Kulkukoira  Proturbo

Siviili autosta Jokkikseen. Volvo 740 "Farkku EVO 1"

  • 111 Vastauksia
  • 39475 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa RokkiHedgehog

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Aihioksi valikoitui vakio Volvo 740 B200F ruiskukoneella ja tarkoitus olisi tänne kirjoitella Jm auton rakentamisesta kuvien kera alusta loppuun kadulta>kilpuriksi.
Tässä ekassa viestissä ennen jälkeen kuvat, ketjussa syvemmin itse rakentamisesta.

Kaaret teetetään kun ei ole kokemusta niiden hitsauksesta.
Säännönmukaiset perus kaaret riittää, volvo kori sen verran vahva ettei lisä vahvistuksia tarvita. Ainoastaan vöille kannattaa farmarissa hitsaa poikki putki jotta olkavyöt saa hyvään kulmaan.
Koneeseen ei mitään ihmeellistä olla tekemässä, kanavien siistiminen 2mm kannesta pois ja viri nokka.
Volvossa kannattaa panostaa ennemmin alustaan/ajettavuuteen kuin koneeseen.
Voiman siirto vakio + Kemppi Lukko
Visko tuuletin pois, sähkö flekti tilalle. Esim Biltema
Minne asti vakio ruisku riittää = noin 200hv asti
isommat suuttimet = ei tarvitse, riittää noin 200hv

-Alustava suunitelma ja työjärjestys.
-Auto kotiin ja aloitetaan sisustan purkukaminen ja kartoitus mitä tarvii huoltaa ja tehdä.
-Auton sähköt karsittiin sisustan purkukamisen yhteydessä.

-Iskarit eteen. Spax Rally Race 940 (all models incl.Estates) 90- N2153-I 85,00.- kpl
-Dieselin etujouset, ihan ehdottomasti. 34,90:- Motonet
-Pakoputkisto 2,5" Biltema/motonet Noin 100:-
-Imuputkiston muutos ja accordin kartio suodatin.
-Kansi irti ja työstö
-Perä auki ja kemppi lukko
-Penkkin asennus
-Akkun siirto
-Pisapojan säiliön siirto
-Päävirta katkaisia, 6 nappainen + ulko sammutus vaijeri.
-Roiskeläpät 20,-
-Luukkujen lisä lukitukset
-Penkki ja vyöt RS 6 piste 99;-
-Jarrujen herkistys ja nesteen vaihto
-Öljyt, kone, laatikko, perä
-Ralli ratti  ;D 20;-
-Kaaripajan 360:- + turvavyö putki
-Viimeistely / maalaukset
Lähtökohta





Laskelma/budjetti
Aihio 10;- (lähtö hinta 200;- maksanut itseään takaisin osamyynillä)
Alusta 239,80;-
Kaaret 360;-
Sähköt 150:-
Renkaat 100;-
Nokka-akseli 150;- Hiottu
Pakoputkisto 100;-
Nippeleihin 100;-
Yhteensä noin 1300;-

P.s sisustan osia voi kysellä, suurin osa tuleen myyntiin.
Edit: Kuvia lisätään ekaan viestiin aina kun homma edistyy seuraavaan vaiheeseen.

« Viimeksi muokattu: 19.03.2014, 00:01:43 kirjoittanut RokkiHedgehog »
Volvo 740 Fun Racing
UAU
VRCF

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #1 : 23.02.2014, 13:12:22 »
Teettäkää nokkapyörästä säädettävä.. ei montaa kymppiä maksa. Ja miks ajatte vaan evk ja pappaluokan.. onhan siellä yleinenkin :)

Paikalla jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #2 : 24.02.2014, 00:04:15 »
Ja miks ajatte vaan evk ja pappaluokan.. onhan siellä yleinenkin :)

samaa mietin mä kans

Poissa RokkiHedgehog

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #3 : 24.02.2014, 21:40:36 »
Mä olen ihan noviisi niin mulle riittää evk. Timppa voi hyvinkin ajaa myös yleisessä.
Auton haku siirtyi lauantaille työ kiireiden takia.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2014, 16:41:01 kirjoittanut RokkiHedgehog »
Volvo 740 Fun Racing
UAU
VRCF

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #4 : 24.02.2014, 21:53:12 »
Mä olen ihan noviisi niin mulle riittää evk. Timppa voi hyvinkin ajaa myös yleisessä.
Auton haku siirtyi lauantaille työ kiireiden takia.
Ilmeisesti 2 kpl vakio nokkapyörästä saa tehtyä säädettävän nokkapyörä?
Tekeekö joku koneistamo pk seudulla muutos työn?
Vakio Bensan säätimen voisi korvata säädettävällä, suosituksia?


Mulla on käytössä mm. dohc-sierroissa ollut weberin säädettävä bensanpaineensäädin. On helppo muokata sopimaan myös volvon tukkiin. Alunperin tuossa säätöruuvin päällä on sinetti, mutta se lähtee helposti pois.


Isompia suuttimiakin saa tänä päivänä melkein noutohinnalla. Isompi ongelma varmaan on saada koneelle riittävästi happea tuolla vakiosysteemillä.

Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa RokkiHedgehog

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #5 : 24.02.2014, 22:13:06 »
Imusarjako ahdistaa? Parannus ehdotuksia?
Volvo 740 Fun Racing
UAU
VRCF

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #6 : 24.02.2014, 22:16:45 »
Imusarjako ahdistaa? Parannus ehdotuksia?


Joo ei se taida kovin häävi olla....turbokäytössä riittää yllättävän pitkälle, mutta enpä usko vaparina piisaavan erikoisiin lukemiin. En muista missään törmänneeni kovin tehokkaaseen "vakioruiskuun" perustuvaan koneeseen. Miksei sekin mahdollista, mutta vaatii varmaan aika paljon perehtymistä.
Isomman kaasuläpän tuohon varmaan vois saada nakeloitua...kai siitäkin pieni hyöty olisi. IMMunkin varmaan kykenee vaihtamaan isompaan / paremmin virtaavaan.
Kannattaa selailla noita viritystopicceja.

« Viimeksi muokattu: 25.02.2014, 09:42:11 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa RokkiHedgehog

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #7 : 25.02.2014, 03:28:41 »
http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=28_29&products_id=88
Ainakin äkkikatsottuna taitaa sopia vinokoneeseen??
Noilta pitäisikin kysyä samanlaista laippaa imupuolelle, vois tehdä paremman imusarjan ihan ite ;)
Mistäs niitä suutimia saa "Lähes" nouto hintaan? ???
IMMun modaus kikka tiedossa.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2014, 17:23:07 kirjoittanut RokkiHedgehog »
Volvo 740 Fun Racing
UAU
VRCF

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #8 : 25.02.2014, 09:47:01 »
http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=28_29&products_id=88
Ainakin äkkikatsottuna taitaa sopia vinokoneeseen??
Noilta pitäisikin kysyä samanlaista laippaa imupuolelle, vois tehdä paremman imusarjan ihan ite ;)
Mistäs niitä suutimia saa "Lähes" nouto hintaan? ???


Juu sopii. Noita on myös sellasia "irrallisia" malleja joissa laippa ei ole yhteinäinen.
Noi äffäkoneen vakiothan on jossain 190cc paikkeilla muistaakseni....noita 250-300cc suuttimia tuntuu olevan kierrätyskeskuksessakin aina välillä muutamalla kympillä myynnissä. Nettivaraosa ja finsquirtin foorumi ovat myös hyviä etsintäpaikkoja.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #9 : 25.02.2014, 11:01:51 »
Turbojen vakisuuttimet on jossain 300cc paikkeilla, ja niitä yleensä saa kun ottaa kopin kun joku heittää roskiin ekatekona virittäessään.
234 vakisuuttimet on jotain 200cc päälle
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #10 : 25.02.2014, 17:24:46 »

http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=13_24&products_id=70
Ymmärtääkö vr anturi joka on vauhtipyörällä tuollaista kiekkoa?


Tämä kiinnostais muakin, niin pääsis tuosta pottapyörästä eroon.

Poissa RokkiHedgehog

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #11 : 25.02.2014, 17:31:59 »
http://www.motonet.fi/fi/kategoria/1829656069120/Sahkotuulettimet
Tollane imevä tuuletin riittää varmaankin jm koteroon?
Vakio nokkaa aikaistamalla saa vissiin myös muutaman humman? Montako asteta taakse päin voi kääntää ennen kuin menee yli ettei lähde käyntiin? Niin toki pitää tarkistaa ettei männät tapaa ventiileihin.
Volvo 740 Fun Racing
UAU
VRCF

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Jee jee
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #12 : 25.02.2014, 19:37:49 »
Jos ajatuksena on pitää kulut pieninä, niin suosittelen Ebayn käyttöä. Sikäli mikäli jos uusilla osilla tekee. mm. tommonen Motonetin propeli noin 24e kotiin kannettuna kaikkine kuluineen. Bensanpainesäädin 14e kotiin kannettuna kaikkine kuluineen, mutta jos itse puristaa orggispaineensäädintä kasaan niin ei tarvi maksaa sitä 14 euroakaan. Tarviiko sitä nokan ajoitustakaan kokoajan pyöritellä eli riittäskö jos vaan viilailee sitä orggis nokkapyörän tapinpaikkaa soikeeks tms. Ei maksa mitään ja silleikin saa sen nokan ajoituksen mihin haluaa.
!


Poissa RokkiHedgehog

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: JM 740 Farkku
« Vastaus #14 : 26.02.2014, 09:56:41 »
Sähköt tehdään yksin kertaisesti, liittimistä ylimääräiset johdot pois ja akku konttiin ja 6 nappainen Päävirta katkaisia vastuksella ja ulko tappo vaijerilla. Kojelauta mittaristolla jossa tarvittavat mittarit vakiona.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2014, 17:52:18 kirjoittanut RokkiHedgehog »
Volvo 740 Fun Racing
UAU
VRCF

 

RallyBaron  Samppasport