnyt. Mitä google:n ihmeellinen maailmaa kertoi niin oisko bensansuodatin tai bensapumppu oikeat syypäät noihin hyytymisiin?
Lambda myös muutaman kuukauden vanha.
Tulpat, virranjakan kansi, pyöriä vaihdettu myös ennen talvea.
Fiesta -no- boost

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: b200f hyytyy lämpösenä
« Vastaus #26 : 10.01.2011, 10:41:25 »
Sen verran lisäinfoa, että juuri ja juuri pääsee sen 2km ajamaan, kun kone on kylmänä. Toimii normaalisti.
Sen jälkeen alkaa hyytymään, kaasu painaessa hyytyy, alkaa jopa putkessa paukkumaan (omasta mielestä kävisi rikkaalla?).
Sitten ihan pienellä pinta kaasulla alkoi taas kulku maistua mutta vauhdin pysähdyttyä, käynti tyhjäkäynnillä niin auto sammuu. Vaikka vauhtiin pääsi pinta kaasulla niin 3 suuremmilla vaihteilla alkoi meno taas hyytyä et just ja just 2 jaksoi mennä.
Kellään vinkkiä?
Fiesta -no- boost

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: b200f hyytyy lämpösenä
« Vastaus #27 : 10.01.2011, 11:08:10 »
Sen verran lisäinfoa, että juuri ja juuri pääsee sen 2km ajamaan, kun kone on kylmänä. Toimii normaalisti.
Sen jälkeen alkaa hyytymään, kaasu painaessa hyytyy, alkaa jopa putkessa paukkumaan (omasta mielestä kävisi rikkaalla?).
Sitten ihan pienellä pinta kaasulla alkoi taas kulku maistua mutta vauhdin pysähdyttyä, käynti tyhjäkäynnillä niin auto sammuu. Vaikka vauhtiin pääsi pinta kaasulla niin 3 suuremmilla vaihteilla alkoi meno taas hyytyä et just ja just 2 jaksoi mennä.
Kellään vinkkiä?
lambda. kun rupeaa hyytymään ota lambdan johto irti ja testaa paraniko. jos ei vaikutusta seuraavaksi lambdn johto paikoilleen ja immun johto irti.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2011, 11:11:22 kirjoittanut Ari E »

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: b200f hyytyy lämpösenä
« Vastaus #28 : 10.01.2011, 15:53:21 »
Joo-o kai se mullaki lambda on nähny parhaat päivänsä. Ajoin kuumaks mut en silti saanu mitää järkeviä jännitteitä sieltä. Kertaakaa ei menty yli 0.5V. Eikä jännite muutenkaa hyppiny niiku pitäs. Näytti enimmäkseen jotain 0.2V luokkaa. Myöhemmin koitin uudestaan ja mielestäni ajoin tarpeeks kuumaks ja viel vähän aikaa huudatin paikallaankin mut en saanu ku jotain kymmeniä millivoltteja.

Vaikuttaako pelkkä lambda muka niin helvatasti? Täytyy vissiin ajaa ilman lambdaa kunnes saa uuden. Eiköhän se paremmilla arvoilla mene sillon.

Lämpöanturiaki mittailin boksin 13 ja 5 liittimien väliltä. 0C n. 6000ohm ja samaisessa 0C säässä n. 4km ajon jälkeen -> melkein normilämpöinen. tais olla jotain 300 ohm paikkeilla. Kuumana n. 260 ohm. Eikös nuo ole ihan kunnossa?
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: b200f hyytyy lämpösenä
« Vastaus #29 : 10.01.2011, 18:12:45 »
Allekirjoittaneen ongelma ilmeisesti ratkesi, ainakin toistaiseksi.
Bensansuodatin vaihdettu, oli meinaa sen näköinen et huhhuh ja sisältä tuli kirkasta mustaa 'tervaa'.  :idiot2:

Lamda tosiaan oli vahdettu tos loka-marras vaihtees niin siihen ei koskettu. Katsotaan nyt miten toimii, testilenkkiä ajettu reilu 15km nyt ilman oireita.
Fiesta -no- boost

 

Proturbo  Autodiagnoosi