Kun se on juuri sitä. Jakajassa on niin jumalattomasti astevaraa kumpaakin suuntaan että EZK:n omat rajat, siis ohjelmalliset eikä mekaaniset, tulee vastaan kauan ennen kuin jakajan asento aiheuttaa ongelmia. Jakajassa on pyörijän rakenteesta johtuen X astetta aluetta jonka aikana kipinä voidaan antaa ja jos pyörijä on kyseisellä alueella kun kampiakselin asentotunnistin kertoo EZK:lle olevansa halutussa kohdassa EZK täräyttää kipinän.
Ainoa mihin nokan ajoitus sytytystä ajatellen vaikuttaa on sen X asteisen alueen sijainti suhteessa pyörijään ja se alue on niin tolkuttoman leveä että kannesta ei edes pysty höyläämään niin paljon että rajat tulisivat vastaan. Kipinän hetken päättää edelleenkin EZK ja se saa ennakkotietonsa kampiakselilta, ei nokalta.
Otetaanko vielä kolmas kierros samasta aiheesta vai ymmärrätkö jo tällä kerralla?
Mikan taisi jo tajuta, että miksi jankkaan ”päivänselvästä” asiasta eikä siksi vastannut.
Kannen lasku muuttaa samassa suhteessa nokan ja jakajan asentoa kamppariin nähden (ilman säädettäviä hihnapyöriä).
EZK:lle lieneekin ”*itun mikkeli”, että onko jakaja (ja samalla nenä) vähän sivussa sinne tai tänne jaosta, MUTTA
moottorin mekaniikalle / kinetiikalle näin ei ole, sillä nenän asennon suhde kampiakseliin vaikuttaa olennaisesti kaasujenvaihtoon ja sylinteripaineisiin (ja tehoalueeseen).
Pienemmillä paineilla motti sietänee nakuttamatta enemmän ennakkoa, joten EZK voinee silloin aikaistaa sytytystä.
TS. EZK:n SÄÄTÄMÄT ENNAKOT OVAT ERILAISIA, KUN NOKKA JA JAKAJA OVAT KAMPIAKSELIN SUHTEEN ERI ASENNOSSA!
Käsittääkseni EZK ei kykene sähköisine signaaleineen muuttamaan vinomotin nokka-akselin ajoitusta, vaikka sille onkin aivan ”*itun mikkeli”, että missä asennossa jakaja on.
Joko ollaan samalla seinällä?
Mielenkiintoinen ilmiö silti, etenkin kun vakiokannella puristuksetkin on laskenut tuohon koneisteltuun verraten.
No se ilmiö on juurikin se tuossa yllä kuvattu, että kannen laskusta johtuen nokka ja jakaja ovat myöhäisemmällä, joten puristustahdin aikana polttokelpoista seosta pääsee karkuun.