KL-varaosat  Race.fi

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200519 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #345 : 01.12.2015, 00:27:40 »
Tosin tämä B230F Bendix med AW71 + VX3 + virtaavampi pakoputkisto + RE85  -viritelmä on muutenkin aika hassu ajella käytännössä, kun alle 2500 rpm ei tapahdu mitään, ja teho tulee peliin, kuin ahdin heräisi.

Veikkaanpa että ei se ole teho vaan vaihteisto joka siellä huomaa että nyt hei pojat. Itsellä on LH-B230F, M47, VX ja tankissa joku noin 60/40 95E/E85 cocktail. Ainakin teoriassa vähän ylävireisempi kokoonpano mutta niin vaan pyrkii talvirenkailla perusripeässä lähdössä märältä asvaltilta sutaisemaan vaikkei kierroksia ole kytkimen noustessa kuin reilu 1500 rpm ja siitä se veto sitten lähteekin jatkuen tasaisesti melkein rajoittajaan asti.

Omaa ja kaverin 940:iä vertailleena automaatti tuntuu todellakin siltä että alhaalla ei ole yhtään mitään ja veto alkaa vasta siellä vajaassa kolmessa tonnissa siinä missä manuaali kiskoo iloisesti hyvän matkaa alle kahden tonnin vaikka tosiasiassa tilanne taitaa olla se että automaatissa on enemmän voimaa siellä alhaallakin mutta se kuminauha popsii sen hyvällä ruokahalulla poskeensa. Laatikon stallspeedin kohdalla, yllätys yllätys se on se reilu 2500 rpm, alkaa sitten tapahtua kun voimaa alkaa siirtyä pyörille eikä pelkkään öljyn lämmitykseen.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #346 : 01.12.2015, 00:53:25 »
Totta.
Unohdin kokonaan automaatin luiston laskuista...

Käytännössä manuaalilla ehtii pienen kaulan ottamaan, kun automaatin momentinmuunnin ottaa kiinni, ja alkaa "tapahtua".

Pintakaasulla automaatti lähtee liikkeelle hieman nopeammin, kun vetoa ei tarvitse kytkeä päälle, mutta sitten manuaali pääsee edelle, kun automaatti hukkaa aluksi tehon siihen luistamiseen.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #347 : 01.12.2015, 08:03:52 »
Minä olen tehnyt mielenkiintoisen havainnon vaihdettuani M47:n AW71L:ään. Käännyttäessä valoristeyksestä 90° oikealle tai vasemmalle, niin että liikkeelle lähdetään paikoiltaan puolikaasulla/hieman yli, tykkää ruveta sutimaan kaartaessa. :o

No sinälläänhän tuossa ei mitään uutta ja ihmeellistä ole. Takavetoinen, lukoton etumoottorinen auto on yleensä aika helppo saata suttaamaan sisäkaarteen pyörällä kaarreajossa. Omituiseksi havainnon tekee se, ettei tuo meidän Volvo manuaalina koskaan tehnyt samaa osakaasulla. Piti runtata ja huolella jos halusi sutimaan ja tuolloinkin kierroksia. Nyt automaattina riittää se puolikaasua/hieman yli ja 2500-3000rpm.

Ja puhun nyt ihan asfaltoidusta risteyksestä kesärenkain.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #348 : 06.12.2015, 16:42:17 »
Kyllä nyt on aika vahva mutu, että lämpöanturi temppuilisi, kun nyt pari viikkoa on vika ollut olemassa, ja kylmäkäynnistykset ovat nihkeitä, kun välillä saa sahata 10 - 20 sekuntia käyntiin, ja starttasi yrityksiä välillä pari.
Tämä siis nyt kun on reilusti plussan puolella lämpötilat.

Vielä en ole konkreettisesti toteamaan lämpöanturin arvoja, kun budjetti ei ole antanut periksi ostaa kunnollista yleismittaria.

En nyt oikein keksi mikä muukaan siellä temppuilisi kuin lämpöanturi, koska oireet viittaavat niin vahvasti siihen.

---------------------------------
Asiasta toiseen, niin eilen aloitin uuden pakoputkiston tekoa, ja hitsailin katalysaattoriin laipat:


Älkää liikaa tuijotelko etulaipan saumaa, kun uuden hitsauslaitteen säädöt olivat vielä pikkaisen hakusessa... :D

Lanka kuitenkin paloi loppujen lopuksi aika hyvin, ja laipat tuskin heti tärinästä irtoaa:


Tosin voi olla, että vähän snurralla hion noita matalammaksi, jottei pakokaasun virtaus enempää estyisi.


EDIT.
Näköjään Motonetistakin saa Boschin aidon anturin:
http://m.motonet.fi/fi/tuote/373585?ajoneuvo=655&vuosimalli=1992

Melkein 20€ halvempi, kuin esim. Fixuksella...
« Viimeksi muokattu: 06.12.2015, 17:13:03 kirjoittanut Niko_S »

Poissa Masutus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • Justihi
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #349 : 07.12.2015, 00:09:14 »
Mielenkiintonen tuo etanoli homma. Rupesin jo itekin haaveilemaan etanoliin vaihtamista, mutta siihen taitaa itellä mennä vielä jonkin aikaa, joten siihen asti tutkailen tätä sun tilannetta :)
Itellä siis vastaava 740 B230F moottorilla, mutta ohjausjärjestelmästä en ole varma, onko LH2.4 vai Bendix Regina vai mikä. Pitää tarkistaa kun taas pääsen auton kimppuun parin viikon päästä.
Taitaapi myös olla, että hankin paremman nokka-akselin alkuperäisen M:n tilalle ennenkuin vakavasti alan miettiä tuota etanoliin siirtymistä. VX3 pitäis myös jostain löytää (vinkvink jos jollain olis!)

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #350 : 09.12.2015, 22:57:39 »
Mielenkiintonen tuo etanoli homma. Rupesin jo itekin haaveilemaan etanoliin vaihtamista, mutta siihen taitaa itellä mennä vielä jonkin aikaa, joten siihen asti tutkailen tätä sun tilannetta :)
Itellä siis vastaava 740 B230F moottorilla, mutta ohjausjärjestelmästä en ole varma, onko LH2.4 vai Bendix Regina vai mikä. Pitää tarkistaa kun taas pääsen auton kimppuun parin viikon päästä.
Taitaapi myös olla, että hankin paremman nokka-akselin alkuperäisen M:n tilalle ennenkuin vakavasti alan miettiä tuota etanoliin siirtymistä. VX3 pitäis myös jostain löytää (vinkvink jos jollain olis!)
Moottorinohjauksen tunnistaa parhaiten konehuoneen puolelta.
Bendixin puola on suorakaiteen muotoinen laatikko, ja sijaitsee kuljettajan puolen iskaritolpan läheisyydessä.

Jos taas on mallia Bosch, niin puola on perinteisen mallin lieriö ja sijaitsee apukuljettajan puolella.

VX3- nokka-akseleita löytyy täältä foorumilla markkinapaikalta myynnistä, ja omanikin ostin aikanaan tätä kautta.

Etanolikäyttöä ajatellen suosittelen VX3:sta, koska on tehtaan ns. sport -nokka-akseli, muttei liian raju.
Lisäksi VX3:n aukioloaika riittää etanoli käyttöön, koska etanolilla ajaessa pakokaasua muodostuu noin 40 prosenttia enemmän, jolloin vakio M-nokka alkaisi todennäköisesti tökkimään.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #351 : 23.12.2015, 16:09:59 »
Eipä tänne ihmeempiä, kun ei ole ollut liiemmin aikaa ja katsastukseenkin piti pakoputkisto rakentaa viime tingassa.

Eli tosiaan käyty katsastuskonttorilla näyttämässä ja hylky tuli.
Eilen vielä rakensin pakoputkea, ja tänään kävin katsastuskonttorilla.

Hylkäyksen syy olivat päästöt (happiarvo ja lambda) ja alatukivarsien olivat löysällä tukipalkin puolelta (pääsivät liikkumaan, kun autoa heilutteli nosturilla).

Päästöt olivat:

Tyhjäkäynnillä:                                          Kierroksilla:

CO%   0,17                                               0,01

CO2    10,10                                             14,50

HC ppm  14                                               20

O2      7,20                                               

Lambda  1,070   

Lambda katsastuksen mielestä niin hilkulla, että katsastusaseman omistaja soitteli vielä johonkin referenssiä.

Suureen happiarvoon selitys löytynee siitä, että pakoputki vuotaa jostakin.
Mahdollisesti vaikuttaa sitten myös tuohon lambda arvoon.

Mitä nyt katsastuksessa tarkemmin kuuntelin, niin joku pieni vuoto on pakoputkiston keskipaikkeilla.
Tosin jonkun vuodon havaitsin jo aamulla kotipihassakin.
Noh, tekevälle sattuu, kun viime tingassa hosutaan pakoputki kasaan...  :idiot2:


Alatukivarsissa ongelma oli siinä, että pääsevät heilahduksessa liikahtamaan takakiinnityksestään hieman.
Pari milliä suuntaansa pääsee liikahtamaan heilahduksessa.

Pihassa kun olen katsonut kaikki nivelet ja raidetangon ulko- ja sisäpäät läpi, niin niitä ei löytynyt vikaa, ja noissa olosuhteissa on näköjään ollut sitten vaikeaa todeta, että tukivarsien kiinnitys on aavistuksen löysällä.

Alatukivarren puslat eivät ainakaan näyttäneet huonoilta, niin kokeillaan kiristää, ja sitten ainakin ajossa pitäisi huomata sen vaikutus.


Pakoputkesta kuvia:




Aika alhaalla on pakoputkisto, kun varmistelin vähän liikaa, ettei osu poikkipalkkiin.
Kertautuu sitten takapöntölle, kun saisi olla 10 cm ylempänä...



Tässä kun pakoputkiston saumat tarkastan, niin voisi askarrella pakoputkistoa ylemmäs, kun on omaan silmään härön näköinen.

Tällä hetkellä pakoputkisto koostuu etuputken jälkeen tarvike katalysaattorista, ja sen jälkeen sitten Simonsin vaimentimet ja putkiosat.
Pakoputkenpää on 3" omavalmiste.

Käyttöjarrut olivat kelvolliset:
Edessä heittoa 5% (o: 1,9  v: 2,0)  ja takana 13% (o: 1,6  v: 1,4).

Käsijarru meni juuri ja juuri rajoihin, kun oli 67% heittoa (o: 0,6  v: 1,8).


EDIT. Korjattu lausetta selkeämmäksi.





« Viimeksi muokattu: 23.12.2015, 16:12:03 kirjoittanut Niko_S »

Poissa N1k5u

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • youtube.com/Thegreatfinn
    • YouTube
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #352 : 01.01.2016, 12:26:36 »
Mullaki oli se koukun kiinnityskohta aika haperona nii kötöstelin siihen viereen pienen jatkopalan latasta, sillä sai tuotua tommosen mätänetin ''Bull Mentula''  ;D ledivalon lähelle puskurissa olevaa reikää. Lampussa on vaan yks tehoLEDi (ei pysty muistamaan kuinka paljo hattiwatteja), mutta kyllä sillä peruuttaa näkee.



Oman lisävalovirityksen näkee allekirjotuksesta, mutta kyllä kahella Bochin Rallye 225 ja 100w H3 näkee paremmin ku tällä koko bilteeman patteristolla  ;) Laturihan näillä vaan sulaa  :P

EX: 245GLT B200f m47 -89 | 744GL B230k m47 -87
Nykyset: 745GLT B200et m46 -89 | 945GL D24Tic m46 -83 | 945GLT b230fk m90 -96
Työajokki: Volvo FM 450 ''Viirusilmä''

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #353 : 04.01.2016, 01:03:11 »
Itse tuli nyt kokeiltua peruutusvaloihin noita kiinaledejä, jotka lupasivat 600 lumenia.

Hehkulangat (uudehkot 21W Philips Vision+):


Ledit (luvattu 600 Lumenia ja 30W tuottoa):


Peräkärry on 10 metrin päässä, ja kuva otettu takapuskurin kohtaa.
Ruskea kökkö on tiiliskivi, jonka laitoin vertailukohdaksi peräkärryn laidan tasalle.

Näkyvyyttä näillä ledeillä tuli 5 - 10 metriä lisää.

Kuvat ovat hieman huonoja, koska otettu kännkykän 13 Mpix kameran hämärätoiminnolla.




« Viimeksi muokattu: 04.01.2016, 15:57:22 kirjoittanut Niko_S »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #354 : 04.01.2016, 06:05:42 »
Itse tuli nyt kokeiltua peruutusvaloihin noita kiinaledejä, jotka lupasivat 600 lumenia.

Hehkulangat (uudehkot 21W Philips Vision+):


Ledit (luvattu 600 Lumenia ja 30W tuottoa):


Peräkärry on 10 metrin päässä, ja kuva otettu takapuskurin kohtaa.
Ruskea kökkö on tiiliskivi, jonka laitoin vertailukohdaksi peräkärryn laidan tasalle.

Näkyvyyttä näillä ledeillä tuli 5 - 10 metriä lisää.

Kuvat ovat hieman huonoja, koska otettu kännkykän 13 Mpix kameran hämärätoiminnolla.
"Photo not found"

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #355 : 04.01.2016, 15:58:34 »
Nyt pitäisi näkyä kuvatukset. Näköjään itsellänikin oli kuvaämpäri kadottanut kuvat topicista...

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #356 : 04.01.2016, 18:22:13 »
Jotain kerrottavaa tuli mieleen.
Nimittäin RE85 + pakkaset.

Aamulla oli -13 C, ja unohdin lohkolämmittimen illalla laittaa ajastimeen, niin oli kyllä todella nihkeää käynnistellä.
Lupasi pari kertaa, mutta akkua ei mielellään sahaa tyhjäksi, kun apukäynnistintä ei ole.
Roikan perään sitten, ja 20 minuuttia lohkolämmitystä, niin lähti jo paremmin käyntiin.

Tosin näilläkin (-10 ... -15C) pakkasilla saa jo tunnin olla roikan päässä, niin lähtisi kivuttomasti käyntiin.

Loppuviikoksi on luvattu kunnon pakkasia tänne Eteläänkin, ja viime talvena teki reilu -20 C asteilla tiukkaa bensallakin, jos oli seissyt yön yli, ja ei käytetty lohkolämmitintä.


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #357 : 18.01.2016, 19:50:36 »
Jotain pientä olen saanut aikaan, kun muut hommat rauhoittuivat.

Pientä remppaa jälkinäytölle.

Pakoputkiston sain muokattua järkevämmäksi, ja takapönttö ei enää roiku (nyt se on samalla korkeudella kuin ennen).
Nyt pitäisi myös olla lähes tiivis, kun ei mitään suurempia vuotoja näy tai tunnu, kuin keskipöntön edessä pienen pieni vuoto (asennustahnasta ei ollut mitään hyötyä, kun se jäätyi suoraan putkeen kiinni ennen kuin ehti laittaa osan paikalleen...  :facepalm:).

Maalia sai kanssa päällensä, että hieman pidempään kestäisi.





Alatukivarsien sisäpäät kiristelin momenttiin (Alfamer ilmoittaa oikeaksi luvuksi 85 Nm).
Eivät nyt ihan irti olleet, mutta löysällä kuitenkin.
Huomaa nyt ajaessa, että pysyy tukivarret paikoillaan, ja ohjautuu niin kuin pitääkin.

Tällä viikolla käyn vielä katsastuskonttorilla hakemassa tuoreen leiman, kun nyt pitäisi olla viat korjattuna.


Tänään vaihdoin öljyt, kun haiskahti vanhat etanolille. Olihan niillä jo noin 10 tkm, joista RE85:lla noin 3000 km.
Kaadoin tilalle jo toista vuotta "säilyttämääni" Motox 10W 40:sta tilalle (Teboilin vastaavaa käyttänyt viimeiset 4 vuotta), ja suodattimeksi tietenkin Volvo original.

Seuraavaan vaihtoon voisi sitten vaikka harkita joitain "parempia" öljyjä, vaikkei noilla Teboilin öljyilläkään ole ollut mitään ongelmaa viimeisten reilun 100 tkm aikana.  ???



Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #358 : 21.01.2016, 15:35:29 »
Tänään kävin katsastuksen jälkitarkastuksessa, ja läpi päästiin hyväksytysti.

Päästöt:

Tyhjäkäynnillä:                                         Kierroksilla:

CO%  0,02                                               0,15

CO2   12,80                                              14,60

HC ppm   10                                              10

O2     3,30                                                 0,70

Lambda  1,025   


Päästöt olivat:

Tyhjäkäynnillä:                                          Kierroksilla:

CO%   0,17                                               0,01

CO2    10,10                                             14,50

HC ppm  14                                               20

O2      7,20                                               

Lambda  1,070   

Pieni vuoto siellä pakoputkessa vielä on, kun pakkasessa ei saanut asennustahnaa laitettua.
Nyt katsastuksen jälkeen kotipihassa katselin, niin kahdesta klemmariliitoksesta vuotaa.

Alatukivarsiin riitti tosiaan se momenttiin kiristys, koska nyt eivät liikkuneet yhtään.  :)





Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #359 : 21.01.2016, 20:09:49 »
Voisi noita RE85 kokemuksia nyt kertoa lisää:

Tänään oli -17 C, ja lohkolämmitin oli päällä tunnin verran, niin jäi toisella yrittämällä käymään aluksi vaivalloista tyhjäkäyntiä.

19. tammikuuta, kun sain pakoputken kasaan, ja oli tarkoitus lähteä ajelemaan putki lämpimäksi, niin ilman lohkolämmitystä meinasin silloin aluksi kokeilla. Tällöin oli -15 C.
Edellisenä iltana olin siirtänyt autoa, niin akku ei ollut täydessä varauksessa.
15 min. sisään yritin starttauksia (olisiko ollut 6 yritystä, jolloin annoin startin pyöriä 5 - 10 sekunti) ja höröhteli, sekä meinasi jäädä käymään, mutta akku alkoi olla lopussa, enkä viitsinyt sitä tyhjentää, niin laitoin lohkolämmittimen puhisemaan, ja yritin uudestaan noin 1,5 tunnin päästä. Sitten lähti käyntiin parin yrityksen jälkeen, ja kävin ajelemassa pidempään, että saa akun täyteen.

Se maaginen raja tässä etanoli konversaatiossa tuntuu olevan -5 C,
jossa starttaus alkaa kunnolla vaikeutua ilman lohkolämmitystä.
Eli saa pari kertaa starttailla ennen kuin jää käymään tyhjäkäyntiä.

Kovin pakkanen mistä olen täydellä akulla ja useilla starttausyrityksillä (ilman lohkolämmitystä) saanut käyntiin oli -11 C.
Tosin tuolloinkin meinasivat melkein akkuvirta ja usko käynnistymiseen loppua...

Tämä etanoli muutossarja ottaa säätöarvot lambda-anturilta.
Opetus tehdään 98 bensalla tyhjäkäynnillä, jolloin boksi sitten oppii seoksen lambdan signaalista.

Tosin alkoi itseäni mietittymään, että mitkä arvot se oppi silloin lokakuun alussa.
Nimittäin tänään kun kävin 98:ia tankkaamassa pohjalle (että saa bensaa pohjalle käynnistyksien avittamiseksi, ja polttoaineen merkkivalo paloi. Matka lähimmälle RE85 pumpulle on 20 km).

Boksista kun joutuu seokset manuaalisesti laittamaan: 100% etanoli, 100% bensiini (98e5), tai 50/50% 98e5 ja RE85.

Sitten kun laitoin 50/50% seoksen (boksissa asetukset: bensa -> 50/50 -seos -> etanoli), ja piti tankkauksen jälkeen laittaa 50/50 seos, niin moottori sammui, kun mentiin bensa kohtaan...
Tosiaan pitää moottorin käydessä painaa boksin nappia, että vaihtuu rikastukset.

Koska kikkailu, niin en sen takia viitsi pakkasilla alkaa noita boksin säätöjä vaihtamaan.

Seoksia kun en pysty tarkkailemaan (tai liioin säätämään), niin tällä hetkellä mennään tuon muutossarjan boksin armoilla.

Etanolisäädöillä on kuitenkin toiminut ajossa koko ajan hyvin.

 

Elekma  Autoracing