Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Vapari vai turbo? Ruisku vai kaasari?

  • 15 Vastauksia
  • 7699 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Akulaattori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vapari vai turbo? Ruisku vai kaasari?
« : 06.01.2014, 04:02:03 »
Itse olen ihan uusi täälä foorumilla ja vapareista tietoa löytyy aika hyvin. Kortti helmikuussa ja volvo hakusessa. 245 tai 240 farmari kuumottanut aina. Jokkista kun harrastanut 3 vuotta niin vaparimoottoreita tullut tehtyä jonnin verran, ensimmäinen kokeilu oli kaikille tuttu tappikone :D Ja yksi moottori tehtynä valmiiksi tuota farkkua ajatellen. Moottori siis teetetty koneistamolla jokunen vuosi sitten ja ei ikinä sieltä oltu haettu niin isäntä sen sieltä sitten sai pilkkahintaan. Tuossa kun muisteli niin meinasi että olisi b230 lohko, mutta kun yritin lohkosta etsiä merkkejä niin en itse päässyt jyvälle että onko b230.. Iskua pidennetty ja tilavuutta saatu 2.7 litraa..

Itseä vaan mietityttää tuo turbo, pitäisikö alkaa sähläämään kun ei mitään tietoa ja budjetti opiskelijalla aika matala vaiko pitää ihan vaparina tämä, vai kestäisikö tälläinen edes turbotusta? Veikkaisin että ei ole turbon lohko ja omat männät sisällä.

Ja kun moottoriin tehty valmiiksi kaasarikansi (kanavat portattu, isommat venttiilit, jäykemmät jouset ja jyrkempi nokka) ja kuitenkin haluaisin ruiskun laittaa...
Kannattaako ennemmin kaivaa tallista ruiskukansi ja alkaa siitä väkertämään vai saako näihin jotain muutoskittejä? Millainen ruisku ja ohjelma olisi hinta/laatusuhteeltaan hyvä? Mitä kaikkea muuta pitää ottaa huomioon? Olkaa mun kans kärsivällisiä kun ei turpoista, eikä ruiskuista mitään tietoa. Tätä foorumia selannut parisen tuntia eikä ole asia vielä valjennut :-[

Vai nappaisko vaan hyllystä 45 dellorttonit tai weberit.. Eikös nuo ruiskut kuitenkin tuo pikkusen enemmän tehoa ja kulutuskin laskee jonkun verran?

Ohessa muutama kuva koneesta..
https://www.dropbox.com/sh/jwv79hfet98qn21/__ileaB_U1
« Viimeksi muokattu: 06.01.2014, 04:22:16 kirjoittanut Akulaattori »

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Vapari vai turbo? Ruisku vai kaasari?
« Vastaus #1 : 06.01.2014, 04:50:41 »
Näin äkkiseltään voisi päätellä että jos on tehty 2,3 kaasarikoneen pohjalta niin on alkujaan B23(A). Vaikka tuo olisi kaasarikäyttöä ajatellen tehty, niin kyllähän se yhtähyvin mielestäni voisi ruiskullakin mennä. Jos on enemmänkin viritelty niin voi olla että joutuu/kannattaa muutoksia tehdä turbokäyttöä ajatellen jos sille tielle lähtee.

Kannattaishan tuosta ainakin kansi nyppästä pois ja katsoa vähän mitä on syönyt. Ja voi olla että pientä herkistelyä joutuu tehdä jos on pidempään seissyt (männänrenkaat jne). Näyttää ainakin että on kosteissa tiloissa/ulkona "hetken" seissyt.

Kyllähän se kaasareillakin menee jos kerta sellaset löytyy, mutta itse kyllä lähtisin suosiolla modernisoimaan ruiskun myötä. Toimivia ja melko monipuolisia ruiskuja saa jo ihan kohtuu hintaan. Megaspruit (esim MS3) on aika yleinen ja hyväksi havaittu ruisku. Taitaa jopa suomen tai ainakin tämän foorumin tehokkain moottori pyöriä sellaisen käskyttämänä. Tietotaitoa pitäisi tältäkin foorumilta jonkunverran löytyä. Myös tuoreempana tulokkaana Ecumaster EMU voisi olla ihan mielenkiintoinen. Kilpailee hintansa puolesta jopa Megan kanssa ja ominaisuuksia löytyy ja lisää on tulossa. Kohtuu tuore boksi kyseessä mutta siitäkin lienee kokemuksia/tietotaitoa tulossa. Tälläkin foorumilla ainakin yksi sellainen on tekeillä ja maahantuojan kanssa pitäisi kommunikointi onnistua kohtuu kivasti.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Vapari vai turbo? Ruisku vai kaasari?
« Vastaus #2 : 06.01.2014, 08:55:24 »
Ei ruiskussa ole k-jetin jälkeen erilaista kantta käytetty, ja k-jetti vaikka omalla tavallaan hieno onkin, ei mun mielestä kuitenkaan ole järkevä vaihtoehto jos lähtee virimoottoria rakentamaan.

B23 lohko tuon pitäisi kakien järjen mukaan olla (pakkasroput, valettu 82).

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Vapari vai turbo? Ruisku vai kaasari?
« Vastaus #3 : 06.01.2014, 09:58:50 »
Ei ruiskussa ole k-jetin jälkeen erilaista kantta käytetty, ja k-jetti vaikka omalla tavallaan hieno onkin, ei mun mielestä kuitenkaan ole järkevä vaihtoehto jos lähtee virimoottoria rakentamaan.

B23 lohko tuon pitäisi kakien järjen mukaan olla (pakkasroput, valettu 82).
Eikö? Joku vois saivarrella tuosta vesikierrosta ;) Eli kannattanee tulpata noi imusarjan vesikierron reiät kannesta mikäli ruiskun aikoo asentaa. Noh, joutunee ne tuplienkin kanssa tulppaamaan.
Jäitä housuun!

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapari vai turbo? Ruisku vai kaasari?
« Vastaus #4 : 06.01.2014, 10:05:25 »
Kaasareilla vaan, jos sellaset löytyy hyllystä ja vieläpä tietotaito niiden säätämiseen.  O0
Ei siitä taloudellista kuitenkaan millään saa  ;D

Vakioruisku muodostunee rajoittavaksi tekijäksi melko aikaisessa vaiheessa. Toki sitäkin pystyy modifioimaan ja säätämään, mutta vaatii jo perehtymistä. Säädettävä ruisku läppärungoilla varmasti paras vaihtoehto, mutta nostaa kustannustasoa melko lailla.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Akulaattori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapari vai turbo? Ruisku vai kaasari?
« Vastaus #5 : 06.01.2014, 15:23:03 »
Eli siis tuohonkin kanteen saa ruiskun? Mitä kaikkea mun nyt pitää sitten ottaa huomioon jos ruiskua lähtisin laittamaan? Kuinka tuon asennus onnistuu ja mitä kaikkea muuta tuon ohjelman lisäksi pitäis ostaa? :)

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1279
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapari vai turbo? Ruisku vai kaasari?
« Vastaus #6 : 06.01.2014, 15:27:07 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=8.0

Tuolla on monta ruisku- ja turbotus projektia esillä.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapari vai turbo? Ruisku vai kaasari?
« Vastaus #7 : 06.01.2014, 15:51:31 »
Eli siis tuohonkin kanteen saa ruiskun? Mitä kaikkea mun nyt pitää sitten ottaa huomioon jos ruiskua lähtisin laittamaan? Kuinka tuon asennus onnistuu ja mitä kaikkea muuta tuon ohjelman lisäksi pitäis ostaa? :)
http://theseus.fi/bitstream/handle/10024/13470/kitinmaki_manne.pdf?sequence=1
Tuossa on hyvä pätkä luettavaksi, vaikkei olisi megaa välttämättä asentamassakaan. http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaSquirt_ohje_v1.pdf
Tuosta voi olla myös hyötyä yleisesti ruiskun asennusta liittyviin kysymyksiin. Tuolla kerrotaan ruiskun vaatimista polttoainejärjestelmä päivityksistä ja vaadittavista antureista yms.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Akulaattori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapari vai turbo? Ruisku vai kaasari?
« Vastaus #8 : 06.01.2014, 20:16:13 »
Tuossa hintoja tutkiskelin niin alkaa käydä liian kalliiksi omalle lompakolle. Pistän tuplat. Jos tuosta sen 220-230hp saisi niillä eväillä pihalle, vaparina siis. Onhan meillä otettu fordin ohc vaparimoottoreistakin tasaiseen tahtiin 210 hevosta pyörältä, parhaana onnistunut isän ralliauton kone rullanokalla, 50 webereillä sun muilla herkuilla 272hp ja 277nm väännöt moottorilta.

Volvon koneena parhain onnistunut 2050cc kone, 212hp ja 218nm väännöt koneelta.
Ja kerran asvalttikunkkuun tehtiin kadettia ja siinä vinokone ja ssf pyörän suorakytkylaatikko. Koneena siis 2150cc kone ja sieltä saatiin hullut 255hp moottorilta, ensimmäiset lukemat penkissä näytti sitä 210-220hp, kauan aikaa kun hierottiin ja lopuksi säädettiin sytkän ajoitusta niin lukemat pomppas yhtäkkiä sen 35hp :D

Eli kartanoon tulossa 2.7l alakerta, kantena 530 josta kanavia portattu huolella, kireämmät venttiilin jouset, isommat venttiilit, jyrkkä nokka, säädettävä nokkapyörä, itsetehty imusarja tuplakaasareilla ja piperin putsarilla. Peltipakosarja 4-2-1 ja suora sytytys.
Kone ensiviikolla työn alle ja katsotaan onko kaikki kunnossa, puhalletaan lohko ja sille maalaus ja sun muut siistimiset. Sitten kone valmiina nurkkaan odottamaan kartanon saapumista ja paikalle laittoa. Helmikuussa sitten yritetään tuolla mennä lintassa, jos sitä luntakaan tulee.. Kun eihän tuo kuivalla kelillä mihkään mene.. :P

Tyytyväinen siihen 220 hevoseenkin olisin kun käyttöautoksi tulee, enempi on tietenkin plussaa ;)
Katsotaan turpoja ja ruiskuja sitten kun rahatilanne parempi..

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapari vai turbo? Ruisku vai kaasari?
« Vastaus #9 : 07.01.2014, 09:13:15 »


Tyytyväinen siihen 220 hevoseenkin olisin kun käyttöautoksi tulee, enempi on tietenkin plussaa ;)
Katsotaan turpoja ja ruiskuja sitten kun rahatilanne parempi..

Monta kertaa on tällä foorumilla todettu, että turbottaminen on huomattavasti edullisempaa kuin vaparin virittäminen. Kun kerran on jo tietotaitoo kisakoneista niin siitä on hyötyä. Se raha, mikä menee pelkästään koneistustöihin ja kannen osiin yms muuhun oheistavaraan, saa helposti parikin turbokonetta ja varmaan tulee auto kaupan päälle. (700-900 sarja)

Kun aletaan hätyytteleen vaparina yli 200hp rajaa, niin voi olla aika mielenkiintoinen ajettava. Ei noilla mainitsemillasi tehoilla ole mitään tekemistä katuauton kanssa, koska nuo koneet on tehty kisaamista varten.

Tiedän kyllä millasia tehoja fordin ja volvon koneet antaa ulos kun kutitellaan ne viimeset hevoset ulos. Sen verran läheltä päässy aikoinaan seuraamaan tuota kisahommaa.



V70 TDI

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: Vapari vai turbo? Ruisku vai kaasari?
« Vastaus #10 : 07.01.2014, 20:05:37 »
Kun aletaan hätyytteleen vaparina yli 200hp rajaa, niin voi olla aika mielenkiintoinen ajettava.

Kyllä tuo oma ~200hp vapari on ainakin ihan mukava ajella :)
BMW M5
Volvo 740

Poissa Akulaattori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapari vai turbo? Ruisku vai kaasari?
« Vastaus #11 : 07.01.2014, 20:24:51 »
Tuossa tuli mieleen kun kattelin tuonne Varastoon niin sielä oli kokonainen moottori missä oli 530 kansi ja kaikki ruiskun hilut vielä kiinni. Mitä jos tuosta lähtis tekemään? Tekeekö tuolla omalla ruiskulla mitään? Paljonko tulis tehoja jos siihen kylkeen laittasi oman turbon omalla pakosarjalla? Siis tuolla Pitkäisku B23 lohkolla ku vielä ettis turbon männät?

Poissa hx40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapari vai turbo? Ruisku vai kaasari?
« Vastaus #12 : 07.01.2014, 20:25:50 »
offtopic minkä kokoinen tuo 272hp ja 277nm ohc moottori on kun kuulostaa nuo lukemat aika huimilta?sen enempää epäilemättä.ja ruiskuthan on nyky aikaa eli laittasin semmosen

Poissa Akulaattori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapari vai turbo? Ruisku vai kaasari?
« Vastaus #13 : 07.01.2014, 22:46:25 »
205 lohko putkitettu ja 95mm mäntä. Iskua en muista mutta joku 2250cc tuo on. Koneeseen laitettu 20k euroa rahaa.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Vapari vai turbo? Ruisku vai kaasari?
« Vastaus #14 : 08.01.2014, 10:22:48 »
20k koneeseen voi olla ehkä jotenkin perusteltu jossain kisatoiminnassa, mutta jos ajatellaan katukäyttöä, niin neljäsosahinnalla tehty turbokone on kyllä moninverron mukavampi päästellä kuin tuollainen loppuunasti viilattu kisakone.

Tuossa tuli mieleen kun kattelin tuonne Varastoon niin sielä oli kokonainen moottori missä oli 530 kansi ja kaikki ruiskun hilut vielä kiinni. Mitä jos tuosta lähtis tekemään? Tekeekö tuolla omalla ruiskulla mitään? Paljonko tulis tehoja jos siihen kylkeen laittasi oman turbon omalla pakosarjalla? Siis tuolla Pitkäisku B23 lohkolla ku vielä ettis turbon männät?

Kyllähän sillä ruikulla nyrt mitään tekee, mutta tietysti arviointia helpottaisi kovasti jos osaisit sanoa mikä ruisku siinä on?
« Viimeksi muokattu: 08.01.2014, 10:25:07 kirjoittanut Jule »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy