Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 886543 Lukukerrat

0 jäsentä ja 14 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mass3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • Sekakäyttäjä (allekirjoituksessa lääkitys)
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1590 : 07.07.2014, 22:35:19 »
Iltoja

Mistähän löytäs 945:een sopivat madallusjouset? (-45mm tai enemmän madaltavat)

Tuningstudio ennen kauppasi Hollantilaisia MAD merkkisiä jousia muttei näytä ennää kuuluvan valikoimaan. .

Tällähetkellä laikatut Lesjöt edessä ja takana pätkityt kuormajouset.  Vaihtelunvuoksi haluaisin jouset mitkä pysyy paikallaa tunkatessa. 

Ei kiinnostaisi taas ruveta survomaan 2satkun etutolppia ja jouston rajoituksia taakse.

Edittinä: Kokemuksia osanetti.fi:stä siellä tuntus olevan mm. Tuota MAD sarjaa?
« Viimeksi muokattu: 07.07.2014, 23:21:05 kirjoittanut mass3 »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1591 : 07.07.2014, 23:10:40 »
Varmasti kysytty lukuisia kertoja

Onkos kellään kokemuksia Bilsteinin B8 Sprinteistä ysissä? Pitäisi olla nappivalinta jos tarkoitus madaltaa autoa hieman (30-50mm), sillä kyseessä on normaalia lyhyempi iskunvaimennin. Tarkoitus olisi laittaa näille vielä kaveriksi jonkinsortin jäykät madallusjouset (mitkä?).

Tarkoitus olisi saada pitkäkattoisesta ysistä _huomattavasti_ jämäkämpi ja jäykempi ajettava, kuin millään alkuperäisillä/alkuperäistä vastaavilla alustaratkaisuilla. Pitäisi myös kantaa kuormaa kohtalaisesti takana

Mulla oli Bilsteinit ja vakio jouset edessä / kuormajouset takana. Jousista n. kierros pois. Myös ipd:n paksut vakaajat.
Aivan vitun pintakova, siltikin kallistelee ja Volvomaisen löysä. Alko vituttaa ja myin auton pois kaverille ja ostin classicin.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1592 : 07.07.2014, 23:31:00 »
Mulla oli Bilsteinit ja vakio jouset edessä / kuormajouset takana. Jousista n. kierros pois. Myös ipd:n paksut vakaajat.
Aivan vitun pintakova, siltikin kallistelee ja Volvomaisen löysä. Alko vituttaa ja myin auton pois kaverille ja ostin classicin.  :D

Ongelmana on ollut nuo jouset, 240:ssä oli kanssa pätkityt orggikset edessä sekä pätkästyt kuormajouset takana, järkyttävän pintakova ja huono ajaa.

Kuten joku pullapoika joskus sanoi että jousilla pilaa helposti hyvänkin alustan.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1593 : 07.07.2014, 23:43:57 »
Ongelmana on ollut nuo jouset, 240:ssä oli kanssa pätkityt orggikset edessä sekä pätkästyt kuormajouset takana, järkyttävän pintakova ja huono ajaa.

Kuten joku pullapoika joskus sanoi että jousilla pilaa helposti hyvänkin alustan.

Mitkä olis sitten järkevämmät olleet? Tai lähinnä kokemuksen puolesta järkevämmät... Toi setti ei ollut hyvä missään näkökulmassa. Vain huonot ominaisuudet korostu.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1594 : 09.07.2014, 18:02:19 »
Auto ilmaan, pukit alle. Etutolppa autosta käteen, eli pyörä pois, jarrusatula sivuun, alapallo kahdella pultilla irti tolpasta (ei tukivarresta), raidetangonpää kartiostaan irti ja tolpan yläpäästä konehuoneen puolelta ne kaksi mutteria irti. ABS-malleissa kannattaa seurata abs-anturin johtoa konehuoneeseen ja irrottaa liittimestään, säilyy anturi varmemmin ehjänä. Koko tolppa pitäisi nyt olla pakettina irti autosta.
Jousipuristimilla jousi läjään (tässä kannattaa olla huolellinen!) ja pulttimopolla iskarin yläpään mutteri auki. Voi vääntää käsinkin jos saa pidettyä iskarin vartta vastaan yläpäästä.
Sitten yläpään romut järjestyksessä pois, jousi pois ja uusi paikalleen, mahdollisesti puristimia apuna käyttäen. Kokoa päinvastaisessa järjestyksessä. Yläpään laakeri leviää joka kerta mutta suurimman osan kuulista kun saa kerättyä talteen ja vähän vaikka vaseliinia tuikkaa väliin kasatessa niin nou hätä. :2funny:

Takapäässä jälleen kerran auto ylös ja pukeille niin että akseli pääsee täyteen ulosjoustoon, jousen yläpäätä pitävä mutteri auki (vaikka pitkällä jatkolla alakautta) ja vänkää jousen pois paikaltaan. Jälleen kerran kokoaminen päinvastoin.

Helpottiko? ;)
« Viimeksi muokattu: 09.07.2014, 18:05:23 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1595 : 09.07.2014, 18:11:33 »
Ite suosittelisin irrottaa iskarin mutterin vielä ku tolppa on autossa kiinni. Lähtee meinaan iha pikkusen hätäseen vehkeet kädestä ja jousen yläkuppi kans. Jos irrottaa tolpan ollessa irti.
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1596 : 09.07.2014, 18:11:56 »
Pari huomiota mitä tuli mieleen.

Etuiskarin ylämutskua kannattaa avata hivenen kun koko komeus on paikallaan. Sata kertaa kivempi sitten irroittaa kun koko paketti on sylissä.

Takana vakiojousta irrotettaessa joutuu iskarin pultin irroittaa, että akseli laskee tarpeeksi. Alle kannattaa laittaa toinen tunkki etc. että ei retkahda ihan hervottomana iskarin irrotessa.

Takajousen yläpää on 15mm mutterilla kiinni.

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1597 : 09.07.2014, 20:36:47 »
Takana vakiojousta irrotettaessa joutuu iskarin pultin irroittaa, että akseli laskee tarpeeksi
Tai sitten käyttää tosiaan niitä jousipuristimia, niin ei tarvitse. Takajousia ei tarvitse edes mitenkään älyttömästi puristella kasaan, että hyppäävät pois kupeistaan

The moose

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1598 : 09.07.2014, 21:49:58 »

Takajousen yläpää on 15mm mutterilla kiinni.

normaalimittanen hylsy on laitettava ihan vääntimen päähän että avain yltää mutterin kantaan. Pitkää hylsyä ei ihan joka jantterilla ole.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1599 : 09.07.2014, 22:21:08 »
normaalimittanen hylsy on laitettava ihan vääntimen päähän että avain yltää mutterin kantaan. Pitkää hylsyä ei ihan joka jantterilla ole.

No saa melko onneton repertuaari olla jos löytyy jousipuristimet ja muut tarvittavat kyseiseen operaation. Tietty nyt ennenku autoa alkaa purkamaan kantsii hankkia mahdollisesti tarpeelliset kilkkeet...  ::)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1600 : 09.07.2014, 22:59:43 »
Takajousen yläpää on 15mm mutterilla kiinni.
Riippuen auton iästä 17mm. Ainakin vielä -91 940:ssä oli 17mm kun tänään viimeksi sellaista ruuvasi.

Ja riippuen jousen pituudesta sekä siitä miten jaksaa käsin alaspäin painattaa, saa jouset aika vaivatta pois paikoiltaan kun vain vetää yläpäätä taaksepäin.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2014, 23:01:15 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1601 : 10.07.2014, 02:20:21 »
Noilla jousipuristimilla tuntuu kyllä olevan aika kivasti hintaa kun katsoin bilteman sivuilta.. :-[

Mutta luultavasti joltakin tutulta löytyy jousipuristin ja voisi koittaa kysyä lainaan, matkustella vähän siivellä ;D

Oletkohan katellut oikeita puristimia?   :o

Jos 16 euroa on kallis, kannattaa siirtyä harrastamaan paperilennokkeja tai muuta vastaavaa...

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Korinosat/Jousenpuristin-2-kpl-19256/

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1602 : 10.07.2014, 06:41:18 »
Riippuen auton iästä 17mm. Ainakin vielä -91 940:ssä oli 17mm kun tänään viimeksi sellaista ruuvasi.

Ja riippuen jousen pituudesta sekä siitä miten jaksaa käsin alaspäin painattaa, saa jouset aika vaivatta pois paikoiltaan kun vain vetää yläpäätä taaksepäin.
Ainakin omista on tosiaan tullut takajouset ihan käsin vetämällä pois koska sieltä yläpäästä en oo ikinä saanu pelkkää mutteria pois, aina on tullut se koko pinnapultti mukana.. :D
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1603 : 11.07.2014, 14:29:17 »
En tosiaan huomannut sanoa, että siellä on pinnapultti ja mutteri. Vain noin 99,9% aukeaa pultteineen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo