Autodiagnoosi  Carcom Oy

Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?

  • 254 Vastauksia
  • 108234 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #90 : 21.03.2012, 22:47:58 »
Visko on tuhlaajapojan tekniikkaa...  Se menettelee työkoneissa ja kuorma-autoissa
kuulema joissakin hakkuukoneissa on hydrauliikalla toimivia viskoja, joka pyörii myös toiseen suuntaan sen takia että puhaltaisi roskat pois syyläristä/välijäähdyttimestä...

vanhoissa mersuissakin olen nähnyt magneettikytkimellä toimivia viskoja... :P

tuossa vanhassa casessa taas on ihan samanlainen kiinteä ropelli kuin oli B19A:ssa...

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4650
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #91 : 21.03.2012, 22:59:50 »
Bimmeri?  Mese?  Eipä niissä viskoja näy....      ;)

Visko on tuhlaajapojan tekniikkaa...  Se menettelee työkoneissa ja kuorma-autoissa, mutta ei hlö-autoissa, joissa visko voi viedä etenemiseen tarvittavasta tehosta jopa 20%....


Mistä repäset tuon 20%?
Todellisuudessa puhutaan max 1-2% Eli ei sitä edes huomaa.

kuulema joissakin hakkuukoneissa on hydrauliikalla toimivia viskoja, joka pyörii myös toiseen suuntaan sen takia että puhaltaisi roskat pois syyläristä/välijäähdyttimestä...


Tämähän on mielenkiintonen. Siis siipiähän on sekä puhaltavia ja imeviä, mutta koskaan kuullukkaan hydrauliikalla toimivista.
Niin ja tosiaan metsäkonekuski olen..
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #92 : 21.03.2012, 23:01:08 »
veli tuollaista puhui että jossakin uudemmissa john deereissä olis tuollaisia hydraulisia viskoja...

ilmeisesti tuollainen systeemi..

« Viimeksi muokattu: 21.03.2012, 23:04:20 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4650
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #93 : 21.03.2012, 23:09:32 »
veli tuollaista puhui että jossakin uudemmissa john deereissä olis tuollaisia hydraulisia viskoja...

ilmeisesti tuollainen systeemi..

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Mielenkiintonen, ennen ole törmänny. Jotenki vaan epäilyttää tuon toiminta. Voi toimia hyvinki. Mutta varmaan ite pitää tietokoneen kautta vaihtaa pyörimissuunta
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #94 : 21.03.2012, 23:16:35 »
Eipä osannu tehä tuollasta pwm:ää. Kuulin kyllä tota tehdessä moisesta, mutta ei ollu sillon suurempaa intressiä alkaa peredtymään. SP:stä hain juu.

Pari PWM säädintä...
http://www.solorb.com/elect/pwm/pwm2/
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=8105 (päätepapu pitää vaihtaa järeämmäksi)
http://www.partco.fi/raksarjat/futurekits/FK804_OHJEET.PDF

Ja kyllä Sepolta löytyy apuja jos se pitää väsätä ja komponentitkin kaupan päälle!  :)

Mistä repäset tuon 20%?
Todellisuudessa puhutaan max 1-2% Eli ei sitä edes huomaa.
Jos se kulutus olisi noin pieni, niin miksi viskot ovat kadonneet totaalisesti autoista? Varsinkin polttoainepiheistä?  ???
Visko on yksinkertaisempi komponentti kuin sähkömoottori, joten....   ;)

Jos viskon kokonaistehon tarve on esim. 1kW ja etenemiseen tarvitaan 4kW.... 
Ja kyllä, tehoa autossa tarvitaan vain huippunopeuteen tai kiihdyttämiseen!  :juhau:
Suomalaisten tieliikennenopeuksien säilyttäminen vaatii yllättävän vähän tehoa!   :hello:

Mielenkiintonen, ennen ole törmänny. Jotenki vaan epäilyttää tuon toiminta. Voi toimia hyvinki. Mutta varmaan ite pitää tietokoneen kautta vaihtaa pyörimissuunta

Miksi tuo hydraulinen puhallinen ei toimisi?
Toimii tasan yhtä hyvin kuin mikä tahansa hydraulimoottori ja on vielä hiton yksinkertainen! Hyötysuhde on sitten oma juttunsa...


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #95 : 21.03.2012, 23:19:12 »
Mielenkiintonen, ennen ole törmänny. Jotenki vaan epäilyttää tuon toiminta. Voi toimia hyvinki. Mutta varmaan ite pitää tietokoneen kautta vaihtaa pyörimissuunta
Noita on varmaan myös joissakin kaivureissa ja pyöräkuormaajissakin...

tuolla on jotain juttua Hitachi pyöräkuormaajasta, jossa ilmeisesti kans on tuollainen hydraulinen tuuletin, koska tekstissä on mainittu seuraavaa:

Mm. hydraulisen tuulettimen siipien pyörintäsuunnan vaihto, suunnanvaihtohallinnan valinta (ohjauspyörä tai kuormainvipujen vierestä)

http://www.autokanta.com/koneporssi/tekniikka_ja_koeajot/koneet/pyorakuormaimet/?x134152=3112152

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4650
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #96 : 21.03.2012, 23:27:57 »

Jos se kulutus olisi noin pieni, niin miksi viskot ovat kadonneet totaalisesti autoista? Varsinkin polttoainepiheistä?  ???
Visko on yksinkertaisempi komponentti kuin sähkömoottori, joten....   ;)

Jos viskon kokonaistehon tarve on esim. 1kW ja etenemiseen tarvitaan 4kW.... 
Ja kyllä, tehoa autossa tarvitaan vain huippunopeuteen tai kiihdyttämiseen!  :juhau:
Suomalaisten tieliikennenopeuksien säilyttäminen vaatii yllättävän vähän tehoa!   :hello:

Miksi tuo hydraulinen puhallinen ei toimisi?
Toimii tasan yhtä hyvin kuin mikä tahansa hydraulimoottori ja on vielä hiton yksinkertainen! Hyötysuhde on sitten oma juttunsa...

No jos tuolle linjalle lähetään niin sitte. Helppo tutkia ku penkittää niin sitten tiedetään mitä se on.
Mutta kuinka paljon se sähkämoottori sitten ottaa tehoa pyöriäkseen? Ja mistä se virta tulee->akulta jota lataa laturi.
Todellisuudessa et huomaa käytännössä onko pellin alla visko-vai sähköflekti  ;)
Kokemuksella voin sanoa. Isällä on 2x945 volvoa ja toisessa visko ja toisessa sähkö. Ei mitään eroa. Samanlaisia nuhapumppuja kumpikin  :pomo:


Enhän mie sitä sanonu etteikö se toimi. Pitäs saada käytännön kokemusta niin vois sanoa hyödyt ja haitat siitä. Sitä lähinnä vaan tarkotin.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #97 : 22.03.2012, 00:05:27 »
No jos tuolle linjalle lähetään niin sitte. Helppo tutkia ku penkittää niin sitten tiedetään mitä se on.
Mutta kuinka paljon se sähkämoottori sitten ottaa tehoa pyöriäkseen? Ja mistä se virta tulee->akulta jota lataa laturi.
Todellisuudessa et huomaa käytännössä onko pellin alla visko-vai sähköflekti  ;)
Kokemuksella voin sanoa. Isällä on 2x945 volvoa ja toisessa visko ja toisessa sähkö. Ei mitään eroa. Samanlaisia nuhapumppuja kumpikin  :pomo:
Odotan penkitystuloksia mielenkiinnolla!  :D

Merikontin sähköflektin tehoa en tiedä, mutta ravistan hihasta sellaiset max. 200W hitaalla nopeudella (täytyy mitata). Se tarvitsee toisinsanoen mekaanista tehoa sellaiset 240W, joka tarkoittaa noin (rahi) 1200W tehoa primäärienergiana. Joka on taasen täysin riippumaton auton nopeudesta ja muusta kuormituksesta.
Esimerkissä generaattorin hyötysuhteena 80% ja ottomoottorin 20%.
Tosin tuon sähkflektin teho ei taida olla tuota 200W!  ;)

Se, ettei normaalikäytössä huomaa mitään eroa kahden eri auton polttoaineen kulutuksen välillä, ei täytä mitään tieteellisen tutkimuksen kriteerejä. Jos vertailu tehdään samalla autolla, täsmälleen samalla ajosyklillä, niin tuloksia voi vertailla hitusen.

Kotikonstein voi tehdä tutkimuksen seuraavasti.
Ota porakone ja mittaa kuinka kovaa se jaksaa pyörittää viskotuuletinta (mittaa kierrosluku). Mittaa samalla porakoneen tehontarve tehomittarilla. Tee sama mittaus ilman kuormaa ja lopuksi samanpainoisella massalla kuin flekti on...  Sitten sinulla on tieteellinen tulos asiasta...
Porakoneen pitää pystyä pyörimään sitten vähintään sen 2000rpm, jotta saat todellisempaa kuvaa asiasta.

Viskotuuletin pyörii usein täysin turhaan (kun termari on auki), vaikka ajoviima hoitaisi jäähdytyksen, sähköflekti ei sitä taasen tee.
Lisäksi se visko on turha pyörivä massa hidastamassa moottorin kierrosluvun nousua...
Viskon mitoitus on pakosta ylimitoitettu, koska viskon täytyy toimia myös matalilla kierroksilla ja korkeilla kuormituksilla.
Lopultakin visko on myös mekaanisesti haitta konehuoneessa huoltoja tehdessä... Joten on monta syytä heivata se visko metsään ja laittaa sähkö tilalle...   :D

Jos tuo puhaltimien tehontarve kiinnostaa, niin tässä vähäsen laskenta-välineitä....
http://www.engineersedge.com/motors/fans_blower_horsepower_equation.htm
http://www.freecalc.com/fans.htm
http://www.iprocessmart.com/techsmart/formulas.htm

Laske muutama esimerkki tuolla freeclackilla ja huomaat, ettei ilmaisia lounaita ole!  :hello:
Tuollaisen viskopuhaltimen puhallushyötysuhde on siinä 50% tuntumassa...


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4650
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #98 : 22.03.2012, 00:16:23 »
Mulle on kuiten ihan sama kumpi siellä pyörii. Persdynolla ajellaan  :D
Niin suurta käytännön merkitystä sillä ei ole. Ainakaan mulle.

Ei tässä nyt varmaan ollakaan mitään tieteellistä tutkimusta olla tekemässä  :pomo:

Lähinnä ihmetytti vaan tuo 20%. Sen takia tulin kyselemään.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #99 : 22.03.2012, 09:05:01 »
Kyllähän mersuissa viskoja on ja vaikka kuinka..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #100 : 22.03.2012, 09:15:07 »
Bimmeri?  Mese?  Eipä niissä viskoja näy....      ;)

Kyllähän mersuissa viskoja on ja vaikka kuinka..

ja bemareissa myös, esim mun ex e36 korisessa oli

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #101 : 22.03.2012, 09:24:00 »
Olis mielenkiintoista jos samalla sais penkitettyä vielä sen b19a:n kiinteän flektin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #102 : 22.03.2012, 10:39:56 »
ja bemareissa myös, esim mun ex e36 korisessa oli

Ja E36 kori tuli markkinoille milloin? Entäs koska se poistui valmistuksesta? 
Taitaa merikontti olla saman ikäluokan autoja, joten viskoja varmaan löytyy, mutta löytyykö uudemmista?

Pointti on siinä, että viskot ovat kadonneet erittäin pitkälle uusissa autoissa.  Ja siihen katoamiseen on syynsä....   :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa thabandit^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • En osaa kävellä käsilläni.
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #103 : 22.03.2012, 11:00:09 »
Jep, eihän niihin poikittaismoottoreihin ole järkevää viskokytkimellä olevia tuulettimia asentamaan.  ;) Vitsi vitsi, taloudellisuusseikka on varmaan yksi juttu, mutta toisaalta sähköistä tuuletinta on myös helpompi ohjata, kuin viskokytkimellä varustetua.

Menee varmaan pilk. nus. ja pahasti nyt, mutta häiritsee kovasti tuo visko-sanan käyttö. Esim. joissakin vanhoissa 124-Mersuissa sähkömagneettisella kytkimellä varustetut tuulettimet EIVÄT ole viskoja, koska niissä ei ole VISKOkytkintä, vaan em. sähkömagneettinen kytkin. Ei pidä sekottaa Flektiä ja Viskoa toisiinsa. Visko = silikoniöljyn  ja kytkimen sisäisten nopeuserojen avulla toimiva kytkin esimerkiksi Volvo AWD:ssä ja mm. juurikin vanhojen Bemareiden, Mersujen ja Volvojen tuulettimissa. Myöskään hydraulisesti kytkettävä tai käytettävä tuuletin EI ole HYDRAULIVISKO, vaan pikemminkin HYDRAULIFLEKTI. Eihän sähköllä toimiva tuuletinkaan ole SÄHKÖVISKO, vaan SÄHKÖFLEKTI.  ::)

Kiitos ja anteeksi, mutta koitetaan pitää temistö kunnossa.  :P
Rule number one:
-Respect a mans car, a man respects you.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #104 : 22.03.2012, 18:03:06 »
Kuulema se hydraulinen tuuletin on uusissa john deeren E-sarjan koneissa....on tietokoneohjattu ja vaihtaa pyörimis-suuntaa automaattisesti...

niin ja sori OT:sta....

Olis mielenkiintoista jos samalla sais penkitettyä vielä sen b19a:n kiinteän flektin.
sehän vastaa jumittunutta viskoa... :D

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron