Proturbo  Autodiagnoosi

b19a ongelma,se käy jo neljällä!!! :D

  • 82 Vastauksia
  • 24905 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Auvinen.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
b19a ongelma,se käy jo neljällä!!! :D
« : 25.01.2011, 19:43:15 »
joo elikkä tossa suunilleen jo 2 vuotta sitten ensilumilla kesken ajon sammu kyseinen moottori. silloin autoon vaihettiin käret,konkan,syttyä sääjettiin laidasta laitaan,kaasutinta putsailtiin ja tulpat vaihettiin eikä mitään. starttaa mutta ei lähe pyörimään (vejettykii parikilometriä). kipinän saa ja bensaa saa(tulpat kastuu kumminkii)

joo elikkä sillon vähä motivaatio katos mutta tuli nyt takasin ja ajattelin vielä yrittää saaha se taas kuntoon.

tuli mieleen että oisko jako hypänny??

onko se kampiakselin hihnapyörässä oleva jakomerkki semmonen pikkunen reikä koska siitä muuta merkkiä en löydä??
entäs onko se ylin jakomerkki venttiili kopassa vai siinä nokkapyörässä oleva lovi koska kummassakii on samanlainen lovi??
« Viimeksi muokattu: 26.11.2011, 14:01:03 kirjoittanut Auvinen. »
Corolla DX 4k vm-81
Starlet 5k vm79
ex 242 ja täyskäännös.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: b19a ongelma
« Vastaus #1 : 27.01.2011, 09:03:49 »
Nokan hihnapyörässä on pieni piste ja sille kohdistusmerkki ventiilikopassa. Kammen merkki on lovi jakohihnapyörän tustelevyssä, vastamerkki lohkossa. Jos jakopään koppa on paikoillaan ja siinä olevat sytytyksen ajoitusmerkit myös niin tarkistus onnistuu myös niiden avulla niin ei tarvitse irrottaa kiilahihnapyörää kammen päästä. Kiilahihnapyörässä on viiva ja se jakopään kopassa olevaan 0-merkkiin niin nokkapyörän merkit pitäisi olla kohdakkain.
Tuolla kuvat merkeistä: http://www.volvo-club.net/Jakopaa.jpg

Onko sytytysjohdot varmasti oikeassa järjestyksessä? Pyörität kammen ja nokat merkit kohdilleen, avaat jakajan kannen ja katsot, että pyörijän kärki osoittaa ykkösen nastaan. Siitä sitten tulpanjohdot kantta yläpuolelta katsoen vastapäivään järjestyksessä 1-3-4-2
Ne tulpatkin ovat luultavasti rikki jos ovat kastuneet, yksikin kunnon kastuminen saa tulpan pimeäksi ja ei auta vaikka kuivaa, rikki mikä rikki.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Auvinen.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a ongelma
« Vastaus #2 : 09.03.2011, 15:28:37 »
joo elikkä nyt ku kelit vähä lämmenny niin käyty vähä volvoo yrittämässä pyörimään...

eikä lähde >:( >:( putkessa vaan välillä paukahtaa

katoin sen että nokkapyörän merkit ja kiilahihnapyörän merkki 0 kohalla mutta jakajan pyörijän kärki osoittaa 1 ja 3 nastan väliin ja jakajaa ei pysty niin paljo kääntämään että se ois 1 nastan kohalla

eli mites nyt sitten??
Corolla DX 4k vm-81
Starlet 5k vm79
ex 242 ja täyskäännös.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: b19a ongelma
« Vastaus #3 : 09.03.2011, 16:33:25 »
Jakajan säädön pultti irti ja nostat jakajan irti ja käännät pyörijästä hieman sinne ykkösen nastan suuntaan ja lasket takaisin paikoilleen. Huomioi, että jakajan akseli kääntyy hivenen kun jakajan nostaa pois ja laittaa takaisin paikoilleen. Välttämättä ei satu kohdalleen ensimmäisellä eikä toisellakaan yrittämällä. Joskus kun se jakajaa pyörittävä apuakseli ei ole merkissään saattaa jakajan akselia joutua kääntämään paljonkin, että saa pyörijän kärjen osoittamaan jotakin nastaa kohden. Sitten vain on laitettava tulpan johdot uuteen järjestykseen jakajan kanteen.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Auvinen.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a ongelma
« Vastaus #4 : 09.07.2011, 23:01:24 »
joo nostetaas tätä vähäse. elikkä ei oo saatu edelleenkää pyörimään >:( jakajaa käännettiin että saati pyörijän kärki kohalleen mutta ei edelleenkää lähe... putkessa vaan välillä pamahtaa ja sitten ku katottiin että lyökö kipinää niin pammautti tulpan reijästä. mikä prkl tätä vaivaa?? haluais vielä jonkunlaisen leikkikalun ku vielä on harvinaisemmalla korimallilla (242) :P :P
Corolla DX 4k vm-81
Starlet 5k vm79
ex 242 ja täyskäännös.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a ongelma
« Vastaus #5 : 09.07.2011, 23:33:47 »
onko sytytysjärjestys oikee varmasti jos on tulpanjohtoja otettu irti?

Jos kipinä tulee ja bensaa saa nii sitte on jaossa vikaa.
V70 TDI

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: b19a ongelma
« Vastaus #6 : 10.07.2011, 00:36:47 »
joo nostetaas tätä vähäse. elikkä ei oo saatu edelleenkää pyörimään >:( jakajaa käännettiin että saati pyörijän kärki kohalleen mutta ei edelleenkää lähe... putkessa vaan välillä pamahtaa ja sitten ku katottiin että lyökö kipinää niin pammautti tulpan reijästä. mikä prkl tätä vaivaa?? haluais vielä jonkunlaisen leikkikalun ku vielä on harvinaisemmalla korimallilla (242) :P :P

jos putkessa pamahtaa niin menee bensaa läpi. tai sitten siinä sytytys järjestys on väärä!
Laitoitteko jakajan takasin sihen asentoon missä se alunperin oli?

ja vaikka antaa kipinää niin kipinä voi olla liian heikko että auto starttaisi! onko puola katottu?
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Auvinen.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a ongelma
« Vastaus #7 : 10.07.2011, 00:52:28 »
jos putkessa pamahtaa niin menee bensaa läpi. tai sitten siinä sytytys järjestys on väärä!
Laitoitteko jakajan takasin sihen asentoon missä se alunperin oli?

ja vaikka antaa kipinää niin kipinä voi olla liian heikko että auto starttaisi! onko puola katottu?

en laittanu samaan asentoon jakajaa missä se alun perin oli koska pyörijän kärki ei ollu oikeella kohalla. puola on kokeiltu sillon ennen tota jaon kohilleen laittoa, pitää varmaan sekii kokeilla jos se sitten on särkyny samalla. tulpan johtojen pitäs olla oikeessa järjestyksessä... mitä tosta jaon pomppaamisesta vois seurata?? koska tästähän kokeiltiin vaikka mitä ennenku tajuttiin että tästä oli jako pompannu 3hammasta(sillon luultiin että nyt se lähtee) mutta ku se siirettiin kohilleen niin siltikään ei lähteny
Corolla DX 4k vm-81
Starlet 5k vm79
ex 242 ja täyskäännös.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a ongelma
« Vastaus #8 : 10.07.2011, 01:18:29 »
Vaikka tuntuis että bensaa saiskin, nii tarkistapa varmuuden vuoksi polttoainepumppu. Mulla meni joskus B19a-koneesta pensapumpusta muistaakseni nokka poikki. Tai se meni "pikkuhiljaa", saatto välillä käydä, tai ampua...sit lopulta meni ihan hengettömäks.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Auvinen.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a ongelma
« Vastaus #9 : 09.09.2011, 19:58:56 »
joo elikkäs talvi alkaa lähestymään ja pitäs ny tää saada pyörimään :P. kävin viikolla ostamassa tähän uuden puolan, no tänään sit lähettiin kokeilee että josko se lähtis uuden puolan avulla pyörimään... no sitten laitoin puolan kiini ja rupesin laittamaan tulpan johot paikalleen ku olivat irti. no sehän prkl jo yhen kerran hörähti jota ei oo tehny sitten sen jälkeen ku tää 2 vuotta sitten sammu!!! no mutta sitten kuoli uudelleen. tulpat kastuu ja ne kuivattiin ja uudelleen mutta taas ihan kuollutta, taas tulpat kuiviks ja eiku vetämään jos lähtis vetämällä käyntiin mutta ei parin kilsan vedon ihan kuollutta... no sentään jo alkaa vaikutta siltä että tää vois vielä lähtee käyntiin ku hörähti jo kerran :P :P

vika tosin ei ollu ehkä puolassa vaan sytytysjärjestys tais olla pielessä koska nyt ku laitettiin ne tulpan johot paikalleen (olivat kiini jakajan kannessa) niin ei kaikki johot yltäny omille paikoilleen.

tässä on 2 vuottaa vanhaa bensaa tankissa että onko siitä menny jo "teho" että siks ei lähtis pyörimään(siis miten nopeesti bensa menee "vanhaks") vai onko noi uudet tulpat taas pimeet?? jommassa kummassa vika uskosin. bensapumppu pelaa ku kokeiltiin niin kaaressa lenti bensa ja kasteleehan tää ne tulpatkii. eli miten on??
Corolla DX 4k vm-81
Starlet 5k vm79
ex 242 ja täyskäännös.

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a ongelma
« Vastaus #10 : 09.09.2011, 20:59:32 »
joo elikkäs talvi alkaa lähestymään ja pitäs ny tää saada pyörimään :P. kävin viikolla ostamassa tähän uuden puolan, no tänään sit lähettiin kokeilee että josko se lähtis uuden puolan avulla pyörimään... no sitten laitoin puolan kiini ja rupesin laittamaan tulpan johot paikalleen ku olivat irti. no sehän prkl jo yhen kerran hörähti jota ei oo tehny sitten sen jälkeen ku tää 2 vuotta sitten sammu!!! no mutta sitten kuoli uudelleen. tulpat kastuu ja ne kuivattiin ja uudelleen mutta taas ihan kuollutta, taas tulpat kuiviks ja eiku vetämään jos lähtis vetämällä käyntiin mutta ei parin kilsan vedon ihan kuollutta... no sentään jo alkaa vaikutta siltä että tää vois vielä lähtee käyntiin ku hörähti jo kerran :P :P

vika tosin ei ollu ehkä puolassa vaan sytytysjärjestys tais olla pielessä koska nyt ku laitettiin ne tulpan johot paikalleen (olivat kiini jakajan kannessa) niin ei kaikki johot yltäny omille paikoilleen.

tässä on 2 vuottaa vanhaa bensaa tankissa että onko siitä menny jo "teho" että siks ei lähtis pyörimään(siis miten nopeesti bensa menee "vanhaks") vai onko noi uudet tulpat taas pimeet?? jommassa kummassa vika uskosin. bensapumppu pelaa ku kokeiltiin niin kaaressa lenti bensa ja kasteleehan tää ne tulpatkii. eli miten on??
No kokeillaas nettikorjausta ;)
Eli pyhä BKA:
-B= bensa sitä varmaan on jos tulpat kastuu( eikä volvo oo niin nuuka seoksista käydäkseen edes jotenkuten
-K=kipinä sen osaatte varmaan kokeilla ( tai sit me hukatan kaikki aikaamme  :) )
-A= ajoitus kaksi vaihetta, nokka + jakaja. Ekana nokka:
Käännä kampuran merkit nolliin, varmista ykkösen tulpanreiäastä kokeilemalla että ykkösen mäntä on yläkuolossa, tarkasta nokan merkki, jos epävarma, irrota v-koppa ja varmista että ykkösen nokat on ylöspäin about symmetrisessä v-kulmassa  (verrattuna dekkitasoon)

sytkä: edellisen testin jälkeen sulla on nyt ykkösessä ns.paukku päällä eli sytytyshetki. nyt kierrät kampuraa vastapäivään about parikyt astetta, sitten myötäpäivään niin että kampura on about 10 astetta ennen yläkuoloa. kärjellisen sytkän mallaat niin että kärjet juuri aukeavat tällä kohdalla(virtakynä, vastusmittaus tms.), ja laitat ykkösen johdon vastaavalle kohdalle jakajan kanteen

tai kärjettömällä säädä ennakko ajotuslampun kanssa samoille tonteille.

Noilla opeilla väitän että muuten ehjän vinokoneen on PAKKO käydä edes jotenkin:buck2:


Poissa Auvinen.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a ongelma
« Vastaus #11 : 09.09.2011, 21:39:16 »
eli siis ymmärsinko oikeen että bensa ei menetä tehoa 2 vuodessa tankissa niin paljoa että ei lähde enää sillä käyntiin?? no ajotus on laitettu kohdalleen ja kipinänkii antaa mutta voihan se olla että paineen alla ei anna, tai ainakin näin olen kuullut että voi antaa irti ollessa kipinän mutta ei paikallaan...
Corolla DX 4k vm-81
Starlet 5k vm79
ex 242 ja täyskäännös.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a ongelma
« Vastaus #12 : 09.09.2011, 22:08:57 »
eli siis ymmärsinko oikeen että bensa ei menetä tehoa 2 vuodessa tankissa niin paljoa että ei lähde enää sillä käyntiin?? no ajotus on laitettu kohdalleen ja kipinänkii antaa mutta voihan se olla että paineen alla ei anna, tai ainakin näin olen kuullut että voi antaa irti ollessa kipinän mutta ei paikallaan...

Kyllähän tuo "nykybensa" aika huonosti säilyy. Joissain vehkeissä talven yli seissyt bensa ei enää osoita mitään elonmerkkejä, kun taas toiset tuntuu käyvän hyvinkin.
Kannattaa vaikka varmuuden vuoksi vetää pumpulta letku suoraan johonkin kannuun jossa tuoretta bensaa.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a ongelma
« Vastaus #13 : 09.09.2011, 23:00:10 »
b-19 imusarjas se mötikkä mihin tulee sähköjohto. jos se on rikki,tai ei tuu virtaa ni ei tykkää käydä.

Poissa Auvinen.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a ongelma
« Vastaus #14 : 10.09.2011, 13:49:43 »
elikkä käytiin tänään uudelleen...

ei se stana lähe, miten se ees eilen hörähti :o :o mutta sen jälkeen on ollu ihan kuollutta niinku nämä 2 vuotta. tulpat kastelee ja kipinän antaa(toisilla tulpillakii kokeiltu) jako tarkistettiin(mäntä ykk ja kampuran merkki ja nokkapyörän merkki kohallaan ja pyörijän kärki osottaa ykkösen nastaa virranjakajassa) ja sytytysjärjestys kohallaan. mikä prkl tätä vaivaa >:( >:( >:(

kokeiltiin uudella bensalla ja toisilla tulpilla, ei mitään vaikutusta. puola,käret,tulpat ja Kondensaattori uudet.
Corolla DX 4k vm-81
Starlet 5k vm79
ex 242 ja täyskäännös.

 

Samppasport  Futurez